Lapsi haluton siivoamaan

Täältä löytyy tuollainen 5-vuotias joka aina ennen on hienosti siivonnut lelunsa ja pitänyt huoneensa siistinä. Ollut aina sääntönä, että iltaisin lelut ovat laatikoissa.
Kesän aikana lapsi on ollut lähes joka toinen vloppu isovanhemmillaan missä ei tarvitse siivota jälkiä, saa itse aina päättää mitä syö, iltapalan saa syödä sängyssä, siellä lapsen ei edes tarvitse pukea itse vaatteita vaan pappa auttaa siinäkin. Lyhyesti siis lapsi saa toimia siellä ihan miten tahansa.
Onhan se ymmärrettävää kun on kyse ensimmäisestä lapsenlapsesta, että halutaan hemmotella jne mutta rajansa kaikella.
Meillä esim lapsi menee nukkumaan niin, että tehdään iltatouhut ja luetaan satu, sen jälkeen peittelen lapsen ja lapsi jää nukkumaan sänkyynsä. Oven laitan aina kiinni. Isovanhemmilla lapsi nukkuu vieressä ja lapsi nukutetaan! Ollaan siis siinä vieressä niin kauan kunnes lapsi nukahtaa. Nykyisin siis mulla on ongelmia tuonkin asian suhteen kun en meinaa saada lasta nukkumaan.

Olen monta kertaa asioista maininnut vanhemmilleni, mutta he joka kerta kääntävät asian niin, että he muka sitten ovat huonoja isovanhempia tai sitten alkavat mua haukkumaan.

Mutta siis suurin ongelma on tuo miten ihmeessä saisin lapsen taas siivoamaan. Uhkailu, lahjonta ja kiristys on kokeiltu. Olen auttanut, olen luvannut sitä ja tätä, olen lahjonut esim tarroilla, olen perunut menoja jne..
Tulee vaan itku nykyisin kun en tiedä enää mitä tekisin.
Kenelläkään mitään ideoita?
 
"noh"
Tässä tapauksessa se, että sinä tulet ja keräät lelut ja viet ne pois, ja ne saa takaisin vasta sitten kokonaisuudessaan kun oppii yhdestä osiosta pitämään huolen, on se rangaistus, ei luovutusvoitto.

Jatkossa riittää sitten ihan toteamus, että huomenna minä kerään lelut ja ne on viikon narikassa, jos et itse tee sitä.
 
Vaikka tuon aionkin tehdä ja olen tehnyt aikasemminkin niin lapsi viimeksikin pärjäsi oikein hyvin ilman lelujaan. Sen verran tuota mielikuvitusta, ettei ole leluista riippuvainen vaan keksii kyllä tekemistä muutenkin.

Sen vuoksi tässä edelleen kyselen onko kenelläkään mitään ideoita tuon siivoamisen suhteen vai onko täällä kaikilla niin kiltit lapset, että siivoavat tuosta noin vaan jälkensä..
 
Tulinpa siihen lopputulokseen, että teillä kaikilla tosiaan on täydelliset lapset ja minä en vaan osaa.. Blääh!! Olkoon sitten lelut lattialla, mä nostan kädet ylös.
Jos lapsi pärjää ilman leluja, niin eikö se ole vain hyvä juttu? Mä olen sitä mieltä, että keräät ne pois, ja takaisin ei ihan heti niitä saa. Kyllä se oppii taas, kunhan oot lujana. Se, että ne lelut on siellä lattioilla, on sille lapselle voitto, ei se että ne häviää.
Mä omiltani keräsin ison kasan leluja lattialta ja myin pois, sen jälkeen ne on uskonut kun sanon että pitää siivota....
 
Mutta edelleen lopputulos näyttää olevan se, että muiden lapset kiltisti siivoaa jälkensä eikä asiasta ole koskaan tullut ongelmaa. Ja jos tullut niin sitten vain heti lelut pois. Kukaan ei ole joutunut kokeilemaan mitään tuosta välistä.
 
Mutta edelleen lopputulos näyttää olevan se, että muiden lapset kiltisti siivoaa jälkensä eikä asiasta ole koskaan tullut ongelmaa. Ja jos tullut niin sitten vain heti lelut pois. Kukaan ei ole joutunut kokeilemaan mitään tuosta välistä.
Voi kuule, meillä on kokeiltu kaikki kiristyt, uhkailu, lahjonta jne, mutta mikään muu ei ole auttanut kun kamojen laittaminen pois.
 
Voi kuule, meillä on kokeiltu kaikki kiristyt, uhkailu, lahjonta jne, mutta mikään muu ei ole auttanut kun kamojen laittaminen pois.
Kai se vaan pitää luovuttaa ja laittaa ne pois..
Tää vaan on niin raivostuttavaa kun ennen toinen siivosi kaiken hienosti paikoilleen ja nyt kun on ollut enemmin siellä isovanhemmillaan niin ei tee enää mitään. Toisesta on tullut todella hankala :(
 
eiköhän noi ole jokainen jossain vaiheessa haluttomia siivoamaan, kyllähän sitää on joskus itsekin haluton, aikuisena sen vaan tajuaa, että se työ on tehtävä, ei siitä voi lusmuta. ei muuta kuin sitkeästi vaan vaikka vieressä istuen vaatii lapsen siivoamaan, niin eiköhä hän kohta tee se hommat yhdellä käskyllä, kun huomaa, ettei sitä hommaa kiertämään pääse
 

Yhteistyössä