Laparoskopia

Meg
Kertokaapa te joille on tehty kyseinen toimenpide, miksi tehtiin, Miten toipilas aika meni, paljon sairaslomaa ja jos yrititte lasta niin miten pian leikkauksen jälkeen onnistui.

Olen miettinyt kyseistä leikkausta kun olemme miehen kanssa olleet lapsettomuushoidoissa viitisen vuotta eikä ole onnistunut. Mulla on endo ja jonkin verran oireitakin, joten vakavissani leikkausta harkitsen.
 
Meg kyseinen toimenpide tehtiin viime kesänä endon takia. Vasta leikkauksessa selvisi endon laajuss, koska muutoinhann sitä ei näe. Minulla siis vaikea sellainen, on suolistossa ja munasarjat liimautuneet kohtuun ym. Nyt tehty 2 ivf eikä tulosta. Tosin yhteensä vain 4 siirtoa eli tuore + kummastakin 1 pas. Syksyllä tehdään 3 hoito. Sairaslomalla olin muistaakseni kolmisen viikkoa, yleensä ollaan noin kaksi. Olo on aika turvonnut ja kipeä noin 1,5 viikkoa, mutta sitten helpottaa. Olin vaan niin väsynyt koko lapsettomuusasiaan, että siksi sain 3 viikkoa saikkua. Jännitin tosi kovin leikkausta, mutta turhaan. Kipulääkkeet ovat ihmeen hyviä :)
 
Höh...kirjoitin äsken pitkän tarinan, mutta se hävisi...:(

Niin mut leikattiin, kun oltiin pari kuukautta yritetty tuloksetta ja menin sitten ihan vaan huvikseni lääkäriin, että tsekkaa onko kaikki kunnossa. Oletin kaiken olevan, että voitais sen jälkeen jatkaa huoletta yritystä.
Sieltä löytyikin yllärinä molemmista munasarjoista endometrioomaepäilyt. Niitä seurattiin sitten polilla muutaman kerran ja kasvoivat koko ajan. Jonotin leikkaukseen aika lyhyen aikaa, koska tosiaan toinen endometriooma kerkesi jo 10 sentin kokoiseksi, eli olisi voinut kohta vaikka puhjeta.

Lääkäri epäili myös ennen leikkausta, että jotain kiinnikkeitä on, kun munasarjat olivat jossain tosi korkealla eivätkä normaalilla paikallaan.

Leikkaus meni hyvin, turhaan jännitin eikä siitä tienny itse mitään. Toipuminen n. viikossa, ei mitään pahoja kipuja, buranalla pärjäsi. Se mahaan laitettu kaasukin hävisi aika nopeasti, mulla oli karseet ilmavaivat ekana iltana leikkauksen jälkeen, kun se kaasu alko poistumaan...:D

Leikkauksessa tosiaan diagnoosi varmistui, endoa oli siellä täällä. Luokiteltiin kohtalaisen vaikeaksi. Munasarjat olivat kiinnikkeillä jossain lantionpohjaan liimautuneina, suolen pinnalla endoa, samoin palleassa, rakon pinnallakin vähän. Toinen munanjohdin tukossa, toinen auki. Endometrioomat poitettiin ja molemmat munasarjat säästyivät.
6kk aikaa yrittää luomusti, sen jälkeen olis ollu ivf.
Mulla oli leikkaukseen mennessä kp 6 meneillään, eli menkat just loppuneet ja menkat sitten tulivat taas ihan ajallaan ja uusi kierto alkoi. kp14 sain normaalisti taas ovulaation metsästettyä ja siitä 11 päivän kuluttua ekan plussan tikkuun. Eli seuraavasta täydestä kierrosta tärppäsi!

Vieläkin tuntuu niin uskomattomalta, koska tilanne ei hyvältä vaikuttanut. Limakalvokin oli yhdessä ultrassa viikko oviksen jälkeen 4mm, eli ihan liian ohut kiinnittymiseen. Mutta näin tosiaan kävi, joten toivoa onnistumisesta on!
Odotukset ei kyllä olleet korkeella todellakaan...lisäksi kävi ilmi, että raskaus oli alkanu tolta puolelta, jonka piti olla tukossa, sillä toinen avoinna oleva puoli ei osoittanu enää mitään toiminnan merkkejä leikkauksen jälkeen, eli ilmeisesti sen verran munasarja vaurioitui leikkauksessa...mutta yhdelläkin siis pärjättiin. Joten tsemppiä siis jos leikkaukseen pääset!! Suosittelen.
 
