Lapsi joutuu lähtemään perhepäivähoidosta päiväkotiin, vaikka me ei haluttaisi. :(

  • Viestiketjun aloittaja Harmitus
  • Ensimmäinen viesti
Harmitus
Summasummarun:
-Meiltä kysyttiinaiemmin suullisesti ollaanko halukkaita vaihtoon, sanoi että lapsi saa myös tuolla jatkaa. Vastattiin että ei haluta vaihtoa. Asia oli selvä
-Nyt laitettiin siitä huolimatta se lomake miehen mukana kotiin kun haki lapsen, jonka mukana tuli käsinkirjoitettu lappu jossa perusteli asiaa juuri sillä, että lapsemme pitäisi nyt siirtyä päikkyyn taikka muualle hoitoon, jotta jonossa olevat pienemmät pääsisivät tuonne pphlle.
-Sekä lapussa luki, että miehelle sanonut suullisesti että olisi nyt täytettävä ja palautettava
- Ei ole mennyt henkilöt sekaisin, käy selkeästi ilmi lapusta
-Retkiä ovat tehneet jatkuvasti, myös silloin kuin oma meni sinne ja oli ikähaarukka 1-5v. Eli samanmoista meininkiä kuin nyt. (Tuo joka oli silloin 5v, muutti perheineen muualle joten en tiedä olisiko senkin sitten pyydetty siirtymään muualle) Eli tuskinpa se mikään ongelma on kun tähänkin asti on onnistunut
 
fdsaa
Mitä outoa siinä on? Eihän kaikki lapset ole ollenkaan hoidossa, ja voi 5v olla kotona vaikka puolivuotiaan sisaruksen kanssa.

Todella kylmää kyytiä kyllä tuo hoitomeininkin. Ahdistavaa. Eikö pieniä lapsia voi antaa olla rauhassa siellä missä parhaiten viihtyvät? Kouluikäisenä ehtii sitten solmimaan niitä kaverisuhteita.
Ai mitä outoa? No sitä, ettei ole ikäisiään kavereita yhtään ja väkisin pidetään vauvojen kanssa samassa, kun vanhemmat niin haluaa. 5v:lla olisi suotavaa olla jo ikäistään seuraa.
 
fdsaa
Ja jos kyse on siitä, ettei pienemmille ole tarpeeksi pph-paikkoja niin ilman muuta isot lapset päiväkotiin pienten tieltä! Ihan hullua että joku vuoden ikäinen joutuu päiväkotiin sen takia, että 4-vuotias saa pitää pph-paikkansa. Vähän vois asettua toisen vanhemman asemaan.
 
"vierailija"
Kysy kaupungin/kunnan päivähoidosta vastaavalta henkilöltä asiasta, hän tietää miksi teille on annettu "pakkosiirtolomake". Päivähoidosta vastaava henkilö vastaa myös kunnallisen perhepäivähoidon toiminnasta ja jakaa paikat.
Jos teidän on pakko hakea paikkaa päiväkodista, hae mahdollisimman pian, että saat lapsesi siihen päiväkotiin, joka on teille sopivin. Lapsihan tulee sopeutumaan päiväkotiinkin, ihan kuin pph:n hoitoon, mutta parempi lapsen kannalta olisi jatkaa tutussa paikassa, jos siellä kerran on saman ikäistä seuraakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Porho
Ken guru
Ja jos kyse on siitä, ettei pienemmille ole tarpeeksi pph-paikkoja niin ilman muuta isot lapset päiväkotiin pienten tieltä! Ihan hullua että joku vuoden ikäinen joutuu päiväkotiin sen takia, että 4-vuotias saa pitää pph-paikkansa. Vähän vois asettua toisen vanhemman asemaan.
Eihän se nyt ole muiden vanhempien asia tai vastuulla järjestää muiden pienille pph paikkoja. Tottakai lapsen pitää saada jatkaa vanhassa tutussa hoidossa loppuun asti.
 
