Lapsen kasvisruokavalio

En tiedä onko täällä ollut jo aiheesta keskustelua, mutta ei ainakaan pistänyt silmään.

Eli olisin mielelläni kuullut kokemuksia/vinkkejä perheiltä, joissa on kasvisruokavalio. Olen itse siinä mielessä sekasyöjä, että syön mereneläviä, kananmunia ja maitotuotteita. Poikaystäväni on joustava vegaani (aina ei ole vegaanista ruokaa tarjolla). Meille on jotenkin itsestäänselvää, että tuleva lapsemmekin tulee noudattamaan ainakin hyvin kasvispainotteista ruokavaliota.

Tiedän, että monilla on varmasti jyrkkä mielipide lapsen kasvissyöntiä vastaan. Ymmärrän sen. En siis toivoisi tänne ketjuun näitä mielipiteitä. Olen hyvin tietoinen tiettyjen vitamiinien/proteiinin tärkeydestä. Tiedän myös, että tänä päivänä kasvissyönti on jo yleistä ja varmasti löytyy perheitä, joissa tätä ruokavaliota noudatetaan. Kuulisin mielelläni siis teidän kokemuksia.
 
Olen itse kasvissyöjä ja odotan ensimmäistä lastani yksin. Mulle on ihan selvää että olemme molemmat sitten kasvissyöjiä kunhan lapsi syntyy. En näe sekasyömisen ja kasvissyönnin välillä enää nykyään niin eroja, että sitä pitäisi yltiömäisesti painottaa. Tietysti asioista pitää pitää huolta, mutta paasaus kasvisruuan riittämättömyydestä on mielestäni naurettavaa. Useimmiten sellaista "lihaa on pakko syödä" -tyyppistä paasausta tuntuvat jakavan vain ne, joilla ei ole mitään tietoa eri kasviskunnan tuotteiden proteeinirikkaudesta ja ylipäätään kasvisten monipuolisuudesta. Esim. soijassa ja monissa palkokasveissa proteiinin määrä ja laatu voi olla jopa suurempi kuin lihatuotteissa. Lisäksi lihaa on nykyään vaikea saada hyvälaatuisena, vaan siinä on lisättynä kaikenmaailman ulkopuolisia proteiineja...

Noh, itse olen ottanut suht kevyesti vielä asian kanssa. Lapsi kasvaa aika pienellä määrällä valkuaista ja olen suunnitellut että olisimme vegaaneja alkutaipaleella ja sitten mahdollisesti lisäisin maitotuotteita kun lapsi on jo vanhempi. Olen itse tällä hetkellä syönyt välillä joustavasti maitotuotteita ja nyt raskausaikana muutaman kerran kalaa, kun en ole jaksanut vääntää esim. töissä pelkkää juustoa ja kikherneitä, kun sieltä ei kamalan monipuolisesti kasvisruokaa saa. Silti vegaanipainotteinen ruokavalio vaan tuntuu sopivan minulle parhaiten.

Jos haluat vaihtaa ajatuksia, olisi mukava vaikka kirjoitella. :) Lisäksi aloittelen blogia aiheesta osoitteessa havinointia.blogspot.com mutta se on ihan alkutekijöissä. :)

Sen olen muuten huomannut raskausaikana, että lapsi tuntuu jo nyt pysyvän rauhallisempana ja sopivasti liikkeessä jos syön tuoretta kasvisruokaa enkä niinkään rasvaista ja sokeripitoista ruokaa. Silloin kun syön sellaista, tulee paljon enemmän raskausvaivoja ja vauva tuntuu joko liikkuvan rauhattomammin tai sitten olevan enemmän paikoillaan. Ihan vinkkinä vaan. :)
 
