Lapsi kammoaa saunassa ja pesulla käyntiä, mitä tehdä vai meneekö ajan kanssa ohitse

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
On ihan pienestä asti kammonnut kylpemistä, vauvana huusi kurkku suorana kun kävi pesulla. Viime talvena innostui sitten kylpemisestä ja saunomisesta, antoi päänsäkin suht hyvin pestä. No nyt viimeisen kuukauden sisällä homma taas heitti häränpyllyä, ei suostu tulemaan saunaan, ammeeseen ei saa laittaa vettä kuin tilkan, suihkuttaa ei saisi millään. Ja mitään sellaista ei ole tapahtunut mikä voisi aiheuttaa pesukammon.
 
ajan kanssa
Meillä on ollut ihan sama ongelma, ja vasta nyt lapsen ollessa neljä hän antaa minun pestä hiukset yms. ihan kunnolla.
Totesin taaperoaikana (vauvana vielä kylvetykset sujui nätisti) alkuihmetyksen jälkeen, etten toista rupeasi pakottamaankaan. Olen antanut hänen läträtä vedellä itse sen mitä tykkää niin että olen esimerkiksi lukenut kirjaa vessanpöntöllä/saunanlauteilla (ovessa ikkunat josta näkee suihkuun), ja pikkuhiljaa lapsen sietokyky kasvoikin. Älä kuitenkaan pakota, se pahimmillaan pahentaa vesikammoa.
 
ajan kanssa
googleta sensorisen integraation häiriö
Varmasti tämä on se vastaus joidenkin kohdalla, en vain ymmärrä, miksi automaattisesti täytyy olettaa jonkin oleellisen olevan "vialla". Mekin asiasta huolestuneina puimme asiaa monen monta kertaa neuvolassa, eikä meidän lapsessa mitään vikaa ollut eikä ole.

Hän vain vaati totuttelua kylpemiseen/suihkuun kun se ei enää ammeessa tapahtunutkaan. Kädet yms. kyllä aina pesi hienosti ja kuten jo sanoin, nyt suihkuttelut onnistuvat ongelmitta.
AP:lle tsemppiä, kyllä se siitä ajan kanssa =)
 
Meillä myös tuo saunominen asia jota poika kammoksuu ja se johtuu siitä
kun pienempänä joudittiin useampaan otteeseen ottamaan höyryhengitystä,
eli suihkuhuone oli höyryn peitossa ja hän ei siitä tykännyt. Hän oli noin vuoden
ikäinen kun sairasteli ja oli selvästikkin peloissaan aina kylpyyn mennessä. No ajan
kanssa päästiin tuosta ohi ja nyt kylpee ihan innoissaan ( kaveri nyt 2,6v ) Saunaan
ei vielä tule, mutta uskon että sekin päivä koittaa vielä :)
 
"vieras"
Meillä sama homma! Etenkin hiusten peseminen on ihan tuskaa, vaikka vaan kämmenellä liruttaisin vettä päähän ja pidän huolen, ettei sitä mene kasvoille. Pakko se pääkin on välillä pestä, kesällä jouduin suihkun kanssakin pesemään kun päänahka oli ihan hiekassa.

Meillä auttaa vähän se, että lapsi saa itse pitää suihkua kädessä ja ottaa suihkuun mukaan muovihahmoja, joita hän pesee itse.

Jännä juttu, mutta uimista lapsi ei pelkää yhtään. Lapsi 2,5v.
 
ajan kanssa
Meillä tyttö pelkää "uimista" vielä, vaikka kyllä kahlaa ihan vyötäröä myöten ja rantaviivassa ui käsipohjaa. Tämäkin AJAN kanssa :)

Niin, ja kun tilanne suihkunkin suhteen oli vielä tosiaan paha, saatoin usein läntätä sellaisen vettä imevän pesusienen muksulle, ja samalla pesusienellä pesin hiuksetkin. Hidastahan tuo oli, mutta ihan ehdottomasti parempi kuin se, että olisin yrittänyt pesua kiirehtiä ja hänen pelkonsa olisi vain pahentunut.
 
a.p.
Joo en pakota, jotenkin kuitenkin yritetään ne hiukset aina välillä pestä. Meillä poika ei edes ui, kahlaa rannassa, mutta on veden kanssa todella varovainen, toisaalta kyllä tykkää vedestä. Tosin itsekin olen ollut jollain tapaa vesikammoinen pienenä, kuten sisarenikin, joten ehkä se jotenkin periytyy.
 

Yhteistyössä