Lapsen nimi Top 10:ssä

  • Viestiketjun aloittaja nomenestomen
  • Ensimmäinen viesti
nomenestomen
Onko lapsenne nimi viime tai tämän vuoden suosituimpien nimien joukossa (esim. pojista Veeti, Eetu, Joona, Aleksi... ja tytöistä Ella, Emma, Aino...)? Siis se Top 10-lista, joka löytyy ainakin väestörekisterin sivuilta.

Jos, niin miksi päädyitte antamaan nimen, joka on niin yleinen? Vai tiesittekö sen olevan yleinen?

Itse olisin halunnut antaa tytölle nimeksi Aino tai Emma, mutta luovuimme niistä, koska olivat molemmat Top 10:ssä. En tavoittele mitään erikoisuuksia, mutta en halua, että päiväkodissa tai luokalla on kolme samannimistä.
 
nimifriikki
Meidän poika on Eetu, mutta on saanut nimensä rakkaan isopappani mukaan. Tiesin kyllä, että se on suosittu.

Idioottimaisin peruste Veeti-nimelle oli yhdellä äidillä viime vuonna, jolloin Veeti oli jo listan ykkönen: "Haluane, että lapseni erottuu saman luokan Janeista ja Joneista." Joo, olis erottunut 80-luvulla, mutta nyt 2000-luvulla se Jani erottuis ai ka hyvin kymmenestä Veetistä :LOL:

Vois ottaa vähän asioista selvää, eikä luulla olevansa ainoa, joka on "keksinyt" Veeti-nimen (ihan hauska nimi sinänsä).

Samoin Anneli Jäätteenmäki kirjotti Kirkko-lehdessä täysin tietämättömänä: "Viime vuonna Suomessa kastettiin jo paljon enemmän Muhammedeja kuin Jareja ja Timoja." Joo, ei kastettu ehkä yhtään Jaria! Ja Muhammede nyt vaan on niin yleinen, koska lähes jokaisen muslimin joku nimi on Muhammed.
 
Olisin tykännyt Emma -nimestä mutta kun se oli siellä kärjessä.. itselläni on erikoisempi nimi ja halusin myös tytölle.. no tytölle ei tullut kovin erikoinen muttei enää suosituimmissakaan.. ;)
Ja sen huomioin ettei nimessä ole r-kirjainta.. =)

- entinen r-vikainen -
 
Toisen lapsen nimi on top5 nimen joukossa ja toinen nimi ei taida mahtua 100 parhaan joukkoon. (en siis nyt lähäaikoina ole käynyt katsomassa nimiä..)

Emme ole antaneet nimen yleisyyden vaikuttaa siihen, annammeko sen lapselle vai emme, jos olemme nimestä pitänee. Minulla itsellä oli kaksi samnanimistä omalla luokallani, ja minua se ei haitannut yhtään!
 
huomattu on
KÄyn vauvakahvilassa, jossa on 2 Aleksia, 2 Ellaa ja 3 (!) Eetua. Onneksi oman vauvan nimi ei ole ihan listan kärkipäässä.

Ruotsinkielisestä tuttavapiiristä löytyy lisäksi Emma ja Emil, mutta nehän nyt ovatkin perinteisiä ruots. nimiä.
 
kyllä on
Tyttöni nimi on Aada ja varsin hyvin tiedostin nimeä mietittäessä miten yleinen nimi tämä tällä hetkellä on.

Mutta minusta ja miehestäni se on kaunis nimi, tämä riitti perusteeksi meille. Muiden mielipiteellä ei ole väliä.

Itse olen sen niminen, että kun olin alle 20 ei ollut montaa minun nimistäni. Omassa ikäluokassani törmään omaan nimeeni aniharvoin, minua nuoremmilla sitä jo on aika paljon. Mutta miten vihasinkaan nimeäni ala-asteikäisenä juuri sen takia, että sitä ei ollut kellään muulla.. olisin niin halunnut olla joku Jaana, Maria tai Johanna..
 
Ei löydy kumpienkaan nimet suosituimpien listoilta. Vaikka nättejä nimiä listoilta löytyi, niin ei ollut kuitenkaan meille mitään sopivaa. Katselin, et pojan nimisiä ikätovereita on n. 200, tuskin kaikki on samaan kaupunkiin syntynyt =) Ja tyttömme nimisiä on tähän mennessä 40 (synt. siis tänä vuonna).
 
