Lapselle valjaat kauppareissulle???

Meillä on pikkusen reilu 3v. tyttö ja se on aivan mahdoton aina kauppareissuilla. Ensinnäkin, ku pääsee autosta ulos lähtee juokseen täysiä kauppaan ja ei auta huutaa perään, että pysähdy, odota jne. Ja kaupassa pitää saada pikkukärryt, muuten on hirvee huuto. (minua se huuto ei kyllä muuten haittais, mutta olen tällä hetkellä tosi väsynyt ja en jaksa tyttöä muutenkaan..) Kaupassa tyttö juoksee, niinku (en viitsi sanoa ääneen..) erään väestön pennut ja huutaa toisesta päästä kauppaa äitiiiiiiii, äitiiiiii.. Ei kiva... No sitten päästään kassalle ja saadaan ostokset maksettua, niin neiti juoksee viemään kärrynsä paikoilleen ja siitä säntää taas ulos ja autolle.. Eihän siinä sinänsä mitään, mutta jos olen vaikka yksin lasten kans kauppareissulla (toinen tyttö 5kk.)niin en oikein voi juosta peräänkään, ku on vauva + kauppakassit kannettavana, niin aina saa pelätä, ku pääsee ulos, että onko tyttö jäänyt mopon tai auton alle, ku ei tajua niitä yhtään katsoa.. Niin eilen ajattelin ku kävin kaupassa tyttöjen kans, että seuraavalla kerralla kaivan kaapista sellaiset lasten valjaat ja puen ne tytölle, niin eipä pääse juokseen.. Tai sitte yks olis sellainen, että menis niin myöhään käymään kaupassa, että siellä olis vartija sulkemassa ovia, ku ollaan pois lähdössä, niin sanois vartijalle, että kaappaa syliin ja sanoo, että ei noin saa juosta.. Mitä mieltä olette?????
 
Gluteus maximus
No, itse tekisin niin, että kävisin muutaman kerran vain sen isomman kanssa kaupassa ja opettaisin , Miten siellä kaupassa käyttäydytään. Valjaat on tietysti ihan hyvä ratkaisu, mutta ei taida olla pitkäaikainen ratkaisu.
 
Ei kai siinä oikeen muuta sitten voi, ite en kyllä voi kuvitella laittavani lapselle valjaita. :whistle:
Meilläkin oli tuota touhua mutta sanoin kerran että jos et osaa olla niin seuraavalla kerralla ei tule mukaan eikä tullu, mutta jos ei voi jättää kotiin niin vaikee toteuttaa. Tai sitten sovittiin ennen kauppaan menoo että saa jotain jos on kunnolla.
 
Valjaat on ihan toimiva ratkasu,meillä niitä käytettiin ekan kerran autokisoissa ja sit seuraavalla viikolla mentiin puutarhalla käymään,ni poika kulki kokoajan nätisti mukana...Tais ottaa opikseen,et tiiä vaikka valjaat ilmestyy jostain! =)
 
Meidän esikko oli tuollainen jo kaksivuotiaana ja meillä tosiaan oli valjaat käytössä. Tuollainen käytös oli täysin "normaalia" hänelle, oltiin sitten missä hyvänsä.

Toisinaan riitti, että ne valjaat vaan oli mukana, kun ilmoitti ettei halua niissä kulkea ja sanoin, ettei vaihtoehtoja ole jos kerran huitelee miten itse tykkää. Tosin mä en parin kerran jälkeen tyttöjen kanssa enää yksin suostunut kauppaan menemään, vaan yleensä kävin sitten yksin kun mies oli tullut töistä.

Kannattaa siis kokeilla niitä valjaita! Tai sitten sopia tytön kanssa että jos kulkee nätisti kauppaan, kauppamatkan, sekä sieltä pois, saa jonkin pienen palkinnon. Josko motivoisi miettimään kuuntelisikö äippää!
 
Ollaan käyty myös kahdestaan sen kanssa ja silloin tyttö onki vähän rauhallisempi, mutta siltikin juoksee ympäriinsä. Ollaan yritetty selittää sille joka kerta miksi ei saa juosta kaupassa tai ulos parkkipaikalle, mutta ei mene jakeluun.. Eilen meni kyllä niin hyvin hermot, että ei oo tosikaan.. (kun sain vihdoin tytön kiinni, niin talutin hiuksista autolle... :ashamed: en kyllä lujasti ottanut, mutta sillain, että ei päässy karkuun.. siinä tuli joku akkakin vastaan, mutta minä en nähnyt ku mustaa!!!)
 
vieraat vois taas häipyä tästä ketjusta jos ei mitään järkevää sanottavaa ole!!!!

