Lapsi hoitoon viikoksi?

Elikkäs, sellainen on mietityttänyt, kun ollaan lähdössä joulukuussa matkalle, johon ei tulisi lapsia mukaan joten poika (silloin 11kk) joutuisi viikoksi hoitoon mummille. Miten muilla, onko ollut noin pitkää aikaa hoidossa/ erossa vanhemmista ja miten on sujunut? :/

Jotenkin mietytyttää onko se hyväksi ja itellä vähän huono-omatunto. :ashamed:

Kertokaas omia kokemuksia/mielipiteitä?
:hug:
 
Suositeltavaa on että lasta pikkuhiljaa totutetaan hoitajaan, on myös tärkeää että hoitaja osallistuu muutenkin lapsen elämään ennen hoitamista = on lapselle tuttu ja turvallinen henkilö. Voit viedä lapsesi esim 1 päivä yökylään ja katsoa miten sujuu. Samoin suositeltavaa on että lapsella ei ole useita hoitajia vaan varahoitaja pysyy samana, muuten lapsi saattaa ruveta pelkäämään hoitotilanteita jne. Eli kannattaa käyttää mummia jos on hoitopulaa. Suositus on että ikäkuukausissa lapsi olisi erossa vanhemmistaan/äidistään eli 1 kk 1 tunnin 2kk 2 tuntia 11 kk voi mielestäni olla vanhemmistaan erossa noin vuorokauden. Viikko on pitkä aika, varsinkin jos lapsi ei ole aiemmin ollut hoidossa/ yökylässä. Itse en pystyisi omankaan kiintymykseni vuoksi jättämään lasta hoitoon kuin max yön yli (jos sitäkään) ja omasta mielestäni viikko on todella pitkä aika. Puhutaan siitä että tuon ikäinen lapsi voi ikään kuin unohtaa vanhemmat tietyssä ajassa olikos nyt 1-2 vuorokaudessa sillä lapsen muisti ei ole samanlainen kuin aikuisen...

http://www.babyidea.fi/aidille/aptutuksi/apljungberg.html tuossa jotain aiheesta
 
Minulla on 3 kuukauden ikäinen poika. Itse olen vienyt pojan kaksi kertaa yöhoitoon, siis yhdeksi yöksi kahdesti. Hyvin siellä kaikki meni. Ja vaikka sanotaan että vauva unohtaa, niin mistä kukaan sitä voi tietää. Ei lapsi sitä osaa itse kertoa. Kyllä varmasti vauvalle muistuu mieleen sitten kun näkee vanhempansa, että tuossahan se äiti ja isi on. Poissaolo aikana voi olla, että vauva ei muista vanhempiaan. Kyllä vanhempien kuuluu saada vapaa-aikaa. Ei lapsi vaurioitu, jos sen vie hoitoon. Kunhan hoitajaan luottaan, itsellään on hyvä mieli myös. Päin vastoin, lapsi on hyvä totuttaa muihinkin ihmisiin. Onhan viikko pitkä aika, mutta älä tunne syyllisyyttä. Jos tiedät mummun pitävän hyvää huolta, niin nauti lomastasi. Lapsesi rakastaa sinua yhtä paljon tultuasi takaisin :heart:
 
minusta viikko kuulostaa pitkältä. itse en luultavasti voisi olla viikkoa erossa lapsestani. :heart:
meillä oli hiljattain mahdollisuus lähteä mieheni kanssa viikonloppu reissuun,mutta koin että viikonloppu on liian pitkä aika olla erossa. Lapsemme on toki ollut yhden yön yöhoidossa muutaman kerran tutulla ja turvallisella hoitajalla.
Tämä siis vain minun mielipide,löydät varmasti oikean ratkaisun teidän kannalta :hug:
 
