lapsi 5v pelkää kuolemaa

Lapsi meni eilen illalla nukkumaan hyvin tyytyväisenä, hetken päästä kuulin itkua.
Menin oven rakoon kurkistamaan ja siellä tyttö istu sängyllä ja itki. Kuuntelin hetken ja tyttö selitti ettei halua että kukaan kuolee, ei äiti, ei koirat, eikä ketään, kukaan ei saa koskaan kuolla, ei edes mummun sanni (koira)
Menin lohduttamaan tyttöä ja hän sanoi minulle että ei halua että äiti kuolee... Tälläi on tapahtunut jo muutaman kerran.

Nyt kaipaankin neuvoa, mitä minä tytölle sanon?? Miten puhua kuolemasta lapsella?? Vai kannattaako edes sellaisesta puhua??
 
lamminsydan
Kerro lapselle, että Jumala rakastaa ihmisiä ja elämä jatkuu kuoleman jälkeen taivaassa.
Siellä saamme elää ikuisesti yhdessä rakkaittemme kanssa. Jeesus on odottamassa siellä ikuisella rakkaudellaan <3
 
Viime kesänä meidän 4,5 vuotias esikoisemme alkoi kaivata mummuaan (k. 8/2010). Hän itki, huusi ja raivosi. Kysyi vaikeita kysymyksiä eikä tyytynyt ihan vähään, hän syytti minua mummunsa kuolemasta yhdessä vaiheessa. Keskustelimme kuolemasta paljon, tyttö kysyi kysymyksiä ja itse koitin parhaani mukaan vastata totuuden mukaisesti. Tämä vaihe kesti meillä puolisen vuotta.

Pieni ote yhdestä keskustelustamme:
Miksi mummu kuoli?
- Koska mummulla oli aivokasvain. Eikä mummu jaksanut enää elää.
Mikä on aivokasvain?
- Se on päässä sellainen pöpö (todella vaikea selittää!)
Miksi mummu kuoli ensin eikä Matti? Matti on mummua vanhempi!
- Koska jokaisen aika tulee vuorollaan. Sitä ei voi tietää etukäteen.
Voiko lapsetkin kuolla? Voitko sinäkin äiti kuolla? Voiko vauvatkin kuolla? Eläimet?
- Kaikki kuolevat joskus.

Keskustelun jälkeen tyttö pesi suihkussa päästään pöpöä pois, ettei hänkin kuole. Ja taas keskusteltiin siitä miten kasvain aiheuttaa kipuja ym. Jossakin vaiheessa tyttö sai kaikkiin kysymyksiinsä tyydyttävät vastauksesta ja kuolemasta on viimeksi puhuttu alkukeväällä ja silloin kun hautasimme koiranpentua.

Omasta mielestäni lapselle pitää antaa aikaa, kuunnella, keskustella ja vastata mieltä painaviin kysymyksiin mahdollisimman rehellisesti. Ikätason mukaan tietenkin.
 

Yhteistyössä