Lapsettomuushoidot ja sikainfluenssarokote ?

Hei,

kysyisin teiltä tätä ajankohtaista asiaa mielenkiinnosta, koska itse parhaillaan piinailen ja tuloshan on joko tai.

Onko kukaan sattumalta kysynyt lääkäriltään ohjeita, että mikäli sattuu hoidosta raskautumaan, mitä tehdään sen rokotteen kanssa tai mikä olisi suositus?
Ja vähän galluppia, kuka ottaisi sen rokotteen jos raskautuisi?

:heart:
 
Mie otin sen tällä viikolla muistaakseni pp5, koska kuulun terveydenhuoltohenkilökuntaan. Lääkäriltä en asiaa kysynyt vaan ajattelin että rokotteesta on varmasti enemmän hyötyä kuin haittaa ja tuskin sen sikaflunssan sairastaminenkaan sen riskittimämpää on mahdolliselle sikiölle tai itselle =). jokainen tietysti tekee itse päätöksensä....
 
Hei!
Minä olen toukokuussa PAS vauvan synnyttänyt äiti :)
Hoidot aloitamme mahdollisimman pian uudelleen, kunnes kuukautiseni palaavat ennalleen. Nyt siis imetän, eikä kuukautisia ole.
Jos raskautuisin tämän sikaepidemian aikana niin ottaisin rokotteen ehdottomasti, sillä se on suositus =)

Tsemppiä ja voimia piinapäiviin :flower: :heart:
 
Itsekin varmasti ottaisin rokotteen, jos hoidoissa tärppäisi. Mutta koska ollaan vielä hoidon alkumetreille, nyt huolestuttaa eniten, mitä tapahtuu, jos nyt sairastun? Loppuuko hoito siihen?

Näin ainakin Naistenklinikalla tiedotettiin jo elokuussa, kun koko epidemiaa ei vielä edes ollut. Nyt tosin olemme Västöliitolla.

Eli omalta kannaltani pahin mahdollinen skenaario on, että ehdin ostaa ja ottaa kalliit lääkkeet, sairastun isoon pahaan flunssaan, eikä IVF:ä voida tehdä! :eek:
 
Pähkäilin kanssa asiaa tuossa piinaillessani, koska kaikkia rokotteen haittavaikutuksia ei voida vielä tietää... Ettei vaan tulis mitään. Nyt odottelen PAS:a ja onneksi ehdin saada rokotteen ennen sitä, koska sama tilanne kuin Rosettalla. Kuulun siis terveydenhuoltohenkilökuntaan. Tosin olen siellä jälkipäässä, koska Treeella rokotetaan ensin sairaalojen henkilökunta ja sitten vasta nämä pienimmät yksiköt, jossa itse olen. Eli voi käydä myös niin, että sairastun rokotteesta ja menee siirto sen vuoksi pipariksi. Monimutkaista hommaa ja en kyllä tiedä mitä tekis... Kai se on vaan otettava ja luotettava siihen, että se on parempi vaihtoehto kuin olla ilman. :/
 
Kyselin myös omalta lääkäriltäni ja kuulemma sen rokotteen voi huoleti ottaa ja näin sanoivat sitten rokotuspaikassakin.... ja sain sen... koska jos nyt tärppäisi niin en missään nimessä haluaisi riskeerata sitä raskautta sikaflunssalla ja hoitajat näyttivät ohjetta jossa luki, että siitä ei ole mitään vaaraa sikiölle. Mutta jokaisen oma valinta se on.
 
Terveydenhuoltohenkilökuntaa olen minäkin ja rokotteen otin viime viikolla luomukiertoon pp3. Ensi kierrossa sitten vuorossa ivf jollei tästä kierrosta mitään tulosta. Samoin ajattelin minäkin kuin mm. Rosetta, että enemmän hyötyä tuosta rokotteesta minulle on kuin haittaa. Asiaa vahvisti myös se kun kysyin asiaa minua hoitavan Väestöliiton henkilökunnalta joka suositti rokotetta samoin. Tilannetta tietenkin helpotti osaltani se, etten ole toistaiseksi plussanut. -mutta enköhän minä olisi päätynyt samaan ratkaisuun siittenkin. Onhan se kova kuumekin jo riski sikiölle.
 
Eilen juuri kyselin Taysissa lääkäriltä asiaa. Suosittelevat ehdottomasti kaikille raskaana oleville sitä, heti kun sen täällä alkaa saada (kai parin viikon sisällä?). Sellaisille joiden hoidot ovat kesken, esim alkionsiirto juuri tulossa lääkäri ei vielä osannut sanoa mikä on parasta. Juuri polilla sitä kai pohditaan, että missä vaiheessa rokote kannattaa ottaa. Varmasti, jos ei juuri vain päiviä ennen siirtoa sitä ota niin kannattaa ottaa, jos sen saa esim. työn takia. Ja heti ihan alkuraskaudessa itselle sitä suositeltiin. Sain siis tällä viikolla tietää positiivisesta tuloksesta ivf-hoidon jälkeen ja lääkäri suositteli heti ottamaan kun sen saa.
 
Heippa, ihan uusi täällä. Olen käynyt vaan lueskelemassa ja aloitanpa tästä aiheesta. Onko joku huomannut kysyy esim inssin jälkeen, ett millon uskaltaa ottaa sikarokotteen. Mulla viikko sitten ollut inssi ja nytten pähkäilen, ett voiko se rokote aiheuttaa kiinittymieen ongelmii tai mahdollisees sikiön kehitykseen, jos nyt tästä kerrasta on tärpännyt..?? Ihan sekaisin oon ajatusteni kanssa...
 
