Lapsettomuushoidoista keväällä -13 plussanneet

Mikä Saara on sun ja vauvan vointi nyt? Edelleen hurjasti voimia sinne!!!

Tänne ei kuulu ihmeempiä... Ihastellaan tätä valtavaa mahaa ja ihmetellään ajan kulumista! Sain juuri Kelalta kirjeen, että äitiyspakkaus tulee kahden viikon sisällä, aika huisia! Huomasin myös äsken, että vaavin myllerrys näkyy jo päällekin päin mahan heilumisena, valitettavasti mies on just nyt niin kiireinen töissään, ettei ole vielä ehtinyt tuntemaan liikkeitä tai näkemään tätä möyrästystä!

Kattelin tällä viikolla vähän netistä erilaisia pinnasänkyjä, hoitopöytiä yms. ja löysinkin mieleiseni. Tosin hinta oli aika suolainen... Kuinkas ollakaan tänään Fb-kirppikseltä löysinkin just samanlaisen hyväkuntoisen hoitopöydän edulliseen hintaan! Sieltä tekee kyllä hyviä löytöjä! Samoin löysin autoon sellaisen turvavyön alentimen. Siskoni nimittäin kertoi, että eräs hänen ystävänsä oli saanut keskenmenon ajettuaan autolla ojaan ollessaan raskaana. Istukka oli revennyt! Kuulosti niin kamalalta tarinalta, että ajattelin oitis hommata moisen vekottimen, kun ajelen kuitenkin päivittäin paljon autolla, jo työmatkoihin kuluu tunti työpäivästä...

Joanna 25+2
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille, voimia niille joilla huolia masuasukista!! Ja onnea muille odottajille!

Täällä sokerirasitustakana ja tänään menen sitten neuvolaan, kun yksi arvoista oli noussut:( Luultavasti saan kotihoito-ohjeet...viikon päästä sitten neuvolalääkäri, joka varmaan saarnaa näistä sokereista. En todellakaan ole mättänyt makeaa tai muutenkaan kovin epäterveellistä. Painoa oli viime neuvolassa tullut vain 0,5kg, toki lähtöpainoa vähän enemmän....mutta hyvähän se on, että seurataan ja pidetään huolta.

Muutamina päivinä on ollut rusehtavaa valkovuotoa, mutta onneksi loppui jo...ehdin taas säikähtää.

Ja muutoin huolta on aiheuttanut seinänaapuri, kun tupakan hajut tulevat ilmanvaihdosta sisälle iltaisin (rivitalo ja omistusasunto meillä). Sanoin asiasta rouvalle, mutta hän vain totesi, että voi voi, hän saa tehdä mitä haluaa pihallaan. Nyt energia mennyt soitellessa terveystarkastajalle ja isännöitsijälle yms. Riidattomana ratkaisuna olisi, että tuloilmaventtiili siirrettäisiin eri kohtaan, ja olenkin jo parilta firmalta asiasta kysellyt...

mutta tämä tupakan haju on voimakas ja aiheuttanut stressiä...emme voi nukuttaa pientä huoneissa missä haisee...ja asia on niin pienestä kiinni, että rouva polttaisi terassin toisessa reunassa, aivan älytöntä! Naapuri ei lähtenyt edes miettimään mitä voisi tehdä toisin:( mutta kyllä tämä tästä...kun on tehnyt asian eteen jotain!

vk 26
 
SaaraW sua on kyllä koeteltu tämän raskauden osalta :( Lähetän paljon tsemppihaleja sinne :hug: :heart:

Tuba factor hyville viikoille olet jo päässyt ja jos rakenneultrassakin kaikki oli ok, niin nyt alat sitten vaan nauttia kasvavasta masusta :)

Ameile muljahdukset on ihania :heart: Onnea ultraan ja tulehan kertomaan sitten kuulumiset!