Etunimen kantajia viimevuonna millon poika nimen sai on yhteensä reilu 150, eli ei sijoitu sinne kärinimien joukkoon. Toinen nimi taas on hieman suositumpi, mutta sekään ei yllä top 10 listalle. Sitävastoin kolmas nimi näyttäisi olevan viimevuoden top10 listan kärjessä.

Ei kyllä nimeä valitessa uhrattu ajatustakaan sille kuinka yleistä tai harvinaista nimeä olemme lapselle antamassa. Enemän vaikutti se miltä nimet meistä tuntuu.
 
Viiviliina: Teidän Eetu onkin siis jo noin vanha, se ei ollut ollenkaan yleinen vielä silloin.

Olisin tykännyt antaa Eliaksen, mutta onneksi en antanut, koska se on nyt tositosi yleinen. Mun mielestä itselle tärkeästä nimstä menee maku, jos niitä on tosi paljon ympärillä. Ts. huomaa, että se sama nimi on ollut muillekin tärkeä.

Pojan nimi löytyy nyt "enää" Top 30:stä. Ja en pidä liian erikoisista nimistä, tai varsinkaan keksityn kuulloisista.
 
Esikoisen kutumanimi on top10 joukkiossa, yksi lysti, seon nimi jonka olen halunnut antaa lapselleni 10-vuotiaasta saakka. Kahden muun nimet eivät ole, sattumankauppaa lähinnä. Itseasiassa keskimmäisen nimi on hyvinkin harvinainen tätä nykyä vaikka vanhat nimet ovatkin taas muodissa.
 
Elinan äiti
Mielenkiintoista, kuinka suositun nimen valinneet ovat ikään kuin puolustuskannalla...

Itsekin olin jo kauan sitten päättänyt, että antaisin tytölle nimeksi Venla. Jouduin kuitenkin pettymään, kun huomasin, etten ollutkaan "ainoa", joka piti nimestä. Mutta niinhän nimimuoti menee. YHtenä aikana tietyt nimet tuntuvat suuresta määrästä ihmisiä kauniilta. Niinpä luovuin siitä, ja tytöstämme tuli Elina, joka on ihan tavallinen, mutta ei ihan top 10:ssä.

 
Blueberry
Voi että kun olisi kiva tietää, mitä nuo nimet ovat, joista kirjoitatte. Ymmärrän kyllä, ettei niitä halua täällä paljastaa, jotta pysyisi tunnistamattomana. En halua minäkään. Totean vaan, että oman poikani nimi on ainakin toistaiseksi sen verran harvinainen, että muutaman viimeisen kymmenen vuoden aikana niitä on annettu vain parikymmentä. Harvinaisuutta emme tavoitelleet, vaan sekä etu- että sukunimi tulivat suvuistamme.
 
Meillä on Veeti-poika ja tiedettiin sen olevan yleinen nimi näinä päivinä. Eikä se haitannut, se nimi haluttiin antaa, poika on aivan nimensä näköinen.

Suositut nimethän ovat koko maan tilastoja, joten jossain päin Suomea suosituinta nimeä saattaa olla paljon, mutta jossain toisaalla vähemmän. Vaihtelee varmasti paljon pohjois-, etelä, itä-, länsisuunnassa. Meillä päin ei Veetejä ole kovin paljon kastettu. Enkä puolustele, ei minun tarvitse rakkaan lapseni nimeä kenellekään perustella eikä puolustella!!!!!
 
Meidän lapsen nimi on tuolla listalla, ja ei haittaa yhtään. Me päätettiin mieheni kanssa pojan nimi jo viis vuotta sitten, silloin se ei ollut yleinen. Me ei sitä nimeä ruettu vaihtamaan vaan sen takia, että muutkin tykkää siitä nimestä. Mun mielestä tärkeintä lapsen nimessä on se, että lapsi itsekkin osaa lausua nimensä oikeen. Eikä sen tarvitse hävetä kun lausuu oman nimensä väärin.
 
