Lapsettomuushoitojen työpoissaolot palkattomia??

Tervehdys!

Olisin kovasti kiinnostunut tietämään muiden työpaikkojen käytännöistä näissä asioissa eli onko teidän lapsettomuushoidoista johtuvat poissaolot palkallisia vai palkattomia?

Mun esimies sanoi, että ne on meillä ainakin palkattomia. : /

Etukäteiskiitos vastauksista.

-lumileopardi:heart:
 
Mie taisin saada silloin aikoinaan palkan niistä kolmesta sairaslomapäivästä. Ilmoitin työpaikalle vasta samana aamuna, kun olimme jo menossa punktioon, että jään sairaslomalle. En kertonut edes syytä siihen sairaslomaan.
 
Tää riippuu varmaan ihan hirveästi työnantajasta. Joissain paikoissa (esim. mun edellisessä työpaikassa) saa olla ilmoituksella pois 3 saikkupäivää, ja niistä saa palkan. Mun ei koskaan tarvinnut kiikuttaa sairaslomatodistuksia tms.

Joissain paikoissa taas ei voi päivääkään olla pois ilman ko. paperia, ja siinä pitää lukea selvästi kaikki koodit sun muut. Ja koodistahan sit selviää, missä toimenpiteessä on ollut. Suuri osa työnantajista ei tosiaan korvaa sairaslomaa joka johtuu ei-terveydellisestä syystä. Lapsettomuutta kun ei lasketa sairaudeksi :(
 
Meillä piti olla sairaslomatodistus ja sen mie kuskasin sitten työnantajalle, joka sitten lähetti sen eteenpäin. En ole 100 % varma tuosta palkka-hommasta, koska aikaa on kuitenkin yli puolitoista vuotta, mutta muistaakseni en ainakaan huomannut, että olisi ollut huonompi palkka siltä kuulta.
 
On kai mahdollista saada lääkärintodistukseen syyksi myös vatsakivut tms.

Onhan tuo aika kikkailua, mutta hoidot tulevat ainakin yksityisellä kalliiksi muutenkin. Itselleni olisi ollut myös suht mahdoton ajatus kertoa hoidoista töissä.

Itselleni hoitaja tarjosi todistusta, josta ei käy lapsettomuushoidot ilmi. Lääkäri oli kuitenkin sit lätkäissyt siihen nimmarinsa alle leiman, jossa luki klinikan nimi :) En sit käyttänyt todistusta, koska oli mahdollista olla 3 päivää omalla ilmoituksella. Onneksi minulla oli itsenäinen työ ja ihanan "löysä" pomo. Sanoin vaan etukäteen, että sillä ja sillä viikolla joudun tod näk operaatioon eli en esmes sopinut kokouksia sille viikolle. Pomo ei edes ihmetellyt, miksen tiennyt tarkkaa operaatiopäivää. Tai sitten hän arvasi ja oli siksi hiljaa...
 
Niin, eihän se sairaus ole, että tavallaan ymmärrän pointin, vaikka en sama mieltä olisikaan. Meillä esim. viisaudenhampaan poistosta johtuvasta sairauslomasta (kuume, tulehdus, kipu) ei saa palkallista saikkua, mutta abortista palkallista saa kyllä. Ällöttävää.
 
Mun ei ole tarvinnut olla vielä pois töistä kokonaisia päiviä eli lääkärikäynnit ovat osuneet iltapäiviin tai aamupäiviin, niin että olen lähtenyt töistä aiemmin tai mennyt töihin myöhässä. Syyksi olen sanonut lääkärikäynnin tai henkilökohtaisen menon ja olen saanut palkan normaalisti koko päivältä. Esimies ei ole kysellyt sen enempää.
 
Esimieheni tietää että ramppaan hoidoissa ja nyt kun kerroin että ivf alkaa tämänvuoden puolella ja että minulla on juurikin se 3x päiväpekkasta käytettävissä vielä niin oli jopa oudon näköisenä katsomassa että käytät ne sitten siihen?? Mun mielestä taas ei oo muuta vaihtoehtoakaan kun kerran on pekkaset meillä olemassa. En kehtais olla kolmea päivää saikulla "itse aiheutetusti" ja etukäteen tietäen... sen jälkeen vielä nappaisin 3 päivää hupilomaa?

Eri asia on sitten sellainen työ jossa ei näitä harvinaisia pekkasia kerry... Silloin on kolmen päivän palkan menetys aika susinen homma.

Pystyn myös lääkärikäynteihin käyttämään tuntipekkasia ja ehdin jopa ravaamaan työn välissä ultrassa kun lääkäriin on töistä vain vartin matka.
 
Meillä kuulemma jos lapsettomuus johtuu toisesta osapuolesta, sairausloma on palkaton ja jos työntekijästä itsestään, silloin on palkallinen. Mikä on aivan naurettavaa ja älytöntä, kun ainahan ne hoidot tehdään naiselle oli kyse kummasta tahansa. Ja kun usein ei selvää syytä kummastakaan edes löydetä. Tai syytä kummassakin. Meillähän siis miehestä jo löytynyt, minun osuus selviää sit vasta punktiossa, kun katotaan munasolujen laatua. Lääkäri on sanonut, että ei tässä vielä tiedetä, jos syytä on kummassakin. Mutta eihän ne siihen saikkulappuun kirjoita, että kenestä se lapsettomuus johtuu? Tuskin. Ja jos töistä soitellaan polille, niin saavatko ne sieltä mitään tietoja edes antaa? Pomo sanoi kuitenkin (kerroin, että ei ole ihan täysin selvillä "syylliset"), että tuo vaan sit se sairauslomalappu, hän voi antaa siitä puoltavan lausunnon. Mitä lie sekin tarkoittaa.
 
Palkatontahan ne, jos ei satu olemaan mahdollisuus olla poissa töistä ilman todistusta tai sitten palkanlaskija ei ymmärrä.

Ja jotenkin kyllä ymmärränkin tavallaan. Eihän se ole työnantajan vika, ettei tule raskaaksi, miksi tämän pitäisi rahallisesti avustaa lapsettomuushoidoissa? Onhan se lapsen hankkiminen kuitenkin jotain sellaista, mitä ei ole pakko tehdä, se on ihan oma valinta... tai siis oma valintahan se ei ole kuten me kaikki hoidoissa olevat tiedetään... mutta kuitenkin sinänsä ymmärrän työnantajia, vaikka mekin ollaan jo 3000 euroa noin hommaan saatu menemään.
 
Meidän alalla palkatonta.

Tässähän voi olla alakohtaisia tes-eroja. Käsittääkseni palkallinen sairasloma on suurimmassa osassa tarkoitettu akuutin sairauden tutkimiseen ja hoitoon. Kun sairaus diagnosoitu, sen jälkeen ei enää palkallista. Esim. itselläni krooninen sairaus, johon liittyen ajoittain operaatiopäiviä. Ne menevät omalla kustannuksella juuri samaisesta syystä.
 

Yhteistyössä