Lapsettomuushoidoista keväällä -13 plussanneet

Heipat täältäkin! Ei oo tullutkaan toooosi pitkään aikaan kirjoiteltua, mutta jospas sitä nyt hieman aktivoituisi....

Ensinnäkin Selinelle onnittelut vauvasta!!! Kuinkas teidän arki on lähtenyt sujumaan?

Täälläkin ollaan oltu nyt pari viikkoa äippälomalla ja ensi viikolla alkaakin jo joka viikkoiset neuvolakäynnit, hui kauhistus, kun sitä ollaankin jo pitkällä. Massu mulla on viikkoihin nähden aika pieni, mutta kasvanut kuitenkin omalla käyrällään. Ultrissa oon rampannut myoomien takia, mutta kaikki näyttäis olevan hyvin alatiesynnytystä ajatellen. Näillä näkymin seuraava ultra olis rv 38 eli parin viikon päästä. Viimeksi viikolla 32 kokoa vauvalla oli n. 2 kg eli ihan keskikäyrillä mennään.

Jaksoin itse ihan hyvin olla töissä äippäloman alkuun asti, mitä nyt välillä huimas ja heikotti, kun sekä verenpaine että hemoglobiini ovat alhaalla. Menneellä viikolla on alkanut hieman vihlomaan alapäätä hengittäminen on vaikeampaa ja välillä myös etoo ja närästää. Pääsääntöisesti kuitenkin olo on mitä mainioin, lenkilläkin oon vielä käynyt päivittäin.

Onpas tosiaan Neppu ihmeellistä, jos supistuksista ja liitoskivuista ei saa sairaslomaa!!! Paljon voimia sulle ja yritä lepäillä mahdollisimman paljon iltaisin, jos mahdollista!

Onko teillä muuten neuvolassa katsottu kohdunsuun ja -kaulan tilannetta? Mua kiinnostais kovasti tietää miltä paikat näyttää, mutta kuuluukos se neuvolantädin toimenkuvaan?

Jospas hieman loppua kohden aktivoiduttais itse kukin, niin saatais vähän eloa tähänkin ketjuun!

Joanna 35+6
 
Hei kaikki taas pitkasta aikaa!

Neppu Kiva kuulla kuulumisiasi pitkasta aikaa. Mene tyoterveyteen, jos alkaa tukalalta tuntumaan ja puhti lahtee. Kaikkien etuhan se on, etta ei tarvi ennenaikaisesti jaada pakosta lepailemaan kotiin tai jopa sairaalaan, jos tilanne oikein pahaksi aityy. Minusta kuulostaa hassulta neuvolan kommentti odottavan vasymykseen ja stressiin.

Johanna78 Voi kun siella ollaan jo tosi pitkalla odotuksessa! Mulla malttamattomuus lisaantyy ja voin vain kuvitella mita se on viimeisen kuukauden aikana, kun olo tukaloituu ja vauvan haluaisi jo syliin, huoh, sinne tuntuu olevan viela matkaa. Vaikka kymmenen viikkoa ei ole kylla aika eika mikaan ;).

Kohdunsuun tilannetta katsotaan taalla meilla pain laakarissa. Eli mulla on tsekattu kolme kertaa, ihan ekassa ultrassa klinikalla ja np-ultrassa seka nyt ihan viimeisella kerralla neuvolalaakarin toimesta. Joka kerta on ollut 3cm ja kiintea. Mita ikina se tarkoittaakaan :confused:, muuta kuin loppua kohti pitais sentit vahentya.

Taalla kaikki hyvin sitten viime kuulumisten. Maha on alkanut heilua kunnolla tassa viikon sisaan potkuista ja alkavat tuntua kovinkin akaisilta valilla. Vasymys on alkanut painamaan vahan enemman ja kumartelu, siis kenkien nauhojen sitominen alkaa olla hankalaa. Mutta tosi pienta vaivaa vaan ollut, kun onneksi on sellainen lepuuttelutilanne nyt elamassa ilman tyostressia, niin aivan ihanaahan tama on. Kohta koittaa myos viimeinen lento kotisuomeen, niin saavat lentomailit nyt vahaksi aikaa riitta, kun paine ei isomahaisena enaa ole niita miellyttavipia tunteita. Lentoja onkin kertynyt koko joukko tassa odottaessa. Sitten ma keskityn meidan pikkuisen kodin laittoon, jos sinne saisi tungettua kaiken tarvittavan, nahtavaksi jaa.

