Lapsettomuushoidot läpikäyneet kakkosen odottajat

Ajattelin aloittaa tämmöisen uuden pinon kaikille, joila on taustalla lapsettomuushoitoja joko esikoisen tai kakkosen kohdalla tai molempien.

Itselläni raskaus todella alussa, mutta käynnisellään keskustelua...

Meidän esikoinen on 1v.3kk. Jos kaikki menee hyvin niin sisarus syntyy lokakuun loppupuolella.
 
Minäkin voisin tulla tänne pinoon =) Oon kirjoitellut tuonne "tavallisten" puolelle mutta en ole jotenkin kokenut kuuluvani joukkoon...

Täällä valmiiksi 1v1kk PAS-poika ja nyt menossa rv 25+1, luomuylläriä odotellaan ja laskettu aika 1.6.
 
Kiva, että olette löytäneet tienne tänne!

Emilyn raskaus onkin jo mukavan pitkällä! Ja Raitapaitaisellakin on jo riskiviikot takana. Ihana juttu!

Mä joudun ihan laskemaan, että millä viikolla ja päivällä tässä mennään, mutta taitaa nyt olla 5+0 (lasken hedelmöittymisestä). Ultra TAYS:lla on kahden viikon päästä. Siihen asti tässä on kyllä vähän kuin veitsenterällä... siis epävarmoissa fiiliksissä. Tänään on vihlonut alavatsaa tuosta vasemmalta ja totta kai täyti surffailla tietoa kohdunulkoisesta raskaudesta... Menisipä aika nyt nopeasti, jotta voisi päästä tästä epävarmuudesta.
 
Moikka!

Minäkin voisin loikata tuttuun remmiin mukaan! :) Ellastiinan ja emilyn kanssa kirjoiteltiin jo edellisessä raskaudessa samassa pinossa.

Meillä siis esikoispoika on 1 v 2 kk. Esikoista yritettiin 1½ vuotta, taustalla minun pco ja ovuloimattomuus. Raskaus sai lopulta alkunsa 1. pistoshoito-IUI:sta. Synnytyksen jälkeen otin varuiksi ehkäisyksi kuparikierukan, joka poistettiin viime lokakuun alussa. Kuukautisia ei näkynyt, eikä kuulunut (tosin imetin vielä x-kertaa päivässä) ja munasarjat olivat rakkulaiset. Gyne ei paljoa luomutoivoja antanut, ja käski ottaa yhteyttä kun imetys on loppunut.

Yllättäen kuukautiset alkoivatkin vähän ennen joulua, kun yösyöttöjen poisjätöstä oli reilu kuukausi. Seuraavasta kierrosta sitten tärppäsikin tämä meidän luomuihme! Mitään varsinaista yritystä meillä ei ollut, joten aikamoinen ylläri oli tehdä positiivinen raskaustesti tammikuun lopulla. Nyt rv on 7+3 ja keskiviikkona näkyi varhaisultrassa pieni möykky, jolla sydän sykki villisti. :heart: Laskettu aika on 4.10.

Onko sulla Ellastiina jo paljon oireita? Mulla on taas pahoinvointi palannut, kun se ehti olla ruhtinaalliset 4 päivää poissa. En kyllä oksenna, kuten en esikoisestakaan. Palelu ja väsymys alkoivat jo ennen plussaa, muita oireita alkoi tulla sitten plussaamisen jälkeen.

Oletteko emily ja Raitapaitainen huomanneet jotain eroa ensimmäisen ja tämän toisen raskauden välillä? Mulla ainakin on ollut paljon vähemmän kohtutuntemuksia kuin esikoisesta. Silloin vihlonnat ja kipuilut alkoivat jo ennen plussaa, nyt niitä on tullut aina silloin tällöin hetkellisesti. Viimeksi mua närästi tosi paljon, mutta nyt on lähinnä sellaista kestokuvotusta. Punaista lihaa en pysty syömään lainkaan. Esikoisesta ei ollut mitään erityistä ruoka-ainetta, joka olisi ällöttänyt. Nyt pelkkä lihan hajukin saa vatsan vääntymään solmulle! :x Lisäksi rinnat eivät ole lainkaan kipeät. Johtuneeko siitä, että lopetin imetyksen vasta viikko plussauksen jälkeen.