Joo kauheeta puolustelua jos on nimi top10...monilla siis tässä ketjussa. Kummallista että oman lapsen nimeä tulee puolustella :whistle:
Meillä kävi OIKEASTI hassu juttu kun päätettiin poikamme nimi, siis etu ja toinen nimi, ja hieman ennen ristiäisiä katsoin aikani kuluksi väestörekisterin tietoja, niin molemmat nimet löytyy poikien nimien top5:sta. Tämä siis ihan silkka vahinko..mutta ei haittaa yhtän koska nimet ovat mielestämme maailman kauneimmat niin laitoimme ne pojallemme.
Olkoonkin että hänen luokallaa voi olla sitten tulevaisuudessa muitakin samannimisiä, mutta näinhän se on ollut aina. Ei sitä voi mielestäni ajatella lapselle nimeä antaessa, varsinkaan jos nimi muuten on omaa sydäntä lähellä. Meillä poika sai nimensä jo masussa ollessaan.. Voin ainakin ylpeänä sanoa että meidän poika on ihan Eetun näkönen :hug: :heart: :)

Joo tuohon muhammed- nimeen kommentoisin kanssa mitenkään maahamuuttajia väheksymättä, että ei se kyllä ihme ole että se nimi alkaa suomessakin yleistyä kun ympärille katselee niin kovin näkyy ulkomaalaisia olevan, ja todellakin joka toisen nimi taitaa olla joko muhammed tai muhammad tai joku muu samanmoinen.... Että mitäpä tuo sitten haittaa jos esim. niitä Eetujakin muutama sinne sekaan mahtuu

:p ;)
 
Joo kauheeta puolustelua jos on nimi top10...monilla siis tässä ketjussa. Kummallista että oman lapsen nimeä tulee puolustella :whistle:
Meillä kävi OIKEASTI hassu juttu kun päätettiin poikamme nimi, siis etu ja toinen nimi, ja hieman ennen ristiäisiä katsoin aikani kuluksi väestörekisterin tietoja, niin molemmat nimet löytyy poikien nimien top5:sta. Tämä siis ihan silkka vahinko..mutta ei haittaa yhtän koska nimet ovat mielestämme maailman kauneimmat niin laitoimme ne pojallemme.
Olkoonkin että hänen luokallaa voi olla sitten tulevaisuudessa muitakin samannimisiä, mutta näinhän se on ollut aina. Ei sitä voi mielestäni ajatella lapselle nimeä antaessa, varsinkaan jos nimi muuten on omaa sydäntä lähellä. Meillä poika sai nimensä jo masussa ollessaan.. Voin ainakin ylpeänä sanoa että meidän poika on ihan Eetun näkönen :hug: :heart: :)

Joo tuohon muhammed- nimeen kommentoisin kanssa mitenkään maahamuuttajia väheksymättä, että ei se kyllä ihme ole että se nimi alkaa suomessakin yleistyä kun ympärille katselee niin kovin näkyy ulkomaalaisia olevan, ja todellakin joka toisen nimi taitaa olla joko muhammed tai muhammad tai joku muu samanmoinen.... Että mitäpä tuo sitten haittaa jos esim. niitä Eetujakin muutama sinne sekaan mahtuu

:p ;)
 
A A
Ööö, ihme kommentti edellisellä tossa lopussa... Siis miten se liitty aiheeseen eli nimen suosioon?

Poikamme molemmat nimet löytyy kärjestä: Arttu Aleksi. Toisessa nimessä se ei mielestäni haittaa, mutta ekan nimen kohdalla vähän harmittaa, vaikka totta kai oma Arttumme on juuri se meidän Arttu. Ja vielä en ole törmännyt muihin Arttu-vauvoihin. Ei itse asiassa tullut mieleenikään, että se olisi noin kärjessä.

Tytöstä haluaisin Iidan, ja siellähän sekin nimi keikkuu huipulla...
 
AA:lle

Siis siten liitty kun joku aijemmin oli viitannut erääseen 2plus lehden (muistaakseni) kirjoitukseen että muhammed on suositumpi kuin esim. jari. Niin sitä siis tarkoitin että tuskin se haittaa jos me suomalaiset laitetaan muutamalle sama nimi kun heillä (edelleen mitenkään väheksymättä) on ilmeisesti tämä muhammed joka toisen lapsen nimenä. Että kaikissa kulttuureissa omalla tavallaan, ja että suomessa on vain jännä kun tuntuu että kaikki tulisi omalla lapsella olla mahd. erikoista ja erilaista kuin muilla....
Voipii olla hieman epäselvää, ku ei pää toimi enää illasta :D
 
Tyttömme nimeä ei ole 50 suosituimman joukossa,
sen sijaan toinen nimi keikkuu suht korkeella =)
Toinen nimi on mielestäni kaunein nimi minkä tiedän ja itse halusin
pienenä olla sen niminen! Siihen ei rimmannut toiseksi nimeksi oikeen mikään niin kekkasin siihen eteen kauniin nimen :hug:
Tähän asti perheessä oli kaks poikalasta...
 

Yhteistyössä