Hei!

Mulle tehtiin laparoskopia endon takia kesäkuussa. Leikkauksessa poistettiin oikea munajohdin ja munasarja kokonaan, vasenta puolta putsailtiin sen verran kuin sitä nyt saatiin huonon näkyvyyden takia. Mulla oli kans levinny endo suolistoon ja pahoja kiinnikkeitä on siellä täällä, luomuraskauden alkaminen mun kohdalla on todella epätodennäköistä. Kivut oli ennen leikkausta helvetilliset sekä menkkojen aikana, että loppuajasta jo kierron muissakin vaiheissa. Kivut jäikin sitten leikkauspöydälle!

Sairaslomaa sain kaksi viikkoa, viikon siitä oli maha arkana ja seuraavalla viikolla enää arvet vaivasi vähäsen. Mulla oli leikkauksen jälkeen dreeni paikallaan vuorokauden, liekö sitten sen ansiota ettei kaasua ollut mahaontelossa ollenkaan enää dreenin poiston jälkeen.

Ollaan nyt sitten menossa suoraan IVF-hoitoihin jahka aika syksylle tulee, siihen asti syön lääkärin määräyksestä e-pillereitä tauotta ettei endo pääse uudestaan jylläämään.

Voin kyllä suositella laparoskopiaa kaikille, jotka siihen pääsee. Näyttää vaan olevan lääkäristä kiinni, kenet ne siihen laittaa. Tietysti turhia leikkauksia on vältettävä, mutta mikäli endosta on epäilyskään niin toimenpiteeseen vaan.
 
heippa!
Mulle on tehty laparoskopia kaks kertaa ja kolmatta tarjottiin, mutta sanottiin että kun et enää pärjää kipujen kanssa niin seuraava toimenpide edessä. Eka leikkaus oli 2/2005 ja silloin mut leikkas endosta tutkimusta tekevä lääkäri. Endo oli erittäin agressiivinen, jouduin tyhjentämään suolen koska epäilivät että joutuu poistamaan myös osan paksusuolesta koska endoa oli niin järkutävät määrät. Onneks kaikki saatiin kuitenkin polteltua pois. Suoli ja vasen munasarja oli sykkyrällä kiinni lantionpphjassa ja suurin yksittäinen endopesäke oli ison appelsiinin kokoinen. . Toinen munanjohdin jäi säkkimäiseksi, oli läpivirtaus mutta lääkäri sanoi etten voi siltä puolelta raskaaksi tulla. munasarjoista saivat myös kaikki endot pois mutta arpikudosta jäi joka hieman haittaa lapsensaantia. Meidät laitettiinkin heti lapsettomuuspuolelle jonoon. Saikkua tuli 3,5 viikkoa suoraan, koska oli niin levinnyt niin paljon ja sörkittiin niin paljon. Toinen kierto leikkauksen jälkeen tein ekan plussatestin. Poika on nyt 6,5 vuotta. Ennen leikkausta oltiin kokonaan ilman ehkäisyä 2,5 vuotta.
2008 syyskuussa leikattiin toisen kerran, silloin ultraassa ei ollut näkyny endoa ollenkaan mutta pääsin järkkyjen kipujen takia kuitenkin jonoon. Endoa löytyi taas molemmista munasarjoista ja kiinnikkeitä oli ympäriinsä. Nyt saikkua tuli 1,5 viikkoa. 2010 endo oli taas uusinu, mutta ei kasvanu mitään hurjaa tahtia. Koko ajan yritystä ollu raskautua ja päästiinkin hoitoihin julkisele suht nopeesti. Siellä endoa seurattiin koko ajan hoitojen sivussa. Kolmas leikkaus olis ollu mahdollinen, mutta lääkäri sanoi että jos pystyn vaan elämään kipujen kanssa hän ei lähde leikkaamaan ennen kuin on ihan pakko. Siinä kun kuitenkin taas mennään sörkkimään munasrjoja, ja syntyy arpikudosta jolloin raskautuminen hankaloittuu entisestään. Sitten vaan nappia napaa että pärjäs kipujen kanssa ja hoidot käyntiin. Nyt keväällä meille tehtiin eka ivf/icsi. Tuoresiirrosa tuli plussa, nyt mennään 11+6.
Hoitava lääkäri sanokin että kyllä näkyy hormoniarvoista, että endo on aika pahasti munasarjoja runnellut. Onneksi kuitenkin toimivat vielä :).

toivoa siis on! tsemppiä matkaan!
 
