lapselle lahjaksi kokoa isompia vaatteita?

  • Viestiketjun aloittaja valivali
  • Ensimmäinen viesti
valivali
Tykkäättekö että lapsi saa lahjaksi kokoa isompia vaatteita vai sellaisia jotka on tällä hetkellä sopivia/hiukkareiluja?

Järjestelin juuri tuota "isojen vaatteiden" hyllyä.. Itse tykkäisin että saisi melko pian tai mielellään heti ottaa uudet vaatteet käyttöön.

Syksyllä kun poika käytti viime hetkiä vielä kokoa 74, anoppi kysyin minkä kokosia vaatteita saa ostaa. Sanoin että mielellään 80 cm kun voi jo niitäkin alkaa käyttää, hän sitten osti 86cm paitaa, housua ym..

Tuntuu että 74+80cm menee toooosi pitkän aikaa ja 86 vielä hirmun suuri :/

sori avautuminen :/ :D
 
Mieluiten isoja. Itseäni ärsyttää, kun ostetaan vaatteita jotka menisivät nyt, kun niitä on jo valmiiksi kaapit pullollaan.. :D Mielummin sellaisia joita ei vielä ole, olisi hyötyäkin, varsinkin kun harvemmin saa mitään erityisen kivannäköisiä.
 
"miu"
Juu, mieluummin isompaa, meneehän ne joka tapauksessa joskus. Ja meillä on pojilla vasta koko 86 ollut sellainen joka on mennyt pitempään kuin pari kk (jostain 10kk->)
 
...
Mieluiten isoja. Itseäni ärsyttää, kun ostetaan vaatteita jotka menisivät nyt, kun niitä on jo valmiiksi kaapit pullollaan.. :D Mielummin sellaisia joita ei vielä ole, olisi hyötyäkin, varsinkin kun harvemmin saa mitään erityisen kivannäköisiä.
Sama. Sanon aina vähintään koon ylöspäin, jos joku kyselee vaatteita. Ite en kuitenkaan raaski ostaa lapselle kaupasta uusia, vaan saa kulkea kirppisvaatteissa, niin kiva et on sit jotain uuttakin.
 
En tykkää huonoa jos tuodaan isompia mutta kyllä ihmettelen suuresti, että jos kysytään vaatekokoa ja minä sanon että vaikka 110 niin tuodaan 116..? Miksi ei vaan voi tuoda sen kokoista kuin on sanottu?? Btw kaikilla ei ole vaatteita kaapit pullollaan, joten sopivat vaatteet on ihan kiva lisä :)
 
"vieras"
Joo, isompia kannattaa ostaa, mutta kohtuus siinäkin. Meillä on vieläkin jemmassa pari vuotta sitten saatuja vaatteita kun koon piti olla 110cm tai toivottiin mielellään 116cm niin saatiin sitten 134-140cm vaatteita. Kengät oli käytössä 28kokoa ja sanottiin että älä osta kun ei tiedä kokoa niin osti koon 35 lenkkarit ja ne on vieläkin tuolla varastossa. Sitten osa vaatteista oli tyyliin lahjaksi talvivaate keväällä ja tarve seuraava talvi. Ennätti jäädä kuitenkin pieneksi kesän aikana kun kokoero vain pieni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE;23217117:
En tykkää huonoa jos tuodaan isompia mutta kyllä ihmettelen suuresti, että jos kysytään vaatekokoa ja minä sanon että vaikka 110 niin tuodaan 116..? Miksi ei vaan voi tuoda sen kokoista kuin on sanottu?? Btw kaikilla ei ole vaatteita kaapit pullollaan, joten sopivat vaatteet on ihan kiva lisä :)
Tää on totta, jos kysyy et mitä kokoa sais olla, niin miksei sit voi hankkia sitä pyydettyä kokoa.

