Lapsi kieltäytyy menemästä kouluun

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Miten voin pakottaa 16v kouluun? Syynä on köyhyys. Ei ole varaa ostaa kaikkia tarvittavia kirjoja kerralla. Ja kun ei kirjoja ole, opettajat pudottavat pois kurssilta. Eli koulu menee pilalle jo heti ensi metreillä.

Tää ahdistaa mua niin että alan olla jo itsetuhoinen. Teini vielä syyllistää oman elämänsä pilaamisesta niin ettei asia pääse unohtumaan hetkeksikään. Jätän jo nyt syömättä että lapsille riittää enemmän. En jaksa enää.
 
M42
Miten voin pakottaa 16v kouluun? Syynä on köyhyys. Ei ole varaa ostaa kaikkia tarvittavia kirjoja kerralla. Ja kun ei kirjoja ole, opettajat pudottavat pois kurssilta. Eli koulu menee pilalle jo heti ensi metreillä.

Tää ahdistaa mua niin että alan olla jo itsetuhoinen. Teini vielä syyllistää oman elämänsä pilaamisesta niin ettei asia pääse unohtumaan hetkeksikään. Jätän jo nyt syömättä että lapsille riittää enemmän. En jaksa enää.
Oletko kysynyt apua kirjahankintoihin? Esimerkiksi isovanhemmat, kummit tai muut nuoren läheiset voisivat auttaa mielellään, jos tietäisivät nuoren tarpeen. Toki sitten myös HOPE ry tai joku muu avustusjärjestö voisi auttaa, kun kerran selvästi tarve kirjoille on. Onko mahdollista saada edes osaa kirjoista käytettynä?
 
vierailija
Sosiaalitoimistosta haet harkinnanvaraista toimeentulotukea kirjoihin. He tukevat myös lasten harrastusmahdollisuuksia. Jos hylkäävät päätöksen valita hallinto oikeuteen. Ja mitä teineihin tulee niin itselläni on teini-ikäinen ja voit odottaa paljon muutakin teini-ikään kuuluvaa haastetta ja se kuuluu asiaan, vai luulitko että lapsi on joka päivä iloinen ja positiivinen? Lapsia tehdessä kuuluu ajatella kaikki asiat läpi.
 
vierailija
Kuinka paljon lapsi tienasi kesätöillä, voisiko niitä rahoja käyttää? Voisiko esim pestä sukulaisten tai naapurien ikkunoita ja siten tienata kirjarahaa?
Oletteko kysynyt rehtorilta, yleensä koululta löytyy käytettyjä kirjoja. Entä koulun ilmoitustaululle lappu? Myös kunnalta vois löytyä avustusta, kysy sivistystoimenjohtajalta tai sosiaalityöntekijältä.
 
vierailija
Lapsella ei ollut kesätöitä kun.2 viikkoa heinäkuulla ja ne palkat on vielä saamatta. Kirjoista joita nyt on katsottu, puolet olisi käytettyjä, mutta rahat ei riitä niihinkään.
Mummot ja kummit ei osallistu. Edes tytön isä ei osallistu.Häneltä sitä nyt vois mun mielestä odottaa. Just hankki itselleen yli 1000€ harrastusjutun ja kun pyydän rahaa koulukirjoihin, rahat on loppu.

Lukion kirjoista kysymys.
 
vierailija
Kirjastosta ei löydy. Ja käytettyjä vähän huonosti kun sen uuden opsin takia kirjat meni käytännössä uusiksi viime vuonna. Sitä vanhemmat ei kuulemma käy (vaikka samat asiathan niissä on).
Ja sulle joka tulit aukomaan, niin en kuvittele että aina on iloinen ja helppo lapsi. Tytöllä on kaksi vanhempaa veljeä eli kokemusta on sekä helpoista että haastavammista lapsista. Ja tytär on koko ikänsä ollut vaativa (monin tavoin) eli....

