lapsen ikä ja rattaat

  • Viestiketjun aloittaja zup
  • Ensimmäinen viesti
Hp
Meillä kuopus täytti toukokuussa 3v. ja nyt on viimenen kesä kun roudataan kesäreissuihin matkarattaita lähinnä tavaroiden kuljetukseen ja lapsen tilapäiseen kuljetukseen. Vuoden päästä ja talvella pitää pärjätä ilman.
 
puddighinu
meillä 2v2kk ja 6kk, istuvat molemmat rattaissa jos vaan annetaan mahdollisuus. Nyt on niin monien itkujen kanssa menty seisomalaudalla ja esikoinen turvakaarella könöttäen että menin ja tilasin P&T:t, saavatpahan moelmmat istua. Ja noissa ainakin oli se painoraja 35kg siinä "varsinaisella" istuimella että varmaan kestävät sinne 6vuotiaaksi asti.
 
just
Nooh miksei tuo äiti nyt vastaa, että miksi 6 v ei osaa pyöräillä? Lapsikin tarvitsee liikuntaa, eikä rattaissa istuttamista. :(

En pystyis kyllä enää 4-vuotiasta rattaissa lykkäämään. Ei mun lapset ois siihen nelivuotiaina enää edes suostunu, kun ovat liikkumaan tottuneet. x)
 
dd
Nostan tätä, kun tuli mieleen vielä että kuinka kauan 6v:tä rattaissa kuljettavat aikovat tätä rattaissa kuljettaa? Mietin vaan että jos teidän vauhti on niin kovaa ja matkat pitkiä ettei siihen kaikki aikuisetkaan pysty, niin epäilen ettei teidän rattaissa kuljetettu lapsikaan siihen ihan heti kykene. Jos taas olisitte ottaneet lapsen heti mukaan kävelemään pienestä pitäen niin jaksaisi kävellä jo nyt aika pitkiä lenkkejä.

Mikä on teidän yläikäraja sitten? 10v rattaissa? vai 15v?
 
MaijaHanna
Mulla kaksi lasta, 2v ja 3v. Rattaat on aina mukana, jos tulee vähänkin kävelymatkaa, koska ei jää yhtään kättä sitten vapaaksi:) Pienempi suostuu vielä ihan hyvin istumaan rattaissa, mutta tykkää kävelläkin jo. Isompi kävelee, ja seisoo tarvittaessa laudalla, jos haluan lisätä vauhtia tai ympäristö on vilkasliikenteistä/kävelytie kapea. Seisomalauta ostettiin, kun esikoinen täytti 2, eli sen jälkeen ei ole istunut rattaissa kuin satunnaisesti. Nykyään on usein niin, että työntelen tyhjiä rattaita ja kaksikko kävelee molemmilla sivuilla rattaista kiinni pitäen:)

Meidän kolmevuotias näyttää mielestäni jo liian isolta rattaisiin, näyttää hassulta:D
 
Taas tapellaan :LOL: Fakta on muuten se, että tällä palstalla ei ole kuin muutama todellinen kävelijäporukka (siis lapset mukaan lukien) tullut eteen. Kowalskin mm lapset oikeasti kävelevät.

Muut kertovat, että heillä mennään julkisilla ja autoilla pidemmät matkat :D Ja ei kai kukaan normaalisti kävele yli 5 kilsan matkoja. Ja pyöräilygallupeissakaan ei monen lapsi yli 5 kilsaa pyöräile. Lopputulos on, että mammat ei oikeasti kävele. Heille kävely on korkeintaan kilsa yhteen suuntaan. Eihän silloin rattaita tarvita.

Mä oon luopumassa nyt 4veen kanssa rattaista. Oli yhdellä pitkällä (tuntien) retkellä vielä tämän kevään aikana käytössä hetkittäin. Yritän saada pojan kävelemään/pyöräilemään pidempiä matkoja reippaasti, mutta ongelma on yhä esim 8-10 kilsan lenkit. Mikä minusta on sellainen hyvä kuntolenkki. 5 kilsaa on naurettava pikkuräpistely, jossa ei vielä kuntoa kohoteta.

Meillä 4vee mahtuu hyvin Peg Peregon matkiksiin ja Gessun yhdistelmiin.

