Lapsi halunnut vuosia lemmikin.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Hän sanoo, että voisin maksaa hänen tililtään, että saisi sen lemmikin. Onko tämä ok?

Lapsi on 11-vuotias. Eli kysymys kuuluu voiko lapsen rahoja käyttää tähän tarkoitukseen?

Se on siis käyttötili hänen nimellään ja minulla on käyttöoikeus.
 
11 vuotias voi joskus jopa olla tarpeeksi kypsä huolehtimaan lemmikistä, mut muista että päävastuu on vanhemmalla. Mulla aina niin särähtää korvaan kun sanotaan et lapselle otetaan lemmikki. Kyl sen pitäis olla koko perheen asia!
 
---
Mikset VOISI käyttää,mutta kyllä minä nyt jonkun hamsteri tms. voisin lapselleni ostaa,jos se muulle perheelle sopii,ihan omistakin rahoistani.Jos jo VUOSIA on sitä halunnut,niin taitaa ihan tosissaan olla.
 
"vieras"
Minustakin oleellisin asia on minkä hintainen lemmikki.
Joku marsu maksaa parikymppiä, ostaisin lapsen rahoilla tai lapsi osallistuisi puoliksi ja koira 1500e en tietenkään.
 
"vieras"
[QUOTE="alkup.";25587083]Mitä sillä välilä paljon se maksaa. Tilille kyllä jää rahaa ja lisää tulee.[/QUOTE]

Tietenkin on väliä. 1500e säästössä on valtavan suuri raha juuri täysi-ikäistyneelle poismuuttavalle lapselle, marsuun mennyttä 20e ei kaivata.

Vai oletko niin köyhä että tarkoituksena oli lainata lapsen tililtä lemmikin hinta ja maksaa myöhemmin takaisin?
 
"alkup."
[QUOTE="vieras";25587106]Tietenkin on väliä. 1500e säästössä on valtavan suuri raha juuri täysi-ikäistyneelle poismuuttavalle lapselle, marsuun mennyttä 20e ei kaivata.

Vai oletko niin köyhä että tarkoituksena oli lainata lapsen tililtä lemmikin hinta ja maksaa myöhemmin takaisin?[/QUOTE]

Jos lemmikki maksais 20 euroa, voisin sen maksaa itse. Ja voisi sanoa, että nyt olisi aikaa hoitaa lemmikkiä, mutta rahaa ei ole itse lemmikkiin. Mutta tarvikkeisiin ja mahdollisiin hoitokuluihin olisi.
 
Eikös tämä ole ihan ihanteellinen, ja jopa opettavainenkin tilanne. Lapsi on halunnut vuosia lemmikin, ja sen eteen hän on valmis "uhraamaan" omia säästöjään. Näinhän se toimii oikeassakin elämässä.

Itse tekisin niin, että maksun hetkellä lapsi maksaa omistaan x-määrän ja vanhemmat avustaa sitten vähän. Mutta lähtisin kyllä sinne eläinkauppaan tms. sillä uskomuksella, että lapsi itse kustantaa KAIKEN. Siinä tulee varmasti lapsen mietittyä rahan arvoa ja että kuinka paljon sitä lemmikkiä ihan todella haluaa.
 
nnnnnnnnn
[QUOTE="alkup.";25587145]Ja ei maksa 1500 euroa vaan 800 euroa.

Tuo ei nyt tunnu missään lapsella tulee olemaan tilillä yli 5000e rahaa kun on 18v.[/QUOTE]

Siis vanhemmilla ei ole tota rahaa, mutta lapsella on? Mitä jos tulee tämmöisiä tilanteita taas, otetaan rahaa sieltä lapsen tililtä? Kuka maksaa eläinlääkärikulut?
 
"alkup."
Siis vanhemmilla ei ole tota rahaa, mutta lapsella on? Mitä jos tulee tämmöisiä tilanteita taas, otetaan rahaa sieltä lapsen tililtä? Kuka maksaa eläinlääkärikulut?
Mä sanoin jo et mä maksan. Mutta jos maksan lemmikin, ei jää rahaa eläinlääkärikuluihin. Mutta jos lapsi maksaa, niin sitten jää mulla rahaa tarvikkeisiin ja hoitokuluihin on kanssa mulla.

Vai maksanko mä lemmikin ja lapsi maksaa hoitokulut? Musta ois hyvä, että lapsi sais omista rahoistaan maksaa sen vuosien ajan haluamansa lemmikin. Että se myös jatkossa tietää, että jos haluaa jotain kallista, se joutuu tekemään sen eteen. Ei mulla tosiaan ole varaa kalliisiin asioihin. Joskus lapsi saattaa olla mua varakkaampi.
 
"Sirkkeli"
[QUOTE="aha";25587233]Me ollaan sitten varmaan ihan kamalia vanhempia, kun meidän 17v osti koiran omilla rahoillaan?[/QUOTE]

17-vuotias on melkein täysi-ikäinen, ja koira varmaan kulkee hänen mukanaan elämäntilanteesta toiseen.
 
"alkup."
[QUOTE="Sirkkeli";25587190]Juu, ei ole oikein että perheen koira ostetaan lapsen varoilla.[/QUOTE]

Vaikka mäkin haluaisin sen lemmikin, niin ei sitä tulisi jos lapsi ei sitä osta. Mä joudun kuitenkin laittamaan rahaa siihen muutenkin, tarvikkeet ja mahdolliset hoitokulut.

Onko oikein, että mun talous menee heikoille eläinrakkaan lapsen takia? Mä haluaisin antaa periksi sen vuosien toiveen ja tota varten se tili on, että lapsi saa mitä oikein kovasti on toivonut.

Tästä olisi iloa hyvässä tapauksessa monia vuosia.
 
"poks"
Mua huolestuttaa se, että jos itse ostat sulla ei ole varaa ostaa tarvikkeita ja el. kuluja! Et osta koiraa jos ei ole varaa maksaa itse. Se itse koira tulee olemaan halpa verrattuna siitä aiheutuviin kuluihin. Rokotukset maksaa, jos koira sairastuu hoito JA lääkkeet maksaa.. Uusia asianmukaisia tarvikkeita täytyy hankkia, entä ruokinta kulut? Koira EI ole mikään halpa eläin. Aina täytyy olla rahaa säästössä jos sattuukin jotain, sillä lemmikin vika se ei ole, että se hankitaan ilman, että on rahaa. Se tarvitsee asianmukaista hoitoa. :) Ihan vinkkinä vain, mutta kyllä 11v jaksaa hoitaa. Ottakaa joku minkä kanssa voi harrastaa esim. agilityä se ei ole niin hintavaa kesäisin usein ilmaistakin, ja innostus pysyy paremmin yllä (näin uskoisin) jos koiralla ja lapsella yhteinen harrastus, ja silloin lapsi panostaa koiraan sillä koiran täytyy olla treeni kunnossa ja näin. Ihan vinkkinä :) Ja kaiken lisäksi se on hyvä harrastus ja hauskaa tekemistä! :D
 

Yhteistyössä