Lapsi 2v6kk ja ongelma kuivaksi opettelussa.

Esikoinen on 2v6kk ja pidimme koko kesän päivät ilman vaippaa. Välillä hän sanoi, että pissahätä ja välillä ei, eli vahinkoja tuli useita päivässä.

Esikoinen aloitti tarhassa muutama viikko sitten ja kerroimme heille mitä olimme kesällä tehneet, koskien kuivaksi opettelemista. Tädit ilmoittivat, että jatkavat samaa linjaa, eli lapsi ilman vaippoja hereillä ollessa. Heti ensimmäisenä päivänä tuli vahinko ja sen tädit kuittasivat, ettei lapsi ole vielä valmis. Tämän jälkeen he eivät ole suostuneet pitämään lasta ilman vaippaa..

Miten meidän kuuluu nyt suhtautua tähän? Onko se tosiaan niin ettei lapsemme ole vielä valmis vai eväsivätkö he häneltä mahdollisuuden edes oppia kuivaksi? Vaadimmeko heitä pitämään lasta ilman vaippa vai mikä olisi paras vaihtoehto?
 
vielä ole.. Ystäväni tyttö yli 3 ja vieläkin vaippa.Liikaa ei saa tuputtaa lasta kuivalle,menee pipariksi.mun tyttö ite tajus miten hienoa onkaan pissiä pottaan,sit se vaan jäi pois.Eli todennäköisesti lapsenne ei vielä oo valmis luopuun vaipasta.Aika hassua että hoidossa tuolla lailla kuittaavat. Yleensä ne avustaa siihen.Mä ostin neidille niitä kuivaksi harjoitteluvaippoja.Ne pysyy kuivina,mut tuntuu tosi märiltä. Koklaa. Sit vasta huolestut jos yli 4v vielä haluaa kulkea vaipan kanssa. VIELÄ EI MITÄÄN KIIRUSTA,PIKKUHILJAA =)
 
No oho-sanon minä! :eek: Luultavasti päivähoidon aloittaminen vaikuttaa siihen että tuli vahinko ja tuleehan niitä vaikka ei hoidossa aloittaisikaan. Aikuiset vaan haluaa päästä helpolla, ei viitsitä siivota jälkiä. En tiedä ehkä mun oma lapsi oppi aikasin kuivaksi, koska oli tuossa iässä päiväkuiva ja jätti myös yövaipan pois oma-aloitteisesti, mutta kannattaa kyllä puhua asiasta vaikkapa parin viikon päästä ja ainakin kotona olla ilman vaippaa jos suinkin yhtään sujuu.
 
Meillä on ihan päinvastaisia kokemuksia päiväkodista. Lomalla 2v4kk poika harjoitteli olla ilman vaippaa osan päivästä. Toki ei osaa itse ilmaista hätää, mutta pissaa/kakkaa pottaan kun huoltajat ovat aktiivisia. Muuten tulee tietty housuun.

Ekana hoitopäivänä en pistänyt pikkareita mukaan (kun ei aamulla ehtinyt puhua hoitajien kanssa asiasta) ja illalla oli jo viestiä kotiin, että eikös pojalla voisi pitää pikkareita. Nyt on aamupäivällä ja iltapäivällä ilman vaippaa. Vaippa nukkuessa ja ulkoillessa. Vahinkoja syntyy joskus, mutta eihän se haittaa...

Pointtini on, että kun ei ota liikaa stressiä, niin onnistuu myös päiväkodissa. Kotona on joskus vaippa ja joskus ei. Riippuu vanhempien innosta juoksuttaa potalla.
 
Tässä on toinen keskustelu aiheesta...
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1110925

Ei munkaan mielestä kiirettä kannata pitää, vaikkakin tuo hoitopaikan tapa vähän ihmetytti. Yleensähän päiväkodit ja pph:t kannustaa pottailuun ja aloittaa pottaan tutustumisen ajoissa muiden kanssa... Kolme vuotias alkaa olla jo siinä main että pottailua voisi aktiivisemmin kokeilla jos ei vielä siihen mennessa ole itse potasta kiinostunut (niinkun meillä kävi). Meillä kakkonen kaksi vuotias enkä vois ees ajatella että hän osais potalla käydä ja tuntea milloin sinne on mentävä. Tekee kyllä usein kun laittaa sinne istumaan mutta ei siis oma-aloitteisesti.
 
No, jokainen lapsihan on ihan oma yksilö. Toinen oppii nopeammin kuin toinen. Mulla samanikäinen neiti kotona ja oppi päiväkuivaksi alkukeväällä. Alussa pidettiin vaippaa kun ulos lähdettiin Mutta sekin jäi pois kun oli vaippa kuivana kun sisälle tultiin. Välillä sattu toki vahinkoja mutta ei niistä lannistuttu ja tyttökin oppi pian juokseen kesken leikin vessaan kun hätä tuli.

Yövaippa jai n. 1.5-2kk sitten pois. Vahinkoja sattuu yöllä mutta ei voi mitään. Sitten laitetaan vaippa loppuyöksi koska muovitettu frotee kastuu ja en ole saanu aikaiseksi ostettua toista.

Kyllä meillä hoidossa suhtautui hoitotäti ihan positiivisesti siihen ettei tytöllä enään vaippaa. Kassiin laitoin muutamat pikkuhousut sukkikset ja päälihousut varalle jos vahinkoja sattuu. Välillä oli sattunut kun ei malttanut leikkiä lopettaa ajoissa hoidossa. Mutta vaippaa ei hoitaja laittanu.
 

Yhteistyössä