Joko teilla on kaikki tarvittava vauvalle kasassa?
 
Neppu joo kuulostaa aika yleistävältä - ehkä riippuu työn laadusta ja liitoskipujen määrästä pystyykö olemaan?!? Mulla oli kohtalaisia kipuja (makasin lonkat kipeinä joka ilta, mutta töissä tuntui ok) silloin kun olin töissä, mutta kivut loppui kokonaan kun seisomarasitus väheni äippäloman alkaessa.

Joanna kiva kuulla pitkästä aikaa :). Tosiaan lääkärin hommia tuo kohdunkaulan tarkistus, tai jossain kai neuvolanhoitajatkin tekee jos ovat kätilöitä. Mutta löydöksellä kai on harvoin mitään merkitystä ellei sitten oli tosi aikaisessa tosi auki. Viime viikolla tarkistettiin minulla ja silloin oli 1,5cm kaulaa ja sormelle auki, mistä ei voi ennustella mitään. Vauva potkii ja myllää nyt paljon aiempaa enemmän ja ruokahalu on itseltä hakusessa, mitkä minulla ainakin viimeksi ennakoivat että synnytys lähestyy - joskus lähiviikkoina.

Ameile vähitellen alkaa olla kasassa kaikki. Melkein kaikki on vanhastaan tai saatua, vähän olen kohentanut imetysasustusta ja rinnansuojia ja sen sellaista kun viimeksi oli niin hankaluuksia sen touhun kanssa, että kaipasi jotain positiivista virettä sille suunnalle. Imetystyynynkin hankin. Esikoiselle pitää vielä hommata petivaatteet kun pienet menee pienelle. Kiva kun hänkin saa jotain itselleen. Miten sulla?
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa tervehdys täältäkin kaikille. Vähän hiljaiseksi sitten jäi tämä ketju ainakin omalta osaltani kun kaikki tuntui sujuvan kuin käsikirjoituksen mukaan. Kuulumisianne olen kyllä aina välillä käynyt täällä lueskelemassa, täällähän alkaa olla kaikki jo aika kivoilla viikoilla.

Meillä maailma mullistui lauantaina aamuyöllä kun pieni poikamme syntyi rv 40+1. Homma lähti käyntiin yöllä lapsivesien menolla vessakäynnin yhteydessä ja koska täyttä varmuutta kiinnittymisestä ei ollut, lähdettiin päivystykseen. Siitä homma lähti sitten hitaasti etenemään ja 48h vesien menosta meillä oli terve poika sylissä.

Tsemppiä kaikille viimeisille viikoille ja siihen todelliseen loppurutistukseen. Pitäkää katse tiukasti maalissa, kivuista ja säryistä huolimatta, palkinto on todellakin kaiken sen arvoinen.

Sandaali ja poitsu 5pvä
 
  • Tykkää
Reactions: tuba factor
Sandaali Ihanaa, huimasti onnea pikkupojasta! Toivottavasti kaikki sujui hyvin ja arki on lahtenyt mukavasti kayntiin.

Paju Taalla olen vahitellen valmistautunut tulevaan ja valmistellut kotia vauvan tuloon. Suurimman osan tarvkkeista olen saanut siskolta mm vaunut, turvakaukalon ja paljon pikkuvaatteita. Juuri paallystin aitiysboxin ensisangyksi. Ajateltiin menna pahvilaatikkosangylla :) nain alkuun ja katsotaan pinnista sitten muutaman kuukauden kuluttua. Loysin myos ihanan toppapuvun vahan pienempaa kokoa, kun se pakkauksen haalari on aika iso talvivauvalle. Kivoja imetyspaitoja haluaisin loytaa, mutta ostelen niita sitten, jos nayttaa silta, etta imetys alkaa sujua. Onko sulla vinkkeja mita ehdottomasti olisi hyva olla valmiina tai mita olet itse kokenut tarkeaksi?
 