Ps. Rattaiden käyttö ei tarkoita sitä, että lapsi ei kävele. Mikä ero on sillä että vanhemmat kävelee 10 kilsaa ja lapsi on 5 kilsaa rattaissa ja kävelee osan, kun esim 2 kilsan kävelylenkki ilman rattaita.
 
kahden äippä
Meillä juuri 3v. täyttänyt esikoinen ja rattaissa ei ole istunut ainakaan puoleen vuoteen, oikeastaan varmaan viimeksi viime kesänä ja ehkä jonkun verran vielä syksynä... Seisomalauta meillä on mukana satunnaisesti ja tyttö nousee sitten siihen jos niikseen tulee, mutta kyllä sekin tuppaa jo unohtumaan.

Pitäisin ehkä mieluummin siinä laudassa jos neiti olisi tälläkin hetkellä pahimmassa uhmassa eikä kuuntelisi ohjeita esim.kauppakeskuksessa, mutta tyttö on viime aikoina kulkenut varsin nätisti pitämällä rattaista kiinni (joissa siis kulkee pikkusisar). Pidemmillä/ulkoilumatkoilla neidillä on mukana omat rattaat joita lykkiä tai potkulauta.
 
vieras
Kahdelta ekalta luovuttu 1,5v iässä (ei kiinnostanut enää istua), kolmannella on vielä välillä (1v9kk), mut niistäkin ollaan nyt luopumassa, kun meillä on vauva eikä sisaruskärryjä meinata hommata. Niin vaunuja ja rattaita en työntele yksin yhtäaikaa.

3veen kanssa kävin kävellen asioilla ja matkaa oli 8km ees takas, hyvin jaksoi kävellä ja ois jaksanu kävellä pidempäänkin.
 
Tarpeen mukaan mennään. 5v erityislapsi on motoriikasta niin pahasti jäljessä ettei todella paljoa kävele ja snkin matkan aikana yrittää karkuun. Kerran saatiin hitaasti ja rauhalliseti taukoja pitäen käveltyä 0,5km, mutta siis aina kun lähdetään omaa pihaa, lähikauppaa tms kauemmaksi niin rattaat, pulkka tai pyörä mukaan vaikka sitten lapsi osan matkasta saisikin itse kävellä.

4v erityislapsi on motoriikaltaan 2v ikätasoaan jäljessä ja siis samalla valovuosia isoveljeään edellä. Hän on jo pidempään kävellyt lyhyempiä matkoja ja rattaat on siis otettu mukaan kun niille on katsottu olevan tarvetta. nyt on juuri oppinut pyöräilemään ja meneekin sellaista vahtia että saan itse hölkätä mukana. :D
 
Ratasmerkeistä vielä eli meillä on apuvälinekeskukselta lainassa erityisrattaan näille isoille lapsille. Kuitenkin mahtuvat kumpainenkin (4v: 103,5cm ja 18kg sekä 5v: 100cm ja 15kg) niin brion ponyihin, maclarenin sateenvarjoihin kuin urban junglen tupliinkin.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40 ja risat:
Alkuperäinen kirjoittaja viiru:
meillä vajaa 4 v ei ole yli vuoteen käyttänyt rattaita.
hyvä jeesus 6 v, jos on normaali.
Jeesusta tuskin rattaissa lykkivät.

Laitan 6v ainokaisen hyvinkin rattaisiin jos a) shoppailen oikein kunnolla b) teemme mieheni kanssa oikein pitkän sunnuntaikävelyn tyyliin 3-4 tuntia minimi c) rullaluistelemme tai d) milloin vaan jos lapsi väsynyt ja haluaa istua eikä jaksa kävellä.

Minä muuten vähät välitän muitten mielipiteistä, yllättynyt?
:LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40 ja risat:
Alkuperäinen kirjoittaja viiru:
meillä vajaa 4 v ei ole yli vuoteen käyttänyt rattaita.
hyvä jeesus 6 v, jos on normaali.
Jeesusta tuskin rattaissa lykkivät.

Laitan 6v ainokaisen hyvinkin rattaisiin jos a) shoppailen oikein kunnolla b) teemme mieheni kanssa oikein pitkän sunnuntaikävelyn tyyliin 3-4 tuntia minimi c) rullaluistelemme tai d) milloin vaan jos lapsi väsynyt ja haluaa istua eikä jaksa kävellä.

Minä muuten vähät välitän muitten mielipiteistä, yllättynyt?
6 vee rattaissa? Siis sen ikänenhän menee kohta jo kouluun :eek:
OMG, luuletko sä että niitä siellä koulussakin joku lykkää? Kyllä siellä laitetaan lapset kävelemään ihan pitkiäkin matkoja! :LOL:
 
Mama the strange
Mun lapseni on 4-vuotias ja kokonaan lopetettiin rattaiden käyttäminen kun lapsi oli 2 ja puoli. Ei ole koskaan viihtynyt rattaissa, ei edes vauvana tykännyt vaunuista. Jo vähän yli yksi vuotiaana mieluummin käveli yli kilometrin kauppaan tai takaisin kuin istui rattaissa.
Jaksaa kävellä pitkiäkin matkoja tai sitten mukana on pyörä, jolla ajelee ja jota voi työntää jos lapsi ei jaksa polkea koko matkaa.