haha!
Ja jos kyse on siitä, ettei pienemmille ole tarpeeksi pph-paikkoja niin ilman muuta isot lapset päiväkotiin pienten tieltä! Ihan hullua että joku vuoden ikäinen joutuu päiväkotiin sen takia, että 4-vuotias saa pitää pph-paikkansa. Vähän vois asettua toisen vanhemman asemaan.
Ihan hullua sekin, että jos ei voi viedä 1-vuotiasta päiväkotiin ja pph paikkoja ei ole, niin miksi ei vanhemmat sitten hoida kotona? Jos ei tarjottu paikka kelpaa niin olkoot ilman! Aapeen lapsi tuolla kuitenkin viihtyy ja tietää päiväkodin ja pphn eron jne, 1vee ei ees tajua missä on ja miksi on jossain tuntemattomassa paikassa. Kuuluu KOTIIN VANHEMMAN KANSSA!
Miks vitussa tehdä lapsia jos ne heti vuoden ikäisinä halutaan muualle hoitoon. Jos on rahat vähissä ja pakko mennä töihin, niin vissiin olis kannattanu miettiä ennen sitä lapsen tekoa sitä asiaa. Ja se on paskapuhetta että 1v tarttee "virikehoitoa" taikka kavereita eikä vanhemmat riitä. Siinä on vanhempien aika katsoa peiliin jos näitä syitä käyttää pienen lapsen kohdalla..
 
Pph:)
Täällä on yleinen käytäntö et pph luota siirrytään päiväkotiin vuotta ennen eskaria.

Siellä opitaan olemaan ryhmässä .
Enemmän kädentaitoja, musiikkia yms.
Jos mennään suoraan eskariin niin se tulee olemaan vaikeeta.

Ei iso lapsi tarvi enää pienten seuraa. Taantuu vielä itse.
 
Blue
Se on tarkistushakemus joka pphn pitää aina antaa joka kauden lopussa koskien seuraavaa kautta ja jonka jokainen perhe aina joutuu täyttämään. Ruksitatte siitä kohdan: jatkamme vanhassa hoitopaikassa ja se on sillä käsitelty.
 
Ken guru
Ei tietenkään ole, mutta vanhemman asia on laittaa lapsi iänmukaiseen hoitoon. Päiväkoti on tuon ikäisille, ei mikään vauvojen ja taaperoiden pph.
Ai tuollainen "sääntö" sulla.

Mun mielestä taas koti on ainoa oikea paikka alle 2v:lle, ja isommille sitten mikä milloinkin parhaaksi vaihtoehdoksi tulee. Lapsen luonteesta ja päivähoitopaikoista riippuen.

Kotihoito on kyllä paras vaihtoehto vanhemmillekin lapsille, mutta mielestäni alle 2v:lle ei päivähoitoa muuta kuin pakon edessä (yh:t jne).
 
Ken guru
Täällä on yleinen käytäntö et pph luota siirrytään päiväkotiin vuotta ennen eskaria.

Siellä opitaan olemaan ryhmässä .
Enemmän kädentaitoja, musiikkia yms.
Jos mennään suoraan eskariin niin se tulee olemaan vaikeeta.Ei iso lapsi tarvi enää pienten seuraa. Taantuu vielä itse.

Mä en usko tuota. Mun mielestä eskarissa pärjää vaikka sinne menisi suoraan kotihoidosta. Ja ekalla pärjää vaikkei eskarissa kävisi ollenkaan. Näin pääosin. Erityislapset ja sossutapaukset tietty aina erikseen.
 
fdsaa
Ai tuollainen "sääntö" sulla.

Mun mielestä taas koti on ainoa oikea paikka alle 2v:lle, ja isommille sitten mikä milloinkin parhaaksi vaihtoehdoksi tulee. Lapsen luonteesta ja päivähoitopaikoista riippuen.

Kotihoito on kyllä paras vaihtoehto vanhemmillekin lapsille, mutta mielestäni alle 2v:lle ei päivähoitoa muuta kuin pakon edessä (yh:t jne).
En minäkään ole laittanut alle 2-vuotiasta hoitoon, että yrityksesi kiillottaa sädekehääsi ei nyt oikein osunut.

