Lapsen puheen kehtiys

Minulla on 1v ja 11kk ikäinen ihan poika lapsi. Poikani on iloinen ja sosiaalinen ja liikkuu hyvin. Ongelmanamme on lapsen puheen kehitys, poika ymmärtää kyllä puhetta mutta itse tuotettua puhetta ei tule. Pojan sana varasto kattaa ainoastaan n. 5 sanaa. Muumi, mopo, auto , panda ja vauva. Enkä ole ihan varmaa saako näistäkään sanoista kukaan muu selvää kuin me vanhemmat.
Tilanteen tekee älyttömäksi se, että poika on hyvin sosiaalinen ja \"puhelias\", puhe vain on sellaista jatkuvaa tättäröintiä, \"täätäätäädääääää\". Hän matkii kaikkia ääniä ja lauleskelee, mutta kun häntä pyytää matkimaan jotakin sanaa, hän kieltäytyy tai sanoo vain \"tätä\". Joskus puolivahingossa voi tulla jokin sana. Välillä näyttää, että hän yrittäisi toistaa, mutta se ei onnistu ja suusta tulee taas se \"tätä\".
Olen muutenkin helposti hermoileva tyyppi ja olen monet kyyneleet tämän asian takia vuodattanut. Pelottaa aivan mielettömästi. Tuntuu että kaikki poikani kaverit puhuvat jo useamman sanan lauseita. Vaikka tiedän lapset kehittyvät eri aikaan ja muihin lapsiin ei saisi verrata. Ihan hassua, pelottaa sekin jos poikani jotuu johonkin neurologisiin testeihin, ja jos selviää että jotain todellista ongelmaa on joka vaikuttaa koko loppuelämään. On todella riittämätän olo kun ei toedä onko tehnyt jotain "väärin" tai miten voisin edes auttaa pojan kehitystä. Poika rakastaa kirjojen lukemista ja haluaa tietää kaikille mahdollisille esineille ja asioille nimet.
Vauva kuume on kova ja olisi kiva tehdä pojalle kaveri, mutta jotenkaan ei edes huvita alkamaan yrittämään toista. Haluan antaa kaiken energiani tälle ainokaiselle, jotta edes tästä saataisiin "normaali" ja vasta tämän jälkeen suunnittelemaan toista. Kertokaa kokemuksianne!
 
Oman lapseni puheen kehitys on ollut sanojen tuottamisen osalta hidas vaikka ensimmäiset sanansa aikaisin sanoikin. Ei kannata ottaa paineita eikä varsinkaan siirtää niitä lapselle. Joillakin sanat ovat pitkään valmiina ja kiinnostus on kova, mutta rohkeuden kerääminen vie aikaa. Katselkaa kuvia rauhassa asioita nimeten, lukekaa yhdessä ja muutenkin huomioikaa lapsi. Jos ymmärrätte hänen tarpeensä hänen omalla kielellä ilmaistuna, niin tyytykää siihen. Lapsi saa siitä positiivisia kokemuksia, kun kokee tulevansa ymmärretyksi. Voitte sanoittaa eleet ja sen oman kielen eli toistaa oikeilla sanoilla saman asian. Siitä voi olla apua. Myös viittomien käyttöä puheen ohella voi harkita, sillä ymmärretyksi tuleminen kannustaa puhumaan.

Oma lapseni oli noin 2½-vuotias alkaessaan puhumaan enemmän ja nyt reilu puoli vuotta myöhemmin tekstiä tulee paljon. Osa on vielä omia sanoja ja paljon tunnistettavia, mutta ei ihan oikein sanottuja. Hän on myös ollut aina kiinnostunut kirjoista ja ymmärtänyt puhetta hyvin. Voit toki puhua asiasta vaikka neuvolassa, mutta oman kokemukseni mukaan tuon ikäiselle tuo on ihan riittävän edityksellistä. Huonoksi sinun ei tarvitse itseäsi tuntea, sillä et ole epäonnistunut. Lapsesi todennäköisesti vaan tarvitsee hieman aikaa.
 
