Lapsen siirto tavalliseen sänkyyn

Minkä ikäsenä ootte siirtäneet lapsen isompien sänkyyn? me nyt siirrettiinn (tyttö 1v4kk) ja ongelmana on etteihän se tietenkään pysy sänkyssä.. :D pinnasängyssä nukahtanu itekseen aika hyvin, muutaman kerran käyny peittelemässä ku huutelee sielä hätäsenä äitiä ja isiä vuorotellen.. Toimiskohan paremmin lapsityranneissa neuvottu takaisin sänkyyn vieminen vaikka se kestäisi 2tuntia vai vaan aluksi nukuttaminen? ..unikouluja pidetty jo useammasti (tissin poisjättö, tutin poisjättö ja opetettu nukahtamaan itekseen..) olen valmis taas pitämään unikoulua ennenku vauva syntyy huhtikuussa, sitten ehkä jaksa enää olla niin pirteenä siinä.. :)
Minusta tuon ikästä ei tarvi silitellä uneen, mutta olikohan virhe siirtää jo isompaan sänkyyn?
Kiitos jos jollain kokemusta ja viittii neuvoa vaikka lapset on erilaisia! :)
 
Esikoinen siirtyi 1v6kk iässä pinniksestä tavalliseen. Sängystä poistuloon reagoitiin viemällä takaisin, ekalla kerralla sanottiin jotain että "nyt on uniaika, pitää nukkua, omaan sänkyyn vaan. Tämän jälkeen äiti ei enää puhu mitään kun nyt nukutaan". Ja sitten seuraavilla kerroilla ei puhuttukaan mitään. Tuo sängystä poistuminen kesti kyllä aikansa (viikkoja), välillä tuli monta kymmentä kertaa pois peräkkäin ja välillä jäi heti ekalla viennillä. Sitten vaan alkoi jäämään, kai viimein uskoi että näin tosiaan asia on.

Joskus annoin leikkiä huoneessaan, kunhan ei sieltä tullut pois.. ja jos leikin äänet kovin yltyivät, vasta sitten kävin siirtämässä takaisin sänkyynsä. Tosi pian oppi sen, että sänkyyn mennään, ja alkoikin heti mennä takaisinpäin kun vaan kättä ojensi kohti. Se poispääsy vaan oli niin hienoa, että sitä piti tietysti kokeilla moneen kertaan.

Meillä tuo siirto tehtiin vasta kun pikkusisaruksen syntymä oli jo varsin lähellä, ja osin tuota takaisinvientirumbaa venytti se etten aina päässyt heti reagoimaan. Miehen ollessa töissä oli mahdotonta kaikista vauvan imetys- tai pyllynpesutilanteista irrota heti viemään isompaa takaisin sänkyynsä, ja toki isompi halusi myös tarkistaa mitä se äiti vauvan kanssa puuhaa. Sitäpä lapsi sitten kokeili, että josko tänään saisikin seikkailla pitkin kotia vai sattuuko tällä kertaa äidille heti takaisinvientimahdollisuus..

Minä ajattelen että teillä on oikein hyvä aika nyt siirtyä isoon sänkyyn, ehtii hyvin tottua asiaan ennen pikkusisaruksen syntymää. Juttelette vaan sänkyyn viedessänne että nyt on aika nukkua ja se tarkoittaa että pitää olla sängyssä, ja jos sieltä tulee pois niin äiti tai isi tuo takaisin heti. Aikansa se ottaa, joten voimia siihen! Itsekin olen miettinyt josko jo tuota pienempää, nyt 1v2kk, siirtäisi pinniksestä pois. Minä itse olen kuulema nukkunut laverisängyssä heti kun äitiyspakkauksen laatikko jäi pieneksi :D Aika aikaa kutakin! (Omista karkailuistani ei ole tietoa, pitääkin kysäistä..)
 
Meillä kans esikoinen siirrettiin pinniksestä pois 1v4kk juuri siitä syystä että ehti tottua nukkumaan siinä ennen pikkusiskon syntymää.
Muistaakseni ei ollut raivoamista, mutta olihan se aikansa takaisin marssitusta, en enää muista kuinka kauan, mutta ei mitenkään hermoja vievän kauaa ;). Taisin kait olla nössö ja istuin huoneessa niin kauan että nukahti, siis silloin alussa.