Sandaali onnea! Ja hyviä tutustumispäiviä :)

Ameile Vauva tuntuu pärjäävän monellakin varusteella, meilläkin oli melkein kaikki saatua. Jälkeenpäin parhaita 'varusteita' oli kietaisubodit kun ei tarvinnut pienenpientä päätä ujuttaa mistään kolosista, unipussit ja riittävä määrä harsoja kaikenlaiseen käyttöön. Yhtä lailla muistaakseni ilahduttivat kaikki omasta mielestä kauniit vaatteet, kun koko ajan oli vaippaa vaihtamassa kuitenkin. Nyt hankittiin tulevalle pinnasänky, josta saa laidan alas/pois niin kestää käytössä pidempään, sekä talvimakuupussi niin ei tarvitse ulkoiluun pukea, ja imetystyyny kun viimeksi oli niskat jatkuvasti jumissa kaikista omista virityksistä huolimatta. Omalle mukavuudelle synnytyksen jälkeen oli tärkeitä miellyttävät siteet ja pyyhkeet ja joku mukava (imetys)toppi tai liivit, luumuja ja lupa nukkua aina kun nukuttaa. Mutta nää on aina niiiin yksilöllisiä juttuja, että voi aina iloita jos pärjää ilman :).

Paiju 39+1
 
Moi täältäkin taas!
Täälläkin on nyt mietitty tarkkaan, että mitäs vielä puuttuu... Lähinnä äidin tarvikkeita puuttuu, eli imetyskumit (mulla on sisäänpäin kääntyneet nännit), liivinsuojia (kannattaako muuten ostaa kertakäyttöisiä vai pestäviä?) ja ehkä maitopumppu (Onkohan tarpeellinen?) sekä harsoja, muovitettuja froteita ja ehkäpä sitteri. Uskon, että vaatteitakin pitänee hommata sitten lisää, kun sukupuoli selviää, vaikka suurin osa vaatteista onkin neutraalin värisiä, mutta en kuitenkaan viittisi noita tyttömäisiä pojalle laittaa ja toisinpäin...

Mikäs teillä on vointi? Täällä ihan mainio. Hb oli vain 103 ja verenpainekin matala, joten sen takia on heikotusta varsinkin aamuisin, mutta muuten koiran kans lenkillä oon käynyt, lähes päivittäin. Eilen kaupassa iski yhtäkkiä valtava menkkamainen jomotus alavatsaan, mutta se meni äkkiä ohi... Keskiviikkona mulla on lääkäri myoomista ja sieltä varmaan saan tietää kohdunsuun tilannetta ja painoarviota yms.

Hyviä vointeja!

Joanna 38+0
 
Oltiin tiputtu taas toiselle sivulle, joten nostelen meitä hieman. Mitäs teille kuuluu? Joulukuun pinosta kävin "vakoilemassa", että Minnie oli ainakin jo vauvaantunut! Paljon onnea sinulle! Tulethan tännekin sitten kertoilemaan kuinka kaikki sujui?

Itse kävin keskiviikkona äitipolilla myoomien takia. Niiden suhteen kaikki oli kunnossa, vauvan painoarvio oli 3,2 kg, mutta lääkäri laittoi mut magneettikuviin lantioni vuoksi. Epäili sitä liian ahtaaksi, mutta onneksi oli väärässä, nimittäin kuvat kertoivat, että normaali alatiesynnytys on mahdollinen. Seuraavan ajan sain la:n nurkille, en tiedä sitten mitä silloin tapahtuu, mikäli synnytys ei ole vielä käynnistynyt... Lääkäri puhui nimittäin ennen noita kuvia mahdollisesta käynnistyksestä, joten saapa nähdä. Nyt edelleen vain odotellaan, eikä mitään ihmeellisiä oireita ole, vaan olo on ihan mainio.

