Lapsen jaksaminen lomalla, matkan pituus?

Kuinka pitkiä matkoja olette tehneet lasten kanssa? Olemme miettineet ensi kesäksi lomaa Kreetalle. Pohdittavana on oikeastaan matkan pituus. Poika on reissuun lähdettäessä 5-vuotias, mutta ekaa kertaa etelässä. Itse voisi lomailla vaikka kuinka kauan, mutta onkohan kymmenen päivääkin liian pitkä aika... Kokemuksia?
 
Onhan matka toki lapselle elämys sekä myöskin tietynlainen rasite. Mielestäni on kuitenkin tärkeintä turvalliset vanhemmat lähellä ja matkailu lapsen ehdoilla ilman kamalaa aikataulua ja kiirettä.

Olemme olleet ulkomaan reissuilla yleesä viikon mutta nyt viimeksi dubaissa vajaa kuukausi sitten oli niin ihanaa että olisin toisenkin viikon ollut ja tyttö oikein innoissaan oli uima-altaalla (jossa olimme lviimeiset päivät kun hän niin hyvin viihtyi ja tingimme nähtävyyksien näkemisestä, kaikkiea ei vaan yksinkertaisesti ehdi)

Toisaalta kreetalle ei ole pitkä lentomatka että matka paikanpäälle olisi rasite (jos on aikaeroja yms nekin jo vievät aikaa toipumiseen). Onko kreetalla tarpeeksi "tekemistä" kahden viikon matkaan, toisaalta lapselle voi riittää pelkkä ranta tai uima-allas kun ulkovesileikeistä suomen kesässä pääseen harvoin nauttimaan...

yksi minkä olen lapsen kanssa matkustelussa huomannut että puolihoito on hyvä vaihtoehto helpon ruuan saamiseksi. tosin kreetalla on paljon ravintoloita. aikaisemmin ei ikinä olisi tullut mieleen ottaa puolihoito mutta lapsen kanssa tämäkin on helpompaa...
 
Yap
Tiedät itse varmaan parhaiten lapsesi. Onko kovin paikkaan sitoutunut/jännitääkö uusia tilanteita.

Meillä matkustetaan lapsen kanssa aina suosimme kaukomatkoja. Mutta poju on ottunut näihin pienestä pitäen ja lähtisi samantien reissuun uudestaan. Eikä lomalla kaipaa kavereita/tarhaa tai kotia. nauttii äidin ja isän seurasta ja lomasta/lämmöstä.

Mutta nää on niin yksilöllisiä juttuja.
 
Hei!
Meillä kolme pientä (1v,3v ja 5v). Mielestäni 2vkon loma Egyptissä oli sopiva. Matkajännitys ja sen laukeaminen vaati 2 ns. kiukuttelupäivää ja sitten loma sujui hyvin. Viikko olisi ollut liian lyhyt.
 

Yhteistyössä