Lapsen nukuttamisesta, olenko julma

Kun en ikinä jää minuuttia pidempään nukuttamaan muksua, annan pari silitystä ja suukot reippaasti ja toivotan hyvät yöt.. neiti siis 2,5v ja näin olen tehnyt aina.
Nukahtaa usein melkein heti kun poistun huoneesta..
 
Et tietenkään jos menettely kerta lapsellekkin sopii.

Meilläkään ei suuremmin nukkumisesta hössötetä. Iltasatu luetaan alhaalla kun on iltapala syöty ja yövaattet päällä. Pusut ja halit ja lapset käy itsekseen nukkumaan. Poika on ihan just 3v ja tyttö 1.5v. Nukkuvat samassa huoneessa.
 
En mäkään ole koskaan nukuttanut lapsia.
Lukenut kyllä iltasatuja halinut ja antanut ilta pusun =) Sänkyyn ovat itsekseen sitten nukahtaneet. Itkemään en ole koskaan jättänyt, eli jos on joku " hätä" niin selvitellään se ennen unia.
 
Juuri näin, mutta sain kuulla virka ihmisiltä että voisin hetken kauemmin häärätä iltatoimien parissa, miksi ihmeessä kun tämä ratkaisu toimii parhaiten, on aina toiminut!
Kai mä ite tiedän mikä toimii ja mikä ei. TOki jos neiti itkee, menen katsomaan ja rauhottelemaan jne. Miks pitäis muuttaa sitä mikä toimii?
 
Noin toimitaan myös meillä herra 3 veen kanssa, on toimittu jo reilut kaksi vuotta. Mitäs julmaa tuossa nyt olisi?

Itse en voi käsittää näitä tuntikausien nukutusrituaaleja - miten ihmisillä on edes aikaa sellaiseen, hermoista puhumattakaan.
 
Noinhan sen juurikin olisi hyvä mennä.
Meillä on tässä reilun vuoden aikana ollut kaikenlaisia nukkumaanmeno-rituaaleja, tällä hetkellä joutuu makaamaan pojan vieressä kunnes nukahtaa :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Odeka:
Juuri näin, mutta sain kuulla virka ihmisiltä että voisin hetken kauemmin häärätä iltatoimien parissa, miksi ihmeessä kun tämä ratkaisu toimii parhaiten, on aina toiminut!
Kai mä ite tiedän mikä toimii ja mikä ei. TOki jos neiti itkee, menen katsomaan ja rauhottelemaan jne. Miks pitäis muuttaa sitä mikä toimii?
Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tuollaiset höpinät. Itse sä tiedät, mikä lapselle ja teidän perheelle on hyväksi.
 
vieras
Näin meilläkin menty siitä asti kun iltatisuttelut loppui. Lapset 1 ja 3. Mitä mä siellä kökkisin enää sen jälkeen kun lapset viety sänkyyn? Eihän ne nuku jos mä siihen jään taputtelemaan tai vahtaamaan.
 
Aurora
Onnea sulle, kun olet onnistunut totuttamaan lapsen tuollaiseen rutiiniin! Ei mitään syytä tuntea itseään julmaksi, noinhan sen juuri pitäisikin mennä. Meillä on sekä esikoisen (6v.) että kuopuksen (2v.)kohdalla tehty samoin vauvasta asti, enkä ymmärrä miksi jotakin erityisiä nukutusrituaaleja pitäisi olla. Esikoisen kanssa jutellaan iltasadun jälkeen hetki päivän sujumisesta ja hieron samalla pojan jalkoja, mutta nukahtaa itse hyvänyön jälkeen, kuten on aina tehnyt. Kuopukselle laulan unilaulun sylikkäin pimeässä, ja sitten omaan sänkyyn, nukahtaa sinne itsekseen. Minä eikä myöskään mieheni jaksaisi tuntikausien nukutusrumbaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näin meilläkin menty siitä asti kun iltatisuttelut loppui. Lapset 1 ja 3. Mitä mä siellä kökkisin enää sen jälkeen kun lapset viety sänkyyn? Eihän ne nuku jos mä siihen jään taputtelemaan tai vahtaamaan.
No nimenomaan.. sama juttu täällä.
Aina jos olen vähänkin jäänyt ihan vaikka istumaan, niin eihän se muuta kuin leikkiä haluisi siinä vaiheessa.
Todella kiva kuulla, että on muitakin, jotka eivät jää tunneiksi hössöttämään pikkuisen huoneeseen... kun ei kerta ole mitään hätääkään
 
