Lapset häävieraina

Miten lapset pitäisi huomioida hääjuhla vieraina? Usein kysytään miten lapset saisi pidettyä pois hääjuhlasta, mutta onko lasten viihtyminen juhlassa pois aikuisten viihtymisestä? Oletko ollut häissä jossa lapsivieraat on otettu huomioon?
 
"vieras"
häissä ei ole koskaan järjestetty lapsille erikseen ohjelmaa. Pienenä vinkkinä voisi olle askartelupiirustushuone lapsille. Tarvikkeet ja mallit esille ja joku joka vastaa siitä tarkistaa välillä et kaikki siellä ok.
 
Viime kesänä oltiin häissä joissa lapsille oli järjestetty leikkipaikka- ihan siinä hääpaikan vieressä, ei missää erillisessä huoneessa mutta vähän rauhallisemmassa paikassa. Oli jos jonkinlaista lelua, kirjoja, piirustusvälineitä ja mahdollisuus katsoa dvd filmejä.
Sohvat, matto ja säkkituoleja.
 
Tarjolle myös lapsille mieluista syötävää.. hapanimelä kastike tai kotikalja ei välttämättä ole niitä lasten mieliruokia.. tuo askartelupiste on ihan hyvä idea ja jos mahdollista ni lapsille sinne joku "leikkikaveri".

Mun mielestä lapset ei ole haittona häissä tai ylipäätään juhlissa, mut ainahan menee mukavammin jos on jotain pientä extraa.. niin ja kannattaa sitäki miettiä et miten alko + lapset sovitetaan yhteen ja onko ohjelma sellaista et sopii lasten korville
 
Joku esim. teemaan sopiva askartelu-juttu voisi tosiaan olla ihan hyvä idea.

Itse olin häissä jossa lapsille oli järjestetty leikkipaikka ja piirustusvälineitä. Lapsille oli myös oma kahvin aikana oma mehu ja keksi pötyä ja vielä iltapalan aikaankin taisi olla tarjolla lapsille sopivaa syötävää.
 
Meidän häissä oli sivussa yksi pöytä jossa oli piirustuspaperia ja leluja,lapsia oli muistaakseni melkein 20,niin jotain tekemistä oli pakko olla.Ohjelmassakaan ei ollut mitään sellaista jota lapset ei olisi saanut nähdä ja booli nostettiin esille vähän myöhemmin.
 
ideA
Olin puolitoista vuotta sitten häissä joissa lapsille oli järjestetty erillinen leikkihuone, jossa oli hoitajat. Toimi tosi hyvin, näissä häissä eivät lapset olleet häiriöksi muuta kuin kirkossa, kun juoksivat ja kiljuivat toimituksen aikana...
 
"vieras"
Olin puolitoista vuotta sitten häissä joissa lapsille oli järjestetty erillinen leikkihuone, jossa oli hoitajat. Toimi tosi hyvin, näissä häissä eivät lapset olleet häiriöksi muuta kuin kirkossa, kun juoksivat ja kiljuivat toimituksen aikana...
Itse en pidä ajatuksesta et siellä olisi hoitaja lapsille. jokainen vanhempi huolehtii omasta lapsestaan ja antaa ohjeet miten toimia.
 
Niin ajatus tuli oikeastaan mieleen sen takia, että mielestäni naimisiin mennään usein sen takia että halutaan perustaa perhe ja lapset usein ovat olennainen osa perhettä. Joskushan avioliitto solmitaan tavallaan lasten takia. Usein hääparin ystävistä monilla on lapsia. Miksi lapset ei voisi olla tärkeässä asemassa myös itse hääjuhlassa tai ainakin niin että lapsivieraat on selvästi huomioitu.
 
