Lapset irti autossa

Aina välillä näkee autoja jossa lapset (tai lemmikit) matkustaa irrallaan eli ei vöissä.. Suosittelen vöitten käyttöä. Käykääpä
http://www.maxi-cosi.com/html/en/140.html#
Ei hulluna kiinnostas raapia niitä lapsia irti kojelaudasta tai ihmetellä kun etupenkki ei pysy kiinni kolarissa... :attn: :attn:
 
Mä olen tätä samaa ihmetellyt. Välillä näkyy mitä hurjimpia juttuja. Yks päivä kaupan pihasta lähti auto jossa pelkääjänpaikalla oli lapsi(varmaan parivuotias) ja hän roikkui tuulilasilla tai siis nojasi kojelautaan kainaloitaanmyöden jalat penkillä. Pelästyin todella että miten ihmeessä joku voi antaa lapsensa olla niin!

Meillä ollaan aina omassa istuimessa, ikää siis 2v.8kk, ja aina on poika mennyt kiltisti istumaan siihen kun ei ole muuta valinnan varaa. Ei olla ikinä opetettu siihen että voisi edes muualla istua :)
 
vastaaja
Meillä kyllä kuljetaan istuimessa ja aikuisillakin on turvavyöt päällä, mut muistelkaapa omaa lapsuuttanne. Kuinka monen teistä autoissa oli turvavyöt ja varsinkaan takapenkillä. Kyllä mä ainakin muistan hyppineeni pitkin takapenkkiä "vapaana" kaikilla kesälomareissuilla ja muillakin. Okei, kohta joku sanoo et autot on lisääntyneet ja nopeudet kasvaneet yms. ja tottahan se on. Itsekin olen "hermoherkkä" kun en millään tahtois kulkea lapsen kans autossa jossa ei oo turvaistuinta. Mut pakon sanelemana näin on pari kertaa tehty lyhyen matkan, tosin lapsi on ollut takapenkillä ja vöissä, mut silti ilman istuinta... Ja hyvin on kaikki mennyt!
 
Täytyy kyllä myöntää että itelläkin on pari kertaa unohtunut laittaa kaukalo kiinni autoon, mutta 99,9999% vyöt päällä. Kaikilla autossa, olipa kyseessä kuka tahansa.

muistan kyllä (vaikken vanha olekaan) että olen itsekin pomppinut autossa miten sattuu eikä ole mitään sattunut. Varaltahan niitä käytetään ja onneksi tosi harvoin tarvitaan.
 
niinpä... anoppi tossa ihmetteli että miten poika jaksoi pitkän automatkan, hyppyytinkö sylissä jne.. sanoin sille suoraan että nyt ei eletä enää -80-luvulla, lapset laitetaan turvallisesti istuimeen ku sellaset on kerta keksitty.
 
Yks vaan
Itse en ole pitänyt lasta ilman turvavöitä (istuinta) autossa, eikä mieleeni ole tullutkaan kuljetella ees pieniä matkoja sylissäkään....on aika kallis turvatyyny pitelijällä, jos jotain pääsee sattumaan.

Eikä kyse ole siitä, etteikö luottaisi autoa ajavan kuskin taitoihin, mutta entäs ne muut kuskit???
 
karvinen82
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.07.2005 klo 15:16 Hessu kirjoitti:
Täytyy kyllä myöntää että itelläkin on pari kertaa unohtunut laittaa kaukalo kiinni autoon, mutta 99,9999% vyöt päällä. Kaikilla autossa, olipa kyseessä kuka tahansa.

muistan kyllä (vaikken vanha olekaan) että olen itsekin pomppinut autossa miten sattuu eikä ole mitään sattunut. Varaltahan niitä käytetään ja onneksi tosi harvoin tarvitaan.
Miten VOI unohtaa laittaa kaukalon kiinni autoon!? Ei kyllä itselläni tulisin mieleenkään olla kaukaloa laittamatta kiinni.
Noh, mutta kukin tavallaan, en siihen sen enempää kommentoi.

Meillä kyllä autossa vyöt aina kiinni, myös lapsilla ja aikuisilla. Itselläni ollut myös jo pienenä vyöt kiinni, enkä ole saanut hyppiä autossa miten sattuu. Vanhempani olleet asiasta todella tiukkoja sen suhteen. :)
 
aina on lapset istuimessa ja vyöt kiinni. vanhempi poika tosin saa itse auki ne vyöt, kerran joutuin pysähtyyn 30km matkalla viis kertaa ku poika oli irrottanut ittensä ja seistä törötti siinä mun veiressä.

olen itse ajanu kolarin liukkaalla, ja vauhti ei silti ollu luja .60km/h, mutta olisin silti lentänyt sieltä autosta jos ei olis ollut turvavyötä. tämän kokemuksen jälkeen laitan aina vyöt itselleni ja muille kyytissä oleville.
 
anne-68
No mun esikoiseni on syntynyt -80 luvulla ja kyllä silloinkin vain jo oli turvaistuimet keksitty...ja käytössä ihan yleisesti..Toista silloin kun mä olin lapsi,ei ollut kaikissa autoissa edes turvavöitä vielä!Ja jos edessä olikin,takana ei ainakaan ollut!Ja mutsi ja faija kiskoi röökiä silmät sumussa,ikkunat kiinni toisinaan,eikä mun tullut tietty mieleenikään valittaa asiasta.Pahaa teki,sen muistan,mut minkäs teit.Onneksi nykyään lapsetkin jo luokitellaan ihmisiksi!
 
harmaalehmu
Minäkin olen unohtanut pari kertaa laittaa kaukalon vyön kiinni. se onnistuu, kun on tulenpalava hoppu ja kiire, muitakin lapsia huollettavana jne.. Nyt kun poika on turvaistuimessa, ei voi unohtua, sillä jätkä on salamana pitkin penkkejä jos vyötä ei laita heti kiinni.

Minä kuulun myös siihen maalaisten kastiin, joilla lapset ovat joskus matkustaneet pikkumatkoja vöittä ja istuimitta, esim. pellolta talolle. Itsellä ei tosin sitä maatilaa, mutta veljellä.
 

Yhteistyössä