Taidan ottaa valjaat mukaan ens kerralla.. Luulen, että se auttaa jo asiaa. En ole ennen muistanut niitä ottaa, mutta nyt täytyy heti laittaa ne laukkuun.. Tytöllä on ollu myös syömisen kans ongelmia, niin kerran laitettiin se valjailla kiinni syöttötuoliin, niin oli kyllä vähän nolona, että en tiedä voiko toista nöyryyttää sitte kaupassa silleen.. (no kyllä voi...):|

Riks Raks Poks kyllä minäkin ensin ajattelin, että en halua laittaa lasta valjaisiin, niinku koiraa, mutta pakko kai se on.. (ainaki uhkailla niillä..)
 
Jii
Tuossa tilanteessa mä pelkäisin onnettomuutta jo niin paljon että ottaisin ne valjaat tai jonkun narun omasta ranteesta lapsen ranteeseen, tai panisin lapsen ostoskärryihin ja ilmoittaisin että huuto ei auta, istut siellä. Tai paras vaihtoehto on tietysti jättää villikko kotiin, jos se on mahdollista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja JANICATAR:
Meillä on pikkusen reilu 3v. tyttö ja se on aivan mahdoton aina kauppareissuilla. Ensinnäkin, ku pääsee autosta ulos lähtee juokseen täysiä kauppaan ja ei auta huutaa perään, että pysähdy, odota jne. Ja kaupassa pitää saada pikkukärryt, muuten on hirvee huuto. (minua se huuto ei kyllä muuten haittais, mutta olen tällä hetkellä tosi väsynyt ja en jaksa tyttöä muutenkaan..) Kaupassa tyttö juoksee, niinku (en viitsi sanoa ääneen..) erään väestön pennut ja huutaa toisesta päästä kauppaa äitiiiiiiii, äitiiiiii.. Ei kiva... No sitten päästään kassalle ja saadaan ostokset maksettua, niin neiti juoksee viemään kärrynsä paikoilleen ja siitä säntää taas ulos ja autolle.. Eihän siinä sinänsä mitään, mutta jos olen vaikka yksin lasten kans kauppareissulla (toinen tyttö 5kk.)niin en oikein voi juosta peräänkään, ku on vauva + kauppakassit kannettavana, niin aina saa pelätä, ku pääsee ulos, että onko tyttö jäänyt mopon tai auton alle, ku ei tajua niitä yhtään katsoa.. Niin eilen ajattelin ku kävin kaupassa tyttöjen kans, että seuraavalla kerralla kaivan kaapista sellaiset lasten valjaat ja puen ne tytölle, niin eipä pääse juokseen.. Tai sitte yks olis sellainen, että menis niin myöhään käymään kaupassa, että siellä olis vartija sulkemassa ovia, ku ollaan pois lähdössä, niin sanois vartijalle, että kaappaa syliin ja sanoo, että ei noin saa juosta.. Mitä mieltä olette?????
Itsekin olen miettinyt samaa!!
 
muu
Alkuperäinen kirjoittaja JANICATAR:
Meillä on pikkusen reilu 3v. tyttö ja se on aivan mahdoton aina kauppareissuilla. Ensinnäkin, ku pääsee autosta ulos lähtee juokseen täysiä kauppaan ja ei auta huutaa perään, että pysähdy, odota jne. Ja kaupassa pitää saada pikkukärryt, muuten on hirvee huuto. (minua se huuto ei kyllä muuten haittais, mutta olen tällä hetkellä tosi väsynyt ja en jaksa tyttöä muutenkaan..) Kaupassa tyttö juoksee, niinku (en viitsi sanoa ääneen..) erään väestön pennut ja huutaa toisesta päästä kauppaa äitiiiiiiii, äitiiiiii.. Ei kiva... No sitten päästään kassalle ja saadaan ostokset maksettua, niin neiti juoksee viemään kärrynsä paikoilleen ja siitä säntää taas ulos ja autolle.. Eihän siinä sinänsä mitään, mutta jos olen vaikka yksin lasten kans kauppareissulla (toinen tyttö 5kk.)niin en oikein voi juosta peräänkään, ku on vauva + kauppakassit kannettavana, niin aina saa pelätä, ku pääsee ulos, että onko tyttö jäänyt mopon tai auton alle, ku ei tajua niitä yhtään katsoa.. Niin eilen ajattelin ku kävin kaupassa tyttöjen kans, että seuraavalla kerralla kaivan kaapista sellaiset lasten valjaat ja puen ne tytölle, niin eipä pääse juokseen.. Tai sitte yks olis sellainen, että menis niin myöhään käymään kaupassa, että siellä olis vartija sulkemassa ovia, ku ollaan pois lähdössä, niin sanois vartijalle, että kaappaa syliin ja sanoo, että ei noin saa juosta.. Mitä mieltä olette?????
No voi sun! Tähän on JUST niinku meidän neiti, mä luulin ettei tällasta toista voi olla...
Me ollaan pääasiassa ratkastu asia niin et käydään vain prismassa missä on sellaset kahden istuttavat autokärryt joihin lapsen saa jotenki kiinni ja ne viihtyy siinä. Poika 1v7kk ajelee tytön kans sit innoissaan.
Oon kyllä käyttäny kans pari kertaa noita kyseisiä valjaita kaupungilla käydessä lasten kanssa, niillä tyttö kyl pysyy metrin säteellä musta, mut yrittää kyl sitte keksiä muuta aktiviteetttia kuten hypistelee ohimennessään tavaroita ja ihmisiä, että lasihyllyille ei kannata ainakaan suunnistaa...
 
