Lapset hoitoon, pitäis viedä jo ennen seiskaa, kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Eli palaan toukokuussa töihin ja lapset (2- ja 4-vuotiaat) aloittavat päiväkodissa. Työaika alkaa klo 7, joten ennen sitä täytyis viedä lapset. Onko kellään kokemuksia, miten lapset suhtautuvat noin aikaiseen hoitoon viemiseen?
 
Itselleni sen on vaikeampaa kuin lapsille. Jos pääsette autolla, aika hyvä, mutta jos joudutte reippailemaan sateessa ja tuiskussa ja ehkä odottelemaan busseja, kurjaa se on.

Onneksi aloitat toukokuussa, saatte pehmeän laskun kun aamut ovat valoisia eikä joka aamu sada, tai jos sataa, ei sada ainakaan lunta.
 
:)
Yleensä ihan hyvin! Aamulla saavat päiväkodissa lepäillä ja saavat syliäkin enemmän kun siihen aikaan on vain muutama lapsi hoidossa.

Illalla vain ajoissa nukkumaan ja organisoi aamut niin että melkeinpä sängystä suoraan hoitoon. Siis vaatteet valmiiksi ja kaikki valmiiksi. Ja illalla ajoissa nukkumaan :)

t. päikkytäti
 
salla
riippuu lapsistakin, meillä aamuvirkkuja heräävät omia aikojaan puol kuus joten ei mitään ongelmaa. jos lapset aamu-unisia on varmasti vaikeampaa.
on pitkä matkakotoa päiväkotiin, entä pk:sta töihin siis meneekö matkaan kauan?
 
vieras
Se on joka aamuinen helvetti, mutta siitä selviää. Lapset ajoissa nukkumaan... Meillä kokemusta kolmen lapsen viennistä puoli seitsemäksi. Nyt ei tarvi enää viedä niin aikaisin, kiitos miehen työn liukumamahdollisuuden.

Kaikille vaatteet valmiiksi ulkovaatteita myöten pinoihin ja reput pakataan myös jo illalla. Joka pinni ja pompula esille harjan kera aamua varten myös jo illalla. Näin etsimisiin ja vaatteiden valintaan ei mene aikaa. Aamupalaa ei tarvita, koska se tulee tarhasta. Se pelastaa paljon. Vaatteet, hampaanpesu ja hiustenlaitto ja sitten ulkovaatteisiin.

Pitää herätä tosi aikaisin itse, jotta ehtii laittautua töitä varten. Se rassasi...
 
ap
Kiitoksia kannustavista vastuksista! Oon kuullut tutuilta kommentteja, että "sääliksi käy pieniä lapsia, kun niin aikaisin joutuvat menemään", ja siksi päivähoitoon meno on alkanut hirvittämään.

Autolla kuljetaan, joten ulkona taapertamiselta vältytään. :)
 
rew
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitoksia kannustavista vastuksista! Oon kuullut tutuilta kommentteja, että "sääliksi käy pieniä lapsia, kun niin aikaisin joutuvat menemään", ja siksi päivähoitoon meno on alkanut hirvittämään.

Autolla kuljetaan, joten ulkona taapertamiselta vältytään. :)
Eihän sillä kellonajalla lapsille väliä ole, kunhan muokkaatte päivärytmin sen mukaan että herääminen on aamulla kivutonta. Tarkoittaa siis vähän aikaisempaa nukkumaanmenoa illalla. Monet lapset menevät hoitoon jo aamulla ennen kuutta, mutta pääsevät vastaavasti aikaisemmin iltapäivällä pois. Näinhän tapahtuu myös sinun lastesi kohdalla, joten kerro tämä niille kauhistelijoille.
 
niin...
... tuo sääliminen lähtee usein juuri aikuisten omista tunteista :) Aikuisille on usein vaikeaa nousta aikaisin ja sitten ajatellaan, että lapsille myös. Jos nyt on totuttu nukkumaan myöhään, ensimmäinen viikko voi olla takkuinen, mutta pian tuon ikäiset mukautuvat siihen, että aikaisin nukkumaan ja aikaisin ylös. Hoitopäivän pituus on se ratkaisevampaa kuin se mihin aikaan hoitoon viedään :)
 
j
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se on joka aamuinen helvetti, mutta siitä selviää. Lapset ajoissa nukkumaan... Meillä kokemusta kolmen lapsen viennistä puoli seitsemäksi. Nyt ei tarvi enää viedä niin aikaisin, kiitos miehen työn liukumamahdollisuuden.

