Lapsen kaverisynttärit - mitään sokeria sisältävää ei kuulemma saa tarjoilla.

Siis yhden synttäreille kutsutun lapsen äiti soitti ja sanoi että toivoo että juhlapöydässä ei olisi sitten mitään "sokeripommeja" (siis kakkua, keksejä eikä varsinkaan mehua tai karkkia). Siis wot :O

Onko teille ikinä esitetty tuollaista toivetta? :O :O :O
 
"vieras"
Ei onneksi ole ehdotettu. Meidän juhlapöydästä nimittäin tulee löytymään jatkossakin sokeripommeja syntymäpäivillä. Vanhemmat itse saa päättää pääsekö heidän lapsensa osallistumaan vai ei. Onneksi suurin osa kavereista pääsee.
 
"kolmen äiti"
No EI OLE kukaan tuollaista toivomusta esittänyt!!! Eikä kukaan ole tuollaista linjaa nouduttanut niillä lukemattomilla synttäreillä, missä lapseni (3kpl) on käynyt. Kyllähän nyt lasten pitää saada synttäreillä herkutella.

Toki minulla on usein ensin tarjolla jotain suolaista (vaikka minilihapullia ja coctailpiirakoita) ja minulla on yleensä tarjolla myös jotain ns ”terveellistä (esim minitomaatteja, kurkkutikkuja, porkkanatikkuna, kukkakaalia ym dippikastikkeen kera).

Mutta sitten on kyllä tarjolla AINA herkkujakin (jäätelöä, mokkapaloja, keksejä, karkkia, mehua, limpsaa ym)
 
Siis se äiti kuvittelee että laitan koko lössille tarjolle fetasalaattia ja pähkinöitä ja leipäjuustoa.

Ja ei ole mistään porvoosta tämä, kunpa olisikin :snotty:
Mä oon 100% varma että sen lapselle tulee isompana syömishäiriöitä, näkyy jo nyt siinä lapsessa oireita siitä.
 
"mie"
Minkäikäisiä lapsia???
Ei ole tuollaista toivomusta minulle kukaan esittänyt enkä sellaiseen lähtisi.
Mutta toki ymmärrän, että jos kyseessä on hyvin pienet lapset (1-2v), niin herkkujen määrää voi vähän miettiä ja tarjota myös jotain terveellisempää.
 
[QUOTE="kolmen äiti";27267744]No EI OLE kukaan tuollaista toivomusta esittänyt!!! Eikä kukaan ole tuollaista linjaa nouduttanut niillä lukemattomilla synttäreillä, missä lapseni (3kpl) on käynyt. Kyllähän nyt lasten pitää saada synttäreillä herkutella.

Toki minulla on usein ensin tarjolla jotain suolaista (vaikka minilihapullia ja coctailpiirakoita) ja minulla on yleensä tarjolla myös jotain ns ”terveellistä (esim minitomaatteja, kurkkutikkuja, porkkanatikkuna, kukkakaalia ym dippikastikkeen kera).

Mutta sitten on kyllä tarjolla AINA herkkujakin (jäätelöä, mokkapaloja, keksejä, karkkia, mehua, limpsaa ym)[/QUOTE]

Niin, mutta tämän äidin mielestä ne riisipiirakatkin on myrkkyä, surkeaa höttöä, saati jos teet munavoin muusta kuin oikeasta voista. On siis tiukimman linjan karppaaja ja pitää lastaan samalla dieetillä eikä anna myöten EDES juhlatilanteissa :O
 
[QUOTE="mie";27267752]Minkäikäisiä lapsia???
Ei ole tuollaista toivomusta minulle kukaan esittänyt enkä sellaiseen lähtisi.
Mutta toki ymmärrän, että jos kyseessä on hyvin pienet lapset (1-2v), niin herkkujen määrää voi vähän miettiä ja tarjota myös jotain terveellisempää.[/QUOTE]

Tämä toive koskee hänen 5vuotiasta lastaan joka on tulossa 5vuotisjuhliin.
 
Ei tosiaan ole esitetty, mutta kun esikoinen vietti 6v synttäreitään yksi lapsista sanoi ettei saa syödä sitä ja tuota kun niissä on liikaa sokeria.
Eikä oikein poppareistakaan tykännyt.

Ihan hauskaa hällä silti taisi olla kun ei valittanut tai pyytänyt mitään muutakaan tarjolle.

Ja hänellä ei ole diabetestä, mitä siinä vaiheessa epäilin.. (mutta ehkä asiasta olisi vanhemmat ilmoittaneet..)
 
täh
Ei jessus, luomumaitoa ja pähkinöitä koko porukalle:D. Ei ole kukaan esittänyt, enkä tuommoiseen lähtis. Yhdet synttärit muistan, jossa yksi lapsi ei saanut ottaa edes pullaa, kun siinä on sokeria. Äiti kyttäs vieressä ja vaihdatti piirakkaan.
 
Niin, mutta tämän äidin mielestä ne riisipiirakatkin on myrkkyä, surkeaa höttöä, saati jos teet munavoin muusta kuin oikeasta voista. On siis tiukimman linjan karppaaja ja pitää lastaan samalla dieetillä eikä anna myöten EDES juhlatilanteissa :O
Sillä mammalla on kyl menny karppaus ihan vähä liia pitkälle..... Surullista. En varmaan ois osannu olla hiljaa vaa oisin ilmassu mitä mieltä olen tollasesta mielivaltasuudesta. Lapsi on lapsi kummiski vaa kerran.
 