Mutta alkuperäinen kysymykseen... miten teinin voi pakottaa kouluun? Vai voiko?
 
vierailija
Saisikohan tuohon haettua pientä lainaa? Tai sosiaalitoimistosta tai kirkosta apua? Entä erilaiset FB ryhmät? Ja itse asiassa, lapsen isä on velvoitettu osallistumaan lapsensa koulumenoihin. Ota yhteyttä lastenvalvojaan ja sovitte sinne ajan asian selvittämiseksi. Kauhealta kuulostaa, että nuori jää ilman koulutusta :(
 
vierailija
Eihän niitä kaikkia kirjoja edes tarvitse ostaa kerralla
Ensimmäiseen jaksoon tarvitsee 125€ edestä kirjoja. Ja ennen ku joku sanoo, että tiedossa oli, olisit säästänyt niin rahaa tulee sen verran vähän ettei pysty säästää.
Kiva kai pilkata ja ilkkua, kun jollain menee hommat perseelleen.
Mutta lapset on tehty hyvässä uskossa yhteiseen tulevaisuuteen (lasten isän kanssa), kun oli työtä ja terveyttä ja valoisat näkymät. Tää voi varmaan tulla kenen vaan kohdalle, ettei se elämä meekään niin ku on suunnitellut. Sitten ei enää naurata.
 
vierailija
Saisikohan tuohon haettua pientä lainaa? Tai sosiaalitoimistosta tai kirkosta apua? Entä erilaiset FB ryhmät? Ja itse asiassa, lapsen isä on velvoitettu osallistumaan lapsensa koulumenoihin. Ota yhteyttä lastenvalvojaan ja sovitte sinne ajan asian selvittämiseksi. Kauhealta kuulostaa, että nuori jää ilman koulutusta :(
Mies ei suostu lastenvalvojalle. Ei ole yhteistyökykyinen (haluinen pikemminkin) missään asiassa. On luonteeltaan kiivas ja äkkipikainen, tyttö pelkää häntä. Pojat eivät ole enää missään tekemisissä.
Ja taas kohta joku kysyy, miksi lapsia (ja vielä useampia) tuollaiselle miehelle, niin ei ole aina ollut tällainen. Muuttui kun sormia napsauttamalla kun sairastuin ja musta tuli "elätti" siihen asti kai teeskenteli tai rakasti ainakin mun tilipäiviä. Mua itseänikin, jossain vaiheessa.
 
vierailija
Ensimmäiseen jaksoon tarvitsee 125€ edestä kirjoja. Ja ennen ku joku sanoo, että tiedossa oli, olisit säästänyt niin rahaa tulee sen verran vähän ettei pysty säästää.
Kiva kai pilkata ja ilkkua, kun jollain menee hommat perseelleen.
Mutta lapset on tehty hyvässä uskossa yhteiseen tulevaisuuteen (lasten isän kanssa), kun oli työtä ja terveyttä ja valoisat näkymät. Tää voi varmaan tulla kenen vaan kohdalle, ettei se elämä meekään niin ku on suunnitellut. Sitten ei enää naurata.
Ei tietenkään, mutta pääasia, että on paikalla siellä koulussa ja kuuntelee kaikki mitä opetetaan. Voiko ne asiat tallentaa ja kuunnella kotona uudelleen? Olisi helppo kerrata asioita:)
 
Pudottaa pois kurssilta? Ei mulla kukaan opettaja pudottanut pois kurssilta, jos ei kirjaa ollut. Pari lukion kurssia kävin ilman kokonaan kirjaa, jolloin tein tehtävät kaverin kirjasta joko tunnilla tai välitunnilla tai kaverin luona. Myös mahdollista kopioida (esim. kirjasto) ne sivut kaverilta jotka eroavat vanhemmassa painoksessa, jos vanhempi painos löytyy ennestään. Kolmas vaihtoehto on sitten krhm etsiä pdf:tä netistä kyseisestä kirjasta. Kirjasto on myös oiva tapa säästää kirjoista.
 
vierailija
Mullakin olisi hyllyllinen vanhoja kirjoja ihan vaan mielenkiinnosta, mitä on koulussa lapsukaisille opetettu., Oikeesti asiat ei muutu, vaan se aivopesu, mitä kouluissa tehdään. Esimerkiksi yliopistoilla on kilpailu--- osa putosi pois ihan vaan lopputileillä, kun muut saivat jatkaa lahjoitusten turvin. Ei siinä enää tietämisestä eikä oppimisestakaan ole kysymys(y)
 
vierailija
Lapsen voi käskeä kouluun, ja yhdessä yrittää järjestää asioita. Psyykkistä sairautta ei sentään kannata kouluunpakottamisella hankkia,siinä mennee raja.
Jos ei kouluttaudu, on huonommat mahikset työmarkkinoilla, ja sitten ei ainakaan koskaan tule pärjäämään taloudellisesti, eli kierre on valmis.
Nyt vaan sinnikkyyttä ja jaksamista, jospa kirjoja löytyisi!
Kyllä meillä pikkuveli saa käyttää isoveljen kolmen vuoden takaisia kirjoja! Niitä saa huutonetistä puoli-ilmaiseksi!
Ota nyt yhteyttä mahd moneen tahoon, myös siihen lastenvalvojaan!
 
