lapsella jo kolmas päivä mykkökoulua (tarina siis jatkuu)

  • Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
Jeps, kyllä se sitten tuota mutismia on, kipin kapin perheneuvolaan apua hakemaan. Saatte tietoa ja neuvoja arjen ongelmatilanteisiin. Lapsi on oppinut, että teille tulee paha mieli kun hän leikkii mykkää, eikä oikein itsekään osaa enää aloittaa normaalia käytöstä. Mutismi on suoraan suomennettuna valikoitua mykkyyttä, eli juuri esim. äidille en puhu-tyyppistä. Liittyy varmasti lapsesi tapauksesa uhmaan, koittaa hallita sinua käytöksellään.
vai niin. pitääpä selvittää. kiitos. onko tähän joku lääkitys?
 
Gluteus maximus
minusta tämä kuulostaa ihan käsittämättömältä. Miten 2v osaa pitää mykkäkoulua kun aikuiseltakin se usein tuottaa vaikeuksia. Johan tätä täällä eilen ihmettelin. Nyt ihmettelen vielä enemmän jos kolmas päivä alkaa...

tuo mutismi kannattaa ottaa tosissaan ja kysellä neuvolassa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Mä soittaisin ja kysyisin jostain neuvoa,ei 2v. osaa olla makkaransiivusta montaa päivää syömättä ja puhumatta,hänellä on jokin muu ongelma,soita ja kysy neuvoa vaikka neuvolasta.
Juuh, niin mäkin tekisin. Ei 2-vuotias voi montaa päivää mököttää. Ei edes montaa tuntia!!
 
mutistisen lapsen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
Jeps, kyllä se sitten tuota mutismia on, kipin kapin perheneuvolaan apua hakemaan. Saatte tietoa ja neuvoja arjen ongelmatilanteisiin. Lapsi on oppinut, että teille tulee paha mieli kun hän leikkii mykkää, eikä oikein itsekään osaa enää aloittaa normaalia käytöstä. Mutismi on suoraan suomennettuna valikoitua mykkyyttä, eli juuri esim. äidille en puhu-tyyppistä. Liittyy varmasti lapsesi tapauksesa uhmaan, koittaa hallita sinua käytöksellään.
vai niin. pitääpä selvittää. kiitos. onko tähän joku lääkitys?
meillä auttoi terapia ja oikeanlainen suhtautuminen eli ei pakoteta puhumaan. tätä kesti vuoden, ei puhunut koskaan päiväkodissa kenellekkään mitään. nykyään puhuu, ainoastaan ihan vieraille ei puhu/yksittäisillä sanoilla puhuu
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
minusta tämä kuulostaa ihan käsittämättömältä. Miten 2v osaa pitää mykkäkoulua kun aikuiseltakin se usein tuottaa vaikeuksia. Johan tätä täällä eilen ihmettelin. Nyt ihmettelen vielä enemmän jos kolmas päivä alkaa...
arvaa olenko minä äimän käkenä? mies koitti eilen lohduttaa, että kyllä se huomenna puhuu. itkettää niin kovin. lapsi on kyllä ihan muuten terve ja normaali, ei mitenkään vammainen tai autistinen. erittäin lahjas itse asiassa, monessa ikästään edellä, toisissa asioissa jäljessä, kuten kaikki lapset. täytyy vielä hoitoon tuo.
 
Älä osallistu
Lapsi ei kuole nälkään päivässä. Älä osallistu lapsen peliin. Jo pienikin lapsi osaa "vedättää". Ikävä kyllä, joskus lapset vedättävät itseäänkin, eli pelaaminen menee yli... jolloin lapsi ei välttämättä osaa itsekään lopettaa. Ole aivan normaalisti. Älä hellyttely turhia. Tarjoa mahdollisuutta osallistua, mutta jos ei osallistu - jätä rauhaa. Eli kerro, että ruoka on valmista, ja pyydä syömään. Jos lapsi ei tule, muut syövät, ja tämän jälkeen ruoka viedään pois. Pyydä leikkimään, jos lapsi ei tule, jatka leikkiä muiden kanssa.
Älä huomio ekstroja. Älä lällyttele, äläkä ainakaan palkitse tätä käytösmallia.
Jos isompia ongelmia ei ole taustalla, lapsi kyllä osallistuu aikanaan. Sitten olisikin hyvä pitää pieni keskustelutuokio tämän käytöksen hyväksyttävyydestä, lapsen iän mukaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Mä soittaisin ja kysyisin jostain neuvoa,ei 2v. osaa olla makkaransiivusta montaa päivää syömättä ja puhumatta,hänellä on jokin muu ongelma,soita ja kysy neuvoa vaikka neuvolasta.
Juuh, niin mäkin tekisin. Ei 2-vuotias voi montaa päivää mököttää. Ei edes montaa tuntia!!
tuuppa tänne kattomaan. näköjään voi. tai siis ainakin minulle.
 