Ymmärrän silti, ettei jokaisella ole mahdollisuutta olla kotona, tai haluakaan kun onhan tämä kotona oleminen aika virikkeetöntä aikuiselle kun vertaan vaikka omaan työhöni.
 
Ken guru
En minäkään ole laittanut alle 2-vuotiasta hoitoon, että yrityksesi kiillottaa sädekehääsi ei nyt oikein osunut. Ymmärrän silti, ettei jokaisella ole mahdollisuutta olla kotona, tai haluakaan kun onhan tämä kotona oleminen aika virikkeetöntä aikuiselle kun vertaan vaikka omaan työhöni.
Sano nyt vielä että olen kateellinen niin kaikki kliseet on käytetty.

Kyllä minäkin ymmärrän ettei kaikilla ole mahdollisuutta hoitaa lasta kotona, kuten tuolla kirjoitinkin jo.

Virikepuoleen en nyt jaksa ottaa kantaa.
 
"Vieras."
Kyllä lapsi saa olla lapsuuden kotihoidossa.
Mutta silloin kun ollaan vanhempien työn vuoksi hoidossa on tiettyjä suosituksia, esim päivökotiin vuotta ennen eskaria.
 
Blue
Vieras. Moisia virallisia suosituksia ei todella ole. Ne suositukset ovat ihan pphden omia silloin kun ei jaksettaisi antaa tarpeeksi virikkeitä isoille lapsille. Sekin on ihan ok, ei kaikista pphista ole touhuamaan viisivuotiaiden kanssa. Mutta älä puhu peetä että mitään virallisia suosituksia siitä olisi.
 
Ken guru
En ole kateutta sinussa vielä bongannut, sanon jos tulee vastaan.
No, eipä ole tarkoitus kruunuakaan kiillottaa. Teen monta asiaa lastenhoidossakin väärin. Kuten annan 1v:lle karkkia (liiankin usein), annan 1v:n katsoa lastenohjelmia...olen nytkin töissä ja mies on hoitovapaalla (vaikkei tämä nyt väärin mielestäni ole, mutta kyllä minä "näen" että lapsi kaipaa äitiään kun olen poissa). Ja niin edelleen...

Otin nyt vaan osaa tähän keskusteluun omilla mielipiteilläni.

Ajattelen vaan että kun ne lapset sinne hoitoon "joutuu" (ja suuri osa siellä viihtyykin), niin miksei tässä voida olla mahdollsimman inhimillisiä ja mennä lapsen toiveiden mukaan aina kun vaan mahdollista. Jos lapsi viihtyy pph:lla, niin mielestäni olisi ihanne että saisi siellä ollakin. Vähän kuin olisi mummolla hoidossa eskariin asti. Kiva, tuttu ja turvallinen paikka. Vaikkei nyt niin hirveästi ryhmässä oloa opikaan. Ehtiihän nämä.
 
Täällä on yleinen käytäntö et pph luota siirrytään päiväkotiin vuotta ennen eskaria.

Siellä opitaan olemaan ryhmässä .
Enemmän kädentaitoja, musiikkia yms.
Jos mennään suoraan eskariin niin se tulee olemaan vaikeeta.

Ei iso lapsi tarvi enää pienten seuraa. Taantuu vielä itse.
Meidän lapsi meni ryhmiksestä suoraan eskariin. Jälkiviisaana voisi sanoa että olisi kannattanut laittaa lapsi isoon ryhmään aikaisemmin. Meillä ongelma siis oli se että lapsi oli viettänyt aikaansa mukavien lasten kanssa ja yhtäkkiä eskarissa kaikki lapset eivät olleetkaan mukavia.
 
"åpoi"
Olen pph ja sanon ihan suoraan : vie lapsesi päiväkotiin.
Lapsesi on sen ikäinen , että pärjää.
1v ei pärjää.

En itse ota hoitoon enään seuraavana vuonna eskariin menijöitä sillä omatuntoni ei anna periksi asiassa. TIedostan todellakin , että päiväkoti tarjoaa heille paljon enemmän toimintaa.

pph on ihanne alle 4 vuotialle ja tämä on monen monen vuoden kokemusken tulos.