RPM
Alkuperäinen kirjoittaja Smirg:
Heippa, ihan uusi täällä. Olen käynyt vaan lueskelemassa ja aloitanpa tästä aiheesta. Onko joku huomannut kysyy esim inssin jälkeen, ett millon uskaltaa ottaa sikarokotteen. Mulla viikko sitten ollut inssi ja nytten pähkäilen, ett voiko se rokote aiheuttaa kiinittymieen ongelmii tai mahdollisees sikiön kehitykseen, jos nyt tästä kerrasta on tärpännyt..?? Ihan sekaisin oon ajatusteni kanssa...
Minulla sanottiin Turun AVA:sta että ei kannata sillon vielä ottaa kun ei edes tiedä onko tärpännyt mutta sitten heti kun on tehnyt, toivottavasti, + testin
niin voi huoletta ottaa.
Itse testailen ensi ke että saapa nähdä miten käy :)
 
Mä soitin eilen naikkarille, ja olivat sitä mieltä, ett he suosittelee sitä, vaikka mitään tietoa ei ole aiheuttaako se jotain. No, mä otin sen rokoitteen tänään ja nytten sitten ihmetellään, ett mitä tapahtuu. Terveydenhoitoalalla työskentelvänä se joka tapauksessa oli suotavaa ottaa. Eli plussasin tai en, niin ois se pitänyt ottaa.. Mä vaan mietin toki, ett jos inssissä ois tärpännyt ja jos alkio ois kiinnittynyt, niin mitä jos jotain haittaa ois. Voi hitsi kun nää on inhottavii asioita miettiä. No, otettu mikä otettu. Eipä sikalunssa toivottavasti tuu.
 
Sartsa83
Nii eli kannattaa vai ei kannata ottaa kun käy hoidoissa? ... Eli kun syö clomeja, pistelee hormoonipistoksia jne ja sitten kun menee just inssiin? Mulla on nyt kierto ihan alussa ja huomenna alotin clomit mutta mietin juuri tuota että voiko rokotteen ottaa jos käy hoidoissa? Taysin hormoni- ja lapsettomuuspolilla ei tänää vastattu, et oisin kysyny.. muutenki tarvii vielä kysyä kun uutisissa sanoivat että syöpää sairastavien omaiset saisivat rokotteen, et kun oma äitini sairastaa syöpää, saisinko sen myös itse? Tosin emme asu samassa taloudessa, et onko siinä sit joku pykälä. Vaikeita asioita.
 
Täällä yksi, joka ei ehtinyt rokotukseen. Lisäksi sairastan astmaa. Meille tehtiin IVF 27.10. eli nyt on pp 9. Ensi viikolla oli tarkoitus mennä ottamaan rokote, koska kuulun riskiryhmään. Mutta ehdin sairastua eilen, sikaflunssaa tämä todennäköisesti on, kaikki oireet täsmää, äkillinen 39 asteen kuume, kovat lihassäryt, päänsärky, yskä. Taisi meidän hoito epäonnistua. Ja kaikki vain siksi, että työkaverini tuli kipeänä töihin ja sain tartunnan.
 
Sartsa83
Voi Chloe olipa työkaverisi typerä kun tuli kipeänä töihin. Toivotaan ettei tuo tauti vaikuttais ivf:ään vaan se olisi onnistunut. :heart: Voimia ja jaksamista. :hug:
 
Itse olen terveydenhuoltoalalla ja sain piikin viikko sitten torstaina ja alkioiden siirto tehtiin nyt keskiviikkona. Kysyin asiaa niin työpaikan infektiolääkäriltä kuin yksityiseltä klinikalta, jossa siirto tehtiin ja kaikki oli ehdottomasti sitä mieltä, että rokote kannattaa ottaa heti kuin mahdollista (vaikka kesken hoitojen). Punahilkka
 
Voikohan tämmönen pitää paikkaansa..

http://labvirus.wordpress.com/2009/11/06/reports-of-miscarriages-resulting-from-the-h1n1-vaccine-shot/

Joo, on enempi odotuspuolen juttuja eikä niinkään hoito-/kiinnittymisvaiheen, ja menee asioiden edelle, mutta sattuneesta syystä en halua sinne puolen mennä edes käymään...:ashamed: Itse en tiedä uskaltaisinko ottaa varsinkaan jos raskaus olisi kovin alkuvaiheessa.
 
Otin itse sikaflunssa rokotteen clomifenin syönnin aikaa (iui tänään) + puregon pistokset tulivat rokotteen jälkeen. Kysyin LPSHP:stä ja sieltä meinasivat että ei haittaa. kuulun itse hoitohenkilöstöön.
 
risupesä Jospa mulla nyt raskaus alkaa (nyt pp7) niin en kyllä mene rokotetta ottaan. Kiitos kun lisäsit tuon linkin, se auttoi valaisemaan asiaa. En huomannut katsoa missä maassa nuo oli tapahtunut, eli tuliko Suomeen samaa rokotetta, mutta kuitenkin. Tosi vaikea asia. :'(
 
en ota, vaikka raskautuisinkin. sen verran arveluttaa koko touhu.
otan reilusti D-vitskua(väh.120µg) ja C-vitskua! (+muutamaa muuta). tottakai yritän myös syödä terveellisesti, mutta sitä nyt ei aina jaksa... enkä edes usko että nykyruuasta saa oikein mitään hivenaineita.
ympärillä on vaikka kuinka jo todettuja ja toteamattomia SI:ja.. ja työskentelen infektio-osastolla, jossa SI-tapauksia. (myös niitä, jotka on ottanut sen rokotteen, ja ovat huonossa hapessa..)
 

Yhteistyössä