Lapsena 80-luvulla???

  • Viestiketjun aloittaja muita?
  • Ensimmäinen viesti
zxc
Alkuperäinen kirjoittaja vm-76:
Me tehtiin joskus muksuna mutsin kanssa jotain muovihahmoja mitkä kovetettiin uunissa. En vaan muista niitäkään että mitä oli :D

Ja tuliko viikonloppuaamuisin joku Kukko kiekuu-ohjelma, vai sanottiinko me sitä vaan sillä nimellä kun siinä alussa kukko kiekas?
Krymppikset oli sellasia ohuita muovilevyjä, joihin piirrettiin kuva ja sit kutistettiin uunissa. Jos teki reiän ennen kutistamista niin saattoi käyttää vaikka avaimenperänä.
 
qwer
Alkuperäinen kirjoittaja -82:
Centrum-kauppa(myöhemmin Eka)tulee mieleen, Brysselin Euroviisut -87, Vicky Rostilla ihana valkoinen puku ja Sata Salamaa-biisi, isosiskot tykkäsi Johnny Loganista, joka voitti Hold me now-biisillä, 10 ja 500 mk setelit (etenkin tuo sininen kymppi) ja markat ja pennit yleensä, Kekkosen hautajaiset muistan hyvin etäisesti telkkarista, Mauno Koivisto oli presidentti, Matti Nykänen ja Keke Rosberg urheilijoita joita seurattiin. Ulkona leikittiin paljon ja pitkiä aikoja porukalla eri-ikäisten lasten kanssa. Kirkonrotta, Piilos ja Poliisi ja Rosvo ja Kymmenen tikkua laudalla oli pihaleikkejä, majoja rakennettiin myös. Talvella rakennettiin lumilinnoja ja lumilyhtyjä ja lumiveistoksia (ja lunta riitti tähän kaikkeen), hiihdettiin, luisteltiin ja laskettiin mäkeä (poikien mustat Stiga-rattikelkat oli makeita) ja oltiin lumisotaa. Telkkarin Kolmoskanava oli kova juttu tullessaan(se triangelilogo!), telkkarista katsottiin Ruutuässää, Napakymppiä, Kymppitonnia, Spede showta (myöhemmin Vesku show) ja hyviä lasten ohjelmia, kuten Jaki ja Nuka, Tao Tao, Maija Mehiläinen, Olipa kerran elämä, Pikku kakkonen("Varokaa heikkoa jäätä" oli kohokohta), Puoli kuusi, Hapsiainen, Sormileikki, Pelle Hermanni, Rölli, Uljas musta, sitten se lohikäärme savianimaatio...? ja kaikenmaailman muut nukke- ja paperianimaatiot (joita muuten pyöri paljon telkkarissa siihen aikaan kun naapurimaamme oli vielä Neuvostoliitto) ja Peukaloisen retket. Meillä (Länsi-Udellamaalla, entä muualla?) näkyi Sky Channel vähän aikaa ja sieltä suosikkipiirretty nro 1. oli Lady Lovely Locks, näitä nukkejakin oli minulla ja monilla muilla samanikäisillä tytöillä Barbien ja My Litlle Ponyjen ja "lempihevosten" (ne muoviset pastellin väriset ja koristellut hepat) lisäksi. Se, että piirretyt olivat englanninkielisiä eikä niissä ollut edes tekstitystä suomenkielellä ei haitannut yhtään, loput kuviteltiin itse. Tyttörokkareista kertova Jem and the Holograms oli myös hyvä ja Sky Channelilta näki myös amerikkalaisia lelumainoksia (Little miss make-up nuket ja Fun Factory-muovailuvaha tulee mieleen) ja musiikkivideoita, joista suosikkini oli Banglesin Eternal Flame, Michael Jacksonin Smooth Criminal ja Sam Brownin Stop. Vai tuliko näitä videoita myös Super channelilta? Näitä kahta sateliittikanavaa näkyi ainakin jonkin aikaa siinä 80-luvun loppupuolella. Kasarimusiikista tulee mieleen Michael Jackson, Prince, Madonna(olin pieni fani suorastaan), Tears for fears, Roxette ja lukuisia yksittäisiä hittibiisejä, kuten Europen Final countdown, Sabrinan Boys, boys, boys, Popcorn (!) jne. Neneh Cherryn Buffalo stance ja Manchild oli hittejä sillon kun menin ekalle luokalle. Isosiskot oli teini ikäisiä ja niiden kasetit, vaatteet, korut ja meikit oli häikäiseviä aarteita. Salaa katsoin oven takaa kiellettyjä TV-sarjoja, kuten Tripodien aikaa ja V:tä, joita isosiskot katsoi olkkarissa ja jäin kiinni kun näistä poimittua kuvamateriaalia piirtelin värikynilläni paperille :). Robin of Sherwood oli paras ja tunnelmallisin sarja (vähän pelottavakin, kaikkia kohtia ei saanut katsoa), muita hyviä oli Jaettu maa(seurasin ahkerasti), Ritari ässä, Ihmemies Mc Gyver, Dallas ja Dynasia. Miami Vicea en juuri katsonut, siskot seurasi sitä. Videot ja VHS-kasetit oli kova juttu, samoin korvalappustereot ja siskon kaksipesäinen mankka. Vaatteista tulee mieleen collegepuserot ja collegehousut sävysävyyn, mintunvihreä, persikanväri ja pastellivärit ja neonvärit yleensä, tennissukat, kapealahkeiset farkut, resorifarkut, verkkapuvut, kangasballerinat ja mokkasiinit, tarralenkkarit ja talvella varrelliset toppalenkkarit, farkkutakit, toppatakit jne. Kasarikampaukset on jääneet myös mieleen ja meikkien värimaailma ja kosmetiikkamerkit ja niiden ulkoasu, vaikken itse pikkutyttönä tietenkään vielä laittautunut. Kioskit oli ihanan pieniä ja niistä sai kappalehinnoiteltuja karkkeja. Myös R-kiskat oli pieniä. Black Pete, yksittäispakatut löllöt He-Man karkit, Sininen Jenkkipurkka (sokerinen) ja Hubba bubba, Pastirolit, Stop-pastillit, Siniset Suomileijona pastillit, Chupa Chups-tikkarit ja Melody-Pop tikkarit, Suklaapopcorn (nams!!!) ja itse kattilassa tehty popcorn (parempaa kuin mikropopparit), ihanat sileät Taffel-sipsit raidallisissa pusseissa (varsinkin grillimaustettuja sileitä ikävä), Kolmiotripit ja Mehis-mehut, Hessu- ja Mikki-limsat (punainen ja vihree, samaa ainetta kuin Muumilimsat), Teem-sitruslimsa, Aurinko Palma, Pina Colada-limsa (nami), Nami Nami-vanukkaat (kaakao oli herkku), Jacky makupalat (missä on Minttusuklaavanukas nykyään?), Fanny-vanukkaat isoissa tetroissa tai purkeissa, sellaset marjavaahdot/rahkat (valkoinen purkki ja marjan kuvat), Jätskeistä tulee mieleen vadelmainen Handy mehujää (ultimate suosikkini), Wien-tuutti, Hiawathapuikot(missä ovat nykyään, missä?!), Gilda-pikari, Midi-puikot, Mac-, Lipsi (päärynä)- ja Pommac mehujääpuikot, Jättistuutti ja sit sellanen aika perus vaniljatuutti sellasessa sinisessä kääreessä, jossa oli punakeltasia vinoneliöitä...oliko se joku Topsy vai mikä mahtoi olla...? Milkkis-juoma ja Oboy-kaakaojauhe, myös mansikanmakuista jauhetta oli, jota sekoitettiin maitoon ja muistan sellasen jännän ruskean maitopurkin, jossa joku vanhanajan/perinne henkinen kuva, mitä lie oli...? Raision kauramurot (oranssi pakkaus) oli ainoa oikea tapa aloittaa päivä, mutta myös Toni Tiikeri-sokerihuurremaissilastut ja riisimurot (Riks, Raks ja Poks - ärsyttäviä jannuja) kelpasivat kuin myös Weetabix, ne herkulliset Hunajamurot ja sitten ne ihanat suklaamurot.. joku Kapteeni joku... merimieskapteenin kuva vissiin paketissa, mitähän ne oli...? Ja sitten oli niitä mikropuuroja pussiannoksina (omena-kaneli, luumu, jne..)
Huikea lista!
Pieni lisätieto tuohon seteliasiaan: Kympin seteli oli vuoteen 80 harmaa, 80-86 vihreä/oranssi ja vuodesta -86 tuo kirkkaan sininen. =)
 
