lapsettomuushoidot ja ms-tauti

Moikka,

Minullakin aihe ajankohtainen. Huhtikuussa julkiselle puolelle on aika, että pääsen tätä aihetta kyselemään. Siihen asti pitää vielä odotella. Kerrothan, jos saat itse jotain tietoa tästä.
 
Hei,

Hormonihoito ei pahenna ms-tautia, vaan ne voivat jopa helpottaa oireita. Myös raskausaikana ms-potilaat pärjäävät yleensä paremmin. MS-tauti ei ole millään tavalla este hoidoille eikä raskaudelle.



Eero Varila

Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri

Lapsettomuuslääkäri

Dextra Lapsettomuusklinikka

Helsinki
 
"ms-äiti"
Saimme ajan hoidon suunnitteluun tämän kuun lopulle :) neurologi antoi myös siunauksensa asialle, koska sairauteni ainakin tällä hetkellä vähäoireinen.Simpu83: Kiva kuulla, että on olemassa kohtalotovereita! Tsemppiä meille molemmille!
 
ms-äiti: Miten kävi hoidon suunnittelussa?

Mä kävin polilla tänään. En oikein tiedä, että mitä odotin, mutta en näkemystä siitä, että ei tällä asialla nyt mikään kiire ole. Kattellaan uudestaan syksyllä. Jotenkin jäi tyhjä olo.
 
"ms-äiti"
Simpu83: Meillä ryhdyttiin heti toimiin. Nyt jo pistän neljättä päivää hormoonia. syynä minulla varmaan tämä ikä... täytän kesällä 39... Minkä ihmeen takia lääkäri halusi odottaa? Täällä neurologi painosti lapsettomuuspuolta, että hoidot on aloitettava mahd. pian, jotta myös ms-lääkityksen aloitus ei siirry monella vuodella. Minulla ei siis ole vielä ollut ms-lääkitystä ollenkaan. Miten sulla?
 
Hienoa ms-äiti, että sut otettiin tosissaan!

Mulla ei ole vielä mitään lääkitystä ja siitä syystä neurologi mutkin lapsettomuuspolille passitti. Siellä lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että koska ms diagnoosi on tuore, ja koska olen melko vähäoireinen, niin lääkityksellä ei ole kiire.

Itsekseni olen jälkikäteen pohtinut, että ehkä ne oli päättänyt ottaa mut seuraavan kerran polille vasta syksyllä, kun välissä on kuitenkin kesälomat. Harmi vaan jos jotain vikaa oikeasti onkin, kun mulla on historiassa pitkä lapsettomuusjakso, niin menee puolivuotta ihan hukkaan ja lääkkeitä en saa.
 
"ms-äiti"
simpu83: Ei mennyt minullakaan ihan putkeen tämä homma. Tänään ultrassa todettiin, että pistämäni hormoonimäärä (yritettiin aloittaa mahd. pienellä määrällä) ei ollut riittänyt kasvattamaan useampia munasoluja joten hoito jouduttiin keskeyttämään ja kaikki alkaa alusta ensi kuussa. Sanoivat, että ennen kesäsulkua ehtii yrittää vielä kerran. Silloin mullekin tuli mieleen, että varmaan sen takia sulla ei aloitettu hoitoja nyt. Nyt vähän jännittää, että tuleeko hormooneista ms-oireita...jostain ms-keskustelupalstalta luin, että joillekin oli tullut pahenemisvaiheita... toivottavasti ei tule. Odottavan aika on pitkää, mutta hei, pian se kesä on ohi ja pääset sinäkin jatkamaan vauvaprojektia:)
 

Yhteistyössä