Lapsen ikä: 3v8kk. Käyttääkö vielä vaippaa ja tuttia?

mieee
Yövaippa on ihan eriasia ton ikäsellä ku päivävaippa. Yö kuivaksi opettelua säätelee hormonit eikä sitä voi opettaa lapsi oppii sit kun on sen aika, mutta jos ton ikäsellä terveellä lapsella päivävaippa niin on kyllä laiskuutta.
 
vaippis
Meillä 3 v 11 kk on vielä yövaippa, joka on usein märkä. Milloin pitäis huolestua asiasta? Salaa oon huolissani, mutta ei kai tuolle mitään voi ennen kuin tyyppi on kypsä jättämään vaipan pois. Siis YÖvaipan.
 
Minä
Alkuperäinen kirjoittaja vaippis:
Meillä 3 v 11 kk on vielä yövaippa, joka on usein märkä. Milloin pitäis huolestua asiasta? Salaa oon huolissani, mutta ei kai tuolle mitään voi ennen kuin tyyppi on kypsä jättämään vaipan pois. Siis YÖvaipan.
Neuvolassa just kysyin, kun samaa ongelma on meilläkin. Th sanoi, että 5-vuotiaana aletaan tutkia, jos vielä jatkuu.
 
vaippis
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Alkuperäinen kirjoittaja vaippis:
Meillä 3 v 11 kk on vielä yövaippa, joka on usein märkä. Milloin pitäis huolestua asiasta? Salaa oon huolissani, mutta ei kai tuolle mitään voi ennen kuin tyyppi on kypsä jättämään vaipan pois. Siis YÖvaipan.
Neuvolassa just kysyin, kun samaa ongelma on meilläkin. Th sanoi, että 5-vuotiaana aletaan tutkia, jos vielä jatkuu.
Ok, kiitos! Pissittömyyttä odotellessa...

 
äippä
Meidän poika(ja muut lapset)on jättänyt yövaipan ja päivävaipan pois 2 vuotis kesällä(on keväällä syntyneet). Ja tuttia ei ole koskaan ollutkaan, mutta esikoinen jätti sen itse pois käytöstä 1 1/2 vuotiaana.
 
vieras
Meillä tytöillä jäi vaipat pois kokonaan noin 2v iässä. Vähän reilu 4v pojalla on yövaippa, koska melkein joka yö saisi olla vaihtamassa petivaatteita ja käyttämässä suihkussa. Vaippa on melkein joka yö märkä. Poika kovasti toivoisi, että vaippa voitaisiin jättää pois, mutta ei vielä onnistu. Muutaman kerran on kokeiltu reilun viikon ajan, mutta kun jo viitenä yönä on peräkkäin tullut sänkyyn, niin on suosiolla laitettu vaippa takaisin kaikkien yöunien parantamiseksi. Ehkä se ajan kanssa..
Tutit on jääneet kaikilla 1-1,5v iässä pois.
 
Tuota tuttia en oikein käsitä.
Vaikka siis tiedän, ettei se tavatonta olekaan. Monilla lapsilla on kotona käytössä tutti hyvinkin pitkään. Tosin eivät ne myöhäiset tutinlutkuttajat sitä tuttia yleensä päiväkodissa lutkuta, eivät yleensä edes kysele. Mutta vanhemmiltaan sitä vaativat, ja aina ei ehkä ole kuitenkaan kyse turvanhakemisesta tms. sen tutin avaulla.
Vaippakysymys onkin sitten toinen juttu, se kuivaksi kypsyminen, etenkin yökuivaksi on niin yksilöllistä. Vaikka totta sekin on, että nykyajan vaipat ovat niin imukykyisiä, että niitä käytämällä se päiväkuivaksi opetteleminen saattaa pitkittyä.
 
cincilla
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä on 3v7kk ja yövaippa on aamusin ääriään myöten täynnä.
voiko sitä millään treenata? pari kertaa ollaan kokeiltu,mut pissaa aina sänkyyn,eikä edes herää vaan jatkaa uniaan märissä housuissa :( iltasin ei edes juo paljoa ja käy aina pissalla ennen nukkumaan menoa.
Meillä pojalla jäi yövaippa pois 5-vuotiaana ja nyt tyttö käyttää vielä vaippaa 3v8kk-ikäisenä, ja jos yritetty olla ilman, niin sänky lainehtii aamulla.
Kehittymiskysymys...jos kouluiässä vielä kastelee, niin sitten saa neuvolasta lainaan patjan, joka herättää yöllä, jos pissaa sänkyyn.
 
vilppu
lapset on erillaisia.toisilla käytetään vaippaa 3v 8kuukautta asti tai pidemmälle, eikä siinä ole aina kyse vanhempien mukavuuden halusta tai erityislapsesta.eikai se nyt niin kummaa ole.
mua ihmetyttää tälläiset avaukset ylipäätään ,jossa sitten perään mainitaan ettei -Meidän Iita oo käyttänyt aikoihin!!
meillä on lpaset lähteneet kävelemään 10-11kuukauden ikäisenä molemmat,mutta ei se saa mua taivastelmaan jos joku ei kävele vielä puolitoista vuotiaanakaan.kaikki ajallaan.
yhteiskunta on jo ntarpeeksi suorituskeskeinen.ei sitä tarvis lapsiin siirtää.
 
