Lapsen takia sairaslomaa

  • Viestiketjun aloittaja vierasss
  • Ensimmäinen viesti
vierasss
Ollaan menossa lääkäriin ja samalla pyydän sairaslomaa, koska lasta ei voi hoitoon viedä. Ekan kerran nyt olis se tilanne, että joutuu olla pois töistä niin miten toi sairasloma menee. Tuleeko se automaattisesti kohdistettuna mulle vai saako isäkin olla pois töistä sillä todistuksella? Tarkoitus olisi vuorotella ettei kumpikaan joutuisi olla kovin montaa päivää yhteensä pois.
 
vairs
Mä olen muistaakseni aina saanut sairaslomatodistuksen vanhemman nimellä. Meillä onneksi puoliso ei tarvinnut todistusta, joten pystyin ottamaan sen vain omalla nimelläni.

Hankala käytäntö muuten myös työnantajan kannalta. Vuorottelu helpottaa nimenomaan työnantajan tilannetta, kun töissä asit toimivat paremmin, mutta jos on pakko olla todistus eikä saa kuin toiselle, silloinhan joutuu olemaan yksin koko ajan poissa.

Minä kysyisin lääkäriltä saako todistuksen lapsen nimellä tai molempien vanhempien nimellä. Tai sitten kysyisin työnantajalta hyväksyykö poissaolon ilman todistusta osan aikaa vai haluaako todistuksen, jolloin joutuu olemaan koko saikun pois.
 
poissaolo
Sairaslomalappu tulee lapsen tiedoilla, ei vanhempien.
Oman lapsen sairauden takia saa olla 3 päivää poissa töistä (sairastumispäivästä lukien, eli viikonloppuna ei koskaan kannata kirjoituttaa sitä sairaslomalappua) niin että saa lapsen hoidon järjestettyä, eli palkattua hoitajan tms. Neljännestä poissolopäivästä lähtien pidätetään palkka, mutta toki jotkut työpaikat saattavat myöntää palkatonta työlomaa jos ei lapsen hoito muuten järjesty.
Näin ainakin mun työehtosopimiksen mukaan (hoitoala).
 
poissaolo
Sairaslomalappu tulee lapsen tiedoilla, ei vanhempien.
Oman lapsen sairauden takia saa olla 3 päivää poissa töistä (sairastumispäivästä lukien, eli viikonloppuna ei koskaan kannata kirjoituttaa sitä sairaslomalappua) niin että saa lapsen hoidon järjestettyä, eli palkattua hoitajan tms. Neljännestä poissolopäivästä lähtien pidätetään palkka, mutta toki jotkut työpaikat saattavat myöntää palkatonta työlomaa jos ei lapsen hoito muuten järjesty.
Näin ainakin mun työehtosopimuksen mukaan (hoitoala).
 
jjoo...
Siis lapsen tiedoilla tulee, mutta kyllä kohdassa työntekijän nimi tulee todellakin lukea oma nimi, muuten ei ainakaan meillä mene läpi. Uskokaa pois, niin monta kertaa joutunut pyytään uuden lapun. Ja Se aika periaatteessa on yhteensä 3 päivää per lapsi.
 
poissaolo
Siis lapsen tiedoilla tulee, mutta kyllä kohdassa työntekijän nimi tulee todellakin lukea oma nimi, muuten ei ainakaan meillä mene läpi. Uskokaa pois, niin monta kertaa joutunut pyytään uuden lapun. Ja Se aika periaatteessa on yhteensä 3 päivää per lapsi.
En ole kertaakaan nähnyt sairaslomalapussa muuta kuin potilaan, eli lapsen, tiedot. Ja aina on työnantaja hyväksynyt poissaoloilmoituksen. Eli työnantaja ei ole kyseenalaistanut että onko todella kyseessä minun lapseni. Eikä myöskään sitä onko toinenkin vanhempi kotona. Minun työnantajaani kun ei kiinnosta se onko puolisoni myös omasta työpaikastaan poissa. Ja meilläkin on ollut kymmeniä ja taas kymmeniä poissaoloja lapsen takia.

Mutta ilmeisesti eri työnantajilla on eri vaatimukset. Kannattaa tutustua siihen omaan työehtosopimukseen niin tietää oikeutensa ja velvollisuutensa. Lähiesimies voi myös auttaa tässä asiassa.
 
Wieruus
Juuri sain sairaslomalapun lapseni takia. Siinä on lapsen tiedot, ei minun, ja lomaa on 4pvää.
Tosin en olisi tuota tarvinnut, mutta otin sen kuitenkin kun kerran lääkärillä käytiin.
 
Sairaslomalappu tulee lapsen tiedoilla, ei vanhempien.
Oman lapsen sairauden takia saa olla 3 päivää poissa töistä (sairastumispäivästä lukien, eli viikonloppuna ei koskaan kannata kirjoituttaa sitä sairaslomalappua) niin että saa lapsen hoidon järjestettyä, eli palkattua hoitajan tms. Neljännestä poissolopäivästä lähtien pidätetään palkka, mutta toki jotkut työpaikat saattavat myöntää palkatonta työlomaa jos ei lapsen hoito muuten järjesty.
Näin ainakin mun työehtosopimuksen mukaan (hoitoala).
Riippuu ihan lääkäristä. Osa on kirjoittanut todistuksen vanhemman nimellä ja osa lapsen nimellä.

