Lapsen kertomaa... Sanoisitteko eksälle jotain?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
5-vuotiaan kertomaa: "Isin tyttökaveri on "maija". Se oli siellä kun mä nukuin. Isi kertoi aamulla kun kysyin kuka se oli ja sanoi ettei äidille saa kertoa." (lapsi siis ollut isällään ja kuullut, että siellä on joku ylimääräinen)

Kolme kuukautta sitten olemme eronneet ja muuttaneet pois vanhasta kodista. Eksä ei ole minulle tuosta mitään kertonut, mutta olen epäillyt jo pitkään hänellä olevan joku. Asiahan ei periaatteessa minulle kuulu, mutta en haluaisi, että lasteni elämään tuodaan mitään äitipuoliehdokkaita näin lyhyen ajan jälkeen. Onko minulla oikeutta sanoa tästä eksälle? Sanoisitko sinä? Tai oletko sanonut vastaavanlaisessa tilanteessa? Kiitos jo etukäteen kommenteista!
 
123
Että sen isäihmisen pitäisi erota tyttöystävästään sen takia että SÄ et halua mitään äitipuolia? Hö. Älä nyt heti oo noin ikävällä asenteella.
Voihan se 'Maija' olla ihan mukavakin ihminen?
 
"vieras"
Ei sulla ole oikeutta sanoa yhtään mitään, olette eronneet ja exäsi elää omaa elämäänsä. Se kuin pian tuo uusia ihmisiä lapsenne elämään on tietenkin teidän molempien henk.koht. asia.
 
"vieras ap"
En tarkoittanut että pitäisi erota, mutta ei tarvitsisi lasten elämään vielä ketään uusia tuoda. Ja tiedän kuka tämä henkilö on eikä ole oikeasti niin mukava, huumepiireissä pyörinyt jne. Ehkä on muuttunut, en tiedä.
 
"Minkki"
Kyllä mä sanoisin. Oliis ehkä hyvä että ensin tää uus nainen esiteltäisi lapselle jossain muussa tilanteessa, kuin niin että lapsi kuulee että makuuhuoneessa on joku ylimääräinen. Ja sitten vasta, kun isä on varma, että suhde uuteen naiseen oon vakaalla pohjalla, eikä mikään "laastari".
 
"jasu"
No mä sanoisin kyllä! Ei siinä, etteikö saisi seurustella tai olla uutta, tietty saa jos erottu kerta on. Mutta lapsille liian aikaista, ja muutenkin mielestäni uudet tuttavuudet tuolla saralla saa esitellä lapsille vasta sitten, kun on vakavasta seurustelusta kyse (jota toki voi olla jo 3kk jälkeen, mutta...) Ja sittenkin voisi esitellä kunnolla, jos on esitelläkseen. Ei siis suinkaan nyt ap:n takia vaan LASTEN. En tiedä, mitkä järjestelyt teillä lasten asumisen yms. suhteen, mutta jos perinteisesti, niin eikö sillä isällä ole riittävästi aikaa tavata tyttöystäväänsä silloin, kun lapset on äidillä? "Maija" voi olla vaikka kuinka superhypermukava, mutta lapset kaipaa sopeutumisaikaa mielestäni hiukan pidempään.
 
"Kika"
Kuten sä itsekin ymmärrät, et sulla ole sananvaltaa eksän elämään. Mutta kun lapsi on noinkin pieni, pitää TODELLAKIN kertoa myös sulle, jos lapsi tapaa isän uuden puolison!!!
 
"poikia3"
No vaikka sanoisitkin, ei ne sun sanomiset mitään auttaisi. Meidän eron jälkeen samana päivänä, kun muutin ulos, vanhaan kotiimme muutti uusi nainen lapsineen. Lapsella oli olo, että iskä korvasi hänet toisilla lapsilla, jotka veivät hänen paikkansa. Tuosta sanoi iskälle, että pitäisi viettää aikaa erityisesti pojan kanssa.

Isä taitaa itse tietää tehneensä väärin, kun kielsi kertomasta sinulle. Itse asiassa taitaisin kysyä ihan ystävällisessä mielessä, että kuka se Maija oikein on.
 
Voithan sä siitä tietenkin sanoa, mutta ei se varmasti mihinkään vaikuta. Miehellähän on oikeus seurustella jos niin haluaa. Ennemminkin puuttuisin tuohon "äidille ei saa kertoa"-juttuun. Mielestäni on lapselle erittäin vahingollista jos joutuu toisen vanhemman asioita salailemaan toiselta vanhemmalta. Lapsen pitäisi saada kertoa avoimesti asioitaan molemmille vanhemmille.
 
