Lapsi 1v ja hemppari 106. Terkka ei sitten osannut sanoa onko hyvä huono vai mikä..

  • Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti
..
Meillä oli tänään 1v neuvola ja pojalta mitattiin hemppari.
Tulos oli 106. Terkka mietti ja puntaroi että oliko se nytten minkälainen. Eka kuulosti ehkä huolentuneelta, sitten sanoi että se on ihan ok ja sitten taas epäröi ja mietti ja sitten tuli lopulta siihen tulokseen että se on ihan ok.

No kiva. Jäi itellekkin tosi epävarma fiilis nyt et pitääks tässä huolestua vai onks se tosiaan ihan ok vai miten.


Mulla itelläni on aina ollut alhanen hemppa, mut en tiedä sit onks näillö yhteyttä toisiinsa.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Miksiköhän mittaa, jos ei osaa edes tulosta tulkita?
Meillä ei oo koskaan tuon ikäisiltä lapsilta mitattu.
jaa,a... tosi epävarma olo mulle nyt jäi ja mietin nyt et pitääkö tosiaan tehdä jotain jatkossa vai mitä.. :/
 
Ihan normaali. Mun pojalla oli kans varmaan yhtä matalaa (7-v sitten ) tytöltä ei mitattu. 1-v ei hirveesti kuitenkaan määrällisesti oo syönyt mitään rautapitoista ja aika harvalle on määrätty rautaa. Lähinnä keskosille määrätään vauvaiällä rautalisää ja sit moniallergiselle.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Tässä viitearvot: 4 kk-2 v 100 - 141 g/l. Eli rajoissa on, mutta vähän alakantissa.
Okei.

Täytyy varmaan alkaa sit syöttää enempi rauta pitosta. Tai siis ihan tarkkailla et saap enempi rautapitosta pöperöö.


Mitkäs olis hyviä tuon ikäselle?
Mitkä meni vaik ihan välipalana ja helposti napsittavina?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja BellaMarie:
Ihan normaali. Mun pojalla oli kans varmaan yhtä matalaa (7-v sitten ) tytöltä ei mitattu. 1-v ei hirveesti kuitenkaan määrällisesti oo syönyt mitään rautapitoista ja aika harvalle on määrätty rautaa. Lähinnä keskosille määrätään vauvaiällä rautalisää ja sit moniallergiselle.
Mun esikoinen joutu synnytyksestä suoraan lastenosastolle mm. tuon alhasen hempparin vuoksi
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Miksiköhän mittaa, jos ei osaa edes tulosta tulkita?
Meillä ei oo koskaan tuon ikäisiltä lapsilta mitattu.
jaa,a... tosi epävarma olo mulle nyt jäi ja mietin nyt et pitääkö tosiaan tehdä jotain jatkossa vai mitä.. :/
Meiltäkään ei ole koskaan mitattu neuvolassa hemoglobiinia. Tosiaan se on vielä ihan viitearvojen sisällä, joten en sinuna kauheasti huolestuisi. Mutta pyydä mittaamaan seuraavalla kerralla uudelleen ja katso, mihin suuntaan on mennyt.

Musta on todella surullista, että sellaiset ihmiset mittailee niitä, joilla ei ole mitään käsitystä normaaliarvoista. Sen vuoksi uskaltaisin väittää, että tämä kyseinen neuvolatäti ei tiedä siitä mittaamisestakaan juuri mitään. Siihen kun liittyy muutakin kuin reikä sormeen ja tippa verta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voisko toi muuten johtuu siitä et nyt kesällä ei pojalle oikein maito maistunut?
Ja maito nostaa hemoglobiinia... miten?

Päinvastoin, runsas maitotuotteiden käyttö haittaa raudan imeytymistä.
Heh heh vaan itsellesi..

Onko aina pakko aukoa päätään kaikessa? :eek:

Toinen huolissaan lapsensa hempasta niin joku idiootti tulee naureskelee et heh heh joo "ja maito nostaa hemoglobiinia..miten? "

Ja joo.. ei oo sellanen päivä ettäkö tuollaiset ei nostas ärsytystä.
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alle alarajan on.

http://www.huslab.fi/ohjekirja/2475.html
no ei tolla voi mitata tuon ikäisen. liian laaja ikä skaala
Miten niin liian laaja? Ja millä se sitten mitataan? Kyllä nuo viitearvot on aika tarkkaan mietitty. Mutta rajoissa on näköjään vähän paikkakohtaisia eroja, sillä ei tosin ole mitään kliinistä merkitystä. Jos tämän ap:n lapsen hb menee alle sadan, niin sitten haluaisin kyllä mittauttaa labrassa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Miksiköhän mittaa, jos ei osaa edes tulosta tulkita?
Meillä ei oo koskaan tuon ikäisiltä lapsilta mitattu.
jaa,a... tosi epävarma olo mulle nyt jäi ja mietin nyt et pitääkö tosiaan tehdä jotain jatkossa vai mitä.. :/
Meiltäkään ei ole koskaan mitattu neuvolassa hemoglobiinia. Tosiaan se on vielä ihan viitearvojen sisällä, joten en sinuna kauheasti huolestuisi. Mutta pyydä mittaamaan seuraavalla kerralla uudelleen ja katso, mihin suuntaan on mennyt.