Joanna 38+5
 
Kiitos joanna78. Tosiaan meille syntyi poika pe viikoilla 39+1. Jäin ke äitipolin kasvunseurannan jälkeen suoraan synnytysosastolle, koska vauvan kokoarvio 2, 6kg, istukka vanhentumassa.. tehtiin rasitus koe eli kestääkö supistuksia, sydänäänet laski joten ei uskallettu lääkkeillä käynnistää. Ballongit kypsytti kohdunsuuta, mutta ei vielä kalvojen puhkaisuun asti, tällöin supisteli jo 5 min välein kun taas vauvan sydänäänet laski supistelujen aikana ja päädyttiin sektioon. Vauvan koko vain 2150g ja 43cm. .muuten näillä näkymin kaikki ok. Lapsi on vielä lastenosastolla sokerien takia ja toki ravinnon. Käyn hoitamassa siellä, vielä ei minulta maitoa tule mutta nykyään on keinot lekkiä imettävänsä:)

Alan vasta nyt tajuamaan koko homman ja sektio tuntui raskaalta kun monta päivää käynnistettiin ja pelottaa komplikaatiot ja tulevaisuudessa lasten teko vaikka olen todella onnellinen tästä jo! Monta kysymystä mielessä miksi vauva niin pieni yms pitää vain odottaa josko istukkaa olisi tutkittu yms...

Minnie ja Onni Ilmari 3 päivää
 
Minnie onnittelut!! Hyvä että on pieni kunnossa, vaikka varmaan menee aikaa sulatteluun..koska pääsette kotiin onko jo tietoa? Pelottavaa touhuahan tämä on, mutta ihanaa. Hyvää kolmatta päivää äitinä!

Joanna lupaavalta kuulostaa synnytyksen suhteen, kun on noin tarkasti tutkittu. Synnytät vaan ennen sitä seuraavaa kontrollia niin ei tarvitse miettiä, heh heh, helpommin sanottu kuin tehty..tarvikkeista: jos on apteekki lähellä niin rintapumpun ja kumit saa nopsasti jos niitä tarvitsee, kaikkihan ei tarvitse lainkaan. Riippuu myös tuotannosta tarvitseeko liivinsuojia. Kestot olivat ainakin runsaassa käytössä iholle paljon miellyttävämpiä.

Täällä 40+1 ja odotellaan..edelleenkään ei levossa supistele ikinä, painaa kyllä aikalailla, joten eiköhän ole laskeutumassa vähitellen, virtsarako seutu on jo ihan oudolla lailla aristavan tuntuinen ja kävely sattuu selkään ja välillä muuallekin. En kyllä osaa sanoa koska olisi tulossa, mutta viimeksikään ei ollut oireita kuin 1 vrk ennen syntymää, joten vielä ehtii tullaa. Ainakin potkii ja möyrii sen verran ettei huolestuta.
 
Täällä on nyt parina iltana ihmetelty supistuksia... Tosin lieviä sellaisia, mutta säännöllisiä. Sunnuntai-iltana supisteli puolentoista tunnin ajan 10 minuutin välein, mutta sitten loppuivat, eivät siis vielä olleet mitään kauheen kivuliaita, sellaista aaltomaista menkkajomotusta. Eilen sama toistui, mutta ei niin säännöllisenä, väliä supistuksilla oli 10-15 min. Olisin jo ihan valmis lähtemään tositoimiin, joten täällä ootellaan, että tulis niitä "ihan oikeita" supistuksia...

Paljon tsemppiä Minnielle ja pikkuiselle sinne laitokselle ja Paijulle voimia odotteluun!

Joanna 39+1
 
Minnie Onnea hirmuisesti pikkuisesta pojasta! Toivottavasti paino nousee pikkuisella ja kaikki sujuu hyvin ja paasette aloittalaan arkea kotosalla. Huiman pikkuinenhan poika oli, mutta onneksi kaikki sujui kuitenkin hyvin vaikkakin kovin yllatyksellisesti.

Joanna Voi kun sulla lahenee ja paivat vahenee! Lahto voi siis tulla koska vaan. Paljon voimia odotteluun ja pidetaan peukkuja, etta kaikki sujuu hienosti.

... ja Pajulle myos peukut pystyssa, kun lahto siellakin on jo kovin lahella!

Ma odottelen taalla malttamattomasti, viela niin monta viikkoa edessa. Tai eihan sita koskaan tieda miten tama tasta menee. Mutta edelleen on niin onnellista ja ihanaa odotusta, etta nautin tasta nyt niin paljon kuin vain kykenen. Mitaan vaivoja ei ole ilmaantunut, tosin olen saanut levata, olla ja nauttia tasta taysin siemauksin.