Joanna Me olemme tehneet hankintoja sekä uusina että käytettyinä. Itsekin olen miettinyt tuota turvavyön alenninta, mutta ajelen loppujen lopuksi aika vähän, joten taitaa jäädä hankkimatta... Olen yleensä asetellut turvavyön alaosan vatsan alle ja laittanut siihen väliin esim. jonkun neuletakin taiteltuna. Täälläkin vauva myllertää vilkkaasti ja vatsa heiluu välillä hassun näköisesti. Mutta miksi se aina lopettaa, kun pyydän tulevaa isää katsomaan tai laittamaan kätensä vatsalle? ;)

Minnie82 Inhottava naapuri! Oikein alkoi ottamaan päähän teidän puolesta. Mä itse olen todella tupakkavastainen ja en voi ymmärtää tuollaista välinpitämättömyyttä. Toivottavasti asiaan löytyy ratkaisu.

Tänne myös pamahti raskausdiabetes "tuomio". Minulla oli 2 arvoista hieman koholla. Mitään riskitekijöitä ei ole ja painokin on noussut normaalipainon sisällä tähän mennessä 5 kiloa. Osaan mielestäni myös syödä terveellisesti ja monipuolisesti... Nooh nyt sitten mittailen sokereita 6 päivän ajan. Mitään saarnaa tai edes ruokavalio-ohjeita en saanut neuvolasta. Itse olen nyt netistä etsinyt tietoa ja eihän se mitään rakettitiedettä ole se oikein syöminen. Itsellä kun tuo raskauspahoinvointi teki paluun, niin se muutti syömisiä sen suhteen, että olen juonut paljon tuoremehua ja syönyt paljon hedelmiä, esim. appelsiineja ja syönyt jugurttia. Nyt olen sitten näitä vähentänyt, koska kaikki nämä sisältävät paljon sokeria.

Käväisin sitten myös viime viikolla viettämässä yhden yön osastolla. Vuoto yltyi taas sen veran kovaksi, että päätin lähteä näytille ja pakkasin laukunkin valmiiksi, koska melkein arvasin, että ottavat yöksi tarkkailuun. Lääkäri löysi kohdun läheisyydestä 1cmx4cm hematooman, joka siellä vuoteli. Sain taas vertahyydyttävää lääkettä ja tilanne saatiin rauhoittumaan. Mutta vuotojahan minulla nyt kuitenkin on koko ajan enemmän tai vähemmän, ja lääkärin mukaan herkästi pitäisi lähteä näytille jos vuoto yltyy tai tulee kipuja.

Seline 29+6 (Hui, huomenna jo 30+0!)
 
Saara Mika teilla on tilanne siella? Toivottavasti kuuluu hyvaa ja kaikki on kunnossa.

Seline Tsemppia ruokavalion tarkkailun kanssa, toivottavasti se riittaa eika tarvi mitaan ihmeellisia kommervenkkeja alkaa tekemaan. Saikahdyttaa varmasti nuo vuodot, mutta onneksi ovat nyt hallinnassa ja syy loytyi.

Taalla pieni jannityksen poikainen laukesi rakenneultrassa onnenitkuun, kun kaikki oli hyvin. Ja pieni tytto meita siella tervehti, aivan ihanaa. Nyt mennaan nailla onnenlatauksilla kuukausi eteenpain seuraavaan neuvola- ja laakariaikaan ja toivotaan, etta mitaan yllattavaa ei tapahdu.

Ameile 20+6
 
Seline: On sulla kyllä tosi kurjaa, kun nuo vuodot säikyttelee koko ajan! Olisin itse varmaan jo ihan hermorauniona, mutta onneksi vuodolle löytyi hematooma syyksi.

Minnie: On varmaankin tosi tympeetä haistella naapurin tupakan hajuja omassa asunnossaan! Ja vielä tässä tilassa! Aika ihmeellinen naapuri, jos ei tajua poltella jossain muualla...

Onnea Ameile tyttölupauksesta! Eikö olekin hienoa, kun rakenneultran jälkeen vähän kuin kivi putoaisi sydämeltä!

Onkos muut jo saaneet äitiyspakkausta? Meille se tuli viime viikolla ja olihan siellä kaikkea pientä ja suloista! Eniten meillä varmaan on käyttöä sille siilimakuupussille, joka oli kyllä mulle mieluinen, samoin kuin ne norsukuosiset vaatteet. Muuten monet vaatteet olivat vähän liikaa retrohenkisiä mun makuun, mutta en siis tokikaan valita, vaan onhan se aivan älyttömän hienoa, että meillä Suomessa on tuollainen etuus!