Voisin liittyä pieneen joukkoonne näin esikoistani odottava kasvissyöjänä :) Olen aina joutunut puolustelemaan valintojani ruokavalion suhteen eikä tämän hetkinen elämäntilanne kyllä helpota asioita yhtään... " Lihaa on syötävä, älä ole itsekäs! " kaikuu ympärillä eikä todellakaan auta löytämään sitä äitiyden hehkua.
Meillä on vielä sellainen tilanne, että itse olen ollut kasvisruokavaliolla 10+ vuotta, mutta avomieheni on suuri lihan kuluttaja. Onneksi elämme kaikesaa sovussa, toistemme valintoja ja arvoja kunnioittaen :)

Ollaan muutaman kerran käyty kiivastakin keskustelua tulevan lapsen ruokavalion suhteen ja päätyneet ratkaisuun, jossa lapsi tulee syömään kasvisruokapainotteisesti minun kanssa ja kun mies häärää keittiössä voi hän tutustuttaa lapsen liharuokien maailmaan... tiedä sitten onko tämä hyvä ratkaisu, mutta muuta emme keksineet.

Mutta juu, olisi mukava vaihtaa ajatuksia tästä aiheesta :)
 
boadbafSaind
Chloe Bag Get started with a half-mile wander, three or four moments every week. If you were lazy, A quarter-hour associated with walking could possibly be a lot on your initial few several weeks. (It's wise to talk about your options with all your doctor.) In that case add to the regularity, focusing on some sort of 30-to 60-minute go daily every week. Chloe Elsie Bags Ultimately, a person entertaining move to make using a football is to simply just stop on as tricky so when a lot as you're able. Them thinks quite cool being a kid to start this thing as well as deliver the item increasing aside in the skies. Thus go buy yourself a football today you need to throwing aside! The enjoyment won't ever ending with the soccer ball.. CHLOE ELSIE TOP HANDLE Great motion pictures like that employ a specific classic attraction, as you view these individuals over and over. This magnificent pipe dream flicks that will turned out from the 1980's usually are flicks that have a wide range of extended life plus popularity among the individuals spanning various ages. Most of them are lovely, enjoyable, understandable, lighting, plus crazy.
 
boadbafSaind
Burberry Bags Marianne ( space ) having a two times nn. I will be respected because of your go to. You've introduced everyone to a excellent scriptures. Moreover, Panama and nicaragua , luxurious homes for sale are priced realistically and positively worthy of using. All these properties possess wines areas, instant garden shelters, big fitness center and big pantries. It has the approximately the property potential buyers whenever they would like to use the pieces of furniture with the houses or even style the house making use of their unique range of fixtures. Burberry Bowling Bag That will very last phrase was not can be negative. originated in. Within a follow-up employment interview, I personally asked this concern to help . This particular marginally defeat goals and really should be considered a superior hint to the economic system, even if 1 / 2 the houses were being produced from legos plus the lover happen to be forelcosed in. Throughout alternative macro announcement, your Fertilized released of which conventional output matured .9% which conquer expectations having volume utilization being released at 72%, 8% underneath the regular with the last Thirty eight many years. Therefore there exists nevertheless place for any financial state so that you can jump thereby create a greater portion of these delightful "For Sale" symptoms to penetrate front side gardens, laser printers so that you can print continues, and muzzles to put over Girl Gaga's deal with. Burberry Haymarket Greatly a surprise, all ended up being looking positive, cervix very long and also closed down, braxton hicks are not typical or sturdy or maybe whatever. About 14:Thirty was my personal mineral water smashed so that we traveled to a medical facility. Installed me personally about the keep an eye on and found this contractions ended up being 1-4 a few minutes separated (not sturdy contractions however they thought similar to cramping) Then all you have I am aware were choosing for that c-section (we were holding both break the rules of).
 
Minkä ikäiselle vauvalle saa antaa soijaa, siis soijarouhetta tms? Me ollaan kyllä ihan sekasyöjiä, mutta mielelläni suosin kasvisruokaa. Ainakaan herneitä, papuja yms. hyviä proteiininlähteitä ei vauvan herkkä suolisto suuria määriä siedä. Kun 6-8 kk iästä alkaen lapsi tarvitsee muutakin proteiinia kuin äidinmaito...
 

Yhteistyössä