Lapsenhoitaja kotiin

Moikka! Mitä mieltä olette? Minkäsuuruista palkkaa lapsenhoitajalle pitäisi maksaa, jos hänen viikoittainen työaikansa olisi noin 26 tuntia? Mitkähän siis palkkauksen kokonaiskustannukset tulisi olemaan, kun ottaa mukaan sosiaalivakuutusmaksut ym.? Yksityisen kotihoidon tukeahan saa jonkun verran.'


Mulla tyttö syksyllä vuoden ja hänelle kotihoitajaa mietin.


p.s. kyseessä ei olisi sellainen diili, että hoitaja asuisi meillä
 
Minä tuota joskus laskeskelin, mutta totesin liian kalliiksi. Jos kotihoidontuki on isompi kuin yksityisenhoidontuki kuntalisineen, niin silloin kannattaa ottaa se. Löytyihän ne laskut

KOHTA 1, Kotihoidontuki
Laskeskelin, että jos palkkaa hoitajan kotiin MLL:n kautta, niin kulut olisivat seuraavat
palkka 4.2 /h * 4* 40 h = 672 e /kk
sivukulut (TaEL 16%, sotu 2.958 % työttömyysvakuutus 0.75 %,
tapaturmavakuutus n. 1 % = n. 21%)
eli sivukulut 672 e * 21% = 141 e
+ matkakulut (kuukausikortti 46 e)
eli 672 + 141 +46 = 859 e

Kelalta kotihoidontuki 294 e (täällä ei kannata ottaa yksityisen
hoidon tukea, kun kuntalisä on niin pieni), joten itsemaksettavaa
565 e.

En ole täysin selvillä, kun verosivuilla sanotaan, että
Kotitalouden ei tarvitse pidättää veroa eikä maksaa
sosiaaliturvamaksua (3 %), jos samalle työntekijälle, esim. muurarille
maksettujen palkkojen määrä kalenterivuoden aikana ei ylitä 1500
euroa. (eli maksu tippuis n. 20 e)

KOHTA 2. Kotitalousvähennys
"Jos kotitalous on palkannut henkilön työsuhteeseen, vähentää saa
vuodesta 2005 alkaen 30 % palkasta ja palkkaan liittyvät sivukulut.
Vähennystä ei saa, jos työn suorittava yritys tai yrittäjä ei kuulu
ennakkoperintärekisteriin tai jos työtä varten on saatu seuraavia tukia:
kotihoidon yms."

Jos palkan sivukulut ovat 21 %, vähennys 672 eurosta lasketaan
seuraavasti: Palkan osuus 30 % x 672 + sivukulujen osuus 21 % x 672
= 342 euroa. Tästä määrästä vähennetään omavastuu 100 euroa,
jolloin täyden vähennyksen enimmäismäärä on 242 euroa. Mutta vähennyksen määrä kasvaa, jos pitkään hoidossa, koska omavastuun osuus kuukaudessa silloin pienenee.


 
Moi Kata! Kysyisin vielä tarkennukseksi, että olitko laskenut niin, että hoitaja olisi 8 tuntia päivässä? Itse olen opettaja ja mulla on lyhyet päivät, joten pääsisin hiukka halvemmalla.


Kiitti muuten syvääluotaavasta vastauksesta!


Muitakin kokemuksia, jos on, niin laittakaahan.


 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2007 klo 10:23 Anita kirjoitti:
Moi Kata! Kysyisin vielä tarkennukseksi, että olitko laskenut niin, että hoitaja olisi 8 tuntia päivässä? Itse olen opettaja ja mulla on lyhyet päivät, joten pääsisin hiukka halvemmalla.


Kiitti muuten syvääluotaavasta vastauksesta!


Muitakin kokemuksia, jos on, niin laittakaahan.

Oli varmaan huonosti kirjoitettu, mutta se oli laskettu 8h päivässä hoitoajalle. (40 h viikossa *4 (viikkoa) *4.2e/tunti). Tuo tuntipalkka on minusta aika pieni, mutta se on MLL:n normaalitaksa.
Kelassa ei hoitajan kotiin palkkaamisesta tiedetä juuri mitään. Olin sinne monestikin yhteydessä, mutta mitään tähdellistä vastausta en saanut.

 
En tiedä saako MLL.stä kokopäiväistä hoitajaa, niillä on mun mielestä suurin osa hoitajista työssäkäyviä tai opiskelijoita. Uusimmassa Meidän Perhe-lehdessä oli aiheesta juttua, oliskohan niitten sivuilla?
 
Työkkäristä kannaattaa myös kysyä. Tiedän perheen jossa miehen sukulainen pitkäaikaistyötön ja oikeutettu työllistämistukeen. Perhe työllisti hänet ja saivat edullisesti kotiin tutun, luotettavan hoitajan. Elikäs jos tuntee jonkun työttömän kannattaa ottaa selville työllistämismahdollisuuksia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2007 klo 15:17 Hannamari kirjoitti:
En tiedä saako MLL.stä kokopäiväistä hoitajaa, niillä on mun mielestä suurin osa hoitajista työssäkäyviä tai opiskelijoita. Uusimmassa Meidän Perhe-lehdessä oli aiheesta juttua, oliskohan niitten sivuilla?
Täälläpäin (Kuopio) olisi saanut MLL:stä kokopäivähoitajan pariksi kuukaudeksi (ei olisi tarvittu pidempään), jos olisi sopinut riittävän aikaisin asiasta.
 

Yhteistyössä