Mullakin on sokerirasitus ikäni puolesta parin viikon päästä. Saas nähdä millaisen tuomion mä sitten saan... Painoa on siis kertynyt jo se 8 kiloa! Tosin lähtöpaino oli ihan normaali... Täällä alkaa nyt flunssa pukata päälle, melkein toivoisin, että nousisi kuume, niin tauti menisi hetkessä ohi. Kaikkein pahinta on niiskuttaa monta viikkoa...

Kuinkas teidän muiden viikko on lähtenyt käyntiin? Mitäs Saaralle kuuluu?

Joanna 26+0 (Viimeinen kolmannes alkoi, aika hurjaa!)
 
Moikka pitkästä aikaa. Syksy on käynnistynyt niin ehtii istumaan välillä koneellakin, tosi kiva lukea teidän kuulumisia!

Seline Huh, tsemppiä noiden vuoteluiden kanssa. Tottuuko siihen millään tavalla niin ettei pelota?

Joanna Meille ei tule äitiyspakkausta kun on kaikenlaista ennestään, eli enpä osaa sanoa. Makuupussi kyllä pitää hankkia. Vakuutusta en ole esikoisen kanssa kaivannut kun aina on päässyt terveyskeskukseen samana päivänä. Minulla on tullut painoa jo 8,5 kg mitenkään erityisemmin yrittämättä ja flunssaa täälläkin.

Keskiraskaus meni jotenkin ohi kun oli muuta ajateltavaa, niin hassulta kuin se kuulostaakin. Nyt olen jotenkin, ihan hyvällä tavalla, havahtunut tähän odotuksen ihanuuteen. Tosin neuvolasta passitettiin ultraan, kun kohdunkaula oli jo pehmennyt. Onneksi ultrassa kuitenkin oli kaikki ok, eikä tarvitse mitään sänkylepoja tai seurontoja ja uidakin saa. Olen kyllä huomannut, että rasituksessa supistelee jonkun verran ja koitan välttää sitä. Kunto tuntuu kyllä muutenkin tosi huonolta kun hemoglobiinitkin taitaa olla alhaalla ja lonkkia kivistää jos kävelee pidempään. No, näillä mennään ja hyvä niin!

Paiju 27+3
 
Heipsan

Välillä tuntuu ettei syksy tullutkaan,viikko on ollu aurinkoinen välillä + 22 astetta!! Mutta aamusin +7 astetta hyrr. Aamulla laittaa päälle takin ja neulejakun mutta iltapäivällä t-paita. Ihan kiva tosin.

Nyt olen ostanut ensimmäiset äitiysvaatteet. Tai tulevat n. Keskiviikkona postiin, tähän asti olen mahtunut koon isompiin housuihin hyvin. Masu on vain nyt vähän pullahtanut :)
Mamalicious löysin tuosta merkistä syys/talvi takin, eikä hintakaan ollut paha 64e. Lisäksi tilasin farkut, mekon ja paidan. Vaikka eihän niitä välttämättä olisi vieläkään tarvinnut ostaa.

Olo on tällä hetkellä hyvä! Maha on rauhoittunut ja nyt ei särje mistään. Olin tänään raskausajan joogassa :) Muutenkin fiilis on hyvä! Oltiin lapsien ja miehen kanssa miehen vanhempien luona ja käytiin syömässä ja saatiin siivottua varasto.
Muuten tässä mennä tasasta tahtia, Rakenne-ultraan on.. 3 viikkoa! :)
Hankintoja ei olla vielä tehty.. On tullut selattua kyllä jo sivuja. Rakenne-ultran jälkeen uskaltaa enemmän jo ostella. Vaunuja oon katellu varmaan tulee Emmaljungat, Bugaboot tai Briot. Oon myös tutustunu muihinki. Pinnasänky ym.on ostettava.

Äitiyspakkaus otetaan niin kuin 2 edellisellekkin. Kaikki ei tule käyttöön ja osa tulee. Vanha kankiintunut tapa.