Samaa siirtoa oon kans miettiny tän mein 1v1kk kohdalla, mut tää taitaa olla sellanen vilpertti et en tiedä jaksanko vielä aloittaa sitä rumbaa, ehkä kesällä ;)
 
Meillä isompi lapsi siirrettiin pois pinnasängystä noin 1v8kk. Muistaakseni sängyssä pysyminen onnistui melkein heti, mutta isoimmaksi riesaksi tulikin se että muksu sai aamulla itse kaikkien huoneiden ovet auki ja tepsutteli aamulla siellä sun täällä ennen kuin tuli äitin herättämään, tätä tapahtuu vieläkin ja nyt lapsi tulee maaliskuussa 2v. Hän ei vain kertakaikkiaan ymmärrä/halua tulla herättämään meikäläistä heti kun itse herää, muutaman yön olen päässyt nukkumaan omassa sängyssä ja omaan huoneeseeni nukkumaan. Muuten vietän yöni sohvalla nukkuen jotta heräisin varmimmin kun tyttö avaa huoneensa oven. :rolleyes: Tässä nyt sitten mietiskelen että miten tytön saisi ymmärtämään, että hän voisi herätessään tulla myös herättämään äitisäkkin ennen kuin on vaihdellut vähän järjestystä ja tulee heittelemään kattiloita ja vessapaperirullia sänkyyni, alkaa tuo sohvalla nukkuminen ottaan selkään! :LOL:
 
Meillä 1v6kk tyttö ja nukkuu viel pinniksessä. Pikkukakkonen tulossa n.kuukauden päästä ja ajateltiin, että kesällä, kun esikko noin 2v, siirretteisiin pinniksestä pois. Omassa huoneessa kuitenkin nukkuu. Että eipä kai sillä väliä jos vaan pinnasängyssä mahtuu koisimaan...?
 
Sillä minäki siirsin nytten hyvissä ajoin ennenku vauva syntyy tyllerön isompaan sänkyyn (ku vauva tarvii pinnasängyn) koska itellä on nyt aikaa, energiaa ja kärsivällisyyttä "opettaa" pysymään sängyssä.. oiskai tuo pian oppinu tulemaan pinniksestäki pois koska kovasti yritti jo välillä.. :) Melko juoksutusta oli eilisilta, mutta täytyypäs tänää illalla olla pihalla sen kanssa ja juoksuttaa pitkin pihaa jospa ois sitten vähän väsyneempi.. :D Kyllä kait tää tästä, ei saa luovuttaa! :)
 
Meillä 1v6kk alkoi saada suljetussa pinniksessä niin lohduttomia itkukohtauksia unille mentäessä, että otettiin siitä laita pois (eli siis aika lailla sama tilanne kuin jos olisi normisänky). Poika tykkää kamalasti kun pääsee itse sänkyyn ja pois ja menee joskus päivisinkin sinne köllimään ja lukemaan kirjaa tms. Tuosta siirrosta on nyt pari kuukautta ja edelleen illalla nukahtaminen on ongelma. Poika ei pysy sängyssä vaan nousee sieltä kuin vieteri sen seitsemänsataa kertaa, oli siinä vieressä tai ei. Välissä jo koetettiin laittaa laita takaisin, mutta siitä ei tullut yhtään mitään. Eipä tässä muuta voi kuin jatkaa näin, nykyään menee nukahtamiseen n. tunti ja vieressä on oltava palauttamassa lapsi heti makuulle kun nousee.
 
Meillä siirryttiin 1v5kk koska neiti sai hirveitä raivareita kun ei itse päässyt pois sängystä. Tosi hyvin meni siirtyminen. Neiti kun näki sängyn ni ois heti halunnut nukkumaan :LOL: Yöt on rauhoittunu tosi paljon eli nukkuu paljon paremmin ku on tilaakin enemmän uudessä sängyssä.
 

Yhteistyössä