laktoosi??

Poika on nyt vuoden vanha ja juo oikeaa maitoa ja imetänkin vielä kaksi kertaa päivässä. Hän on juonut rasvatonta maitoa n. kaksi kuukautta. joulun aikoihin alkoi ripulointi ja kamalan hajuiset rupsut. Allergia testit (ihotesti) ei näyttänyt mitään. Päätin sitten itse kokeilla laktoositonta ruokavaliota. kysynkin, että voiko noin pienellä olla laktoosi-intoleranssi? en ole viel huomannut maidon vaihdosta vaikutusta (ollut vasta 4pv) Lähi suvussa eikä sisaruksilla ole mitään ruoka-aine allergioita.
olisiko muita konsteja mitä voisin kokeilla. Neuvolassa eivät sanoneet mitään.
pulauttelukin on vielä ihan jokapäiväinen ongelma...
:/
 

Yleensä noin pienillä ei ole laktoosi-intoleranssia, vaan maitoallergia. Voi tietenkin olla myös niin, että lehmänmaito on laukaissut jonkin muun allergian, esim. vilja-allergian. Tai sitten teille ei käy liian käsitelty maito, meillä maitoon siirryttiin luomumaidon kautta (sitä ei ole homogenoitu). Meillä lehmänmaitoon siirtyminen oli vaikea juttu, siinä vaiheessa alkoivat oireilut monista muista ruoka-aineista. Tällä hetkellä tavallinen maito käy, mutta moni perusruoka-aine ei. Neuvolassa eivät osanneet auttaa ollenkaan, olemmekin sitten käyneet lastenlääkärillä.

Pulauttelu ei välttämättä johdu tästä samasta asiasta, paitsi jos on alkanut vasta nyt. Meillä pulauttelua jatkui melkein 1½ vuotta, ja se on "sukuvika". Allergioita ei löydy kuin meidän jälkikasvulta. :/
 
Meillä oli esikoisella ihan sama juttu kun oli 1v2kk nukku tosi huonosti itke koko ajan ja kakka oli kun vettä ja haju oli tosiaan kamala. Kakka poltti aina ihon rikki joten senkin takia tietenkin oli itkunen.

Muistin että miehellä ja miehen sisaruksilla oli ollu sama juttu pienenä ja vaikka en oikeen uskonut et niin pienellä vois olla laktoosi-intoleranssi niin päätin kuitenkin kokeilla hyla-tuotteilla. Toinen yö meni jo tosi hienosti ja siihen loppu vatsavaivat. Pari kertaa kylässä kävi "vahinko" ja sai jotain jossa oli laktoosia ja sitten oli taas samat vaivat.

Käytiin aikasemmin allergialääkärillä ja lääkäri oli sitä mieltä, että se on tosi harvinaista eikä mitään allergiatestejä kuulemma kannata tehdä koska ne näyttää melkein aina ettei mitään allergiaa ole. Lääkäri kehotti vaan kokeilemaan niitä hyla-tuotteita ja jos oireet häviää niin tietää mistä ne johtuu. Saattaa mennä kuulemma jopa viikko ennenkun oireet häviää. Jos lapsi saa laktoosi-intoleranssin pienenä niin se yleensä paranee ennen kouluikää. Joten meidän piti siis kokeilla välillä sietääkö tyttö laktoosia vai ei. Kokeiltiin n.puolen vuoden välein ja kun tyttö oli muistaakseni 2v5kk niin pystykin syömään/juomaan kaikkia maitotuotteita ilman mitään oireita. Nyt tyttö on reilu 4v eikä mitään oireita ole ollu =)

Mutta nyt alko esikoisella sama juttu :( Tyttö on 8,5kk ja oon imettäny eiliseen saakka, joten sitä kautta on saanut laktoosia :( Mut onneks tiedän mistä on kyse joten toivottavasti tyttö pääsee kohta eroon vatsavaivoista kun ei enää saa laktoosia mistään.

Tulipa pitkät selitykset, toivottavasti tästä on jotain apua? Jatka ihmeessä laktoositonta ruokavaliota, toivottavasti se auttais pikkusta
=)
 
maidoton meilläkin
meillä huomattiin intoleranssi 4kk ikäisenä, kun tuttelista tuli vatsa kipeäksi ja iho punaiseksi! Epäilivät aluksi maitoproteeini allergiaa, mutta olikin "vaan" laktoosi-intoleranssi... Ei ole todettu prick-testillä kun se ei kuulemma ole mahdollista,ainoastaan rasitus kokeella testataan, mutta ei noin pienillä!
 
Kiitos vastauksistanne!
ihmettelen kuitenkin miten s tuo oma maito voi kuitenkin olla ok? Vai onkohan se sittenkään..pitäs varmaan llopettaa imetys niin sais varmempia tuloksia aikaiseksi....Vai?
Olen vähän ulalla näistä asioista kun en tiedä mitään, ei oo kellään tutullakaan tai ei oo ainakaan ollu puhetta...
 
meillä oli nyt kuopuksen kans että itki 1. puoli vuotta....lopetin imetyksen kun oli 1kk. aloin antaan nannia, mutta itkut ja pulauttelut jatku. kaveri sanoi että antaa gaviskonia joka autto jo 2 vkon päästä pulautteluun mutta itkut jatku....käytin n.1v maitoallerkia testeissä...ottivat suun limakalvolta näytteen puulastalla tai pumpulipuikolla ja lääkäri soitti parin pv:n päästä vastauksen: selvä maitoallerkia! aloin antaan sitte soija maitoo ja siihen loppu pulauttelut ja itkut....nyt ollut 2 vuotta soijamaidolla.....kaikilla lapsilla meillä ja minulla maitoallerkia....nyt odotan 4:jättä lasta viimesillään ja uskon että myös tällä on maitoallerkia...aika usein jos äidillä maitoallerkia niin on myös lapsilla....
ehdotankin kun imetät vielä että aloitat ite kans laktoosittoman ruokavalion tai sitten lopetat imetyksen! tai jos tuntuu helpommalta että pidät MAIDOTTOMANA pari kuukautta ja katot rauhoittuuko ja sitten koitat laktoositonta....
 
LeenaK
Olenko mä nyt ihan väärässä mutta mun mielestä äidinmaidossa on paaaljon paaaaljon laktoosia? Voishan tuo olla maitoallergiaa (suolistoreagoivat ei näy prick-testeissä käsittääkseni juuri koskaan) tai sitten vaan tottumattomuutta. Sinun tilanteessasi luultavasti jättäisin vielä hetkeksi lehmänmaidon pois ruokavaliosta ja koittaisin uudestaan kun tilanne on rauhoittunut. Jos olisi laktoosi-intoleranssista kyse niin kuvittelisin että massu olisi rauhoittunut jo 4 päivän aikana, minulla ainakin lakttosivaivat tulee ihan muutaman tunnin sisällä laktoosisen ruuan nauttimisesta (jos on tullakseen). TSempiä!
 

Yhteistyössä