Mutta nähdään!

Alina ja 18+5?!
 
Hei kaikki,
taas on tovi vierahtanyt, mutta eipa taalla mitaan uutta ole sitten RUn jalkeen. Ainoastaan liikkeet mahassa ovat voimistuneet hurjasti viikon sisaan ja nyt mieskin tuntee potkut mahakummun paalta. Onhan tama aika huiman tuntuista, kun pikkuinen pyorii omassa mahassa. Valilla on tosiaan ihan alien-olo :).

Ma odottelen ihan huimasti aitiyspakkausta, tosin laitan vasta papereita menemaan kuun lopun neuvolan jalkeen. Taalla maailmalla puoliksi asuessa, se kun on aivan kasittamattoman hienoa, etta sellainen boksi jaetaan. Taalla maassa ollaan siita ihan ymmallaan, etta ootko oikeasti tosissasi!

Muuten vointi taalla omassa navassa on ok ,valilla lonkkia sarkee, mahtaisiko johtua nukkuma-asennosta? Mahallaan kun en ole voinut nukkua enaa pitkiin aikoihin ja extra tyyny jalkojen valissa alusta asti ollaan menty. Mutta aika pienta tama nyt toistaiseksi on, kun muuten energiaa on tullut lisaa ja painoa myos, jotain 4-5 kg.

Ameile 22+1
 
nostan ketjua samalla, kun kovin hiljaista tuntuu taalla olevan.

Samalla mahtavia omia kuulumisia. Vihdoin uskalsin ostaa ensimmaiset vauvanvaateihanuudet ja voi sita taakkaa mika pyorahti sydamelta! Siella se on ollut pitkaan ja varovaisena nyt uskalsin astua taas askeleen edemmaksi pois lapsettomuuden syovereista. Hyvalla mallilla mieli alkaa olemaan ja illalla tuli suorastaan itku onnesta kun katselin niita pienia ostamiani vaatteita. Nain siis tama tapahtuu vahitellen kriisista ulos paaseminen, pienin askelin. Voi etta tata onnea!

Ameile 23+0
 
Toivottavasti Saaran pikkuisella on kaikki hyvin, oli sitten mahan ulko-tai sisäpuolella.:heart:

Mites muut?

Täällä maha on palloontunut, niin että ihmisillä vetää huuli pyöreäksi raskausviikot kuullessaan. :D Olen saanut kuulla monta kertaa että minusta tulee ISO. Luulisin että vatsaontelon kiinnikkeisyys on tehnyt kohdusta jotenkin erityisen eteepäin kallistuvan ja siksi maha nousi eteen jo tosi varhain. Tiedä sitten. Mielenkiinnolla odotan kuitenkin ensi viikon neuvolaa ja Sf-mittaa...

Murunen potkii ja pyörii jo kovasti ja liikkeet tuntuvat (ja toisinaan näkyvät) hyvin jo pintaan. Olen valtavan kiitollinen että saan kokea tämän, mutta jos ihan rehellisiä ollaan niin olen iloinen siitäkin tiedosta että tämä joskus loppuu. En oikein osaa rentoutua ja nauttia olosta, kun tuntuu että pienikin rasitus tekee epämukavan olon ja pelkään tekeväni vahinkoa vauvalle. :( Supistuksia tulee tosi herkästi. En sitten ole uskaltanut tehdä juuri mitään moneen kuukauteen, ja aktiiviseen urheiluun tottuneena tuntuu välillä oma ruumis ihan vieraalta...

Tuba ja vappu 25+3
 
Moikka, en olekaan aikoihin täällä kirjoitellut. Mukava kuulla tuba factor kuulumisia:)

Täällä pientä huolta aiheuttaa pienen koko (lähinnä itselläni vain huoli) sf mitta oli 28 viikolla 24 , aiemmin yläkäyrällä ja nyt suhteessa laskenut, nyt ei laskua saisi tapahtua. Oma painoni noussut 3kg.