Viikko tuntuu minustakin pitkältä ajalta, mutta onhan esim.perheitä joista toinen vanhemmista tekee sellaista työtä, jossa jotuu matkustelemaan paljon. Uskoisin että jos hoitaja on tuttu ( just tuo harjoittelu ) ja on ollut mukana omien vanhempien kanssa arjessa niin parempi. yksi ehdotus on, miten itse tekisin ja teen ( lapseni on yöhoidossa ekaaa kertaa marraskuun lopulla ja on silloin n.4kk) on se, että tuttu hoitaja tulee omaan kotiin. Siellä on tutut turvalliset tavarat ja ympäristö. Oisko sulla mahdollista, että mummi tulisi teille viikoksi lapsen kanssa? Tuosta en usko olevan haittaa lapsen turvallisuuden tunteen kannalta.Olen kyllä samaa mieltä, että vanhempienkin on hyvä päästä välillä syyllistymättä lomaa viettämään, kuinka pitkäksi aikaa, on varmaan jokaisen itse mietitittävissä. Vuoden vanhan lapsen voisin itse vaikka viikonlopuksi 3-4pvää jättää tutulle hoitajalle omaan kotiin. :heart:
 
Hei,
itse voisin kuvitella jättäväni lapseni noin vuoden iässä viikoksi mummin hoitoon. Tosin meillä hoito varmasti tapahtuisi niin,että mummi tulisi meille (tuttu paikka, tutus tavarat jne.) Heh, sama on toiminut hyvin myös koirien kanssa :)
Mutta helppoahan se ei ole olla erossa lapsesta. Jotenkin tuntuu,että se voi olla rankempaa äidille kuin lapselle.
Meillä tyttö nyt 2 kk ja 1 vko ja mm.mummin hoitoon on totuteltu niin että mummi on meillä ja hoitaa tyttöä välillä jopa useamman tunnin (maitoa olen lypsänyt tuttipulloon).Mitään ihmeellisyyksiä en siitä ole tytössä huomannut. Itse pidän hyvänä,että tottuu muihinkin hoitajiin kuin minuun.
Nyt olen parin viikon päästä lähdössä seminaariin ja olen pois klo 7- 17 kahtena päivänä.Vaikealta tuntuu, mutta menen kuitenkin. Ei muuta kuin lypsettyä maitoa pulloon. Hoitajina isä ja mummi.
Pääasiahan on, että tyttö saa ruokaa,kuivia vaippoja,unta,seurustelua rakkaudella höystettynä.SItähän pystyvät antamaan muutkin kuin minä äitinä.
Eli ei muuta kun lomalle ;-)
 
Meillä poika oli mummon ja vaarin kanssa mökillä viisi vuorokautta. Pakon sanelema juttu eli he pitivät pojalle unikoulun, koska itse aloitin työt. Meillä tosin poika on ollut useammankin kerran yökylässä. Poika n nyt vähän yli yhden vuoden.
Minusta ei ole tuntunut pahalta jättää poikaa vanhemmilleni hoitoon, koska tiedän että hän on hyvässä hoidossa.
Ne kerrat, kun poika on jätetty hoitoon on itse nukuttu pahaa univelkaa takaisin. Pojalla kun oli alussa päivärytmit ihan päälaellaan.
Unikouluakaan ei jaksettu itse pitää, koska olimme molemmat väsyneitä.

Ihan hyvin voisin jättää pojan viikoksi hoitoon, jos lähtisin lomalle.
Kyllä sitä pitää välillä itseäänkin ajatella ja omaa jaksamista.
Moni voi kyllä ajatella onpas tossa huono äiti, mutta hoitoon vieminen on ainakin meillä toiminut. Eikä lapsi ole meitä unohtanut.


=) :)
 
en jaksa lukea muitten juttuja, mutta siskoni joutui töitten takia olemaan reissussa 3 vkoa silloin kun hänen esikoisensa oli 10 kk (about), hän kävi vain välillä "moikkaamassa" vauvaa, joka oli mummolla hoidossa. pahinta kait se siskolle oli, vauvalla ei ollu mitään hätää. minustakin tuntuu, että hoitoon jättäminen/vieminen on aina äidille kovempaa kuin lapselle. minun mielestä voitte ihan hyvin mennä, varaudu vain itse ikävään...en siis moralisoi hoitoonviemistänne.
 
