Lantiopohjan lihakset?

lisää vieraita
Mä taas olen kuullut, että hyvät lantionpohjalihakset auttavat synnytyksessä. Ne vaikuttavat ponnistamiseen kai jotenkin. Olen lukenut joskus jostain oppaasta ihan ite, et ei oo mitään huhupuhetta ;) :D
 
jatkoa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 21:57 lisää vieraita kirjoitti:
Mä taas olen kuullut, että hyvät lantionpohjalihakset auttavat synnytyksessä. Ne vaikuttavat ponnistamiseen kai jotenkin. Olen lukenut joskus jostain oppaasta ihan ite, et ei oo mitään huhupuhetta ;) :D
Niin joo ja sit palautumisessa auttaa kun on jo valmiiksi hyvät lihakset. Itellä ainakin oli ennen synnytystä suht hyvät lant.pohjalihakset, ja eivät ne synnytyksen jälkeen kadonneet mihinkään, niinkuin oli peloteltu. Tai siis löystyivät toki jonkin verran mut niitä oli helppo alkaa uudestaan treenaamaan kun "tunsi" ne valmiiksi... ja joo pälä pälä toivottavasti joku saa selvää tästä väsyneen selostuksesta :ashamed:
 
Superit lantiopohjalihakset!

En ole koskaan treenennut lantiopohjalihaksia. Synnytin esikoiseni perätilassa ja lääkärit takastelivat kohdunsuuntilannetta ja muistan aina ylilääkärin kommentin että onpas neidillä valtavat lantionpohjalihakset. Hän kyseli että mitä olen harrastanut ja kehui että ponnistusvaihe varmasti helpottuu kun on noin vahvat lihakset. Mielenkiinnosta tietysti kotona kokeilin itsekin ja kyllähän minä melko voimakkaasti saan puristettua! Sitä en tiedä miten nämä "luojanlahjana" saadut lihakset synnytyksen ponnistusvaiheeseen vaikuttivat, mutta perätilavauvan puskin ulos kahdellä ponnistuksella ja kyllä mielestäni ponnistamisen kohdistamiseen ja ohjaamiseen oikeaan paikkaan nämä kummat lihakset varmasti auttoivat. Eli ei kun treenaamaan! Synnytyksestä toipumiseen lihakset varmasti vaikuttavat vielä enemmän. Paikat paranevat nopeasti.
 
Maalisvauva
Hei,

Lantiopohjalihaksien treenamisesta on kasittaakseni hyotya synnytyksessa rentoutumisvaiheessa polttojen valilla. Olisi siis hyodyllista oppia ne tunnistamaan ja erityisesti ne rentouttamaan. Jumpan avulla sen oppisi, synnytyksen aikana varmaan helpompi rentouttaa, jos on harjoitellut, silla olen huomannut, etta ei ole ollut helppo tunnistaa... Liian kireat ja treenatut lihakset voivat olla kuulemani mukaan haitaksi, mutta jos ne on hyvassa kunnossa auttavat ilmeisesti myos ponnistusvaiheessa. Katsotaan!?...

Synnytyksen tuloksena lantiopohjalihakset voivat loystya ja mutta palautua itsestaankin, mutta kuuleman mukaan ian myota naista voi alkaa vaivata virtsan karkailut, jotka voivat olla peruja juuri synnytyksen jalkeisten lantiopohjalihasten veltostumisesta. Eli itse ainakin aion jumpata naita pikkulihaksia heti toipumisvaiheessa ettei tule "mummotauteja"!
 
Mistä tietää, että onko lantiopohjanlihankset hyvässä kunnossa vai ei? Jos kokeilen itse, tunnen kyllä puristuksen. Vähän kyllä riippuu miten syvälle sormen työntää. Mistä tiedän mikä puristus on "tarpeeksi"?
 
Maalisvauva
Lihasten kunnon testaamiseksi voi kokeilla seuraavaa: vessassa kaydessa aloitat pissata, mutta stoppaat "suihkun" kesken ennen kuin rakko tyhjentynyt. Jos onnistuu heti, luultavastikin hyvassa kunnossa. Kuulemani mukaan ei kuitenkaan suositella kokeiltavaksi liian usein, rankka puristus??...
 
kahden lapsen äiti
no enpä tiedä. itse pystyin katkaista pissa suihkun heti kun tenavan synnyttyä menin vessaan. et kertosko toi asiaa. sormitestil kyl selvä puristaminen tuntuu kun jännitän ko. lihaksia
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.01.2007 klo 22:43 vaippamummo kirjoitti:
mulle sanottiin että on hyvät lantionpohjan lihakset ,synnytys suju tosi helposti,ilman mitään repeämiä ja pystyin katkaseen pissasuihkun heti synnytyksen jälkeen .
No, noihin repeämisiin ei kyllä auta hyvät lantionpohjanlihakset. Ponnistamiseen kylläkin! Itsekin ponnistin melkoisen järkäleen ensisynnyttäjänä vartissa ulos ja lantionpohjalihakset säilyivät ennallaan. En huomannut juurikaan mitään muutosta. Jumppaamaan vaan kaikki!!
 
virpipe
lantiopohjalihakset ei niinkään auta synnytyksessä muulla tavoin kun niin,että sä tiedät missä ne on joten osaat rentouttaa ne.
ja synnytyksen jälkeen sun pitää taas tietää,ett missä ne lihakset on,koska niitä jumppaamalla ei pissa karkaa ja seksikin "tuntuu"
 

Yhteistyössä