-82
Pieni tarkennus vielä tuohon megalistaani: googletin 1987 euroviisut ja se valkopukuinen esiintyjä olikin Alankomaiden edustaja (Vaikka Vickykin oli tietysti NIIN huippu :D),tämä siis oli 5-vuotiaan näkökulmasta huppuedustavaa:

http://www.youtube.com/watch?v=XcGpjbICHl0
 
vm.82
Tässä onkin paljon tullu aivan ihania muistoja! Snif. Muistaako kukaan oliko se kaheksankytluvulla kun tuli jotain niitä japanilaisia? piirrettyjä, ilmeisesti jotain animen esi-isiä, joissa ei muistaakseni edes paljoa puhuttu, mutta ne tarinat oli aivan ihania! Ja välillä kauheen surullisiakin... :( Nissä oli kans ne hauskat äänitehosteet. :)
Vaatteissa muistaakseni käytettiin materiaalina myös vanhaa kunnon froteeta. <3 Ja sit oli kans ne hienot muoviset avokkaat, joissa sivuilla risteili muovilankoja ja pohja oli sillai reikänen, että sinne jäi aina joku kivi jumiin. Ja minäkin kävin kukkurassa ostamassa äiskälle tupakkaa... :)
 
mulle tuli mieleen kaikki ihanat pihapelit, lipun ryöstö, purkkis jne. ja se ihana tuoksu, kun ihmiset grillasi :) miksi nykyään niin harvalla on enää vanhoja hiili- grillejä?