Itselle tehtiin kyseinen operaatio (plus samalla nukutuksella hysteroskopia) viime syksynä. Lasta yritetty tuolloin luomusti reilu 4 vuotta. Lääkäri, jolta lähetteen sain oli sitä mieltä, että katsotaan onko endoa (kun kerran menkkakivut kuitenkin oli jonkinlaiset) ennen kuin siirrytään ivf-hoitoihin. Ennen operaatio minulla oli todettu pco ja operaation jälkeen vikalistaan sai lisätä endometrioosin sekä polyooppisen kohdunlimakalvon. Itsellä endoa löytyi vasemmasta munasarjasta, ohutsuolesta ja kohdun kannattimista.

Operaatiohin meno jännitti pirusti, mut esilääkityksen jälkeen ei mitään ongelmia :D Sain sairaslomaa ruhtinaalliset 3päivää, vaikka kerroin lääkärille, että joudun työni puolesta nostelemaan, kantelemaan ja olemaan huonoissa työasennoissa. Sinällään pärjäsin kipulääkkeillä hyvin, mutta leikkausarvet olivat sen verta kipeät (maha oli turvoksissa, että haavoja kiristi ikävästi), että hain tk:lta vielä pari päivää saikkua ja ne kyllä tuli ihan tarpeeseen.

Vaikka itsellä endo ei mitenkään pahasti ole paikkoja tuolla tuhonnut, ei lasta ole vielä kuulunut vaikka tässä välillä on tehty yksi ivf-hoito (toista hoitoa tässä juuri odotellaan). Pahempi homma kohdallani taitaakin olla nyt tuo liian paksu limalvo :(

Suosittelen kuitenkin laparoskopiaa, saapahan itselleen jonkinlaisen mielenrauhan kun on perillä asioista. Ja niinkuin lääkärini totesi, on parempi sulkea endometrioosin vaihtoehto pois kuin syödä/käyttää vuosikausia turhaan hormooneja.
 
Meg
Silloin kun mulle tehtiin aukiolo tutkimus,silloin siis endo todettiin (suklaa kysta) ja kysyttiin haluanko leikkaukseen. Ajattelin silloin että katsoo näitä lapsettomuus hoitoja ensin läpi ja ehkä myöhemmin, pelottihan toi leikkauskin kyllä, mutta nyt olen miettinyt että kun ei tulosta tule niin meinaan lääkäriltä kysyä pääsisinkö leikkaukseen. Ultrassa on todettu endoa,mutta eihän siinä näy missä muualla sitä on ym.. Jännä että moni on saanut monta viikkoa saikkua, riippuu vissiin siitä että miten paljon leikattu ja omasta työstä jos on raskasta..? Millaisia oireita teillä on endosta ollut? Entä leikkauksen jälkeen? Paljon tuli maksaan leikkaus? Pystyykö mitään arviota tekeen ennen leikkausta?
 
Endosta mulla oli oireina järkyttävät menkkakivut ja tosiaan loppuajasta kipuja oli pitkin kiertoa. Lääkäri kysyi multa viimesessä ultrassa ennen leikkausta, että oonko huomannu mahan kasvaneen. Oikeassa munasarjassa oleva endometriooma oli jo kooltaan 12 cm ja kohtu kuulemma tuntui kuin olisin ollu 16 viikolla raskaana. Tuumasin lääkärille että luulin mahan kasvun johtuneen liikunnan vähyydestä kun kipujen kanssa ei paljon huvittanut liikkua.

Hintaa leikkaukselle tuli muistaakseni jotakin 100 euron luokkaa, itse toimenpidemaksu ja kaksi vuorokautta sairaalassa. Toki halvemmaksi tulee jos pääsee jo samana tai seuraavana päivänä kotiin, mutta minä ainakin olin leikkauspäivän ja illan niin tokkurassa etten kotiin olisi edes halunnut lähtä.
 
