Lapsen tapaamiset hankalan ex-miehen kanssa

  • Viestiketjun aloittaja Vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Vierailija
Hei.

Onko kellään kokemusta siitä, miten hankalan ex-miehen kanssa kannattaisi toimia?
Meillä on yhteinen 3-vuotias lapsi ja olemme vastikään eronneet. Emme ole vielä tavanneet lastenvalvojaa, aika on varattu. Ex-mielelläni on runsasta alkoholinkäyttöä. Arkisin hän käy töissä, mutta pe-su ja lomat menee kaljoitellen. Hän on juonut myös lasta hoitaessaan ennen eroa. Ajoittain hän on pystynyt olemaan juomatta satunnaisia vapaapäiviä tai ottanut "vain muutamia". Arkisin ollessaan selvin päin hän huolehtii lapsesta hyvin.
Nyt pitäisi saada tapaamiset sujumaan.
Ex ehdotti ensin, että tapaisi joka toinen vkl lasta. Sitten kuuli kavereiltaan, että hän joutuu maksamaan elatusmaksua minulle jos lapsi ei ole 50% hänellä. Sen jälkeen hän on vaatinut saada lapselle vuoroasumisen. En halua suostua vuoroasumiseen runsaan alkoholinkäytön vuoksi.
Olen ehdottanut, että hän tapaisi lasta joka toinen viikko, niin että lapsi olisi muutaman yön isällään. Ex ei tähän suostu, koska hän ei halua maksaa elareita. Hän on jopa ehdottanut, että tehtäisiin lastenvalvojalla sopimus 50/50 hoidosta, mutta todellisuudessa hän hoitaisi lasta vähemmän, jotta välttyisi elatusmaksuista. Hän syyttää minua samalla siitä, etten anna tavata lasta riittävästi ja rajoitan ilkeyttäni hänen ja lapsen tapaamisia, vaikka lapsi on ollut hänen luonaan joka toinen viikko 5 päivää. Miten saada mies ruotuun ja tajuamaan, että kyse on lapsen parhaasta? Perheneuvolaan hän ei suostu menemään.

Toinen ongelma on juhlapyhät. Miten olette sopineet alkoholiongelmaisen kanssa lasten tapaamiset juhlapyhinä? Silloin exän alkoholinkäyttö lisääntyy, ja yleensä hän lähtee mökille, jonne aikoo lapsenkin viedä. Olen huolissani siitä, joutuuko lapseni kestämään tissuttelevaa isää kaikki vapaapäivänsä isän kanssa.
Kaikki kommentit ja mielipiteet asiasta ovat tervetulleita. Toiveenani olisi välttää oikeusprosessi, mutta ex on uhannut ettei tule suostumaan ehdotuksiini lastenvalvojalla.
Auttakaa....
 
vierailija
Meillä ei oo mitää sopimusta koskaan ollu ku exä ei suostu. Taustalla mt ja alkoholiongelmat. Kyllä syyttää osaa ja väistä velvollisuudet, muttei näe kuin itsensä, ei lasten oikeuksia turvalliseen ympäristöön. Erosta aikaa jo kohta 4v. Tsemppiä!
 
No ensinnäkin... 3- vuotias on aivan liian pieni vuorotteluasumiseen... ja muutenkin se on minusta aivan järkyttävä vaihtoehto. Kannttaa miettiä haluaisiko itse vaihtaa kotia viikon välein? En minä ainakaan haluaisi...

Toinen asia, miten tönössä se isä oikeasti on? Onko kyse siis tissuttelusta ja varsin lievästä humalatilasta, jossa hän kuitenkin kykenee reagoimaan ja hoitamaan arjen vai onko kyse siitä, että isä vetää örvellyskännit ja simahtaa terassille?

Sinuna antaisin nyt isän olla lapsen kanssa kahdestaan yhden kokonaisen viikon... jätä kaikki arki täysin isän hoidettavaksi ja lapsi täysin isän huollettavaksi. Pidä huoli, että sukulaiset eivät osallistu "hoitovastuuseen"... miehesi saattaa muuttaa mieltänsä, kun ymmärtää mitä se ihan oikeasti pitää sisällään.
 
vierailija
No ensinnäkin... 3- vuotias on aivan liian pieni vuorotteluasumiseen... ja muutenkin se on minusta aivan järkyttävä vaihtoehto. Kannttaa miettiä haluaisiko itse vaihtaa kotia viikon välein? En minä ainakaan haluaisi...