Aluksi raskausviikot tuntuivat matelevan ihan yhtä hitaasti kuin ekassa raskaudessakin, mutta nyt kun aloitin työt, päivät menee tosi nopeasti, enkä puolet ajasta edes muista olevani raskaana. Lounaalla käydessä on tosi vaikea muistaa, että joitain ruoka-aineita pitäisi välttää jne. Raskaus ei vaan ole päällimmäisenä mielessä koko aikaa.

Kiva olisi, jos saataisiin tänne mukava tiivis porukka kirjoittelemaan! :)

-Pantsu ja möykky rv 7+3
 
Tervetuloa Pantsullekin :)!

Mulla on ollut selkeästi fyysisesti rankempi tämä toinen raskaus kuin ensimmäinen. Kuvotus ja väsymys oli alussa paljon voimakkaampaa kuin ekalla kerralla ja alaselkäkipu alkoi vaivata jo jossain 10 viikon kohdalla. Lisäksi harkkasuppareita tuli tosi paljon joskus viikoilla 15-17, nyt ovat onneksi vähentyneet mutta kauheasti en uskalla rehkiä.

Se on kyllä totta että nyt toisella kerralla ei ole ehtinyt miettiä tätä raskautta yhtään niin paljon kuin esikoisesta kun on tuo pieni puuha-pete vahdittavana :) Mullakin tuppas alussa unohtumaan koko raskaus, nyt kun tuota mahaa on jo aika lailla niin ei unohdu niin helposti!

Eroa ekaan raskauteen on ollut myös se, että mulla ei kipeytynyt rinnat oikeastaan ollenkaan, sen sijaan ne on turvonneet ihan jumalattomasti! Entisestä B-kupista E-kuppiin, saa nähdä mikä ö-kuppi on sitten kun maito nousee...

Ekalla kierroksella mua närästi aivan hirveästi, nyt on onneksi ollut vasta kerran paha närästys. Se on kyllä niin ikävä vaiva että saisi pysyä kokonaan poissa! Mulla ainakin närästys tuntuu melkein joltain sydänkohtaukselta! Esikoisesta himotti kaikki raikas ja terveellinen kuten hedelmät, tällä kertaa teki mieli syödä sipsejä ja hampurilaisia ym. rasvaista ja suolaista. Aluksi ei tehnyt makeaa mieli yhtään mutta nyt on taas alkanut maistua sekin vähän liikaakin!

Katselin vähän neuvolakorttia ja sf-mitta on ollut ihan sama molemmilla kerroilla näihin aikoihin, samoin verenpaineet ja hemoglobiini.

Liikkeitä aloin tuntea myös aika lailla samoilla viikoilla, kunnolla joskus 17 viikon aikaan, vaikka monesti sanotaankin että uudelleensynnyttäjä voi tuntea toisesta jo aikaisemmin.

Maha on kuvien perusteella ehkä aavistuksen isompi nyt kuin viimeksi, mutta hyvin saman mallinen kuin esikoisestakin. Painoakin on tullut aika lailla samalla lailla eli tähän mennessä joku viitisen kiloa lisää.

Toivottavasti saadaan tänne vielä lisää porukkaa kirjoittelemaan :)
 
Tervetuloa Pantsu!

Mulla on ollut kuvotusta lähes päivittäin. Jo ennen raskaustestin tekemistä oli kuvotusta, joten plussa ei kamalasti yllättänyt. Nyt on jo vähän närästänyt, mitä olen ihmetellyt myös (onko kuitenkaan tässä vaiheessa vielä raskaudesta johtuvaa). Kohtutuntemuksia on myös ja ne välillä pelästyttävät (kuten tänä iltana). Niitä en juuri ekasta raskaudesta muista, koska ensimmäiset viikot vuosin verta sen verran, että kaikki muu taisi unohtua. Se oli lähinnä selviytymistä päivästä toiseen (siis hematooma oli). Nytkin aina välillä pitää mennä kurkkaamaan, ettei "hulahdus" ole verta (koska käytän Lugeja, niin hulahtelee toisinaan lääkettä housuun).

Mäkin olen töissä, joten päivät ovat aika kiireisiä. Odotan kuitenkin kovasti huhtikuuta ja sitä, että alun epävarmuudesta pääsisi ylitse.
 
Tulin just neuvolalääkäristä, tuliaisina labralähete kun proteiinit oli yhdellä plussalla. Olin myös lihonut törkeät 1000g/viikko joten nyt loppui porsastelu:kieh: No ihmeesti onkin alkanut mammafarkutkin kiristää... Sokerirasitukseenkin joudun kun viime raskaudessa oli 2h arvo juuri se raja-arvo vaikkei raskausdiabetesta diagnosoitukaan.