S
Siis voi hän mököttää ja pitää mykkäkoulua,mutta en usko että 2v. ajattelee tietoisesti että kun en toissapäivänä saanu makkarasiivua niin en puhu edelleenkään äidille.Tarkoitan että taustalla on jotain muuta hänen mielessään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Mä soittaisin ja kysyisin jostain neuvoa,ei 2v. osaa olla makkaransiivusta montaa päivää syömättä ja puhumatta,hänellä on jokin muu ongelma,soita ja kysy neuvoa vaikka neuvolasta.
Juuh, niin mäkin tekisin. Ei 2-vuotias voi montaa päivää mököttää. Ei edes montaa tuntia!!
tuuppa tänne kattomaan. näköjään voi. tai siis ainakin minulle.
Uskon kyllä, että lapsesi siellä mököttää. Mutta ei toi oo tavallista (en tiedä voiko sanoo, että ei oo normaalia).
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei oo todellista. hän söi leivän, jonka jätin penkille. voi että olen iloinen.
minusta tuntuu nyt, että nauttii saamastaan huomiosta. Huomaa miten hätääntynyt olet ja nauttii siitä. Ovela lapsi.
en antanut mitään huomiota. laitoin vaan leivän, en edes sanonut siitä mitään. en kiittänyt kun söi. ei hän sillä siis mitään huomiota saanut. lapsi on varmasti ovela, ja älykäs, siitä ei ole kyse. vaan minun jaksaminen tässä on kovilla.
 
mutistisen lapsen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei oo todellista. hän söi leivän, jonka jätin penkille. voi että olen iloinen.
Elä normaalia elämää, älä kiinnitä huomiota puhumattomuuteen. Kutsut hänet ruoka-aikana syömään, jos ei tule niin ilmoita että korjaat ruuan pois. Älä tarjoa mitään ennen seuraavaa ruokaa, älä lellittele ja houkuttele, ei ruokia tarjoilla penkiltä....jos kyseessä kiukuttelu niin älä suostu tuollaiseen. Jos kyseessä mutismi niin äkkiä sen huomaatte kyllä, eikä silloinkaan "tanssita" lapsen pillin mukaan
 
ap
leikkii tuossa jotain nyt ja supisee itekseen. mää meen kattoon vaikka telkkaria, vauva kohta herää. käyn kertomassa sitten teille, jos tämä joskus ratkeaa. olen vain niin surullinen ja epäonnistunut äiti. menkinkin kieltämään sen siivun ja korotin ääneni...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja onko kehityksessä ollut mitään häikkää:
ettei olisi aspergenin oireyhtymä?
ei ole ollut mitään häikkää, on normilapsi (vaikka mikä se normi edes on?) eli kaikki oppinut ajallaan, paitsi puhumaan alkoi todella varhain
 
Usein mutismista kärsivätkin lapset, jotka ovat ns. muita edellä, oppivat varhain puhumaan ja ymmärtämään asioita. Pienen lapsen mieli ei ole valmis käsittelemään kaikkia tunteita ja ajatuksia, joita varhain kehittyvä lapsi kokee ja tuntee, joten lapsi "sulkee itsensä" ottaakseen tilanteen hallintaansa (tämän takia sekoitetaankin usein autismiin, kun lapseen ei saa kontaktia). Isä on ehkäpä teidän perheessä se, joka hallitsee tilanteita, joten lapsen ei tarvitse hallita isää, isä hallitsee häntä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
Usein mutismista kärsivätkin lapset, jotka ovat ns. muita edellä, oppivat varhain puhumaan ja ymmärtämään asioita. Pienen lapsen mieli ei ole valmis käsittelemään kaikkia tunteita ja ajatuksia, joita varhain kehittyvä lapsi kokee ja tuntee, joten lapsi "sulkee itsensä" ottaakseen tilanteen hallintaansa (tämän takia sekoitetaankin usein autismiin, kun lapseen ei saa kontaktia). Isä on ehkäpä teidän perheessä se, joka hallitsee tilanteita, joten lapsen ei tarvitse hallita isää, isä hallitsee häntä.
että olen siis huono äiti, niin. tiedän jo sen. minä kyllä muille lapsille saan pidettyä kuria mutta tälle jos korotan ääneni, niin tämmöstä tulee.