Taas olen vahan laittanut kotia kuntoon ja ostin sen rintapumpunkin varmuudeksi jo ulkomailta, kun oli paljon halvempi. Sisko sita suositteli, jos siis sukuuni tulen, niin tarvetta on... Jos en tarvi, niin myyn sitten pois. Myos hoitoalusta loysi meilta paikkansa. Listasin myos noita teilta tulleita sairaalakassivinkkeja, en tosin ajatellut ihan viela pakkailla kassia nurkkiin pyorimaan, ehka sen kuitenkin viela ehtii. Joulua olen myos laittanut ja kotona alkaa olla jo jouluinen ja rauhallinen tunnelma.

Ensi viikolla olisi laakarikaynti ja sairaalaan tutustuminen ja mielenkiinnolla odottelen molempia. Tosin valmentautumisen synnytykseen olen aloittanut jo aikoja sitten hypnosynnytys-metodein. Tosin mielessa ei ole todellakaan olla mikaan superluomusynnyttaja vaan pysytella kotosalla omin voimin niin pitkaan kuin mahdollista ja selvita omin avuin sairaalassakin niin pitkalle kuin voimat riittavat. Mutta muuten avoimin mielin ollaan ja vastaan otetaan se mika tulee kun eihan naita asioita suunnitella etukateen.

Ameile 34+1
 
Onnea Sandaali ja Minnie82! Mites Minnien pienokaisella on sujunut?

Entäpä onko Joanna jo vauvaantunut?

Palailen paremmalla ajalla lueskelemaan kuulumiset ja kirjoittamaan omat, nyt vain ajattelin nostella ketjua. Täällä voidaan tasaisen paksusti. :)

tuba ja vappumuru rv 36+
 
Täällä ei olla edelleenkään vauvaannuttu... Eilisen lääkärikäynnin mukaan paikat on pehmentyneet, kohdunkaula sormelle auki ja 2 cm jäljellä. Oli siis onneksi muutosta tullut parin viikon takaiseen, jolloin kaikki oli vielä tiukasti kiinni. Eilen illalla alkoi tulla jo vähä napakampia suppareita jopa viiden minuutin välein, mutta sitten ne taas loppuivat.... Jospa joku päivä tulis sitte niitä ihan oikeita...

Joanna 40+1
 
Hu-huu, mita kuuluu Tuba ja Joanna? Aikaa on kulunut taas tovi ja eikohan siella ole molemmilla jotain tapahtunut jo, tulkaa kertomaan pian :).

Taalla ei mitaan uutta. Vika laakari oli viime viikolla, eika siellakaan mitaan kummempaa ollut, kaikki hyvin siis. Otettiin kuitenkin pissatesti, jos on jotain tulehdusta, kun supistelee tosi helpotsti, kun pari askelta kavelee. Itse kylla arvelen, etta kaikki on kunnossa, mutta hyva kun katsotaan tulehduksetkin tassa vaiheessa.

Nyt kun olen aitiyslomalle jaanyt muutama viikko sitten, niin heti alkoi potkut tuntumaan voimakkaammin ja tila mahassa vahenee. Kunnon liikehdintaa taalla siis lahes jatkuvasti, pienilla unitauoilla hoystettyna. Mutta niin ihanaa ja onnellisinta aikaa elamassani ever!

Miten muilla menee?
Ameile 36+0
 
Ei sitte syyskuu jälkeen ole tullut käytyä täällä ollaan jakauduttu!

Pieni tyttö syntyi 5.12.2013 klo 05.01.
Raskausviikot oli 31+4 :) Painoa hänellä oli 1604g ja pituutta 37cm.

Synnytys oli pitkä ja vaikka olikin jo kolmas lapsi. Olin ollut vuodelevossa 3 viikkoa, verta tihkutti ja supistuksia oli tullut lokakuun alusta lähtien paljon.
Sitte 4.12 aamuyöllä alkoi supistukset olemaan erittäin kivuiliaita ja niitä tuli paljon. Lähdettiin 08.00 sairaala kohti. Meiltä ajoi n. 30min synnärille. Tuo matka oli tuskaa.
Vihdoin oltiin perillä ja tehtiin kaikki kokeet ym. Olin vasta 2cm auki. Jäätiin sitte sinne. Epiduraali pistettiin ja sain taas oltua. Kello taisi olla 13.00. Verenpaineeni heitteli välillä ja pyörryin joten toista kertaa epiduraalia ei pistetty. Olo oli heikko mutta erittäin kipeä.
18.00 olin 5cm auki ja 22.00 pysyttiin samassa eikä jalat enää kantaneet olin ihan loppu. En jaksanut. Kipu on erittäin kovaa ilman kivunlievitystä. Aloin tihkuttamaan 02.00 verta ihan vähän kerrallaan kunnes holahti 04 00 ja samantien vauvan sydänäänet laski. 04.43 olinkin jo sectiossa ja tästä en muista mitään kun verenpaine laski ja olin pyörryksissä.