"jasu"
Ei kuulu sinulle enää. Exäsi tekee omaa/lapsen elämää koskevat päätökset ihan itse.
Mun täytyy kyllä olla eri mieltä! Kumpikaan ei voi tehdä isoja, lapsen elämään liittyviä päätöksiä yksin (ellei ole tietty totaaliyksinhuoltajuudesta kyse, mitä aloituksen mukaan siis ei ole). Ja uuden ihmisen esitteleminen lapselle, etenkin näin pian, on iso asia. Eksä ei ole tilivelvollinen ap:lle menemisistään, mutta lapseen liittyvistä asioista on. Ja sama toiseen suuntaan.
 
[QUOTE="vieras";22653177]5-vuotiaan kertomaa: "Isin tyttökaveri on "maija". Se oli siellä kun mä nukuin. Isi kertoi aamulla kun kysyin kuka se oli ja sanoi ettei äidille saa kertoa." (lapsi siis ollut isällään ja kuullut, että siellä on joku ylimääräinen)

Kolme kuukautta sitten olemme eronneet ja muuttaneet pois vanhasta kodista. Eksä ei ole minulle tuosta mitään kertonut, mutta olen epäillyt jo pitkään hänellä olevan joku. Asiahan ei periaatteessa minulle kuulu, mutta en haluaisi, että lasteni elämään tuodaan mitään äitipuoliehdokkaita näin lyhyen ajan jälkeen. Onko minulla oikeutta sanoa tästä eksälle? Sanoisitko sinä? Tai oletko sanonut vastaavanlaisessa tilanteessa? Kiitos jo etukäteen kommenteista![/QUOTE]

Mä sanoisin exälle että kyllä mulle saa kertoa ja olisi mukavaakin että exä itse kertois uudesta naisesta ettei tarttis lapselta kuulla. Sanoisin myös ettei lasta todellakaan saa laittaa salaamaan mitään äidiltään.

Mutta, tässä tapauksessa mielestäni sinulla ei ole oikeutta päättää siitä tuoko mies lapsen elämään uuden naisen. Exäsi on myös lapsen isä ja hänellä on myös oikeus päättää kenet lapsen elämään tuo. Ei uusi ihminen vahingoita lasta pelkällä olemassaolollaan.
 
Enemmän kuin se itse tyttöystävä vai mikälie, mua harmittais tollainen "äidille ei saa kertoa" meininki. Ei mun mielestä reilua lasta kohtaan tuollainen. Jos haluaa pitää asiat salassa ni sen kun vaan, mutta lasta en haluaisi opetettavan siihen että pitää salailla asioita isältä tai äidiltä.
 
"Kika"
[QUOTE="jasu";22653266]Mun täytyy kyllä olla eri mieltä! Kumpikaan ei voi tehdä isoja, lapsen elämään liittyviä päätöksiä yksin (ellei ole tietty totaaliyksinhuoltajuudesta kyse, mitä aloituksen mukaan siis ei ole). Ja uuden ihmisen esitteleminen lapselle, etenkin näin pian, on iso asia. Eksä ei ole tilivelvollinen ap:lle menemisistään, mutta lapseen liittyvistä asioista on. Ja sama toiseen suuntaan.[/QUOTE]

Just näin, hyvä et joku puhuu järkeä:)
 
Kyllä mä ainakin ajattelisin että olisi lapselle huomattavasti mukavampi tavata isän uusi jossain järkevämmissä merkeissä kuin huomata että jaa se on nukkunut iskän kanssa ja iskä sitten pakotettuna kertoo kuka tämä tyyppi on. Tottakai lapsen iästäkin kiinni, mutta riippuen väleistä exän kanssa ehkä vihjaisin että lapsi haluaisi varmaan tietää kuka tämä nainen on ja tavata hänet "oikeasti" jos kuitenkin viettää siellä öitä.

Siihen en lähtisi että annan ymmärtää ettei vielä ole aika lapsen tavata uutta, koska siitä ei varamsti seuraa kuin riitoja. Jos isä kuitenkin on päättänyt että nyxänsä viettää asunnollaan aikaa, pitää vähän ottaa lapsikin huomioon, ne kun ei ihan tyhmiä ole ;)
 
[QUOTE="poikia3";22653258]

Isä taitaa itse tietää tehneensä väärin, kun kielsi kertomasta sinulle. Itse asiassa taitaisin kysyä ihan ystävällisessä mielessä, että kuka se Maija oikein on.[/QUOTE]

Näin mäkin tekisin, ja sanoisin myös ettei saa kieltää lasta puhumasta.
Itse erosin vuosi sitten, ja en ole ikinä kieltänyt mun 4v:tä kertomasta isälleen mitään. Kaiken saa puhua.
 