Kaikille vaatteet valmiiksi ulkovaatteita myöten pinoihin ja reput pakataan myös jo illalla. Joka pinni ja pompula esille harjan kera aamua varten myös jo illalla. Näin etsimisiin ja vaatteiden valintaan ei mene aikaa. Aamupalaa ei tarvita, koska se tulee tarhasta. Se pelastaa paljon. Vaatteet, hampaanpesu ja hiustenlaitto ja sitten ulkovaatteisiin.

Pitää herätä tosi aikaisin itse, jotta ehtii laittautua töitä varten. Se rassasi...
Jo just näin meilläkin oli aikoinaan. Kaikki vaan valmiina.

Mutta vihje tulevaisuuteen: Kannattaa pikkuhiljaa lopetella valmiiksilaittaminen ja opettaa lapset ottamaan kamansa ite. Minä aina vaan jatkoin ja jatkoin pinoamista ja nyt lapset ovat tokalla ja kolmannella ja vieläkin haluaisivat kasat valmiiksi. Olen opettanut heille liian helpoiksi aamut. Kamalan vaikea saada noista enää omatoimisia. KAsoja en enää laita, mutta....

 
Meillä pojan huoneeseen laitetaan valot jo klo 5.45 arkiaamuisin jotta saa vartin verran aikaa itse heräilyyn ilman kiirettä.
Kuuden aikaan poika onkin sit jo ihan virkeenä ja pirteenä, valmiina lähtemään päiväkotiin. Kun herätys on näin aikasin, menee temppuilematta päiväunille ja nukkuu parin tunnin unet päiväkodissa.
Myös illalla menee ilman kikkailuja yöunilleen.
Aikaisemmin ajateltiin et parempi mitä myöhempään poika saa nukkua ja heräteltiin vasta kuuden aikaan yöuniltaan, sitten olikin jo kiire ja poika oli pahalla tuulella kun ei saanut heräillä rauhassa vaan piti heti unihiekat silmissään painua pesulle ja pukemaan.
Tämä vartin aikasempi herätys teki ihmeitä eikä enää ole aamuherätyksissä mitään ongelmaa.
Ja arkiherätyksistä huolimatta nukkuu vapaapäivinään n. klo 7-9 asti =)
 
vieras
Tuossa vaiheessa vielä helppoa, vaikeemmaks menee ekaluokkalaisen kans tuohon aikaan hoitoon meno ennen koulupäivää. joskus -30 pakkasilla ja vesisateessa talsiessa tosin joskus harmittanut lähteä (en omista autoa ja matka oli5km).
Eiköhän teillä suju hyvin, lapset saa nukkua tarvittaessa kuitenkin päiväunet hoidossa.
 
yks äitee
hyvin sujui meillä kolmevuotiaan kanssa aikaiset aamut. illalla kaikki tosiaan valmiiksi niin aamulla ei tarvinnut kuin potalla käydä ja pukea vaatteet. monesti vielä puin lapsen itte aamulla, vaikka normisti osaa itsekin, jottei tarvinnut silmät sikkurassa toisen pukeutua:). tuntui välillä, että jopa nauttikin näistä aamuhetkistä, kun sai olla äidin pikkuvauva:). teillä tietenkin haastetta lisää toinen mukelo:).

illalla tosiaan vaan sitten aikaisin nukkumaan, kun yöunet on tarpeeksi pitkät, niin ei pitäisi väsyäkään. miinuspuolena vapaa-aamut, kun lapsi kukkui jo ennen kukonlaulua kun itse ois saanu kerranki nukkua:D.
 

Yhteistyössä