lapsi lyö itseään.

tyttöni on nyt 1,3vuotta. Alkoi n. kuukausi sitten itseään lyömään päähän. Oisko kennelläkään vastaanvanlaista kokemusta ja miten sen saa loppumaan? Aivan hirveän näköistä katsottavaa, kun toinen lyö itseään jos minkä näköisellä esineellä:( Muutenkin tytöllä on nyt lähiaikoina tullut levottomuutta nukkumisen suhteen ja ruuan syömisen kanssa. Neuvolasta ei saa minkäänlaista apua.
 
Esikoiseni löi itseään etenkin turhautumistilanteissa, tosin pelkillä käsillään mutta kuitenkin. Oli hieman tyttöäsi vanhempi tuolloin. Lyöminen lakkasi muutaman viikon päästä, kun otin johdonmukaisesti käyttöön lyömisen estämisen (käsistä kiinni pitämällä tai halausotteella) ja samalla puhuin ääneen tilannetta. Oletin, että lapselta puuttui keinot kertoa tunteistaan (ei kovin montaa sanaa ollut vielä aktiivikäytössä), ja niinpä minä puhua pölpöttelin että niin muru, sinua nyt harmittaa, äiti huomaa, se menee kyllä ohi, ei saa lyödä ketään, jos tosi kovasti on paha mieli niin tyynyä saa mätkiä (mitä ei koskaan kyllä tehnyt). Oli kyllä tosi kurja katsoa, kun toinen paukuttaa minkä ehtii ja välillä tuntui ettei millään mitä teki ollut vaikutusta. Mutta niin kuin sanoin, ohi tuokin meni.
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin olen käyttänyt samoja metodeja kuin Tiila. Toimineet ihan hyvin. =) Lapsi ei tajua vielä, että on vihainen, turhautunut ym. Nämä ovat uusia tuntemuksia hänelle ja siksi hän on vähän "sekaisin". Mut ajan kanssa oppii käsittelemään näitäkin tunteita. Äiti voi kuitenkin tehdä paljon auttaakseen juuri selittämällä, että "olet ärtynyt" ym. Ja semmoisiin raivareihin meillä sit auttaa syli. Aluksi pistää vastaan, mut vähä ajan päästä sit rauhoittuu kuitenkin syliin. Seuraan vain et lapsi ei loukkaa itseään. Aika vähän aikaa nekin loppujen lopuksi kestää (ehkä 15min). Nykyisin jos meidän poikaa alkaa kiukututtaan niin hän hakee rakkaan riepunsa ja juoksee kiikkutuolin luo odottamaan minua (siinä olen aina istunut ja rauhoitellut poikaa) =D On ne lapset ihania :heart:
 
Meillä kaksi vuotias poika läpsii yhä itseään, tätä jatkunut n. 4kk. ennen aina tukisti itteensä, mutta leikattiin hiukset pois niin tämä loppui, mutta lyöminen tuli tilalle.. Koko ajan vähentyy, ku puhuu ja halaa toista siinä vaiheessa, ku joku harmittaa ja lyöminen alkaa.. Tosin se on semmosta kivutonta Läpsimistä mutta kuitenkin..
 

Yhteistyössä