Meg
Mullakin on kipuja pitkin kiertoa, ei kovia kipuja, mut kuitenkin nippailee munasarjoista ja joskus reisille asti on jomotusta.. Runsaat kuukautiset, ihmeen säännölliset yleensä ovat kuitenkin, välillä ollut välivuotoa tyyliin oviksen aikaan, ei oo nyt pitkiin aikoihin ja oonpa itekkin miettinyt tuota mahaa kun se on turvonnut palloksi ja siis hoikka olen, että hyvinkin voisi endosta johtua.. En oo pitkiin aikoihin ultrassa käynyt joten hyvinkin on voinut kasvaa.. Millaiset jonot teillä oli että pääsitte? Mites muuten huomasitko Kiristiina81 että pienenikö sulla sit vatsa leikkauksen jälkeen huomattavasti?
 
Mulla kanssa aina maha loppukierrosta turvonnu ihan järkyksi :( Leikkaukseen minä pääsin julkisella puolella 3kk odotuksen jälkeen ja hintaa tuli päikkimaksu eli n.90e. Kotiin pääsin jo samana päivänä. Itse ihmettelin jo silloin miksi sain niin pirun vähän saikkua... Lääkäri katsoi minun nähden seinällä olevaa listaa, jossa oli kaikista operaatioista saatavat sairaslomat ja totesi vaan, että kyllä sinä kolmessa päivässä toivut...Pomokin vähän ihmetteli miksei suoraan kirjotettu pitempää sairaslomaa kun olen kuitenkin alalla, jonne ei puolikuntoisena voi mennä. Mullahan ei kummassakaan oparaatiossa (laparoskopia ja hysteroskopia) poistettu mitään ja nyt vähän mietityttää, että näinköhän joudun menemän tuonne joskus uudemman kerran.
 
Mulla huomattiin endometriooma huhtikuussa ja kesäkuussa oli leikkaus. Ensin miettivät, että oisko mennyt elokuulle lomien takia. Onneksi ei menny, kun kahdessa kuukaudessa oli kysta kasvanu tuplasti suuremmaksi kuin eka ultrassa. Kyllähän tuo maha pienosemmalta tuntuu, ei housut kiristä vyötäröltä enää!
 
Mulla ei juurikaan ole pahoja menkkakipuja, ainoastaan se helvetillinen hartiakipu oikeassa hartiassa/olkapäässä menkkoja edeltävänä päivänä/yönä. Se on jotain aivan käsittämättömän järkyttävää kipua, tosiaan tuntuu kuin olkapäätä revittäis irti ja se olis tosi pahasti tulehtunut. Johtuu siis siitä pallean pesäkkeestä/keistä. Ihmettelin vaan miksei niitä poistettu, eli sama homma varmastikin taas jatkuu kunhan menkat millon alkaa raskauden jälkeen...!!
Mahakipua mulla siis ei menkkojen aikana juurikaan ole, tai ainakaan enempää kuin mitä varmaan kellään muullakaan. Sen sijaan vuotoa edeltävänä aamuna on yleensä sellanen wc-rumba, että pitää viiden minsan välein ravata pöntöllä, koska tuntuu, että ois p-hätä, muttei mitään oikein tule. Siis sillai vaan "kouristaa" ja tuntuu, että koko suoli haluis tyhjentyä, mut välttämättä paljoakaan ei tule pihalle. Siellä kun sitten sen puolitoista tuntia aikaansa viettää, niin sit yleensä helpottaa eikä vastaavaa enää ole. Se on vaan se yks aamu aina kaikkein pahin! Sillon en oikeesti pääse lähtemään minnekään, koska se fiilis on niin ärsyttävä. Johtunee siis suolen pinnalla olevasta endosta...ja niitäkään ei poistettu.
Pitää vaan toivoa, että tämä raskaus nyt hillitsis tota endoa ja JOS tulisin vielä toistamiseen raskaaksi, sehän voi vaikka kadotakin. Muuten on kyllä varmaan uusi leikkaus jossain vaiheessa edessä.

En muista paljon sain saikkua, varmaankin viikon. Olin vaan yhden yön sairaalassa ja seuraavana aamuna kotia. En myöskään muista paljon se nyt sitten maksoi, varmaan just jotain satasen luokkaa ehkä? Ei ainakaan enempää.
Jonotin muistaakseni 1,5 kuukautta. Ja ei tosiaan olis kauempaa varmaan enää pystynytkään kun se toinen endometriooma kasvoi niin vauhdilla. Mulla oli muuten kans viime aikoina ennen leikkausta alamaha jotenki enempi pömpöllään kuin normaalisti. Loppukierrosta elättelin toiveita aina raskaudesta sen mahan takia, mut johtui varmaanki vaan endosta.
 