Ainoa hyvä uutinen oli se, että saan kinuamani lähetteen loppuraskaudesta kättärille kontrolliultraan koska ekassa raskaudessa istukka oli synnytyshetkellä erittäin kalkkinen eli melkein jo lakannut toimimasta. Viikkoja nyt 25+6.
 
Ellastiina: Mulla oli viime raskaudessa ihan hirveä närästys koko ekan kolmanneksen. Se on käsittääkseni ihan tyypillinen raskausoire. Tässä raskaudessa se on onneksi ollut aika maltillista.

emily: Toivottavasti ei enteile raskausmyrkytystä! Hyvä, että pääset ultraan. Missä vaiheessa sitä istukkaa ultrataan, tai siis kuinka myöhäisillä viikoilla?

Oletteko jo miettineet, miten pärjäätte kahden lapsen kanssa? Emilyllä ja Raitapaitaisella on vähän enemmän aikaa ollut sulatella asiaa. Mulle tää raskaus ja kohtalaisen pieni ikäero tuli jotenkin niin yllätyksenä, että mietin aika paljon sitä, kuinka pärjään. Kuinka aikaa riittää esikoiselle, onko hän kovin mustasukkainen? Entä jos vauva onkin haastava, temperamenttinen, koliikkinen, allerginen?

Esikoinen on nyt niin valloittavassa iässä, oppii koko ajan uutta, on vähän itsenäisempi, että jotenkin uuden vauvan mukaan tulo on "askel taaksepäin". Pidin kyllä vauva-ajasta, mutta nyt kun tietää kuinka sitovaa pienen vauvan hoito on, jotenkin vähän ahdistaa jo ajatus, että taas joutuu olemaan koko ajan saatavilla. Nautin täysin siemauksin työstä ja siitä, että mulla on omaa aikaa ja omia juttuja täysin irrallaan lapsesta, ja niiden menetys näin pian tuntuu isolta luopumiselta.

Toisaalta näistä ajatuksista tulee tosi huono omatunto ja syyllisyys. :( Esikoista kun odotettiin ja kaivattiin niin pitkään, etten osannut koko odotusaikana ajatella mitään negatiivisia asioita lapsen saamiseen liittyen. Entä jos en osaakaan suhtautua tähän toiseen lapseen niin positiivisesti tai rakastaa häntä yhtä paljon kuin esikoista? Nämä on varmaan ihan normaaleja ajatuksia, ja onhan tässä tietysti vielä pitkä aika odotusta ja raskautta jäljellä.

Mulla on eka neuvola perjantaina ja sain jo ajan nt-ultraankin. Se on 18.3.

-Pantsu ja möykky 8+0
 
Pantsu kyllä mua mietityttää kovasti se miten pärjää kahden pienen kanssa! Meillä poika oppi vasta kävelemään ja on aika uhmakas tapaus, ei-sana ei tunnu menevän välillä jakeluun millään... Toisaalta mulla on oman pikkusiskoni kanssa sama ikäero (1v5kk) mikä näille tulee ja ihan hyvin oli kuulemma mun vanhemmat pärjänneet, tai äitihän meitä lähinnä hoiti kun isä oli töissä.

Samoin olen lähinnä saanut vaan positiivisia kommentteja tuohon pieneen ikäeroon liittyen. Täytyy kyllä toivoa kovasti että tuleva vauva olisi terve ja hyväuninen. Mua hirvittää ehkä eniten se valvominen taas; se otti ehkä eniten viimeksi koville. Nyt ollaan niin hyvässä tilanteessa että esikoinen nukkuu omassa huoneessaan yleensä koko yön heräämättä n.19.30-7.30 joten se 2h välein heräily imettämään tuntuu aika hurjalta ajatukselta... Mutta toisaalta eihän sitäkään iän kaiken kestä, niin olen yrittänyt kaikista vauva-ajan haasteista ajatella :)

Se kontrolliultra on mulla ilmeisesti 2. neuvolalääkärin jälkeen, eli joskus viikoilla 35-36 varmaan. Onneksi pääsen tuonne julkiselle puolelle, muuten olisin kyllä oman mielenterveyden takia joutunut varaamaan ajan yksityiselle ja se on kuitenkin aika kallista lystiä!
 