Pienillä päivä katkeaa parintunnin päiväuniin josta heräillään omia aikoja sylissä istuskelle.
Aamupäivä ollaan pihalla touhuamassa ja ruuan jälkeen pötkötellään unta lukemaani satua kuunnellen.
PÄiväunien aikaan pyöräytän päivähoitotilat puhtaaksi ( siivoja tekisi tämän päiväkodissa) valmistelen välipalan ja seuraavan päivän ruuan. Juon KAHVIKUPPOSEN ja luen päivän lehden.
Otan vastaan omat koululaiset ja juttelemme kuulumiset.
Usein täytttelen kaupungin vaatimia papereita (niitä piisaa yllättävän paljon ja nämä päiväkodissa hoitaisi jokainen vuorollaan)
Välipalan jälkeen kuivitukset, pottailut ja pukemiset ulos .

Perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa pienten lasten kanssa. Eskariin siirtyvä tarvitsee enemmän toimintaa ( ei virikkeitä ) ja mahdolllisuuksia harjoitella vuorovaikutustaitoja ikäistensä kanssa.


Suosittelen , että otatte rohkeasti päiväkotipaikan.
Hoitaja voi kokea itsensä riittämättömäksi lapselle ja varmasti ammatillinen minä painaa mieltä sillä esim. päiväuni aika on pitkä tuon ikäiselle jos ei itse nuku. Itse pelaillen ei nukkuvan kanssa lautapelejä, rakentelemme leegoja yms. mutta arkirutiinit pitää tehdä sillä pph koti ei voi sekaisin yms.
 
Ken guru
[QUOTE="åpoi";29689730]Olen pph ja sanon ihan suoraan : vie lapsesi päiväkotiin.
Lapsesi on sen ikäinen , että pärjää.
1v ei pärjää.

En itse ota hoitoon enään seuraavana vuonna eskariin menijöitä sillä omatuntoni ei anna periksi asiassa. TIedostan todellakin , että päiväkoti tarjoaa heille paljon enemmän toimintaa.

pph on ihanne alle 4 vuotialle ja tämä on monen monen vuoden kokemusken tulos.

Pienillä päivä katkeaa parintunnin päiväuniin josta heräillään omia aikoja sylissä istuskelle.
Aamupäivä ollaan pihalla touhuamassa ja ruuan jälkeen pötkötellään unta lukemaani satua kuunnellen.
PÄiväunien aikaan pyöräytän päivähoitotilat puhtaaksi ( siivoja tekisi tämän päiväkodissa) valmistelen välipalan ja seuraavan päivän ruuan. Juon KAHVIKUPPOSEN ja luen päivän lehden.
Otan vastaan omat koululaiset ja juttelemme kuulumiset.
Usein täytttelen kaupungin vaatimia papereita (niitä piisaa yllättävän paljon ja nämä päiväkodissa hoitaisi jokainen vuorollaan)
Välipalan jälkeen kuivitukset, pottailut ja pukemiset ulos .

Perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa pienten lasten kanssa. Eskariin siirtyvä tarvitsee enemmän toimintaa ( ei virikkeitä ) ja mahdolllisuuksia harjoitella vuorovaikutustaitoja ikäistensä kanssa.


Suosittelen , että otatte rohkeasti päiväkotipaikan.
Hoitaja voi kokea itsensä riittämättömäksi lapselle ja varmasti ammatillinen minä painaa mieltä sillä esim. päiväuni aika on pitkä tuon ikäiselle jos ei itse nuku. Itse pelaillen ei nukkuvan kanssa lautapelejä, rakentelemme leegoja yms. mutta arkirutiinit pitää tehdä sillä pph koti ei voi sekaisin yms.[/QUOTE]

Kuulostaa ihanalta hoidolta. Myös 4 ja 5 vuotiaille.
 
"åpoi"
Lisään viel:
Moni vanhempi närkästyy kun käytän "työaikaa" kodin kunnon ylläpitämiseen.
Meil pph on kaupungin ohjeistukset yleissiisteydestä ja se pitää olla kunnosa.