te olette masentaneet minua yhä enemmän, väittämällä lastani sairaaksi. että terapiaan vaan. ja minun syytänihän tietty tämä kaikki on. olisin vaan tahtonut vinkkejä, että miten tämä ratkaistaan, jos jollakin oisi kokemusta. olkoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
Usein mutismista kärsivätkin lapset, jotka ovat ns. muita edellä, oppivat varhain puhumaan ja ymmärtämään asioita. Pienen lapsen mieli ei ole valmis käsittelemään kaikkia tunteita ja ajatuksia, joita varhain kehittyvä lapsi kokee ja tuntee, joten lapsi "sulkee itsensä" ottaakseen tilanteen hallintaansa (tämän takia sekoitetaankin usein autismiin, kun lapseen ei saa kontaktia). Isä on ehkäpä teidän perheessä se, joka hallitsee tilanteita, joten lapsen ei tarvitse hallita isää, isä hallitsee häntä.
että olen siis huono äiti, niin. tiedän jo sen. minä kyllä muille lapsille saan pidettyä kuria mutta tälle jos korotan ääneni, niin tämmöstä tulee.

te olette masentaneet minua yhä enemmän, väittämällä lastani sairaaksi. että terapiaan vaan. ja minun syytänihän tietty tämä kaikki on. olisin vaan tahtonut vinkkejä, että miten tämä ratkaistaan, jos jollakin oisi kokemusta. olkoon.
No en mä kyllä niin ole väittänyt. Vaan että lapsesi on fiksu ja tarvitsee tukea ajatuksilleen. Varmasti olet hyvä äiti ja parhaasi yrittänyt, mutta joskus lasten kanssa eteen tulee tilanteita, joissa on itse avuton, vaikka kuinka olisi hyvä äiti. Ei se tee ihmisestä huonoa. Eikä sinun lapsesi ole sairas, ei mutismi ole sairaus. Se on vain nimitys tilanteelle jolloin hyvin puhuva lapsi ei jostakin syystä valikoidusti joillekkin puhu. Sinun lapsellasi syynä on todennäköisesti se, että hän ymmärtää vähän liikaakin, eli kokee sen makkarasiivun takia kiukkua, mutta ei oikein enää osaa sulkea kiukkua pois ja unohtaa sitä. Lapsesi on kaikesta päätellen hyvin herkkä ja älykäs, enkä epäile sinun osaamistasi tai kyvykkyyttäsi äitinä. Äideillä ei vain ole psykologin koulutusta ja ihmismieli on kummallinen ja monimutkainen keskus. Kyllä te selviätte ja lapsesi aivan varmasti sinullekkin vielä puhuu!
 
Luin tästä nyt ensi kertaa, enkä ole niitä aiempia kirjoituksiasi lukenut (niitä varmaan on?). Ensiksi, et varmasti ole huono äiti, vaikka se siltä saattaa tuntuakin, mutta kirjoituksiesi kautta tunne siitä ei ainakaan minulle välity. Lapsesi vain tuntuu olevan normaalia haastavampi, mutta älä anna hänen kanssaan periksi. Asiaa tarkemmin tuntematta, ja oman lapseni ollessa kyseessä menettelisin kuten nimimerkit 'Älä osallistu' ja 'mutistisen lapsen äiti' kehottavat.
 
vieras
Lapset välillä "eläytyvät" tooosi syvälle jooihinkin tilanteisiin, ja ne tilanteet saattavat jäädä pitkäksikin aikaa päälle. Esim. itkeminen, tietyt ajatuskuviot ym. Tämä puhumattomuus on vain tietyllä tapaa mahdollisempi jatkaa noin kauan, kuin esim. huutaminen (fyysinen puoli tulee vastaan :D ). Ehkä jos jotenkin yrittäisi havahduttaa hänet irti tilanteesta ja kuviosta. Joku riemukas leikkipuistoretki?
 
jaaha :)
Onpa fiksu pieni epeli...

Onneksi mulla ei lapsi ole tuota keksinyt... Mutta, ton ikänenkin voi vedättää jos älliä löytyy tarpeeksi. Useimmitenhan ne on niin pieniä ettei jaksa kiukkuilla samaa aihetta kauaa..
Mutta, älä välitä tuon taivaallista, painele pihalle sen kaa, ja jos se ei puhu sulle, älä kiinnitä mitän huomiota.

En usko lahjomiseen, älä nyt ala paapomaan millään tavalla.
 
hmm
AP!!!!

et ole huono äiti. ihan oikein olet tehnyt, kun olet pitänyt rajoista kiinni.
se, että täällä ehdotetaan diagnoosiksi mutismia, on kuitenkin ihan realistinen vaihtoehto! noin pieni lapsi ei osaa tavallista mykkäkoulua tuolla tavoin pitää, eikä kykene tunteitaan hallitsemaan sen vaatimalla tavalla.

kuten joku kertoikin, mutismin hoito yleensä vaatii runsaasti aikaa, joten ottaisin sinuna nyt ihan ensitilassa yhteyttä sinne perheneuvolaan. älä syyllisty tästä, vaan hae apua!
 
mustasukkaisuudesta
Sanoit, että pinempi on 8kk. Meillä esikoinen rupesi olemaan vauvalle mustasukkainen siinä vaiheessa, kun vauva alkoi liikkua. Ryömi leikkejä häiritsemään jne.
 

Yhteistyössä