Lapsen nimen ilmoittaminen 2 kk:n kuluttua syntymästä myöhästyy?

No niin, eli kummallisen stressin se tässä nyt lykkäsi ristiäisten kynnyksellä.

Eli meille tuli postissa lomake, jolla kuuluu ilmoittaa lapsen nimi seurakuntaan/maistraattiin ja selkeät ohjeet, että nimi ilmoitetaan kyseisellä lomakkeella 2 kuukauden kuluessa syntymästä. Kaste on tasan 2 kuukauden iässä, 7.6. lauantaina. Meidän lapselle on tulossa miehen sukunimi (emme ole naimisissa). Mikäli tuota lomaketta ei palauta ajallaan, niin sukunimeksi tulee maistraatin sivuilla olevien ohjeiden mukaan äidin sukunimi.

Tavattiin kastava pappi viikko sitten ja tämä sanoi, että hän täyttää osaltaan tuon lomakkeen vasta kastepäivänä. Kysyin tietysti, että mites, kun lomake pitää toimittaa tuohon 7.6. mennessä kotiseurakuntaan (pappi tulee toisen seurakunnan alueelta, ei siis ole kotiseurakunnan pappi ja minun pitää vielä lomake itse). Sanoi, että lomakkeen ehtii palauttaa myöhemminkin, "se ei ole niin tarkkaa"? :confused:

Siis täh? Tuossa lomakkeessa lukee kyllä niin selvästi kuin olla ja voi, että sen on oltava perillä 2 kuukauden kuluessa syntymästä. Mitäs sitten, jos se ei ole? Onko kellään kokemusta/tietoa asiasta?

Trollaajat pysykööt poissa tästä ketjusta.
 
^^^^
Ratkaisevaa on se , onko isyys tunnustettu. Ilman sitä sukunimi tulee äidin mukaan. Meillä paperit lähetettiin vasta 3kk syntymän jälkeen ja kastettiin 5 kuukauden iässä.
 
jovi
No niin, eli kummallisen stressin se tässä nyt lykkäsi ristiäisten kynnyksellä.

että lomakkeen ehtii palauttaa myöhemminkin, "se ei ole niin tarkkaa"? :confused:

Siis täh? Tuossa lomakkeessa lukee kyllä niin selvästi kuin olla ja voi, että sen on oltava perillä 2 kuukauden kuluessa syntymästä. Mitäs sitten, jos se ei ole? Onko kellään kokemusta/tietoa asiasta?
Pappi oli oikeassa. Meillä sama tilanne, ei naimisissa ja ristiäiset tasan päivälleen 2kk iässä. Kysyin sillon asiaa maistraatista ja sieltä sanottii et ei oo hätä eikä hoppu, heillä on kirjoilla 7kk lapsi jolla ei oo nimeä... :)
Kela-kortti tuli n. 2vkoa ristiäisistä.
 
^^^Kysyin itse asiassa papilta sitäkin, että "enkös voi jo viedä tämän paperin maistraattiin". Sitä ei kuulemma viedä, jos lapsi kastetaan, vaan kastettavan lapsen lomakkeeseen tulee ei-kastettavasta poiketen kummien tiedot ja kastajan puumerkki. Ja ilman tuota lomaketta nimeä ei varmaankaan pysty sinne ilmoittamaan?
 
Vvvieras
Meillä oli sama homma, mutta maistraatista sanovat, ettei haittaa kun näkevät siitä paperin päivämäärästä, millon kaste tapahtunut. Meillä pe oli tasan 2kk ja su kaste.
 
jovi
^^^Kysyin itse asiassa papilta sitäkin, että "enkös voi jo viedä tämän paperin maistraattiin". Sitä ei kuulemma viedä, jos lapsi kastetaan, vaan kastettavan lapsen lomakkeeseen tulee ei-kastettavasta poiketen kummien tiedot ja kastajan puumerkki. Ja ilman tuota lomaketta nimeä ei varmaankaan pysty sinne ilmoittamaan?
Joo, ei voi. Mutta ei hätää, kyllä se sinne kerkiää ristiäisten jälkeenkin. Ei oo päivien päälle todellakaan.
Onhan isyys jo tunnustettu? Meille ei ollu kutsua tullu vielä 1vko ennen ristiäisiä joten varattiin itte aika että varmasti voi saada isänsä nimen. Kutsu tuli reilusti ristiäisten jälkeen, ruuhkaa kuulemma...
 
^^^^
No minä ainakin lähetin paperin maistraattiin kummankin lapseni kohdalla. Pappi täytti sitten jonkun lomakkeen kummien tiedoilla. Eikä tosiaan ole 2kk mikään kiveen hakattu.
 
Näin
Joo, ei voi. Mutta ei hätää, kyllä se sinne kerkiää ristiäisten jälkeenkin. Ei oo päivien päälle todellakaan.
Onhan isyys jo tunnustettu? Meille ei ollu kutsua tullu vielä 1vko ennen ristiäisiä joten varattiin itte aika että varmasti voi saada isänsä nimen. Kutsu tuli reilusti ristiäisten jälkeen, ruuhkaa kuulemma...
Miten niin ei voi viedä? Meillä ilmoitettiin lapsen nimi maistraattiin 2 vkon iässä kun tarvittiin passi ja lapsi kastettiin 2 kk iässä. Ei sinne maistraattiin tarvita paperia, mutta molempien vanhempien pitää kyllä olla paikan päällä.
 
Hyvä, ettei tuo 2 kk ole ehdoton takaraja :) Kiitokset teille asiallisista vastauksista, yksi stressi vähemmän!

Isyys on tunnustettu jokunen viikko sitten. Tosin kun soittelin asiasta lastenvalvojalle, selvisi, että meille lähetetty kutsu isyyden tunnustukseen oli kadonnut postissa, sitä ei ole tullut koskaan perille. Onneksi älysin itse soittaa ja kysellä, että milloin sitä pääsee oikein tunnustamaan :D
 

Yhteistyössä