ja se oli ihanaa kun pikkutytöillä oli kunnon juhlamekot, esim. kavereiden synttäreillä.

ja ne ihanat suomalaiset sarjat :D "kyllä isä osaa", "sisko ja sen veli" ja "mummo" ( tulee muuten, joltain kanavalta nykyään)

voi sitä ihanaa lapsuutta :heart: kunpa voisi jotenkin taata omalleensa yhtä lämpöisiä ja huolettomia muistoja.
 
s. 1971
Milkkis-juoma ja ihana Black Pete-patukka; tosi hyvän makuinen, mutta se oranssi käärepaperi oli aina niin tarttunut siihen itse karkkiin että sitä oli vaikea saada auki!!
Mitäs ne kolmion muotoiset mehut oli nimeltään? Pillillä juotiin.
Se-yhtye ja myöhemmin soolouraa tehnyt Yari oli suosikkejani, samoin esim. Eini, Nicepappi ja tietty Pelle Miljoona ja Tumppi Varonen.
 
1977
Syntynyt -78 ja muistan ku oli muotia jättää niskaan sellanen häntä, kun leikattii tukka lyhyeksi :) Sitte neonväriset koulureput ja topptakit, puoleensääreen rullatut farkunpuntit, hajukumit, magneettipenaalit, joissa älyttämästi luukkuja, punainen smurffilimsa jne.

Ja telkkarista Dallas, Dynastia, Ritari Ässä, V, lastenohjelmista Jaki ja Nuka, Pätkis, TaoTao, Peukaloisen retket, Maija Mehiläinen......
näitten lisäksi ohjelmista muistan katuhaukan, galactican, ihmemiehen, kovaa peliä bostonissa, taisteluparin, magnumin, miami vicen, dallasin, dynastian, ai niin ja ikärajoja ei tainnut olla, tai ainakaan niin välitetty, olen kattonut muksuna mm.emmanuellea yksin huoneessani, omalla musta/valko telkalla, porukoilla oli tietenkin jo väri-tv niin mä sain huoneeseeni niitten vanhan.:D
 
vm-74
näitten lisäksi ohjelmista muistan katuhaukan, galactican, ihmemiehen, kovaa peliä bostonissa, taisteluparin, magnumin, miami vicen, dallasin, dynastian, ai niin ja ikärajoja ei tainnut olla, tai ainakaan niin välitetty, olen kattonut muksuna mm.emmanuellea yksin huoneessani, omalla musta/valko telkalla, porukoilla oli tietenkin jo väri-tv niin mä sain huoneeseeni niitten vanhan.:D
Meille tuli telkkari vasta 85 tai 86, kovan painostuksen jälkeen isä osti. Oli niin pihi. Sitä ennen käytiin naapurissa kattomassa, vähän metsäpolkua oli ja jos oli joku jännä sarja, isoveli pimeessä pelotteli. Muistatteko kuunnelmat? Knalli ja sateenvarjo, Komisaariopalmu? Siksi kuunneltiin kuunnelmia, kun ei telkkaria ollut. Sen jälkeen jännitti mennä ulkohuussiin kun veli tuli näyttämään valoa ja taas pelotteli. Myymäläautolla käytiin.Ostin 10mk merkkareita, kuski ei meinannu myydä niin paljon. Ja niitähän sai valtavan säkin! Heinätöissä piti olla vaikka olisi ollut kuinka kuuma.Olin mansikkamaalla töissä, kuljin pyörällä 42km ja koko päivän keräsin 7-10 tuntia, jopa yksi päivä 14 tuntia. Se oli kyllä liikaa!. Kerran isä vielä käski levittää kalkkunanpaskaa 2 isoa kasaa talikolla. Kyllä silloin tiesi tehneensä! Ei nää nettinuoren selviäis edes hengissä siitä rääkistä jossa olin. Välillä olin mummolla yötä, kun oli puolet lyhyempi matka töihin. Eikä ollut kesälomaa paljon, kun menin jo kesäkuussa kitkemään mansikoita. Aloitin työt 12 vuotiaana. Silti KAIKKI OLI PAREMMIN KUIN NYT!
 

Yhteistyössä