Vieras minäkin
Yksissä häissä meidät oli sijoitettu istumaan perimmäiseen pöytään, jonka takana nurkassa muutama lapsukainen leikki varsin äänekkäitä leikkejä omilla leluillaan. Silloin olisin kyllä toivonut heille leikkinurkkaa jonnekin muualle, koska tilaisuus oli isossa, kaikuvassa salissa, ja ohjelmaa juontanut kaaso puhui todella hiljaa mikrofonista huolimatta.

Toisaalta yksissä häissä, jossa leikkihuone ja sinne leikittäjäkin oli järjestetty, niin ei siellä kukaan harvoista lapsivieraista oikein viihtynyt. Osasivat olla aikuisten seurassakin. Ohjelmakin oli tiivis: vihkiminen oli hääpaikalla, heti syömään, ruokailun jälkeen oli yksi puhe ja sitten jo kahvit, ja sitten melkein heti perään häävalssi. Sitten kun nämä "pakolliset osuudet" ovat ohi, niin monestihan lapsiperheet lähtevätkin kotiin.

Kai se riippuu lapsiveraiden määrästä ja siitä, kuinka kauan häät kestävät, tarvitseeko olla erillistä ohjelmaa lapsille.
 
"mie"
Meidän häissä oli yksi huone varattu lapsille, palkkasimme pari nuorta 15 vuotiasta tyttöä "leikittämään" lapsia. Laitettiin piirustus ja askartelupöytä, dvd-katselu paikka jne. ja oma ruokailupöytä. Eihän kaikki siellä halunnet olla, mutta suurinosa viihtyi siellä toiseten lasten seurassa ja keksivät yhdessä tekemistä ja nämä nuoret pitivät vaan hiukan vahtia ettei meno yltynyt liian villiksi.
 
"äiti"
Lapsivieraat kuuluu häihin siinä missä aikuisetkin.
Miksi niille pitää järjestää ohjelmaa?Aivan turhuutta.
Kirkossa ollaan hiljaa ja istutaan, hääjuhlassa ruokaillaan,kahvitellaan, kuunnelllaan puheita ja muuta ohjelmaa, miksi lapsille omaa?hehän osallistuvat häihin, niitä himputin ohjelmia moni joutuu jo kotona tuijottamaan aivan liikaa.
 
"jjjj"
[QUOTE="äiti";22968683]Lapsivieraat kuuluu häihin siinä missä aikuisetkin.
Miksi niille pitää järjestää ohjelmaa?Aivan turhuutta.
Kirkossa ollaan hiljaa ja istutaan, hääjuhlassa ruokaillaan,kahvitellaan, kuunnelllaan puheita ja muuta ohjelmaa, miksi lapsille omaa?hehän osallistuvat häihin, niitä himputin ohjelmia moni joutuu jo kotona tuijottamaan aivan liikaa.[/QUOTE]

Riippuu häistä. Jos siellä otetaan alkoa niin lapset ei kuulu sinne. Musta häätä on aikuisten juhlat. Itse kun menin naimisinn edes omat lapset ei ollut juhlisssa mukana, kirkossa olivat.
 
Tuttavani järjesti häät, jossa lapsille oli omassa huoneessaan paljon kivoja juttuja: liikuntavälineitä (keiloja, palloja, hyppypalloja, keinu, lattiamuotoja, naruja jne jne), kirjoja, piirustusvälineitä jne. Ja oli kovasti pidetty juttu. Lapset viihtyi todella hyvin, ja aikuisetkin tykkäsi. :)
 
"Nih"
Mä ajattelen asian niin, että lapset ovat vieraina häissä siinä missä muutkin, ja se sama ohjelma pitäisi riittää, kuten se riittää muillekin vieraille. Vai onko siellä erikseen sitten ohjelmaa isovanhemmille tai serkuille??

Mun mielestä se on lasten omien vanhempien asia pitää huoli, että omilla lapsilla on tekemistä, voivat ottaa itse vaikka niitä piirustusvälineitä sun muuta mukaan, jos tuntuu että sellaisia tarvitaan.