Tyttareni 3v1kk., ei oikein koskaan tutista valittanyt. Yovaippa jai pois ihan vahingossa,kun oli 2v8kk., tulimme myohaan kotiin ja otin vaipan pois. Tarkoitus oli laittaa yoksi uusi vaippa,mutta tytto oli mennyt nukkumaan,enka malttanut herattaa. Laitoin pyyheita alle varmuuden vuoksi.
Aamulla kun herasi oli ihan kuiva,seuraavana iltana en laittanut vaippaa,eika pissa tullut yolla.
Siita asti ollut kuiva.
 
Villen äiti
Minun erityispoikani ( lievä kehitysvammaisuus) on vielä vaipoissa yöllä ja osittain myös päivällä, tutti jäi alle vuoden ikäisenä pois.

Pikkumiehellä ikää siis 4v2kk
 
hivenenhullu
jaah.. no mun poika on 2v7kk ja molemmat on vielä käytössä.. tuttia syö vain nukkuessa, oli vieroitus kokeilu joku aika sitten ja ei ollut vielä valmis.. vuoden alussa uudelleen kokeilua...
vaipat on sekä päivällä että yöllä.. ja tulee olemaan niin kauan kunnes poika itse haluaa tehdä potalle.. on siis vaihtelevaa tuo pottailu.. väkisin en ala pakottamaan.. enkä kyllä mitään ressiä aiheesat ota, harva on vaipoissa kouluun asti menny ;)
 
mamma
Meillä tyttö 3,5.v vaippa ja tutti ovat olleet yli vuoden poissa käytöstä. Meidän nuorimmainen on 1v4kk ja tutti on jäänyt pois jo aikoja sitten ja päivisin kotona ollessa ei käytä vaippaa ollenkaan.
 
hui kauheeta
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla samanikänen poika ja käyttää yölä sekä tuttia että vaippaa :( :(
Herran tsiisus. nelivuotiaalla tutti!! Koska ajattelit päästä siitä eroon?
On aika ällön näköistä, kun iso lapsi (yli 1,5 vuotias) lutkuttaa tuttia. Ryhdistäydy mamma, ryhdistäydy. Vai lutkuttaako poikasi tuttia vielä koulussakin?
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
No 3 ja 4vuotiailla tytöillä ei tuttia ole aikoihin ollut eikä pienemmällä vaippaakaan mutta isommalla yövaippa on. Yökuivuutta kun et voi opettaa.
Kyllä voi. Meidänkin lapsi pissasi yöllä aina vaippaansa, mutta sitten se otettiin pois ja lapselle kerrottiin, että pitää tulla herättämään kun pissattaa ja jos ei herätä, niin pissa tulee sänkyyn ja lakana kastuu. lapsi oli tuolloin 2,5 v. 2 kertaa on sen jälkeen tullut pissa sänkyyn. Hyvin hän oppi, ettei enää saa pissata sänkyyn, eikä yöheräämisiäkään pissalle juuri ole ollut.
 
huifgy
joillekin vanhemmille tuntuu vauvaiästä luopuminen olevan tosi vaikeaa... erään tutun lapsi söi tuttia ulkona kolmevuotiaaksi, ettei vaan laita mitään suuhun :D ja edelleen 3 1/2-vuotiaana nukutetaan vaunuissa kaksi tuntia, äiti työntää vaunuja koko ajan ja lapsi nukkuu ehkä puoli tuntia :/ ihmettelen miten saavat lapsen edes mahtumaan sinne!
 
mari
Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Soitin tänään päiväkotiin, jossa kuopus 3v8kk aloittaa tammikussa.

Ja kyllä! Tän ryhmän lto kysyi multa, että käyttääkö X vielä vaippaa ja tuttia?
Mä olin ihan :eek: ja sanoin et X on 3v8kk.
Johon tää täti totes et: " Nykyään on kaikenlaista kun vanhemmat haluu päästä helpolla ja noi vaipatkin on niin kuivia..."

Siis ei oo todellista! Mihin me ollaan tota poikaa viemässä?
Mulla just pari viikkoa sitten poika täytti 3v. Kotona ei ole suostunut ikinä menemään potalle, eikä pöntölle. Päiväkodissa ollut täysin kuiva ja ilman vaippoja muutaman kuukauden.
Tuttia meillä ei ole poika koskaan syönyt.....hävettää kyllä, illalla menee maito vielä tuttipullosta.
 

Yhteistyössä