Laparoskopian jälkeiset lapsettomuushoidot

Heips endoa sairastavat,

Miten teillä ollaan aloitettu/jatkettu lapsettomuushoitoja laparoskopian jälkeen? Mut leikattiin muutama päivä sitten ja endo saatiin poistettua kokonaan. Johtimet oli auki.

Nyt odottelen aikaa naikkarille jatkoja varten. Yhtään en tiedä miten tästä eteenpäin. Ikää on kuitenkin jo 37v ja lasta yritetty 2,5v.
 
Me ollaan yksityisellä hoidossa. Minulle tehtiin laparoskopia marraskuussa ja löytönä lievä endo, joka kaikki saatiin poistettua. Ei ollut kiinnikkeitä. Lapan jälkeen kuukautiset on olleet lähes yhtä juhlas, koska olen kivuton. Huikea tunne, en olisi koskaan uskonut että on mahdollista. Lääketiede on ihmeellistä.

Meille suositeltiin koettaa vielä luomuna joitain kuukausia ja sitten IVF- hoito suoraan. 1. Ivf on nyt menossa, luomusti plussaa ei tullut vaikka tahkottiin kyllä joka kierrossa ovistikut apuna. Näillä mennään nyt... Toivottavasti suunnitelma teille selviää pian.
 
Kiitos viestistäsi liljeby, toivottavasti saatte pian plussan! Mahtavaa jos kivut hävisivät leikkauksen mukana.

Mulla oli kiinnikkeitä, syviä- ja pinnallisia pesäkkeitä, sekä pari pientä myoomaa. Syytä myoomien poistoon en kyllä tiedä, koska ennen leikkausta mulle sanottiin, että niihin ei kosketa. Mulla myös vaihtui kirurgi leikkauksen aikana...
 
En siis sairasta endoa itse, mutta mulle sanoi laparoskopian jälkeen heräämössä leikkaava lääkäri, että IVF hoitoon pääsee muistaakseni parin kuukauden päästä. Olin aika pöllyssä, että en ole aivan täysi varma :D

Mä kävin lapassa yksityisellä, sitten kun tuntui olevan valmis hoitoihin menin hakemaan yksityiseltä lapsettomuusklinikalta lähetteen naikkarille.
 
Mulla alotettiin hoidot 4kk (sis. kesätaukokin) leikkauksesta, kun munasarjoistakin oli leikattu endometriooma niin piti toipua sen aikaa. Tätä ennen oli yritetty kotioloissa yli 3 vuotta. Suoraa ivf-hoitoihin, inssejä ei tehty. Johtimet auki. Olin silloin hieman alle 32v.
 
Kiitos vastauksista Mandala ja risukasa :) Ok. Toivon että pääsemme heti ivf-hoitoihin, ilman luomuyrittämistä. Tai no, Naikkarilla on niin pitkät jonot että luomulla mennään varmaan syksyyn saakka :( pelkään että endo villiintyy ennen sitä ja uuteen leikkaukseen en enää halua.
 
Viimeksi muokattu:
Hei!

Kirjoittelin jo aiemmin vastauksen, mutta taisi kadota taivaan tuuliin..

Kannattaa varmaan jutella lääkärin kanssa siitä, kuinka ärhäkkä endo on. Itselläni ei laparoskopiassa annettu toivoa luomuraskauteen ja määrättiin ehdottomasti e-pillerit hoitojonossa odottelun ajaksi. Jos endo on paha, riskit että se tekee tuhojaan on suuri. Toisilla saadaan laparoskopiassa hyvin putsattua paikkoja, itselläni ei leikkausriskin vuoksi pystyttu tekemään muuta kuin poistamaan suuri endometriooma ja vasen munasarja kokonaan.
 
Itseltäni leikattiin lievä endo v. 2013, mutta virtsarakon päällä ollutta endopesäkettä eivät voineet poistaa. Kivut helpottuivat muutamiksi kuukausiksi, mutta palasivat pikkuhiljaa.
Heti leikkauksen jälkeen kahdessa seuraavassa kierrossa tulin raskaaksi, mutta ne jäivät kemiallisiksi raskauksiksi/varhaisiksi keskenmenoiksi. Hakeuduimme lapsettomuushoitoihin heti leikkauksen jälkeen, mutta vasta 3 kk päästä leikkauksesta pääsimme ekaan inseminaatioon ja ekaan ivf:ään vasta vuoden päästä leikkauksesta. Näin jälkeen päin ajateltuna olisi pitänyt vaatia suoraan pääsyä ivf:ään, koska nyt endo on jo tehnyt paluun ja kivut samaa luokkaa kuin ennen leikkaustakin. Eikä tulosta siis ole vieläkään tullut...
 
Kiitos vastauksista :)

Hemmetin endo :( Toivotaan nyt pikaista plussaa ja myös sitä kautta kivuttomampaa elämää (molemmille?)!

Mä en yhtään tiedä miten ärhäkkä endo mulla on, koska en ole saanut kunnolla infoa leikkauksen jälkeen. Tiedän vain että kaikki saatiin pois. Diagnoosissa lukee kuitenkin määrittämätön hedelmättömyys :( tämän vuoksi en usko endoleikkauksen auttaneen tilannettani.