Salama McQueen
Meillä poika 2 v 3 kk juuri kuvailemasi kaltainen. On muutenkin TODELLA villi ja vilkas. Nyt parin viime viikon ajan olen saanut ajoittain homman toimimaan sillä lailla, että olen sanonut ennen kauppaan menoa, että jos juokset/karkaat/riehut jne. menet kärryihin istumaan. Ja toimii, se tottavie toimii. Pari kertaa on sinne joutunut ja nöyryytys on niin kova, että useimmiten reissu sujuu jo mukavasti, niin mukavasti kuin tuon ikäisen kanssa voi sujua. ;)

Eli yksinkertaisesti, mitä lupaat/uhkaat, sen pidät.

Ja teille päivitteleville vieraille tiedoksi, meille on ainakin siunaantunut todella vilkas lapsi (mitä teillä ei ilmeisesti ole) ja elämä ei ole aina niin yksinkertaista, että ne kurissapitotoimet tepsisivät niin vaan. Ai että mua sitten sieppaa tollaiset idarit, jotka arvostelevat. :headwall: Yhdenkin tapaan livenä, niin jätän tuon meidän hulivilin sille pariksi tunniksi ja sen jälkeen vannon, että kyseinen paukapaa pitää lärvinsä kiinni. Nih. :whistle:
 
vieras
ehdottomasti voi ottaa tytön valjaisiin kauppaan. onhan se jo turvallisuus kysymyskin. ei valjaissa mitään pahaa ole. silloin äiti tuntee lapsensa kun valjaita käyttää ja ajattelee palsensa parasta. eihän kukaan syyttä lasta valjaissa kuljeta.
lapset ovat erilaisia luonteiltaan joten turha kenenkään tulla viisastelemaan että opettakaa lapsenne käyttäytymään.
 
Täytyypä ottaa tyttö mukaan tänään kaupungille ja alkaa "kouluttaan" sitä.. Minä oon kyllä yleensä sellainen, että en toisten katseista ja mielipiteistä paljon välitä, mutta kyllä sitä aina vähän tulee ajateltua vaikka loppupeleissä ihan sama.. Oli "kiva" kuulla, että näitä hulivilejä on enemmänkin! :) Jospa se siitä taas ajan kanssa ja olisko tää taas joku vaihe joka menee ohi... Niitäkin vaiheita on koko ajan: toinen menee, niin toinen tulee.. :LOL: Mutta kiitos taas teille IHANILLE kanssasisarille!(ei siis näille idiooteille suppea aivoisille vieraille..) (no ei saa taas yleistää, oli täällä ainakin (muoks.)4 kilttiä vierasta.. :))
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja JANICATAR:
Täytyypä ottaa tyttö mukaan tänään kaupungille ja alkaa "kouluttaan" sitä.. Minä oon kyllä yleensä sellainen, että en toisten katseista ja mielipiteistä paljon välitä, mutta kyllä sitä aina vähän tulee ajateltua vaikka loppupeleissä ihan sama.. Oli "kiva" kuulla, että näitä hulivilejä on enemmänkin! :) Jospa se siitä taas ajan kanssa ja olisko tää taas joku vaihe joka menee ohi... Niitäkin vaiheita on koko ajan: toinen menee, niin toinen tulee.. :LOL: Mutta kiitos taas teille IHANILLE kanssasisarille!(ei siis näille idiooteille suppea aivoisille vieraille..) (no ei saa taas yleistää, oli täällä ainakin (muoks.)4 kilttiä vierasta.. :))
Mille suppea-aivoisille vieraille?

Eihän tuossa ollut kuin yksi vieras joka arvosteli näiden villien lasten kasvatusta. Joku musta taisi tarjota vaihtoehtomenetelmää ystävällisessä mielessä ja kaikki muut olivat kanssasi sitä mieltä että valjaat on ok idea teille.