Lapsella ei ollut kesätöitä kun.2 viikkoa heinäkuulla ja ne palkat on vielä saamatta. Kirjoista joita nyt on katsottu, puolet olisi käytettyjä, mutta rahat ei riitä niihinkään.
Mummot ja kummit ei osallistu. Edes tytön isä ei osallistu.Häneltä sitä nyt vois mun mielestä odottaa. Just hankki itselleen yli 1000€ harrastusjutun ja kun pyydän rahaa koulukirjoihin, rahat on loppu.

Lukion kirjoista kysymys.
Harmi ettei tunneta, pitäisin isälle tiukkasävyisen puhuttelun mies-miehelle tyyliin. Halveksittava luuseri.

Mistä johtuu tuo sukulaisten ja kummien nihkeä suhtautuminen - ovatko itsekin rahattomia vai pitävätkö sinua syyyllisenä rahattomuuteesi?
 
vierailija
Mies ei suostu lastenvalvojalle. Ei ole yhteistyökykyinen (haluinen pikemminkin) missään asiassa. On luonteeltaan kiivas ja äkkipikainen, tyttö pelkää häntä. Pojat eivät ole enää missään tekemisissä.
Ja taas kohta joku kysyy, miksi lapsia (ja vielä useampia) tuollaiselle miehelle, niin ei ole aina ollut tällainen. Muuttui kun sormia napsauttamalla kun sairastuin ja musta tuli "elätti" siihen asti kai teeskenteli tai rakasti ainakin mun tilipäiviä. Mua itseänikin, jossain vaiheessa.
Mikä sairaus sulle on tullut? Ei ole pakko vastata.
 
vierailija
En halua sairastelujani täällä avata, nyt jo varmasti voi tunnistaa, jos meidät tietää IRL...
Sukulaisten nihkeä suhtautuminen.... jaa-a. Mua pidetään syyllisenä siihen, että "pilasin" avioliiton (koska kukaan ei oikeasti tiedä mimmonen liitto tää on, miehelle oli tärkeä pitää julkisivu puhtaana) ja tätä myöten lasten elämän ja nyt asenne on vähän "sitä saa mitä tilaa". Lisäksi koulutusta ei juuri arvosteta. Kukaan miehen sisaruksista tai sisarusten lapsista ei ole käynyt lukiota ja lukioon meno nähdään hienosteluna ja turhana ajan/rahan tuhlaamisena.
Itse ajattelen, että on hyvä kun lapset pyrkii eteen päin ja pois tästä surkeuden kierteestä, parempaan koulutukseen, parempaan palkkaan ja sitä myöten parempaan elintasoon. Mutta se, etten pysty heille tätä mahdollistamaan ja ketään muuta se ei kiinnosta, ahdistaa mua.
 
vierailija
Jos tyttö ei itsekän halua mennä lukioon, niin turha pakottaa. Parempi mennä ammattikouluun. Pääsee nopeammin itse tienaamaan ja pois tuosta köyhyysloukusta.
Tyttö nimenomaan halusi lukioon. Nyt ei vaan halua kouluun, kun ei ole kirjoja. Ei kannata lukea ajatuksella, vaan päätellä itse ja tulla päätelmiensä pohjalta viisastelemaan. Opiskelupaikka on nyt lukiosta, niin ei sinne ammattikouluun niin vaan mennä. Ja sanotko millä alalla on sellainen työllisyys että varmuudella pääsee kolmen vuoden päästä tienaamaan eikä kortistoon?
Nimenomaan HALUSI lukioon ja nyt eletään sen valinnan kanssa. Mun olis ilmeisesti pitänyt keksiä joku hokkus pokkus keino hankkia ne kirjat. Eikä se sossun apu ole automaatio. Sielläkin oletetaan, että isä maksaa. Vaan kun ei maksa. Ja mites pakotat??
 

Yhteistyössä