Olipas hyvä Emily, että sait ajan siihen kontrolliultraan! Aika pelottava juttu oli varmaan kuulla synnytyksen jälkeen, vaikka kaikki päättyikin hyvin.

Kyllähän tähän kakkosraskauteen liittyy hyvin erilaiset fiilikset kuin ekaan. Samoja mietteitä hieman mietin kuin Pantsukin. Tuntuu, ettei kukaan lapsi voisi olla niin rakas kuin esikoinen. Mutta tosi asia on, että tämä kakkonen tulee olemaan ihan yhtä rakas. Yövalvomisten uudelleen aloittaminen kanssa vähän mietityttää juuri kun esikoinen on alkanut nukkua hyvin yönsä... Onneksi tässä on aikaa kasvatella mahaa ja tottua ajatukseen. Henkinen valmentautuminen on vielä ihan kesken. Siitä olen iloinen, että saan jäädä taas kotiin! Olen siis ollut töissä siitä asti kuin esikoinen täytti vuoden. Odotan kotiin jäämistä todella paljon!

Mitenkäs Raitapaitanen? Mitkäs sun fiilikset ovat, kun teillä kuitekin tätä kakkosta ehdittiin yrittää pitkään ja hartaasti ennen kuin raskaus lähti? Onko samanlaiset fiilikset kuin esikoisesta?
 
Viimeksi muokattu:
Ei löytynyt labratuloksista mitään joten ilmeisesti se proteiinit yhdellä plussalla oli ihan vaaratonta =) Sain varattua ajan sokerirasitukseenkin, se on 9.3. ja odotan jo kauhulla etukäteen miten hirveä olo tulee... Viimeksi meinasin oksentaa ja pyörtyä sinne.
 
Täytyypäs vähän nostaa tätä pinoa, kun on vajonnut niin alas...

Tänään oli ultra ja siellä näytti olevan kaikki kunnossa. Olin arvioinnut viikotkin ihan oikein eli tänään on 7+0. Kyllähän se taas mieltä kevensi... Nyt sitten odotellaan NP -ultraa, joka on 12.4. Eskoisesta emme osallistuneet seulontoihin. Kävimme vaan ultrassa. Täytyy vielä miettiä, mitä nyt teemme.
 
Heippa:)
Voisin minäkin tänne uskaltautua kirjoittelemaan,kun varhaisultrassa eilen kaikki hyvin. Viikkoja nyt huimat 7+2. Icsillä raskaus saatu aikaan,kuten esikoisestakin. Mennäänkin Ellastiina tosi samoissa:) Pantalaimonin raskaus taisi olla myös aika samoissa,hivenen pidemmällä,mutta lokakuun lapsia kuitenkin:)

Tämä raskauden alku on pahoinvoinnin osalta ollut ihan eri luokkaa kuin esikoisesta,silloin mikään ei pysynyt sisällä näillä viikoilla. Pisti kyllä huolettamaan onko kaikki hyvin,vaikka ihana voida paljon paremmin! Megaväsymys ja jatkuva päänsärky/migreeni on kyllä nyt kiusannut,jospa nekin alkaisi vähitellen helpottaa...

Meillä esikoinen nyt 2v2kk tällä hetkellä. Ihana,hyvin tempperamenttinen ja vilkas tyttö:) Mikäli kaikki sujuu hyvin,ikäeroa tulee olemaan 2v10kk. Mietin välillä jo nyt miten kaikki tulee sujumaan toisen kanssa valvomisineen ym. kun on sitten kuitenkin esikoinen jonka kanssa päivät touhuttava. No kaippa kaikki sujuu omalla painollaan,vaikka taatusti asiaa tulee vielä panikoitua kun toisen lapsen tulo tulee myöhemmin todellisemmaksi...
 
Tervetuloa mukaan annuli =)!

Terkka olikin saanut lääkäriltä ohjeen että pitää ottaa toi virtsakoe uudestaan ja vien sen nyt samalla kun mulla on ke sokerirasitus. Mitään oireita ei kyllä esim. tulehduksesta ole, mulla on ollut aiemmin monesti ja tiedän hyvin miltä se tuntuu.

Vauva on alkanut mellastaa mahassa entistä tarmokkaammin, oikeen ootan että se vielä tuosta kasvaa ja voi nähdä kunnolla mahanahkan läpi liikkeitä =)

Emily ja Sissi 27+5
 

Yhteistyössä