Oliko tarkoituksesi herättää tässä tappelua aiheesta ja nyt olet pettynyt kun et saanutkaan haukkuryöppyä niskaasi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja JANICATAR:
Täytyypä ottaa tyttö mukaan tänään kaupungille ja alkaa "kouluttaan" sitä.. Minä oon kyllä yleensä sellainen, että en toisten katseista ja mielipiteistä paljon välitä, mutta kyllä sitä aina vähän tulee ajateltua vaikka loppupeleissä ihan sama.. Oli "kiva" kuulla, että näitä hulivilejä on enemmänkin! :) Jospa se siitä taas ajan kanssa ja olisko tää taas joku vaihe joka menee ohi... Niitäkin vaiheita on koko ajan: toinen menee, niin toinen tulee.. :LOL: Mutta kiitos taas teille IHANILLE kanssasisarille!(ei siis näille idiooteille suppea aivoisille vieraille..) (no ei saa taas yleistää, oli täällä ainakin (muoks.)4 kilttiä vierasta.. :))
Mille suppea-aivoisille vieraille?

Eihän tuossa ollut kuin yksi vieras joka arvosteli näiden villien lasten kasvatusta. Joku musta taisi tarjota vaihtoehtomenetelmää ystävällisessä mielessä ja kaikki muut olivat kanssasi sitä mieltä että valjaat on ok idea teille.

Oliko tarkoituksesi herättää tässä tappelua aiheesta ja nyt olet pettynyt kun et saanutkaan haukkuryöppyä niskaasi?
No ei todellakaan ollut tarkoitus saada riitaa aikaiseksi. Ja olet aivan oikeassa, ei ollut ku yks vieras joka v.ttuili. Ja minähän laitoin, että ei saa taas yleistää ja korjasin vielä, että vieraita oli tosiaan neljä jotka oli kanssani samaa mieltä.. Taas saa jollekkin vääntää rautalangasta, että mitä tarkoittaa... :/ Ja jotkut tuntuu tahallaan ymmärtävän väärin... Anteeksi jos olen jotain loukannut! :hug:
 
Me ostettiin valjaat vuosi sitten kun asutaan maalla ja tässä menee sellanen aika vilkas maantie(paljon rekkoja) ja kävelylle mennessä laitetaan siis valjaat. Poika sanoo jo itekin, että laitetaan valjaat ja mennään kävelylle. Markkinoillakin oli käytössä ja hyvät oli. Ennemmin valjaat kun pelko autonallejäämisestä. Tsemppiä!
 
vieras
Voithan kokeilla miten niiden valjaiden kanssa käy. Pelkään vain pahoin, että käy samoin kuin meillä, että huudetaan kuin syötävä, heittäydytään niiden varaan eikä suostuta liikkumaan mihinkään :( Meillä on kokeiltu myös aikuisen ranteesta lapsen ranteeseen menevää hihnaa (on kehitty ulkomaiden ostoskeskuksia varten) ettei lapsi pääse omille teilleen, mutta senkin kanssa on aivan vastaavat tulokset.

Parhaiten onnistuu varmaan, jos löydät kaupasta kärryt, joissa on paikka vauvalle ja joihin tuon isomman saa istumaan, olettaen, ettei ole kovin suurikokoinen.
 
Mikäs vika valjaissa olis? Kamalaa ajatella noin pientä lasta juoksemassa "irrallaan" parkkipaikalla, siellä kun jotkut ajaa tosi kovaa eikä varo yhtään. Ihan turvallisuuden vuoksi valjaat on hyvät. Ja ei ne valjaat estä kauppakäyttäytymisen opettelua.
 
viaras
Tykkäkö tyttösi käydä kaupassa? Siis onko mielellään sinne lähdössä? Jos on niin sano seuraavan kerran jo kauppaan mennessä että jos ei tottele/ole niin kuin sinä käsket niin seuraavalla kerralla ei pääse mukaan. Ja sit selvästi lapselle kerrot (niin kuin varmaan olet tehnyt jo monestikin) että ei juosta/riehuta ja totellaan äitiä jne. mitkä nyt tuntuukaan "teidän säännöiltä". Ja jos ei kaupassa käyttäydy niin kuin on puhuttu niin seuraavalla kerralla et todella ota mukaan (mutta ota vauva että isompi huomaa että hän vain joutuu kotiin jäädä koska oli tuhma).
tietysti tämä edellyttää että sulla on joku joka jää isomman kanssa kotiin kauppareissun ajaksi.

Meillä tämä toiminut yleensä aika kivasti, jos ei toimi niin pidän esikko kädestä kiinni niin ettei pääse karkailemaan (ja sitten se tietysti huutaa kuin syötävä kun ei haluaisin olla "jumissa") ja toisella kädellä työnnän kärryjä joissa nuorempi on kyydissä ja keräilen ostoksia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Miksi se lapsi pitää päästää irti kun nostaa hänet autosta pois? Mä ainakin pidän tytön kädestä kiinni kun kuljetaan parkkipaikalla, tuli sitten kuinka kova huuto tahansa.
No jos on kaks lasta, niin toinen on hetkeksi irroitettava!!! Käytkö hitaalla?
 

Yhteistyössä