Ja neuvolalääkäri totesi myös, että sirosti kasvaa...Neuvola teki lähetteen äitipolille ja sainkin kutsun parin viikon päähän...minullahan on olevinaan tuo raskausdiabetes diagnoosi, joten vauvaa pitäisi seurata, ettei koko olisi liian iso...Olemme mieheni kanssa molemmat olleet suht pieniä syntyessään ja lyhyitä olemme nytkin, joten tuskin koripalloilijaa saamme. Mieltä helpottaa, kun saa tarkistettua, että istukka ja napanuora ok.

Minulla saattoi olla eilen supistuksia. Osaako joku kuvailla miltä ne tuntuvat? Itselläni kipu tuli yhtäkkiä alaselkään ja alavatsaan ja aaltoili muutaman kerran..sitten ohi...vai olikohan liitoskipuja...

vk 29+6
 
Hei kaikille pitkästä aikaa!

Täällä olisi iloisia uutisia kerrottavana :) Meille syntyi ihana pikkuinen tyttö kiireelliselllä sektiolla 2.10. raskausviikolla 34+5. Emme olleet vielä saaneet päivämäärää suunniteltuun sektioon, kun minulle tuli edellisenä iltana kovat vatsakivut. Lähdimme sairaalaan ja siellä huomattiin, että minulta tuli myös lapsivettä ja tulehdusarvot olivat koholla. Kohonneen infektioriskin vuoksi sektio päätettiin tehdä seuraavana aamuna.

Kaikki meni hienosti ja vauvan mitat olivat 2700g ja 47cm. Hänet vietiin suoraan vastasyntyneiden teho-osastolle, jossa hän vietti ensimmäisen yön keskoskaapissa saamassa apua hengitykseen. Seuraavana päivänä hän kuitenkin hengitti jo hienosti itse. Kokonaisuudessaan vauva vietti teho-osastolla viikon tarkkailussa, jonka jälkeen saimme hänet kotiin. Nyt pikkuinen tuhiseekin tässä rinnalla

Olemme niin kiitollisia, että kaikki meni loppujen lopuksi niin hyvin. Tyttö on kauneinta mitä olemme koskaan nähneet ja voisin tuijottaa häntä maailman loppuun asti :heart:

Kertokaahan muutkin kuulumisia ja kysymyksiin vastailen mielelläni.

Seline ja Pikku-Keiju 11pv.
 
Selinelle onnittelut pikku prinsessasta! Ihanaa että kaikki meni lopulta hyvin ja saatte alkaa nauttia vauva arjesta!

Toivoo neppu ja helmi 27+4
Huomenna neuvolalääkärin tarkastus ja toisen sokerirasituksen tulokset. Apua... toivottavasti kaikki olisi hyvin pienellä.
 
Onnea Seline ja hienoa, että kaikki hyvin<3


Täällä ylimääräinen äitipolin lääkäri takana ja kaikki toistaiseksi hyvin. Lääkäri oli koon seurannan vuoksi ja onhan minulla se rd diagnoosi, vaikka kotimittausarvot ok. Pienellä oli kokoa vk 32+1 1760g mikä oli lääkärin mielestä ok. Saatiin myös 4D kasvokuvat:)

Lauantaina oli myös sairaalan synnytysvalmennus ja oli kiva nähdä paikat ennakkoon. Toki nyt alkoi jännittää vielä enemmän...ja nuo kivunlievitysmenetelmät mietityttää, koska kätilö painotti, että mitä vähemmän puututaan synnytyksen kulkuun, sitä paremmin menee...mutta avoimin mielin lähden prosessiin:)

vk 32+4
 
Suuret onnittelut Seline! Neiti on ollut kyllä hyvänkokoinen syntyessään. Hienoa ettei mennyt pitempään osastolla! :)

Täällä viikkoja 28+5, ja kaikki mallillaan masussa. Odotan äitiyslomaa kyllä niin täpinöissäni ettei mitään rajaa.:D Toivottavasti silloin antaa vielä kroppa periksi laittaa joulua ja nauttia luonnosta. Rakastan syksyä ja talvea, ja erityisesti tänä vuonna siinä on ihan erityistä ihanuutta.
 
Tuhannesti onnea Seline! :flower: Ja aivan ihanaa, etta kaikki meni lopulta hyvin.