Se on kuitenkin jo taloudellinenkin asia järjestää lapsille hoitajaa ja viihdykettä, monilla ei rahaa sellaiseen ole, eikä tarvitsekaan olla. Kyllä se hoitovastuu on omilla vanhemmilla, ei hääparilla. Jos hääpari haluaa ohjelmaa lapsille järjestää, niin hieno homma, muttei se mikään ehdottomuus mun mielestä todellakaan ole.
 
nii
Tuttavani järjesti häät, jossa lapsille oli omassa huoneessaan paljon kivoja juttuja: liikuntavälineitä (keiloja, palloja, hyppypalloja, keinu, lattiamuotoja, naruja jne jne), kirjoja, piirustusvälineitä jne. Ja oli kovasti pidetty juttu. Lapset viihtyi todella hyvin, ja aikuisetkin tykkäsi. :)
Miehille voisi sitten olla vaikka ohjattua autonruuvausta autotallissa ja naisille tuppervaare esittely.
 
Meidän häissä ei ollu erikseen, ne kaikki kaksi lasta olivat muutenkin semmmosia tosi rauhallisia. Oon ollu sitte sekä sellasissa missä on piirustustila jne, ja semmosissa missä ei oo mitään. Kaikissa suht paljon lapsia ja täytyy sanoa että paremmin on sujunu sielä missä tekemistä on lapsivieraille ollu.
Oma 3v on sitä lajia että jaksais kotvasen olla ja jollei olis valmiina ni ottaisin mukaan tekemistä hänelle. En oleta että lapset jaksavat kokoaika kuunnella puheita jne ja olla sielä pöydissä. Harvemmin itse juhlassa on lapsille tarpeeksi kiinnostavaa.
Sitä en jaksa minäkään että pikkuvieraat häiriköivät muita.
 
"vieras"
Meidän häissä oli aika eri ikäisiä lapsia, joten ei järjestetty leikkihuonetta, kun pienemmät eivät olisi siellä ilman vanhempiaan viihtyneet, eli äiti tai isä olisi joutunut eristäytymään muusta väestä. Ja isommat taas tuskin olisivat hirveästi sellaisessa viihtyneet. Lisäksi se ei välttämättä olisi toiminut, kun ohjelma oli kohtalaiset tiivis, jos väkeä olisi joutunut haeskelemaan aina toisesta huoneesta. (Meillä tilassa ei onnistunut leikkihuoneen järjestäminen ihan juhlatilan viereen.) Tämä tietenkin edellytti tilaa, jossa äänentoisto oli kunnossa ja pieni lisähäly ei häirinnyt.

Meillä siis ohjelma oli kohtalaisen tiivis, eli ns. pakollinen osuus juhlaa ei kestänyt hirveän kauaa ja sen loputtua ehti vielä hyvin lapsiperheet iltatoimiin kotiin. Järjestimme lapsiperheet istumaan lähelle toisiaan ja heitä lähelle pöydän, jossa oli vähän leluja ja askartelutarvikkeita.

Hyvä ratkaisu oli mielestäni myös se, että meillä oli sen verran väljä juhlatila, että pienempien vaeltelu siellä ei häirinnyt ketään ja muualla rakennuksessa oli tilaa vaikka juosta vähän ylimääräistä energiaa pois. (Talvihäät, niin ei voinut mennä ulos.)

Se joka valitteli, ettei ole varaa järjestää lapsille mitään. Ei sen oikeasti tarvitse olla kallista. Kynillä ja paperillakin pärjää pitkälle. Mutta musta on hyvä, että tuo leikkipiste on erillään eikä piirrustustarvikkeet ole vain omassa pöydässä, sillä monet pienet lapset eivät jaksa istua paikallaan pitkään, joten jo kulkeminen omasta pöydästä piirtelypöytään antaa vähän mahdollisuutta liikkua ja lisäksi vaihtelua, kun siellä on muitakin lapsia joiden kanssa touhuta.
 

Yhteistyössä