lapsella toinen munuainen pienempi kuin toinen, kellään kokemusta?

[QUOTE="niin";23527481]Mun pikkusiskolla oli synnynnäisenä munuaisten vajaatoiminta (ei mtn. kummempaa syytä -toinen munuainen vaan ei toiminu ja oli. kai kooltaan penempikin, jonka seurauksena sillä ei oo enää toista munuaista. Hyvin terve on ollu ton leikkauksen jälkeen (tai no ei ainakaan lähelläkään hengenvaaraa), eli sinänsä joku tollanen juttu voi olla ihan vaaratonkin. Mutta kyllä mullakin tuli noitten muiden oireiden perusteella mieleen että tää saattais liittyä johonkin isompaan juttuun (joko ihan oire tai sitten joku vaikutus tms.). Toivottavasti näille kaikille oireille nyt kuitenkin saatais joku selitys! :)[/QUOTE]

kiitos sinullekin! olenkin lukenut tuosta munuaisten vajaatoiminnastakin, mutta siitäkään ei voi olla kyse. kiva, että siskosi voi hyvin!
 
[QUOTE="vieras";23527619]Onko psoriasista tutkittu? Meillä suvussa psoria ja mulla oireilee ainoastaan nivelissä ja tälläisinä kovina talvina päänahassa, mutta iho-oireet ovat aina olleet aika vähäisiä.[/QUOTE]

en tiedä onko nivelpsoriasis suljettu pois. tarkoitan, että onko se katsottu jossain vaiheessa verikokeella, verikokeita on otettu niin paljon, että ei ole jäänyt kaikki mieleen.

iho on täysin siisti, poikkeusellisen valkoinen ja sellainen nihkeä ja kimmoisa, ollut aina. eikä ole koskaan tarvinnut rasvata. itse olen atoopikko ja ollut psoriasista sairastavien ihmisten kanssa ilmastohoitomatkoilla, tunnen siis psoria jonkun verran, varmaan keskimääräistä enemmän.

nivelpsori menee kaiketi lähelle reaktiivista artriittia, mikä lapsella onkin ollut diagnoosina silloin kun oli sitä reumaepäilyä ja kävelykyky meni hetkellisesti pahojen turvotusten takia. lapsella ei kuitenkaan silloinkaan turvonneet nivelet vaan esim jalkapöydästäkin ne osat jotka eivät siis koske maahan jalkapohjasta kun kävelee. tosin pojalla on lättäjalatkin että hänellä ne osat osuu maahan aina :D

voi mun pientä poikaa, se on niin mainio ja aivan vertaansa vailla oleva ihminen. tuntee ja tietää kaiken. olen hänestä täällä palstalla joskus kirjoittanutkin kun hänellä on outoja kykyjä. suhtautuu itse näihin kipuihinsa ja oireisiinsa tosi reippaasti ja luonnollisesti, ei niitä onneksi itse sure.

kiitos sinullekin, pidän mielessä tuon psorin.
 
Viimeksi muokattu:
"EeTi"
vieläkö käyt täällä lukemassa?? meillä melkein samanlaiset oireet olis kiva kuulla mitä teille nykyään kuuluu?? jalkoja on tutkittu jo pidempää ja nyt huomattiin et munuaiset erikokoiset..
 
"miimu"
Mieheni veljellä toinen munuainen on surkastunut. Varmaa syytä ei tiedetä.
Anoppi odotti häntä, kun Venäjällä jysähti se ydinvoimala. Kanttarelleja oli kuulema noussut pilvin pimein joita sitten oli myös samaan tahtiin syöty. Ei vain tiennyt, että sienet keräävät laskeumamyrkkyjä... Myöhemmin lääkäri todennut, että voi olla surkastumiseen syynä.
 
vierailija
*Lisäsin muutkin oireet tuonne alempana olevaan viestiin, tahtoisiko joku leikkiä salapoliisia ja selvittää mikä lastani vaivaa?*

olen jo googlaillut ja etsinyt tietoa, mutta kysyn täältäkin kun lapsen tutkimukset kesken, mutta väliaikatietona soitettiin, että ultrauksessa oli löytynyt satunnaislöydöksenä että oikea munuainen on vasenta 1,5-2 cm pienempi. se on ilmeisesti 6-vuotiaan munuaisessa kuitenkin jonkin verran. lääkäri ei tahtonut arvailla syitä kun muut tulokset on valmistumatta.

kuulisin mielelläni jos jollain on tietoa asiasta, mistä johtunut, mitä aiheuttanut? voi ilmeisesti olla myös harmitonta.
Hups, vanha ketju..
mutta itselläni ollut oikealla ns kutistusmunuainen syntymästä saakka. Jossain vaiheessa miettivät sen poistoa (toimii 11%), mutta tuolla se on edelleen.
Kaikki mennyt tämän suhteen hyvin, viimeiset 35 vuotta :)
 
p@ula
Mieheni veljellä toinen munuainen on surkastunut. Varmaa syytä ei tiedetä.
Anoppi odotti häntä, kun Venäjällä jysähti se ydinvoimala. Kanttarelleja oli kuulema noussut pilvin pimein joita sitten oli myös samaan tahtiin syöty. Ei vain tiennyt, että sienet keräävät laskeumamyrkkyjä... Myöhemmin lääkäri todennut, että voi olla surkastumiseen syynä.
No eihän niitä kannata syödä ollenkaan. Sienisokerista moni saa mahavaivojam, koska se ei kaikilla hajoa ollenkaan, jos puuttuu sitä hajottava enstsyymi, trehalaasi.

Tässä laskeumasta tietoa, on ollut jo vuosia tuolla eikä se heti vähene:
http://www.stuk.fi/sateily-ymparistossa/tshernobyl/cesiumlaskeuma/fi_FI/laskeuma/
 
vierailija
Mieheni veljellä toinen munuainen on surkastunut. Varmaa syytä ei tiedetä.
Anoppi odotti häntä, kun Venäjällä jysähti se ydinvoimala. Kanttarelleja oli kuulema noussut pilvin pimein joita sitten oli myös samaan tahtiin syöty. Ei vain tiennyt, että sienet keräävät laskeumamyrkkyjä... Myöhemmin lääkäri todennut, että voi olla surkastumiseen syynä.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0fcfb248-f6b6-4c20-a1e4-55e59b97895f

Jäkälä myös. Entä levät?
 

Yhteistyössä