Itse odotan jo tosi malttamattomana, etta saisimme pienen tyton syliin. Taalla siis kaikki on hyvin ja me elamme talla hetkella todella ihanaa aikaa, tunnen olevani niin onnellinen, etta mitkaan sanat eivat riita.

Seuraavaan neuvolaan on viela pari viikkoa, mutta mitaan ihmeellista ei ole ilmaantunut tassa valissa sitten edellisen kaynnin. Vauva oli jo oikeassa asennossa viime laakarikaynnilla, joten ei tarvitse sita alkaa kaantelemaan myohemmin. Hemoblogiini oli laskenut lahelle sataa, joten lisarautaa tarvitaan, mutta kuten aitini sanoi, etta hyva kun laskee vahan, niin tietaa ainakin etta vauva ottaa omansa. Supistukset ovat myos alkaneet tuntua paivittain, maha mene kovaksi ja puristaa, mutta onneksi eivat ole viela kivuliaita. Ihanaa on tunnustella ja tuntea mahan liikkeet paivittain! Voi etta tata riemua!
 
Seline paljon onnea!! Pienihän ei onneksi ollut niin kovin pieni vaikka tulikin ajoissa. Miten teillä on vauva-arki alkanut? Tykkäsin myös noista sinun sanoistasi, että olette niin kiitollisia kun kaikki meni loppujen lopuksi hyvin. Välillä kuulee niin paljon puhetta siitä millainen on hyvä synnytys ja miten keskittynyt tai luomu tai mitä lie sen pitäisi olla, että unohtuu että olennaisinta kuitenkin lienee että molemmat pysyvät hengissä ja mahdollisimman hyvässä kunnossa. Taidan tässä vain yrittää psyykata itseäni suhtautumaan sopivasti tulevaan synnytykseen eli ei mitenkään Seline sinuun liittyen (!) mutta täällä Suomessa unohdamme usein, että paikoissa missä ei ole sektiota tarjolla tarvitseville kuolee synnyttävistä äideistä joka 15., huh.

Minnie mitä olet miettinyt kivunlievitysten suhteen? Minusta supistukset vetävät selkeästi mahaa kovaksi verrattuina muihin kipuihin, kesto nyt voi vaihdella mutta ehkei alle 10-15 s nuo harkkasupistuksetkaan? En ole tosin paras puhuja, koska minulla on ollut tosi vähän supistuksia.

Ameile hyviä kuulumisia :). Sanoivatko ne neuvolassa tosiaan että vauva pysyisi nyt pää alaspäin? Meille sanottiin, että vielä on niiiiiin paljon tilaa, että voi kääntyä miten päin vaan, vaikka on koko ajan ollut pää alaspäin.

Tuba factor täälläkin äippälomaa odotetaan. Vielä viikko, ja yleinen voimattomuus tuntuu valtaavan alaa ja tosiaan tuo joulun laitto kiinnostaisi minuakin. Ajattelin panosta pakkasen täyttämiseen ennen pienen tuloa, jos ehdin.

Neppu miten kävi?

Nautin tästä odotuksesta (varmaan joku tiedostus siitä, että tämä tuskin tulee meillä enää toistumaan :( ...). Vaivoja kyllä on selvästi enemmän kuin viime raskaudessa, jossa kävin salilla vielä synnytysviikolla. Selinmakuu edes puoli-istuen ei onnistu mitenkään - neuvolassakin totesivat että siinä tutkimusasennossa pikkuraukan syke nousee lähelle 200, joten piti kuunnella istuen. Ja kävely käy lonkkien päälle, kumarrellessa närästää ja potkut ja asennonvaihdot hengästyttää. Eli täällä pyöräillään, istutaan suorassa tai maataan kyljellään, vielä 1,5 kk.. niin ja iho kutiaa, mutta ei onneksi mitään raskaushepatoosia ole kuitenkaan.