Vauva syntyi vasta 05.01 ja vauva vietiin suoraan teholle. Hänen ilmatiet oli täyttynyt verellä ja hänen hengitys oli vaikeaa. Vauvan sydänäänet oli huonot lyöntejä jäi välistä.
Tiet puhdistettiin ja tyttö kiinnitettiin sydänkoneeseen. Siinä hän olin 1.5vko verran ja hän pääsi pois. Sitten iski infektio ja tyttö meni huonoon kuntoon ja paino laski. Tiet täyttyi jälleen limasta ja keuhkot oli huonossa kunnossa. Tällä hetkellä tytön vointi on kohtalainen vaikkakin hän on keuhkoneessa kiinni ja antibioottia ym on käytössä.
Joulu oli erilainen, kotona oltiin perheen sekä miehen ja minun vanhempien kanssa, kävin katsomassa tyttöä. Ikävä oli kova kun tyttö oli sairaalassa.
Joka päivä tulee tytön luona käytyä ja oltua.

Pitkä viesti.. Hyvää joulun aikaa!

Alina ja tyttö 3vko
 
Alinalla hurja tarina. Toivottavasti tytöllä kaikki nyt hyvin!:heart:

Täällä ihastellaan vuorokauden ikäistä poikaa.:heart: synnytys käynnistyi 39+5, ja itse tapahtuma taisi sujua melkolailla oppikirjojen mukaisesti. Hän on niin ihana, odotettu! Kaiken kärsimyksen väärti, todellakin!
 
Viimeksi muokattu:
Voi vitsi mika koettelemus Alina :heart:, toivottavasti nyt kaikki on hyvin ja olette jo kotosalla!

Ja Tuba, ihanaa ja huimasti onnea pojasta :flower:! Aivan ihanaa vauva-arkea myos sinne.

Voi ma niin odottelen jo kovasti, etta taallakin jotain tapahtuisi. Tanaan oli neuvola ja kaikki ok, paa on kiinnittynyt, mutta on toki varaa laskeutua viela hieman. Mulla on jotenkin ihana neuvolatati ja sen kanssa hurahtaa aika nopeasti jutellessa ja nytkin kaynnin jalkeen on hirvean postiivinen olo. Vaikka koko raskauden ajan olen leijunut kymmenen senttia ilmassa, kun tama on vaan niin ihanaa :). Olenkin koko ajan ajatellut, etta tassa loppumetreilla olen kuin valas enka paase liikkumaan ja olo on hirvean tukala, mutta ei se olekaan. Toki supistuksia tulee koko ajan, mutta eivat ole muuta viela kuin mahan kiristymista ja pienta painetta. Ja onhan meno toki hidastunut, hengastyttaa ja maha painaa. Joten taalla odotellaan viela rauhallisin tunnelmin, vaikkakin hieman malttamattomina jo molemmat koskakos alkaisi tapahtumaan :confused:.

Ameile 39+1
 
Vihdoinkin ja viimein täällä alkoi tapahtumaan. Pieni tyttö syntyi 40+4. Kaikki eteni nopeasti iltapäivällä alkaneista supistuksista, joiden kanssa selvisin hienosti kotona hypnosynnytys metodein puoleen yöhön jolloin lähdetiin sairaalaan. Tyttö oli maailmassa kolmen ja puolen tunnin päästä. Kaikki meni niin uskomattoman hienosti ja luomuna, että en vieläkään voi uskoa. Kotiin päästiin parin päivän kuluttua ja nyt opetellaan yhdessä ihanaa arkea.

Ameile ja pikku tyttö
 

Yhteistyössä