Tuli mieleen, et vähän aikaa sit meidään poika sai 2v synttärilahjaksi college-asun kokoa 80. No paita oli lyhyt, mut housut on käytössä. Sit meidän nuorempi sai tältä saalta sukulaiselta yökkärit joululahjaksi kokoa 80. Poika oli silloin 2,5kk vanha. Mulle ei aivan oo auennu tämän henkilön ajatusmaailma vaatteita hankkiessa. Oon päätynyt siihen et kaikki ei vaan ymmärrä kokojen päälle, varsinkaan jos ei itsellä ole (enää) pieniä lapsia.
 
"mimmu"
Mä pyydän aina isompia kokoja, jos joku vaatteiden kokoja kyselee. Kun ne koot ensinnäkin vaihtelee eri valmistajilla, ei siis jää kaappiin vaatetta joka ei missään vaiheessa ole mahtunut.
Näin teen isekin. Ja niiten kokoerojen lisäksi myös siitä syystä, että yleensä niitä sopivankokoisia, hetkellä käytössä olevia vaatteita on jo tarpeeksi. Eli sen takia mielummin se 1-2 kokoa isompia lahjaksi, kiitos!
 
kkkkkk
Meillä anopilla on tapana kysyä ensin, mitä kokoa pitäisi olla ja sitten ostaa kokoa pienemmät "kun ne näytti niin isoilta siellä kaupassa". Harmittaa vaan anopin rahojen hukkaan heitto, kun ei ne vaatteet sitten mahdukaan. Olen myös yrittänyt sanoa "varmuuden vuoksi" vielä yhtä kokoa suuremman toiveen, muttei auta, aina tulee liian pientä vaatetta :)
 
Meillä anopilla on tapana kysyä ensin, mitä kokoa pitäisi olla ja sitten ostaa kokoa pienemmät "kun ne näytti niin isoilta siellä kaupassa". Harmittaa vaan anopin rahojen hukkaan heitto, kun ei ne vaatteet sitten mahdukaan. Olen myös yrittänyt sanoa "varmuuden vuoksi" vielä yhtä kokoa suuremman toiveen, muttei auta, aina tulee liian pientä vaatetta :)


Juurikin noita välttääkseni sanon aina ainakin yhden koon isommaksi.
 
No ei mielellään samaa kokoa. Sitähän kaapit pursuaa ja käyttöaika jää suhteessa pienemmäksi, kun esim meilläkin siirrytään kohta seuraavaan kokoon.

Ja yhdeen koon ero 110/116cm on niin häilyvä ettei sillä ole paljonkaan merkitystä. Jo ihan merkeillä on eroa mitoituksessa, että eri merkkiset vaatteet (tai eri yksilöt) voivat olla samankokoiset kokolapusta rhuolimatta.

Joo, en mäkään ehkä 150cm vaatteita vielä muksulle (noin 110cm) halua hamstrata, mutta kokoa isompi on ihan eri asia tai vaate joka tulee käyttöön vuoden sisään. Kuulun niihin, jotka kuvittelevat vauvaperheen saavan/hankkivan pieniä kokoja niin että korvista tursuaa, joten isommalla koolla voi olla todellisempaa merkitystä perheelle.
 
...
Juu, ehkä mieluummin seuraavaa kokoa. Mutta kuitenkin niin, et voi kohta alkaa käyttämään. Ei oo kivaa säilöä vaatetta laatikoissa pitkään. Siinä muuttuu jo maku ja mielikin. Ja jos on vaikka kesävaatetta, syksyllä ei enää käytetä ja seuraavana kesänä liian pieni. Eli aina väärän kokoinen.
 
JoHos
Isompaa kokoa meille kiitos :) Mutta että joku raja siinäkin. :D

Mun lapsi sai 1v lahjaksi 98/104 (!!!) kokoisen kivan vaatesetin. Lapsi silloin kokoa 74-80cm. Ehh. :I Nyt on pian 2v synttärit tulossa, kooksi aion sanoa 92/98, saa nähä mitä sieltä tullee :)
 

Yhteistyössä