Ap, puhu 2-vuotisneuvolassa tuosta. Täällä meillä ainakin ohjataan tuossa vaiheessa juttelemaan puheterapeutin kanssa. Meillä oli täsmälleen sama tilanne tuossa vaiheessa, muutama hassu sana ja motorisesti erittäin lahjakas tyttö. Nyt 2v4kk ja sanavarasto on kesän aikana karttunut siitä muutamasta sinne 60-70 väliin ja kahden sanan yhdistelmiä tulee koko ajan enemmän.

Ole huoleti tuon asian kanssa, lapsellasi alkaa jossain vaiheessa aivan varmasti se "herkkyyskausi" toistamiseen ja tehokas oppiminen alkaa. Mihinkään neurologisiin testeihin ei tässä vaiheessa laiteta. Se että se on kiinnostunut esineiden nimistä on hyvä merkki, sekä se että omaa puhetta tulee paljon. Jos ei puhuisi mitään tai hyvin hyvin vähän (eli olis lähes mykkä), niin sitten olisi aika huolestua.

Kyllä se siitä lähtee!
 
Ihan rauhassa nyt vain, ihan normaalilta vajaa 2 vuotiaalta vaikuttaa. Jos ymmärtää puhetta niin se on paljon tärkeämpää kuin itse puhutun kielen tuottaminen tuon ikäisellä. Eli hänellä on varmasti hyvin laaja sanvarasto jota ymmärtää vaikka ei itse vielä puhuttua kieltä tuotakkaan. Tai tuottaahan hän jo sanoja ja aika montakin, puheenkehitys on hyvin yksilöllistä ja normaalin skaala on laaja eli on normaalia alkaa sanomaan sanoja alle vuosikkaana ja lähes vasta 3 vuotiaana, huolissani olisin jos lapsen käytös olisi jotenkin poikkeavaa, eikä ymmärtäisi mitä hänelle sanotaan, mutta kirjoituksesi perusteella hän on vaikuttaa normaalisti kehittyneeltä, iloiselta ja sosiaaliselta lapselta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kannata olla huolissaan, kun ei lapsesi ole vielä edes kahta. Minulla on pikkuveli joka on 2v 8kk eikä silti osaa kunnolla puhua. Sanoo kyllä aika monia sanoja, mutta ei oikein osaa yhdistää niitä toisiinsa. Tämä poika on vilkas ja erittäin kova liikkumaan. Tyhmä hän ei ole, vaan osaa kuitenkin sellasen lasten tietokoneen avulla painaa kaikki aakkoset ja kirjaimet oikein, kun se käskee jotain kirjainta painamaan :D Muutenkin hän tuntuu kaiken ymmärtävän mitä hänelle sanotaa, mutta hän ei itse osaa vielä ilmaista itseään sanoin. Meille ollaan neuvolassa sanottu, että ei tässä vielä mitään hätää, sillä monelle on käynyt niin, että kun he pääsevät sinne tarhaan, jossa ei ole äitiä, isää, siskoa tai jotain muuta kuka ymmärtää lapsen tarkoituksen ilman sanoja niin yleensä siinä käy niin, että se lapsi alkaakin sitten puhumaan. Toivotaan näin :)
 
Höpö höpö kaikki puheterapeutit! Meidän esikoinen puhui 2vuotiaana n. neljä sanaa ja ymmärsi kaiken. Neuvolantti laittoi puheterapeutille, mutta en vienyt. Meni 4kk ja neiti lateli monen lauseen loruja. Kuopus kohta 2v ja aivan samanlainen. Puhetta tulee joitain sanoja mutta ei kummemmin. Enkä todellakaan aio stressata, kyllä se sitten puhuu kun on siihen kypsä. Ei kaikki lapset mene kirjan mukaan eikä siitä panikoiminen ainakaan nopeuta/helpota asiaa.
 
Meillä poika ihan samanlainen, 1v-3v sanavarasto oli alle 20 sanaa. Ja sitten oppi parissa viikossa puhumaan suoraan, vieraat ymmärsi puheen heti jne. Nyt 3.5v ja opetteli itse kirjaimet ja nyt opettelee lukemaan :D Eli älä huoli, jos poika ymmärtää ja tulee ymmärretyksi, kaikki on niinkuin pitää!
 

Yhteistyössä