lapsen siitepölyallergia

Hei!
Viime keväänä 1/04 syntynyt tyttömme toukokuussa hengitti hankalasti herätessään ja saimme allergialääkkeeksi Zyrtecin.
Olisin nyt halunnut kysyä, että tietääkö kukaan kun aikuisiahan ainakin kehotetaan aloittamaan allergialääkitys ennen oireita, mutta mistä tiedän milloin kannattaisi aloittaa?
Ja toimitaanko lapsilla samoin, että aloitetaan lääkitys etukäteen?
Kun lapsihan siis ei välttämättä osaa kertoa itse asiasta.
 
Mä ainakin yritän aloittaa ajoissa itsehoidon. Katson punoittaako silmät tai vuotaako nenä. Mut meillä tuo Zyrtecci ei sopinut maha meni sekaisin ja heti lääkkeen otettuaan väsähti ja putos tuolilta lattialle. Toi on lapsille tosi voimakas lääke moni muu mun tuttu tai puolituttu on sanonut samaa. Siitä tulee tosi väsyneeksi ja putoo "tuolilta". Vähän niinkuin pyörtyisi. Me ainakin vaihdettiin lääkettä. Totahan ne lääkärit ekas suosittelee.
 
Esikoisemme sairastaa astmaa ja on koivulle allerginen sekä tietyille ruoka-aineille. Aloitimme astmalääkkeiden oton jo 2kk sitten, ettei sitten tule yllätyksiä koivun kukkimisen aikaan. Samoin kuopuksemme on koivun siitepölylle allerginen ja aloin antaa myös hänelle muutama pvä sitten zyrteciä liuoksena aamuin illoin 2,5ml sekä olen rasvannut poskia. Posket näyttävät jo nyt reagoivan johonkin siitepölyyn(leppä?). Viime keväänähän koivun siitepölyä oli runsaasti ja kuopuksemme silmät olivat todella pahan näköiset. Aloitimme periaatteessa liian myöhään lääkityksen, mutta emme edes silloin tienneet hänen allergiastaan.
 
allergisen äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.04.2006 klo 20:36 Katja kirjoitti:
Hei!
Viime keväänä 1/04 syntynyt tyttömme toukokuussa hengitti hankalasti herätessään ja saimme allergialääkkeeksi Zyrtecin.
Olisin nyt halunnut kysyä, että tietääkö kukaan kun aikuisiahan ainakin kehotetaan aloittamaan allergialääkitys ennen oireita, mutta mistä tiedän milloin kannattaisi aloittaa?
Ja toimitaanko lapsilla samoin, että aloitetaan lääkitys etukäteen?
Kun lapsihan siis ei välttämättä osaa kertoa itse asiasta.
Hei! Kyllä lasten kanssa toimitaan samoin, että lääkitys aloitetaan etukäteen, jos vain on tiedossa, että on allerginen. Meidän perheessä aloituksen "tietäminen" on helppoa, koska olen itse samoille siitepölyille allerginen, niin aloitamme samaan aikaan. Ellei tällaista tilannetta ole, niin mm. teksti-tv:ssä on siitepölytiedotteet ainakin ylellä ja mtv3:lla, sieltä voi katsoa ennustetta, ja lääkitä sen mukaan. Jos on ruoka-aineallergioita, niin siitepölyaikana pitää olla varovainen ainakin joidenkin ruoka-aineiden kanssa, mutta nämä ovat kaikki yksilöllisiä asioita.
 

Yhteistyössä