Alkuperäinen kirjoittaja Odeka:
Todella kiva kuulla, että on muitakin, jotka eivät jää tunneiksi hössöttämään pikkuisen huoneeseen... kun ei kerta ole mitään hätääkään
No ei meilläkään nyt sentään tuntikausia "hössötetä". Poika nukahtaa n.10 minuutissa kun olen vieressä.
 
vieras
No onkohan ne samat "asiantuntijat" ketkä kuitenkin vaatii jo yli puolivuotiaita nukahtamaan itekseen/nukkumaan koko yön ja suosittelee huudatusunikouluja ja muita...huhhuh.

Mitäs julmaa tuossa nyt olisi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Onnea sulle, kun olet onnistunut totuttamaan lapsen tuollaiseen rutiiniin! Ei mitään syytä tuntea itseään julmaksi, noinhan sen juuri pitäisikin mennä. Meillä on sekä esikoisen (6v.) että kuopuksen (2v.)kohdalla tehty samoin vauvasta asti, enkä ymmärrä miksi jotakin erityisiä nukutusrituaaleja pitäisi olla. Esikoisen kanssa jutellaan iltasadun jälkeen hetki päivän sujumisesta ja hieron samalla pojan jalkoja, mutta nukahtaa itse hyvänyön jälkeen, kuten on aina tehnyt. Kuopukselle laulan unilaulun sylikkäin pimeässä, ja sitten omaan sänkyyn, nukahtaa sinne itsekseen. Minä eikä myöskään mieheni jaksaisi tuntikausien nukutusrumbaa.

Isompien kanssa onkin varmasti kiva jutella ja rauhottua.. :) Itse varmaan toimisin samoin kuin sinä nyt esikoisen kanssa, sitten kun oma on sen ikäinen, mutta nyt.. en todellakaan rupea näiden virkaintoilijoiden mieliksi rikkomaan meidän "rutiinia" :D
 
maissihiiri
No höh, jätä omaan arvoonsa tuollaiset. Noin meilläkin toimitaan kohta 3veen kanssa, ja hyvin äkkiä nukahtaa sinne omaan sänkyynsä. Saattaa jopa sanoa että "äiti mee pois mä alan nukkuun" jos liian kauan kupeksii :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Odeka:
Todella kiva kuulla, että on muitakin, jotka eivät jää tunneiksi hössöttämään pikkuisen huoneeseen... kun ei kerta ole mitään hätääkään
No ei meilläkään nyt sentään tuntikausia "hössötetä". Poika nukahtaa n.10 minuutissa kun olen vieressä.
Eihän tuokaan ole mikään paha :) Kiva kuulla, että noinkin kivasti teilläkin mennään =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
No höh, jätä omaan arvoonsa tuollaiset. Noin meilläkin toimitaan kohta 3veen kanssa, ja hyvin äkkiä nukahtaa sinne omaan sänkyynsä. Saattaa jopa sanoa että "äiti mee pois mä alan nukkuun" jos liian kauan kupeksii :D
:LOL: :LOL: :LOL: Ihana! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Odeka:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Odeka:
Todella kiva kuulla, että on muitakin, jotka eivät jää tunneiksi hössöttämään pikkuisen huoneeseen... kun ei kerta ole mitään hätääkään
No ei meilläkään nyt sentään tuntikausia "hössötetä". Poika nukahtaa n.10 minuutissa kun olen vieressä.
Eihän tuokaan ole mikään paha :) Kiva kuulla, että noinkin kivasti teilläkin mennään =)
Joo, pari kk sitten nukahti omaan sänkyynsä.. Harmittaa kun päästetiin meidän sänkyyn nukkumaan niin nyt on ja pysyy kuin iilimato siellä :D
 