Mulle toi tehtiin tossa huhtikuussa, yhdyntäkipuja oli ollut jo pitkän aikaa ja paheni vaan. Syy löytyi gynekäynnillä, iso kysta vas puolella.
Tarkoitus oli ensin että leikkaus olisi ollut muistaakseni tammikuussa, mutta mun aina päivän tarkka kierto heitti häränpyllyä juuri viimeisessä kierrossa ennen operaatiota, ja olisi sattunut menkat juuri sillon, niin jouduttiin siirtämään :headwall:

Jotenkin kuvittelin että toi olis ollut pienempi operaatio, olin vissiin lukenutkin netistä että päiväkirurgisella menee, ja että samana iltana pääsisi kotiin. No ei todellakaan mun tilanteessa.
Ensinäkin leikkaus oli tosi vaikea, kysta oli ISO, ja lisäksi vierestä löytyi toinen. Munasarjaa jouduttiin poistamaan, mutta jäi kuitenkin sen verran että kuulemma ihan käyttökelpoinen. Joutuivat vielä hälyttämään toisen lääkärin paikalle kesken leikkauksen, kun meinasi komplikaatioita tulla...

Siinä sitten sen jälkeen heräilin ja illemmalla ihmettelin miks vaan heikottaa ja pyöryttää kokoajan, hoitsukaan ei vissiin oikein uskonut kuinka paljon, oli vaan sitä mieltä että kyllä sun pitäisi alkaa jo kävelemään. En siis tosiaan päässyt illalla pois. Yöllä sitten hoitsu vaihtui ja vihdoin otti asian todesta ja otti jotain testejä, ja keskellä yötä herätettiin, että nyt lähdetään tutkimuksiin. Ultrassa löytyi sisäinen verenvuoto, ja pähkäilivät tarviiko avata uudestaan, mutta päätyivät odottelemaan josko tyrehtyis itsestään. Mukava yö oli, kipujen takia pumpattiin täyteen lääkkeitä ja heräteltiin tunnin välein kun tutkivat tilanteen. Luojankiitos ei tarvinnut avata vaan jossain vaiheessa oli tyrehtynyt. Ja voi kuulkaas sitä oloa kun sain pari pussia verta, heikotus hävisi ja pysty jo syömäänkin :D

Pari päivää olin ostastolla jonka jälkeen pääsin kotiin, mutta olin kyllä tosi kipeä! Sairaslomaa tuli 3 viikkoa, mikä oli kyllä tarpeen. Koko alapää oli yks iso mustelma, siis todellakin aivan tumman sininen koko kylki ja alapää... Hehkeä näky :D

Toipuminen oli hidasta, mutta kyllä se elämä siitä voitti. Sanotaanko parin viikon jälkeen, pystyin jo kävelemään ja olemaan.

Mulle jäi vähän auki että oliko toi syynä meidän lapsettomuuteen, nyt ollaan 4 kiertoa menty ton jälkeen, ja juurikin tänään vissiin menkat taas alkaa. Eli ei ainakaan vielä tärpännyt... Samalla tekivät tuon aukiolotutkimuksen, ja lääkäri sanoikin että nyt puoli vuotta yritystä vaan, kun paikat on auki. No, en tiedä, varmaan joku 4v ainakin yritystä takana, eikä tulosta vieläkään. Seuraava askel taitaa olla miehellä simppatesti, katsotaan mitÄ sen jälkeen tapahtuu...
 
Hei!

Mulle tehtiin laparoskopia endon takia kesäkuussa. Leikkauksessa poistettiin oikea munajohdin ja munasarja kokonaan, vasenta puolta putsailtiin sen verran kuin sitä nyt saatiin huonon näkyvyyden takia. Mulla oli kans levinny endo suolistoon ja pahoja kiinnikkeitä on siellä täällä, luomuraskauden alkaminen mun kohdalla on todella epätodennäköistä. Kivut oli ennen leikkausta helvetilliset sekä menkkojen aikana, että loppuajasta jo kierron muissakin vaiheissa. Kivut jäikin sitten leikkauspöydälle!

Sairaslomaa sain kaksi viikkoa, viikon siitä oli maha arkana ja seuraavalla viikolla enää arvet vaivasi vähäsen. Mulla oli leikkauksen jälkeen dreeni paikallaan vuorokauden, liekö sitten sen ansiota ettei kaasua ollut mahaontelossa ollenkaan enää dreenin poiston jälkeen.