"kolmen äiti"
Niin, mutta tämän äidin mielestä ne riisipiirakatkin on myrkkyä, surkeaa höttöä, saati jos teet munavoin muusta kuin oikeasta voista. On siis tiukimman linjan karppaaja ja pitää lastaan samalla dieetillä eikä anna myöten EDES juhlatilanteissa :O
Jokainen syöttäköön omalle lapselleen KOTONAAN ihan mitä haluaa ja juuri omien "uskomustensa" mukaisesti, mutta toisten määräileminen nyt on muutenkin moukkamaista. Puhumattakaan siitä, että lasten ei saisi antaa herkutella edes juhlissa.

Itse jättäisin kyllä tuollaiset toivomukset aivan huomioimatta. Ko lapsi sitten jättää tulematta, jos ei tarjoilut kelpaa.

Oikeasti aina välillä ei voi muuta kuin ihmetellä näitä tiukkapipoja…
 
helunakeijo
No huh... sääliks käy kyllä lasta :( Jos siis kyseessä on ihan vaan vanhemman tyrannia, eikä vaikka lapsen diabetes.
Jos nyt kuitenkin haluat että tuo lapsi tulee juhlimaan sun lastasi, niin voisithan sä häntä varten laittaa pöytään vaikka.. äää, hedelmiä?
 
Oi niin tuttua! Kuopuksen koulukaverille oli vanhemmat luvanneet 500 euroa, jos on vuoden syömättä mitään herkkuja ja esikoisen synttärit oli luokkakaverin kanssa samaan aikaan ja siellä oli "herkkuina" mm. porkkanaa ja kurkkua. :)

Pk-seudulla niin ja täällä P-K:ssa aivan toisin. :p
 
5v karppaa (kun äiti pakottaa)?? Ei hyvää päivää...
Kyllä. Juuri niin. Ja kun tämä äiti ei kykene tekemään poikkeusta edes juhlissa. Ihan ok jos hän ite karppaa niin tiukasti mutta että lapsikin. :snotty:

Ja todellakin siinä lapsessa näkyy jo orastavan syömishäiriön piirteet. Kun se tulee kylään niin se puhuu vaan sokerista ja herkuista kuinka ne on hyviä mutta äiti ei anna syödä ja sitten jos sattuu niin että se jotain "höttöä" saakin niin se syö sitä silmät lautasen kokoisina niin paljon kuin vain ehtii ennenkuin äiti tulee kieltämään. Siis oikein ahmii. Ihan varmasti kun se on niin iso että saa itse päättää näistä asioista niin se alkaa syödä herkkuja ja höttöjä koko rahan edestä.
 
No jopas! Onhan se jollain juhla arjesta erotettava. Meidän vanhempi lapsi oli kyllä itse tuossa iässä sellainen, ettei tykännyt noista synttäreiden "sokerihötöistä" ja saattoi aiheuttaa isäntäväelle stressiä, kun suostui ehkä syömään yhden sipsin ja juomaan lasin vettä. Kerroin kyllä aina etukäteen, että turha tuputtaa, poika nauttii synttäreistä kyllä, vaikkei herkuista piittaa.
 
"vieras"
Niin, oliko kyseessä joku sokeri allergiasta kyse?
Se, että vieras antaa ehdot on mielestäni todella törkeää. Mutta jos tulee pyyntö, että ei antaisi lapselle mitään sokeripitoista herkkua niin voin kyllä yrittää sen verran vahtia, mutten lupaisi ehdottomasti.
 
No huh... sääliks käy kyllä lasta :( Jos siis kyseessä on ihan vaan vanhemman tyrannia, eikä vaikka lapsen diabetes.
Jos nyt kuitenkin haluat että tuo lapsi tulee juhlimaan sun lastasi, niin voisithan sä häntä varten laittaa pöytään vaikka.. äää, hedelmiä?
Se lapsi ei saa syödä myöskään hedelmiä koska nekin on hiilarihöttöä. Kerran pitkin hampain salli lapselle omenan kun olivat meillä. Muutoin hedelmät on pannassa.

Mutta siis en todellakaan ala tuohon. Mekin ollaan melko nipoja herkkujen syönnin kanssa (esim meillä ei mehua ole arkena koskaan tarjolla vaan vain juhlissa, kun on vieraita tms, ja karkkia saavat tosi vähän), mutta kyllä synttärit on synttärit ja siellä herkutellaan. Teen ison kermakakun ja laitan yhtä ja toista muuta "sokeripommia" pöytään. Jos ei kelpaa niin voi olla ilman.
Niin ja siis kyse kaverisynttäreistä mutta tämän muksun mamma tulee kuitenkin mukaan, varmaankin siksi että voi kytätä mitä lapsi syö :O
 
"Siiri"
Oikeasti??? Onko näin tiukkapipoisia ihmisiä olemassa?

Minä kun pidin jo ystävääni tosi tiukkiksena, kun kävivät meillä viikonloppuna vierailulla. Meillä oli aikuisille kahvipöydän tarjoilut (pizzahyrriä, korvapuusteja ja rahkapiirakkaa) ja lapsille ensin välipalaksi hedelmiä (nektariineja, luumuja, omenia ja viinirypäleitä) ja sen jälkeen noita ”aikuisten” herkkuja (+ oman kuopuksen herkkuja Carneval-keksejä).

Ystäväni antoi lapsensa (3v) syödä noita hedelmiä vapaasti ja sen jälkeen antoi hänen ottaa YHDEN keksin. Ja minä pidin häntä vähän tiukkapipoisena. Mutta näköjään paljon pahempiakin on…
 

Yhteistyössä