Päiväunien aikaan:
pesen vessat
puhdistan eteisen pikkukivistä ja hiekoista ( lapsi syö pikkukiviä ja en todellakaan pisä hiekasta parketilla vaikka vanhemmille se on yks ja sama vaikka hoitajan koti kuluu kunnolla)
Pyyhin kaikki keittiön pinnat
Siivoan ruokailun jäljet
pyyhin ruokailutilan lattian roiskeista
Järjestän kuivuneet vaatteet lokeroihin
Lakaisen hiekan kodinhoitohuoneesta
kerään mahdolliset lelut pois
pesen mahdollisia leluja tautien tarttumisen ehkäisemiseksi

Valmistan välipalan
Valmistan seuraavan päivän ruuan mahdollisimman pitkälle lisukkeineen

Otan tosiaan omat lapset vastaan

Istahan lukemaan päivänlehden ja juon sen kupposen kahvia.


Olen törmännyt asenteisiin, että nämä pitäisi tehdä omalla ajalla mutta päiväkodissakaan ei henkilökuntaa jää työajan jälkeen siivoamaan työpaikkaansa.

Tästä puuttuu viel , että pyyhin tasot ja kosketuspinnat myös.


Eli kun tämän saan tehtyä on pienet jo heränneet päikyiltä

TÄhän kun lisään lapsen joka ei nuku... noh tottakai olen hänen kanssaan mutta...
 
Ken guru
[QUOTE="åpoi";29689778]Lisään viel:
Moni vanhempi närkästyy kun käytän "työaikaa" kodin kunnon ylläpitämiseen.
Meil pph on kaupungin ohjeistukset yleissiisteydestä ja se pitää olla kunnosa.

Päiväunien aikaan:
pesen vessat
puhdistan eteisen pikkukivistä ja hiekoista ( lapsi syö pikkukiviä ja en todellakaan pisä hiekasta parketilla vaikka vanhemmille se on yks ja sama vaikka hoitajan koti kuluu kunnolla)
Pyyhin kaikki keittiön pinnat
Siivoan ruokailun jäljet
pyyhin ruokailutilan lattian roiskeista
Järjestän kuivuneet vaatteet lokeroihin
Lakaisen hiekan kodinhoitohuoneesta
kerään mahdolliset lelut pois
pesen mahdollisia leluja tautien tarttumisen ehkäisemiseksi

Valmistan välipalan
Valmistan seuraavan päivän ruuan mahdollisimman pitkälle lisukkeineen

Otan tosiaan omat lapset vastaan

Istahan lukemaan päivänlehden ja juon sen kupposen kahvia.


Olen törmännyt asenteisiin, että nämä pitäisi tehdä omalla ajalla mutta päiväkodissakaan ei henkilökuntaa jää työajan jälkeen siivoamaan työpaikkaansa.

Tästä puuttuu viel , että pyyhin tasot ja kosketuspinnat myös.


Eli kun tämän saan tehtyä on pienet jo heränneet päikyiltä

TÄhän kun lisään lapsen joka ei nuku... noh tottakai olen hänen kanssaan mutta...[/QUOTE]

Mutta voi isompi lapsi tuollakin ajalla touhuta omiaankin. Piirrellä, tehdä palapelejä, leikkiä nukeilla tai autoilla...Ja ap:n tapauksessa näitä isompia oli useampikin, joten voisivat leikkiä keskenään. Mielestäni lapsille järjestetään liikaakin tekemistä aikuisten puolesta nykyään.

Mulle tuo kävisi, en siis valittaisi siitä mitä lasten päiväunien aikana teet. Ja tauot kuuluu kaikille.
 
Ken guru
Lisään vielä, että meillä lapset laitetaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä päiväkotiin kun en aika koittaa. Ainakin tämä nyt 1,5v vaikuttaa ihan "päiväkotikelpoiselta" yksilöltä :D. Ei häiriinny muiden lasten metelistä tai tönimisistä, ja pitää toisita lapsista jo nyt, mutta tykkää leikkiä yksinkin. Katsotaan nyt vielä minkälainen tämä kesällä syntyvä on luonteeltaan.
 

Yhteistyössä