Riippuu myös tessistä. Meillä saa neljännestäkin päivästä vielä palkkaa. Viikonloppua ei meillä lasketa mukaan lapsen sairauspäiviksi (työntekijälllä lasketaan). Jos lapsen 1. sairauspäivä on pe, niin 2. päivä on ma. Itsellä taas ma olisi jo 4. sairauspäivä.
 
[QUOTE="lolo";29757599]Minulla on aina ollut 4 päivää myös palkallinen poissaolo. Joihinkin paikkoihin ei tarvita kuin oma ilmoitus ja saa olla sen 3 päivää pois.[/QUOTE]

Meillä juuri näin. Omalla ilmolla voi olla 3 päivää pois ja vasta neljännestä päivästä alkaen pitää olla saikkulappu.
 
Poissaolo
[QUOTE="lolo";29757599]Minulla on aina ollut 4 päivää myös palkallinen poissaolo. Joihinkin paikkoihin ei tarvita kuin oma ilmoitus ja saa olla sen 3 päivää pois.[/QUOTE]

3 päivää saa olla pois jos on itse sairaana kyllä. Mutta lapsen sairauden takia pitää olla todistus, ja se on silloinkin 3 päivää maks/lapsi/sairaus.
 
poissaolo
Riippuu ihan lääkäristä. Osa on kirjoittanut todistuksen vanhemman nimellä ja osa lapsen nimellä.

Riippuu myös tessistä. Meillä saa neljännestäkin päivästä vielä palkkaa. Viikonloppua ei meillä lasketa mukaan lapsen sairauspäiviksi (työntekijälllä lasketaan). Jos lapsen 1. sairauspäivä on pe, niin 2. päivä on ma. Itsellä taas ma olisi jo 4. sairauspäivä.
No teillä on hyvä sopimus.
Meillä lasketaan niin että siitä päivästä kun lapsen sairaus on todettu on 3 päivää aikaa järjestää lapsen hoito. Tavoitteena on siis että joku muu kuin vanhempi hoitaa sairaan lapsen. Näin ollen ei kannata koskaan mennä perjantaina hakemaan se sairaslomalappu (jos työviikko on ma-pe) vaan vasta maanantaina. Jos sairaus olisi todettu jo perjantaina olisi enää maanantai aikaa olla itse lapsen kanssa kotona. Sairaslomalappua vastaan saa kyllä sitten olla jonkin määrätyn ajan palkattomalla vapaalla jos muu hoito ei millään järjesty. Tätä en kuitenkaan ole koskaan joutunut käyttämään. Kerran tuli kommunikoinnissa häikkää ja tuli 1 palkaton päivä vahingossa :( Onneksi puolisolla on etätyö mahdollisuus joten hyvin on pärjätty silloinkin kun lapsi oli paljon sairaana.
 
Meillä on lisäksi niin, että jos joutuu lähtemään kesken työpäivän pois, niin sitä ei lasketa sairauspäiväksi. Jos siis lapsi sairastuu kesken päivän perjantaina, niin vasta maanantaina alkaa poissaolopäivät.
 
poissaolo
Älä jauha sontaa. Nämä ovat täysin työpaikkakohtaisia asioita. Meillä ei tarvitse lapsen sairaudesta todistusta ensimmäiseen kolmeen päivään ja neljännestäkin päivästä saa täyden palkan.
Enhän minä ole muuta väittänytkään, tottakai se on työehtosopimiksesta kiinni. Isossa pääkaupunkiseudun kaupungissa on kuitenkin näin kuin olen kertonut. Ihan vaan kerron tosiasiat. Ei muuta.
 
poissaolo
Meillä on lisäksi niin, että jos joutuu lähtemään kesken työpäivän pois, niin sitä ei lasketa sairauspäiväksi. Jos siis lapsi sairastuu kesken päivän perjantaina, niin vasta maanantaina alkaa poissaolopäivät.
No näin on meilläkin. Jos olet tullut kasilta töihin ja 8.30 soitetaan päiväkodista että Nico-Petriina oksentaa, tule hakemaan pois, niin ei merkitä sairaslomapäiväksi. Vasta seuraava poissaolopäivä on ensimmäinen poissaolopäivä.
 
Meillä taas tulee jopa vanhemman työnantajan nimi sairauslomatodistukseen, jos lapsi on kipeä. Nää on niin paikkakuntakohtaisia. Meillä ei myöskään riitä skannattu kopio sairauslomatodistuksesta, vaan työnantaja vaatii sen alkuperäisen todistuksen. Joten ei meillä pystyis kyllä olemaan samalla todistuksella molemmat pois. Toki me useesti tehdään niin, että jos mä oon ollu 2 päivää, niin sitte mies on seuraavat 2 päivää, jos tarvitsee.
 

Yhteistyössä