Ollaan nyt sitten menossa suoraan IVF-hoitoihin jahka aika syksylle tulee, siihen asti syön lääkärin määräyksestä e-pillereitä tauotta ettei endo pääse uudestaan jylläämään.

Voin kyllä suositella laparoskopiaa kaikille, jotka siihen pääsee. Näyttää vaan olevan lääkäristä kiinni, kenet ne siihen laittaa. Tietysti turhia leikkauksia on vältettävä, mutta mikäli endosta on epäilyskään niin toimenpiteeseen vaan.
Hei. Minulta myös poistettiin oikea munasarja ja munajohdin kystan takia laparoskooppisesti pari kuukautta sitten. Kysta oli kooltaan vain 3 cm kokoinen. Sitä seurattin noin vuosi ja kun se ei hävinnyt itsestään päätettiin leikata. Leikkauksen jälkeen olin tosi kipeä. Kävelin kumarassa ja ilma mahassa oli jotain järkkyä. Isoin arvista aukesi ja sen paranemiseen meni monta viikkoa. Kuukautisen jäivät yhdeltä kierrolta kokonaan pois ja nytkin tulevat päiviä myöhässä. Pillerit mulle ei sovi, joten ihmettelenkin pärjääkö sitä yhdellä munasarjalla hormonitoiminnan suhteen ?? Miten sinulla Kiristiina81, luomu raskausko ei siis ole mahdollinen yhdellä munasarjalla, jos vasen on terve ? Oletko minkä ikäinen ? Meinaan vaan, että kun yleensähän munasarja pyritään säästämään. Tsemppiä.
 
Marella vastaan sulle vaikkei kysymyksesi ollutkaan minulle osoitettu. Mutta siis kyllä raskaaksi luomusti voi ihan hyvin tulla yhdelläkin munasarjalla, se siis ei ole ongelma ja monilla menee juuri noin, että yhdellä pärjää. Mutta sehän ihan riippuu tilanteesta, että missä kunnossa se jäljelle jäänyt munasarja on ja miten hyvin se pelittää. Niissäkin kun on aika paljon eroja. Ja eihän ovulaatiota välttämättä sitten aina tapahdu, kun ei tapahdu aina muutenkaan vaikka olis molemmatkin munasarjat tallella.
Itsellänikin raskaus alkoi siis käytännössä yhdellä munasarjalla, vaikka molemmat on tallella, mutta toinen lakkasi leikkauksen jälkeen toimimasta, eli käytännössä yhdellä siis lähti alkuun. Ja sekin puoli siis munanjohtimen osalta tukkoinen. Eli mahdollista on kyllä. Mutta voihan se tosiaan kiertoon vaikuttaa juuri ton ovulaation tapahtumisen osalta, että voi kierto heittää mahdollisesti enempi. Mut kyllä yhdellä siis siitä huolimatta pärjää myös hormonitoiminnan osalta.
 
Hei taas!

Sainkin juuri tänään postissa hoitopalautteen laparoskopiasta, muuten en välttämättä olisikaan oikein osannut kertoa tarkemmin minun tilanteesta.

Eli minulta poistettiin oikea munasarja ja johdin kokonaan. Vasemmasta ovariosta ei pystynyt leikkauksessa näkemään kuin 3/4, se vaikutti kuitenkin normaalilta. Vasemmasta tuubasta taas saatiin näkymään vain pieni pätkä, sekin kertomuksen mukaan laajentunut ( mitä sitten tarkoittaneekaan. ) Endometrioosikiinnikkeitä jäi kuitenkin vieläkin niin runsaasti, että sen takia luomuraskautuminen on epätodennäköistä. Ja pillereillä siis mennään nyt ihan sen takia syksyyn asti, ettei endo pääse pahenemaan ennen hoitoja.
 
Hei, onko teillä kyseinen leikkaus viivyttänyt hoitoja? Mulla 1.IVF:stä jäljellä 2 alkiota ja jos niillä ei onnista niin mahdollisesti laparoskopia edessä. Ehtiiköhän hyvin tehdä ennen seuraavaa IVF:ää vai viivyttääkö kovin hoidon aloitusta. Riippuu tietysti myös jonoista, mut mikä on klinikoiden kanta hoitojen suhteen?
 

Yhteistyössä