Toivomus oli päästä heti ivf-hoitoihin ja vaikka sitten e-pillerit avuksi. Mulla vaan menkat puskee pillereittenkin läpi.
 
Mulla oli laparoskopia elokuun lopussa v. 2013. Olimme olleet ivf-jonossa kesäkuusta alkaen. Lääkäri oli sitä mieltä, että ei kannata tehdä hoitoa ennen kuin paikkoja on putsattu. Tammikuussa 2014 tehtiin ivf, josta syntyi tällähetkellä 7 kk ikäinen tyttö.

Kovasti tsemppiä teille!
 
  • Tykkää
Reactions: Yrittäjä J
Kiitos tuulia84 :)

Meidän kohdalla ei mennyt mun mielestä ihan putkeen. Naikkarin lääkäri kehotti yrittämään luomusti 6kk! Ja tämän jälkeen 4 inseminaatiota! Tässä vaiheessa napasahti päässä ja sanoin ettei todellakaan mitään inseminaatiota aleta kokeilemaan, se on pelkkää ajanhukkaa. Ja tosiaan ikää on 37v ja yritystä 2,5v. Nooo lääkäri sanoi siihen, että ehkä sitten voitais siirtyä suoraan ivf:ään, siis marraskuussa. Mä en jaksa.

Lääkärin mukaan nyt on hyvä mahis raskautua, vaikka en usko siihen lainkaan.
 
Me siirryimme Väestöliittoon lapsettomuushoitoihin, koska Naistenklinikan hitaus ärsytti. Yksi IVF-hoito tehtiin julkisella puolella. En todellakaan halunnut odotella yhtään ja antaa endon pahentua.

IVF-hoidot pahensi endoa ja molempien punktioiden jälkeen olin sairaalahoidossa. Tuoresiirtoja ei pystytty tekemään. Vaikean endon takia minulle on tehty kaikkiaan 4 skopian. Raskauduin pakastetun alkion siirrolla, joka tehtiin 2kk skopian jälkeen. Nyt lapsi on 4.v. ja mietimme mahdollisuutta toiseen lapseen.

Harmittaa kovin sinun puolesta. Odottelu on turhauttavaa. Endo on vielä omalukunsa, joka voi olla hyvinkin ärhäkkä.
 
Mut leikattiin 05/2014 ja löydöksenä pinnallista endoa, ei kiinnikkeitä tai munasarjakystia. Tuohon tuli sitten kesätauko ja söin orgametriliä sen aikaa. 09/2014 eka IVF + PASit ja 01/2015 toka IVF ja nyt PAS, josta elämäni eka plussa.
 
Vähän mun historiaa mulla endometrioosi, aikainen ovis, miehellä ajoittain huonompia siittiöitä. Lapa tehtiin kystan ja kiinnikkeiden poistoa varten syksyllä -14, kiinnikkeet saatiin irti, kystia 3 pois, johtimet oli auki, eka aika hoitoja varten marraskuun lopussa, jolloin todettiinkin kohdussa myooma, joka pullistuu kohtuun n.0,5 cm. Noh tästä leikkauspäätös ja maaliskuussa aika, jolloin leikkaava lääkäri peruikin edellisenä päivänä, syystä, että siitä höyläyksestä olisikin enemmän haittaa. Hoitosuunnitelmat oli että 2 inssiä ja sitten ivf -jonoon..

Noh, sitten eka inssi keväällä, buustina letrozol kasvattamaan munasoluja ja pregnyl irroitukseen. Ajankohta oli erittäin huono, ovis oli viikonloppuna, mutta lääkäri päätti sen tehdä seuraavana arkena.. Menkat alkoi, ja toinen inssi nyt tasan pari viikkoa sitten buustina taas letrozol+menopur+pregnyl.. Menkat jostain syystä nyt 5päivää myöhässä, ja kaksi testiä negaa vielä en ole polille soitellut, odottelen juhannuksen yli, jos ne menkat sieltä vielä alkaa.. Nyt toinen lekuri laittaa mut taas leikkausjonoon myooman takia, huoh, yhtä soutamista ja huopaamista
 
Mulla poltettiin pinnallista endometrioosia laparoskopiassa 12/14 (YA 6/14 mutta endometrioosi jo tuolloin ollut tiedossa.) Kivut jatkuivat operaation jälkeen ihan samanlaisina, joten polille soittoa 2/15. Eka vapaa poliaika "vasta" 5/15 (omasta mielestä tilanteella oli tietysti hirveä kiire, mutta jonot on mitä on...) jolloin aloitettiin 6kk hormonihoito pahentuneen endometrioosin takia, alustavasti suunnitteilla syksylle 15 / keväälle 16 IVFhoidot.
Kaikki tähänastiset ja tulevat hoidot julkisella. Hitaus jonkin verran ahdistaa, kun endometrioosini on näköjään aika ärhäkkää laatua, ja e-pilleritkään eivät sitä kunnolla kurissa pitäneet...
 

Yhteistyössä