Paiju 34+0
 
Paiju; olen nyt ajatellut että tilanteen mukaan ja kuuntelen kroppaa ja kätilöitä. Toisen kauratyynyn käyn ostaa kotia vielä. Harkkasupistuksistakaan en ole taas varma. Kävelyllä tulee sellaisia kovia vihlaisuja emättimeen. Välillä tosin mahakin tuntuu kovemmalta ilman kipuja, mutta luulen et oon sitten muuten turvoksissa. Viimeksi ultrassa kohdunkaula oli vielä 6 cm , ei taida lyhentyä ollenkaan ja tuo luku tuntui muutenkin isolta..mut lekuri sano et hyvä.

Täälläkin ois enää viikko äippälomaan. Vaikka masuni ei ole iso, silti puhkun pienestäkin ponnistuksesta. Ensi kuussa kootaan sitten pienen sänky yms...joulua jotenkin vaikea ajatella, kun ei tiedä mitä tässä tapahtuu ja miten. Mutta ihana joulu tulossa meille kaikille! Lapsettomana joulut alkoivat jo ahdistaa...
Vk 33+3
 
Viimeksi muokattu:
Mukavaa, kun taalla on vahan meno vilkastunut :). Toivottavasti kaikille kuuluu hyvaa.

Paju Kysyin neuvola laakarilta ihan samaa, etta eiko se viela mahdu siella pyorimaan vaikka kuinka pain ja muuttamaan asentoa monta kertaa. Laakari sanoi, etta tassa vaiheessa suurin osa pysyy jo siina asennossa. Jain siihen uskoon, etta ehka se suurella todennakoisyydella pysyy siina asennossa. Mutta mun jarjella ajateltuna, se voisi vaikka pyorahdellakkin siella viela miten vaan, mutta katsotaan miten kay.

Myos taalla on alkanut tuntumaan raskaammalta elama, siis hyvassa mielessa. Kipuja on mahan molemmin puolin, kun kaantyy sangyssa ja nousee ylos. Ja tasapaino on mulla ihan hukassa, kun nousen sangysta :LOL:, onneksi en ole kaatunut! Rappusten nouseminen saa hengastymaan toden teolla ja pitka istuminen alkaa tuntua hantaluussa. Aktiivisen liikunnan olen jattanyt, kun tosi herkasti alkaa mahaan sattumaan ja tuntumaan epamukavalta. Kavelylenkkeihin, venyttelyyn ja arkiliikuntaan on nyt ollut tyytyminen. Mutta eipa se mua haittaa, muuta kuin siina mielessa mietityttaa, etta rapautuuko sita kunto tassa nyt ihan tyystin tykkanaan.

Minnie Ajattelen aika lailla samoin kuin sina, etta tilanteen mukaan mennaan. Nyt vasta olen vahan uskaltanut alkaa ajatella synnytysta ja kaikkea siihen liittyvaa. Suoraan sanoen en ole edes kovin perilla mita mun tulisi jo tietaa siita. Enka omaa muutenkaan semmoista luonteenlaatua, etta ehdottomasti haluaisin kaikki kivunlievitykset katteyssa tai ehdottomasti luomusynnytyksen, joten vahiin on jaanyt mun tiedonhaku tassa vaiheessa. Kaikkea voi tapahtua ja asiat eivat valttamatta mene niinkuin on alunperin ajatellut. Eika mulla ole mitaan tajuta, miten hyvin pitaisi olla valmistautunut synnytykseen nain ensikertalaisena :confused:? Mua ei kovasti houkuta etsia tietoa synnytyksesta etukateen ja kuulla kaikkia kauhukertomuksia, mina kun jaan miettimaan niita sitten itsekseni ja saan vaan harmaita hiuksia lisaa. Voinko siis jaada tahan tilanteeseen, etta kun hetki tulee, niin menen omien tuntemusten ja katiloiden ohjeiden mukaan?

Ameile 27+6
 
Minnie82 olen ajtellut että nuo vihlaisut olisivat pikku nyrkkien aikaansaannosta. Kun vaikkapa virtsaputkeen tökkii se tuntuu aika ikävältä, supistukset on enemmänkin kiristäviä ja ainakin isommalla alueella. Minulla vihloo myös välillä ylös noustessa tai kävellessä.