Voithan sä siitä tietenkin sanoa, mutta ei se varmasti mihinkään vaikuta. Miehellähän on oikeus seurustella jos niin haluaa. Ennemminkin puuttuisin tuohon "äidille ei saa kertoa"-juttuun. Mielestäni on lapselle erittäin vahingollista jos joutuu toisen vanhemman asioita salailemaan toiselta vanhemmalta. Lapsen pitäisi saada kertoa avoimesti asioitaan molemmille vanhemmille.
Näin juuri.
 
Blue
[QUOTE="jasu";22653266]Mun täytyy kyllä olla eri mieltä! Kumpikaan ei voi tehdä isoja, lapsen elämään liittyviä päätöksiä yksin (ellei ole tietty totaaliyksinhuoltajuudesta kyse, mitä aloituksen mukaan siis ei ole). Ja uuden ihmisen esitteleminen lapselle, etenkin näin pian, on iso asia. Eksä ei ole tilivelvollinen ap:lle menemisistään, mutta lapseen liittyvistä asioista on. Ja sama toiseen suuntaan.[/QUOTE]

Olen eri mieltä. Exä ei ole velvollinen tilittämään kaikkia tuttaviaan lapsensa äidille jos vain hoitaa lapsen hyvin. Eri asia olisi jos tämä ihminen olisi jotenkin vahingollinen lapselle.

Ainoa mistä sanoisin olisi tuo että exä on sanonut lapselle että äidille ei saa kertoa.
 
"vieras ap"
Ei lapsi varsinaisesti tätä "maijaa" tavannut, mutta oli ollut omassa huonessaan, ilmeisesti ei sitten vielä nukkunut, kun oli kuullut että siellä on isillä joku kaveri. Aamulla oli sitten kysynyt kuka se oli ja isi oli kertonut, että tyttöystävä "maija". Lapsi tuon minulle kuiskasi kotiin tultuaan ja kun esitin jatkokysymyksen, lapsi sanoi ettei halua kertoa enempää kun lupasi isille ettei kerro.

Ja todellakin on aikaa eukkoa tavata muulloinkin, työtön kun on ja lapsi isällä 1-3 iltaa viikossa (sis. yhden yön). Ihmettelen myös tuota miksei minulle saisi kertoa. Olen kahdelta yhteiseltä kaverilta ohimennen yrittänyt udella vahvistusta epäilylleni, mutta kumpikaan ei muka tiennyt mitään. Joo, pitäisi keskittyä vaan siihen omaan elämään...
 
Suzyanne
[QUOTE="jasu";22653266]Mun täytyy kyllä olla eri mieltä! Kumpikaan ei voi tehdä isoja, lapsen elämään liittyviä päätöksiä yksin (ellei ole tietty totaaliyksinhuoltajuudesta kyse, mitä aloituksen mukaan siis ei ole). Ja uuden ihmisen esitteleminen lapselle, etenkin näin pian, on iso asia. Eksä ei ole tilivelvollinen ap:lle menemisistään, mutta lapseen liittyvistä asioista on. Ja sama toiseen suuntaan.[/QUOTE]

Tarkalleen samaa mieltä.
 
[QUOTE="jasu";22653266]Mun täytyy kyllä olla eri mieltä! Kumpikaan ei voi tehdä isoja, lapsen elämään liittyviä päätöksiä yksin (ellei ole tietty totaaliyksinhuoltajuudesta kyse, mitä aloituksen mukaan siis ei ole). Ja uuden ihmisen esitteleminen lapselle, etenkin näin pian, on iso asia. Eksä ei ole tilivelvollinen ap:lle menemisistään, mutta lapseen liittyvistä asioista on. Ja sama toiseen suuntaan.[/QUOTE]

Kohteliasta on toki kertoa, mutta isä saa kyllä tehdä tällaiset päätökset ihan yksin.

Minun exäni ilmoitti pari kuukautta eron jälkeen että hänellä on naisystävä ja se on niin vakavaa että hän haluaisi esitellä tämän lapsille (3, 5 ja 7v). Vastasin luottavani siihen että hän osaa itse harkita koska on oikea aika sille. On lasten etu että minä osoitan exälleni luottavani hänen taitoihinsa vanhempana. Enkä koe lasten kärsineen siitä että isin uusi tyttöystävä esiteltiin heille niin pian, he pitävät tästä kovasti.

Ap:n kertomassa ainoastaan tuo "älä kerro äidille" on huolestuttava juttu, on lapselle liian rankkaa jos hän joutuu pitämään salaisuuksia siitä mitä toisessa kodissa tapahtuu.
 

Yhteistyössä