Aurora
Alkuperäinen kirjoittaja Odeka:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Onnea sulle, kun olet onnistunut totuttamaan lapsen tuollaiseen rutiiniin! Ei mitään syytä tuntea itseään julmaksi, noinhan sen juuri pitäisikin mennä. Meillä on sekä esikoisen (6v.) että kuopuksen (2v.)kohdalla tehty samoin vauvasta asti, enkä ymmärrä miksi jotakin erityisiä nukutusrituaaleja pitäisi olla. Esikoisen kanssa jutellaan iltasadun jälkeen hetki päivän sujumisesta ja hieron samalla pojan jalkoja, mutta nukahtaa itse hyvänyön jälkeen, kuten on aina tehnyt. Kuopukselle laulan unilaulun sylikkäin pimeässä, ja sitten omaan sänkyyn, nukahtaa sinne itsekseen. Minä eikä myöskään mieheni jaksaisi tuntikausien nukutusrumbaa.

Isompien kanssa onkin varmasti kiva jutella ja rauhottua.. :) Itse varmaan toimisin samoin kuin sinä nyt esikoisen kanssa, sitten kun oma on sen ikäinen, mutta nyt.. en todellakaan rupea näiden virkaintoilijoiden mieliksi rikkomaan meidän "rutiinia" :D
Niinpä, miksi muuttaa sitä, jos se kerran toimii. Ehkä se sulle huomauttanut täti ei itse ole onnistunut tuossa jutussa samalla tavalla, vaan kuluttaa/kulutti iltansa lasten nukuttamisen kanssa taistellessa, ja nyt ei kestä sitä, että jollakin menee sen suhteen paremmin... :)
 
megajulma
Meillä menee tyttö 2 v 6 kk ihan itse yläkertaan, omaan huoneeseensa nukkumaan. Eli alhaalla luetaan iltarukous ja lauletaan laulut. Pakko tehdä niin, kun yleensä vauva menee samaan aikaan nukkumaan, ja vauvan sänky on alakerrassa.
 
mee
Alkuperäinen kirjoittaja Odeka:
Alkuperäinen kirjoittaja mee:
Mekin saimme viralliselta taholta kauhistuneita katseita ja kommentteja, kun kerroin että lapset osallistuvat kotitöihin.
Minkä ikäisiä muksuja sulla on?
Ei sillä ole mitään väliä. Ikänsä ja kykynsä mukaan ovat aina osallistuneet mm. huoneidensa siivoukseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mee:
Alkuperäinen kirjoittaja Odeka:
Alkuperäinen kirjoittaja mee:
Mekin saimme viralliselta taholta kauhistuneita katseita ja kommentteja, kun kerroin että lapset osallistuvat kotitöihin.
Minkä ikäisiä muksuja sulla on?
Ei sillä ole mitään väliä. Ikänsä ja kykynsä mukaan ovat aina osallistuneet mm. huoneidensa siivoukseen.
No niin pitääkin.. ihan hyvä vaan, että ainakin oppii, ettei elätä kuin jossain hotellissa.
 
afis
Onhan tuo ihan ok tuon ikäisellä lapsella. Eri asia vauvoilla.

Ja lasten pitää kyllä osallistua kotitöihin ja omien kykyjensä mukaan huolehtia itsestänsä. 3-4 v pukee itsensä ja riisuessaan laittaa vaatteet paikoilleen, 5-6v osaa jo imuroida pienellä avustuksella... jnejne. Se on itsekunnioituksen opettamista, että antaa lasten huolehtia itsestään ja ympäristöstään (ikätasonsa mukaisesti tietenkin.)
 

Yhteistyössä