Mulla esikoinen oli viime kesänä viikon mummon kanssa mökillä kun itselläni oli muutto eikä muuten hoito olisi järjestynyt. Tällöin poika oli 2v3kk.Itelle se oli ihan kamalaa mutta poika kyllä viihty hyvin ja soitteli mulle välillä sieltä.
Joittenkin mielestä oli liian nuori olemaan viikonn hoidosta,mutta eipä siitä ole kärsinyt.
Kyl mun mielestä jos on aiemmin ollu hoidossa ja todellakin tuttu hoitaja jne niin voi olla tuon viikon hoidossa.Ja riippuu tietenkin lapsen luonteestakin.
 
Meillä on ihan omakohtaista kokemusta tuon ikäisen hoitoonjättämisestä viikoksi. Lähdimme mieheni kanssa kaksistaan ulkomaan matkalle ja vauva jäi mummulle hoitoon ja hoitopaikkana oli mummun koti. Olimme mieheni kanssa melko väsyneitä kun vauva valvotti paljon ja kaipasimme lomaa. Meitä lom virkisti uskomattomasti ja arki sujui loman jälkeen huomattavasti paremmin. Minusta on tärkeää että saa itse ladattua välillä akkuja niin sitten jaksaa paremmin arjessakin. Se ikävä puoli reissusta oli vauvalle että hän unohti meidät. Eli kun tulimme takaisin niin tarrautui mummuun eikä halunnut meidän syliin. Siitä kuitenkin lähdimme kotiin eikä mennyt kauaa kun tilanne oli taas ihan normaali.
Mukavaa matkaa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja merenia:
Meillä on ihan omakohtaista kokemusta tuon ikäisen hoitoonjättämisestä viikoksi. Lähdimme mieheni kanssa kaksistaan ulkomaan matkalle ja vauva jäi mummulle hoitoon ja hoitopaikkana oli mummun koti. Olimme mieheni kanssa melko väsyneitä kun vauva valvotti paljon ja kaipasimme lomaa. Meitä lom virkisti uskomattomasti ja arki sujui loman jälkeen huomattavasti paremmin. Minusta on tärkeää että saa itse ladattua välillä akkuja niin sitten jaksaa paremmin arjessakin. Se ikävä puoli reissusta oli vauvalle että hän unohti meidät. Eli kun tulimme takaisin niin tarrautui mummuun eikä halunnut meidän syliin. Siitä kuitenkin lähdimme kotiin eikä mennyt kauaa kun tilanne oli taas ihan normaali.
Mukavaa matkaa =)
Kiitos tästä, lähinnä juuri omakohtaisia kokemuksia kaipailinkin. Kiitos myös muille jotka viitsivät vastailla. :hug:

Matkan tarpeessa kyllä olemme ja siksi tämmöinen järjestely. Poika on myöskin ollut paljon mummin kanssa tekemisissä, joten vieras ei todellakaan ole... Eiköhän se hyvin mene. :D
 
Itse en kykenis laittaan kumpaakaan lasta pidemmäksi aikaa kuin 1vrk hoitoon. Esikoinen(5v) on ollut mummulassa 1-2 kertaa/vuosi korkeintaan sen 1vrk. Jo silloin pakahdun ikävästä ja vaikka poika siellä tykkää olla, on silläkin ikävä äitiä. :snotty: :heart:
Etenkään noin pientä en laittais viikoksi.
Jos pakko, nin mieluummin niin, että mummu tulee TEILLE jolloin lapsella on turvallinen oma koti, omat lelut, oman kodin tuoksu ym.
 

Yhteistyössä