Toinen asia, miten tönössä se isä oikeasti on? Onko kyse siis tissuttelusta ja varsin lievästä humalatilasta, jossa hän kuitenkin kykenee reagoimaan ja hoitamaan arjen vai onko kyse siitä, että isä vetää örvellyskännit ja simahtaa terassille?

Sinuna antaisin nyt isän olla lapsen kanssa kahdestaan yhden kokonaisen viikon... jätä kaikki arki täysin isän hoidettavaksi ja lapsi täysin isän huollettavaksi. Pidä huoli, että sukulaiset eivät osallistu "hoitovastuuseen"... miehesi saattaa muuttaa mieltänsä, kun ymmärtää mitä se ihan oikeasti pitää sisällään.
 
vierailija
Kiitos viestistäsi. Itselläni on myös tullut sellainen olo, että vuoroasuminen on lapselle aika rankkaa. Tuntuu vain, että kaikki tivaavat isälle oikeuksia ja että ole paha ihminen jos en suostu siihen, että lapsi on puolet tai lähes puolet isällään.
Itse olisin ajattelut jotain sellaista, että lapsi on esim joka toinen viikonloppu isällä. Siinä tulee ongelmaksi vain se viikonloppujuominen. Se on lähinnä sellaista tiedustelua, mutta iltaa kohti kääntyy jo herkästi huomalan puolelle. Viimeinen niitti oli kun mies ei herännyt sairaan lapsen itkuun vaan oli juopotellut ja sammunut sohvalle. Toisen kerran oli myös kunnolla humalassa kun tulin harrastuksesta kotiin. Lapsella oli sillon vaippakin väärin päin päällä ja mies huojui eteisessä vastaan. Aina ei nuin tukevaan kuntoon itseään juo, mutta eipä montaa selvääkään viikonloppua ole ollut viimeisen 10 vuoden aikana.
 
Hänellä on kaksio ja hoitaa selvinpäin lasta ihan hyvin. Aina ei osaa ajatella lapsen parasta, mutta perusasiat on kunnossa. Lapsi on ollut nyt tosiaan isällään 5 pv putkeen. Haluaa silti hoitaa puoleksi, jottei joutuisi maksamaan vaan mitään ylimääräistä.
 
Kiitos viestistäsi. Itselläni on myös tullut sellainen olo, että vuoroasuminen on lapselle aika rankkaa. Tuntuu vain, että kaikki tivaavat isälle oikeuksia ja että ole paha ihminen jos en suostu siihen, että lapsi on puolet tai lähes puolet isällään.
Itse olisin ajattelut jotain sellaista, että lapsi on esim joka toinen viikonloppu isällä. Siinä tulee ongelmaksi vain se viikonloppujuominen. Se on lähinnä sellaista tiedustelua, mutta iltaa kohti kääntyy jo herkästi huomalan puolelle. Viimeinen niitti oli kun mies ei herännyt sairaan lapsen itkuun vaan oli juopotellut ja sammunut sohvalle. Toisen kerran oli myös kunnolla humalassa kun tulin harrastuksesta kotiin. Lapsella oli sillon vaippakin väärin päin päällä ja mies huojui eteisessä vastaan. Aina ei nuin tukevaan kuntoon itseään juo, mutta eipä montaa selvääkään viikonloppua ole ollut viimeisen 10 vuoden aikana.
Ymmärtääkseni alle kouluikäiselle ei suositella vuoroviikkoasumista edes lastenvalvojan taholta. Eli eiköhän tuo järjesty...
Mikäli sinua pelottaa miehen kyky selviytyä lastenhoidosta, kannattaa koittaa sopia asia siten, että lapsi on isällään joka toinen viikonloppu ja viikolla isä voi nähdä lastaan ja tehdä hänen kanssaan sitä sun tätä. Ehkä lastenvalvojalla on hyvä kertoa huolensa isän juomisesta. Kauhean pahalle tuo hänen juomisensa ei kuulosta, mutta voihan se mennä hurjempaan suuntaan tai sitten ei.

Toivottavasti saatte asiat sovittua lapsen parhaan mukaan.
 
Kiitti kommenteista. Ei se auta kun yrittää perustella vielä.
Nyt kun lapsi on minulla niin isä halusikin lähteä yhtäkkiä lapsen kanssa reissuun koska on saikulla. Sanoin ettei onnistu kun olen itsekin vapaalla ja luvannut touhuta lapsen kanssa yhtä sun toista. No sieltähän rupesi tulemaan taas asiatonta viestiä miten "kusipää" olen kun rajoitan hänen tapaamisiaan...
 

Yhteistyössä