Ameile sopisi minulle hyvin ettei enää kääntyilisi! Synnytyksestä: (kirjoitan nyt tähän kun tuli pohdittua miksi mitäkin tekee, ei ole mikään kauhutarina, eikä tarvi lukea jos siltä tuntuu) ekalla kerralla menin myös tuollaisella osittaisella valmistautumisella, mikä tuntui luontevimmalta, kun ei kuitenkaan voinut tietää mitä on tulossa. Epiduraalin päädyin ottamaan kun sattui tosi paljon jo 4 cm kohdalla ja kätilö sanoi, että 'kyllä kannattaisi kun olet jo nyt noin kipeä ja kohta nuo kalvot taitaa puhjeta kunnolla, jolloin sattuu vielä lisää'. Tietysti jos haluaa päättää kaikesta ihan itse niin kannattaa miettiä etukäteen, koska siinä tilanteessa ainakin minulla se kokonaiskuva vähän hävisi. Loppusynnytys olikin sitten odotettua nopeampi, yht 5h supisteluja, täysin (!) kivuton ja miellyttävä kun sai rauhassa keskittyä pienen ulostuloon. Puudutus siis toimi, mutta minulle tuli n. 1/200 komplikaatio eli parin päivän päänsärky, jota piti korjata anestesialääkärin toimesta. Jälkikäteen ajattelen, että jos olisin tiennyt, en ehkä olisi puudutusta ottanut kun meni niin nopeasti, toisaalta olen tosi iloinen kun kokemus oli niin hyvä ja rauhallinen, päänsärky ei sitä pilannut. Uskoisin, että jos olisi ollut kovin tarkka suunnitelma siitä mitä haluaa tai ei halua, niin voisi olla pettynyt olo, koska kuitenkin joku asia menee eri lailla kun uskoo. Nyt sitten suunnittelen toista kierrosta edellisen ajatuksien pohjalta, mutta koitan pitää kirkkaana mielessä, ettei vain voi tietää miten menee mikäkin vaihe, ja ihan ymmärrettävää ettei siinä kesken supistuksen kovni moniulotteisia harkintoja voi tehdä. Pääasia että olisi terve äiti ja vauva lopussa, sekin tuntuu paljolta pyytää välillä..
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!
Hiljaista on ollut, täältä suunnalta ainakin. Alle sadan hemoglobiini, supistukset ja työstressi ovat vieneet tämän tulevan äidin voimat täysin... Vielä nelisen viikkoa, niin pääsee lomalle. Muuten kaikki hyvin pikkuisella, pienistä säikähdyksistä huolimatta.

Miten te muut voitte? <3

Neppu ja Helmni 30+6
 
Ajattelin vähän nostaa meitä. Täällä ollaan oltu äippälomalla toista viikkoa. Vauva ei ilmoittele vielä tulostaan. Välillä aika tukala olo kun tuntuu et ahistaa palleasta vaikkei masu iso olekaan. Liikkeitä laskeskellaan....ja uni on katkonaista...
Vk36+3
 
Viimeksi muokattu:
Joo nostellaan. Minnie aika samoissa viikoissa mennään! Minulla on olo selkeästi helpottanut sen jälkeen kun äitiysloma alkoi (Neppu etkö pääsisi vähän aiemmin jos olo on tuollainen?), ei ole enää liitoskipuja kun ei ole niin paljoa pystyssä, saa paremmin nukuttua ja ilmeisesti vauva on kai alempana kun ei enää ylöspäin ahdista henkeä eikä närästä. Kyllä tässä nyt vielä mielellään pari viikkoa odottelee :) Kokoarvio neuvolastakin oli suotuisa, eli vähän pienempi kuin esikoinen, joka oli 3300g. Lähinnä alkaa mietityttämään minne täällä pk-seudulla päätyy synnyttämään. Taksilla Porvooseen?
Paiju 37+0
 
Voi kun olette ihanan pitkällä. . Mutta kai se aika tässä sujuu. Neuvolasta kysyin sairauslomaa mutta kuulemma supistukset ja liitoskivut eivät ole pätevä syy.. sanoi vielä että mene sitten työterveyslääkärille jos et jaksa.... näinköhän sieltä mitään lomaa saa?
 

Yhteistyössä