Musta on todella surullista, että sellaiset ihmiset mittailee niitä, joilla ei ole mitään käsitystä normaaliarvoista. Sen vuoksi uskaltaisin väittää, että tämä kyseinen neuvolatäti ei tiedä siitä mittaamisestakaan juuri mitään. Siihen kun liittyy muutakin kuin reikä sormeen ja tippa verta.
Esikoisellakaan ei koskaan mitattu, mut oisko tää joku uus juttu sitten. Kun sanoi et yleensä mitataan jo 10kk iässä.

Täytyy nyt koittaa kattoo et saa enempi rautapitosta.

ja tosiaan vaikka kysellä jostain et pitäskö tutkia tarkemmin.


Niin ja vielä se ekaksi mittasi päänkin väärin ja meni tosi huolestuneen näköseks ja sit mittas uudelleen ja olikin enempi.
Kauheita sydämen pampatuksia sai aikaan tuo reissu.
 
Noi hus-labin arvot on kuitenkin pvk:sta otettu. Mullakin on ollut sormenpäästä otettuna 95, pvk:ssa sit 115. Ja samana päivänä otettu molemmat ku sain silloin heti lähetteen labraan ku olin raskaana. Jos sun lapsi ei vaikuta erikoisen väsyneeltä, niin ei mitään hätää. Lihaa, ruisleipää, puuroa varmaan tuommoiselle vuosikkaalle voi suositella. Voithan sä kurkata alaluomen alle onko ihan vaalee vai näkyykö vähän punoitusta.

En usko et enää hirveesti alle kouluikäisiltä edes hemppaa mitataan, ellei jotain epäillä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voisko toi muuten johtuu siitä et nyt kesällä ei pojalle oikein maito maistunut?
Ja maito nostaa hemoglobiinia... miten?

Päinvastoin, runsas maitotuotteiden käyttö haittaa raudan imeytymistä.
Heh heh vaan itsellesi..

Onko aina pakko aukoa päätään kaikessa? :eek:

Toinen huolissaan lapsensa hempasta niin joku idiootti tulee naureskelee et heh heh joo "ja maito nostaa hemoglobiinia..miten? "

Ja joo.. ei oo sellanen päivä ettäkö tuollaiset ei nostas ärsytystä.
älä välitä ap.. nää on näitä sarjassamme "olen idiootti ja näytän sen muillekkin"


Ota yhteys lääkäriin ja pyydä et jos tutkittas ihan labrassa toi hemppa
 
p
Alkuperäinen kirjoittaja BellaMarie:
Noi hus-labin arvot on kuitenkin pvk:sta otettu. Mullakin on ollut sormenpäästä otettuna 95, pvk:ssa sit 115. Ja samana päivänä otettu molemmat ku sain silloin heti lähetteen labraan ku olin raskaana. Jos sun lapsi ei vaikuta erikoisen väsyneeltä, niin ei mitään hätää. Lihaa, ruisleipää, puuroa varmaan tuommoiselle vuosikkaalle voi suositella. Voithan sä kurkata alaluomen alle onko ihan vaalee vai näkyykö vähän punoitusta.

En usko et enää hirveesti alle kouluikäisiltä edes hemppaa mitataan, ellei jotain epäillä.
Minkäslainen sen alaluomen alunen pitäisi olla?

Ei hän vaikuta mitenkään erikoisen väsyneeltä.
VAuhtia ja vaarallisia tilanteita riittää pitkin päivää.

Päikkäreiltä herätessää on joskus kiukkuinen. Ja tänään kun heräs niin jotenkin hiemn silleen vapis/täris.. mut ajattelin et on viel unenpöpperössä tai viilee.. mut en tiijä..

itteeni vapisuttaa sillon kun en oo muistanut syödä tapeeks usein ja verensokeri alhaalla.

 
Voithan sä pyytää lähetettä labraan jos huolestuttaa.

Siis silleen vaan kurkkaa tuonne silmään, eli vedät vähän alaluomee, niin joko se punoittaa tai sit ei. Vaikee neuvoo jos et oo koskaan katsonut. Mä nään iteltäni heti onko huono vai vähän parempi. Hyvä mulla on harvoin. Paljon vaaleemmat ku vaik miehellä.
 

Yhteistyössä