Isänsä luona ollessa lapsi kulkee vielä jonkin verran rattailla, koska pääsee siten linja-autossa ilmaiseksi. En kyllä tätä ihan varauksetta hyväksy, koska mun mielestä reipas normaali 4-vuotias ei kuulu enää rattaisiin.
 
bnm
Meillä mies olisi aina pukkaamassa rattailla 4-vuotiasta :D

Monesti olen kyllä joutunu lasta kantamaan kun ei jaksa kävellä kotia takaisin.

Mutta silloin kun rattaat varalta mukana niin kyllä jaksaa kävellä.



Nyt ollaan hommattu 3 pyöräinen potkulauta niin jaksaa kyllä itse liikkua.
 
Juuri tilasin netistä sisarrusrattaan puolivuotiaalle vauvalle ja 2,5 vuotiaalle taaperolle. Vanhempi jaksaa kyllä kävellä jo parikin kilometriä, mutta kaupungissa en yksinkertaisesti uskalla liikkua hänen kanssaa, sillä on niin vilkas tapaus.
 
kaalimaan vartija ejk
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Taas tapellaan :LOL: Fakta on muuten se, että tällä palstalla ei ole kuin muutama todellinen kävelijäporukka (siis lapset mukaan lukien) tullut eteen. Kowalskin mm lapset oikeasti kävelevät.

Muut kertovat, että heillä mennään julkisilla ja autoilla pidemmät matkat :D Ja ei kai kukaan normaalisti kävele yli 5 kilsan matkoja. Ja pyöräilygallupeissakaan ei monen lapsi yli 5 kilsaa pyöräile. Lopputulos on, että mammat ei oikeasti kävele. Heille kävely on korkeintaan kilsa yhteen suuntaan. Eihän silloin rattaita tarvita.
Meidän lapset oikeasti kävelevät. :) Ja pyörilläkin ajavat yli 5km lenkkejä. 20 kilsaa poljettiin muksujen kanssa. Nuorin oli istuimessa, mutta mm 6vuotias ihan itse polki matkan.
Käytetään kyllä autoakin. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija ejk:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Taas tapellaan :LOL: Fakta on muuten se, että tällä palstalla ei ole kuin muutama todellinen kävelijäporukka (siis lapset mukaan lukien) tullut eteen. Kowalskin mm lapset oikeasti kävelevät.

Muut kertovat, että heillä mennään julkisilla ja autoilla pidemmät matkat :D Ja ei kai kukaan normaalisti kävele yli 5 kilsan matkoja. Ja pyöräilygallupeissakaan ei monen lapsi yli 5 kilsaa pyöräile. Lopputulos on, että mammat ei oikeasti kävele. Heille kävely on korkeintaan kilsa yhteen suuntaan. Eihän silloin rattaita tarvita.
Meidän lapset oikeasti kävelevät. :) Ja pyörilläkin ajavat yli 5km lenkkejä. 20 kilsaa poljettiin muksujen kanssa. Nuorin oli istuimessa, mutta mm 6vuotias ihan itse polki matkan.
Käytetään kyllä autoakin. ;)
Onhan teitä joitain, mutta yleisimmin nämä 1veenä rattaista luopuneet kauhistelijat menevät sen kilsan matkan ja kehuvat kävelevänsä lasten kanssa paljon.

Mä kerran kysyin, miten paljon 4-5veet pyöräilevät. 80% vastaajista oli sitä mieltä että 6kilsan lenkki, jonka 4veen kanssa menin oli liian pitkä. Että silleen. Lapset pyöräilivät 2-3 kilsaa...
 
4 vuotiaana poika oli vielä rattaiden kyydissä paikasta ja tekemisestä riippuen

Viime kesänä huvipuistojenn reissuilla huomasin sen että yllättävän moni 3-4-5 v oli silloin rattaiden kyydissä, lapsilla oli tarralaput kiinni vaatteissaan ja näissä lapuissa oli ikä mainittuna joten ei tuo nyt niiiin harvinaista taida olla että tuon ikäinen vielä rattaissa kulkee vaikka suurin osa täällä sitä ihmetteleekin :xmas:
 

Yhteistyössä