lapsi raskaana :(

  • Viestiketjun aloittaja neuvoja
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mitä muita juttuja?? Biletys, huumeet, irtoseksi..?? Ihan uskomatonta miten meidän nuoria oikein työnnetään huonolle polulle. Avioliitto..perhe-elämä..sitä ei arvosteta enään yhtään :(.

Ap, olisit onnellinen, tyttäresi on tulossa äidiksi. Tue häntä, näytä esimerkkiä positiivisuudellasi. Olet tulossa mummoksi ja täällä vaan valitat!?!? Kyllä 15-vuotias voi pärjätä äitinä ja pärjääkin. Nykyään nuorten aikuisten potentiaalisuus hyvinä vanhempina lytätään täysin. "Et tule pärjäämään, et varmasti tule!" Näinhän ne nuoret sitten myös käyttäytyvät.

Nuorempi ihminen katsoo aina vanhempaa ylöspäin, olkaamme siis jykeviä, hyviä neuvoja antavia ihmisiä...muuten nuortemme elämä ei tule ainakaan tästä paranemaan.
Jospa vaikka miettis tulevaa ammattia, koulutusta, työtä yms. Ihme heitto noi huumet yms. ihan niin kuin ei ois muutakuin ne tai äitiys.
 
"madame"
no tyttäresi voisi helpommankin tien valita ihan totta. mutta sinä taidat olla nyt avain asemassa siihen millaiseksi tulevaisuus muotoutuu. ihan totta pari vuotta tukena ja läsnä auttamassa ei oo paljon. sitäpaitsi meinasitkos haluta olla sellainen surkea välinpitämätön todella huono isovanhempi,mitä minulta itseltäni löytyy?

toivottavasti et(itse olen kyllä melkein 14v vanhempi kuin tyttös) mutta silti tuntuu pahalta se että isovanhemmat ei välitä,aika kovilla ollaan oltu noiden pienten kanssa kun kukaan ei ole apuna. joten arvoon korvaamattomaan nousee minusta se että tyttärelläsi on joku joka konkreettisesti auttaa ja välittää. näin hälle voi syntyä hyvä suhde lapseen. joka kantaa.
 
"vieras"
Suomessa ei muuten ole itsestään selvää, että isovanhemmat voisivat adoptoida lapsensa lapsen. Adptio sukulaisten välillä on tehty jopa todella hankalaksi - tiedän tapauksen, jossa isoäiti olisi halunnut adoptoida lapsenlapsensa (järkevä töissä käyvä ihminen) mutta ei ikänsä puolesta saanut adoptopida vauvaa ja toisen tapauksen, jossa kuolleen naisen sisko halusi adoptoida siskontyttönsä - tämä onnistui lopulta, mutta pitkään oli pelko, että lapsi sijoitetaan suvun ulkopuolelle.
 
"teiniäiti"
Äitini oli aina tukena, suuri apu ja turva, lapseni hoidin silti itse =D !!! Ekan vuoden aikana kävin ilman vauvaa jossain kerran, kerran oli vauva hoidossa äitilläni vauvana ja äidiksi tulin 16 vuotiaana (raskaaksi 15 vuotiaana). Nyt olen 27, kouluja on käyty, mies hommattu ja oma talo on pystyssä. Lapsellani on nyt myös sisaruksia ja kaikki on hyvin. Älä pelkää, ole avoimin mielin ja avoimin sylin ja autat kun apua tarvitsee, neuvot ja kuuntelet. Minä kasvatin siis lapseni yksin, lapsen isä ei vastuuseen halunnut. Ja viime keväänä viisas lapseni sai stipendinkin koulusta ja oikeasti, en olisi voinut parempaa ratkaisua tehdä kuin pitää lapseni silloin, rakas pieni lapsi <3 !
 
"teiniäiti"
Tuossa kyllä luki muitakin kehuja lapsestani, mutta ne hävisivät. Lapseni on siis ihan normaali lapsi ja minä olen ihan normaali aikuinen, hyvin pärjäämme ja tärkeitä olemme toisillemme. Raskainta oli muiden ihmiset tuomiot kun sain nuorena lapseni. Minä sen sijaan pärjäsin ja hyvin pärjäsinkin ja pärjään edelleenkin ja lapseni on kyllä saanut hyvät elämän eväät vaikka äiti hänet 16 vuotiaana maailmaan saattoikin.
 
aloitus
tytön kouluterkkarille soittelin äsken ja saatii neuvolaan aika jo huomiseksi kun selitin tilannetta pitkään. Lapseni kanssa yhdessä mennään keskustelemaan asioista ja määrittämään tuo raskauden kesto. Mieheni kanssa keskustelen asiasta vkl, tyttö saa mennä isosiskolleen yökyläilemään siksi aikaa.
Poikaystävän vanhemmat ei asiasta vielä tiedä, tyttöni ja hänen poikaystävä eivät uskalla itse kertoa heille. Poikakaveri on samanikäinen ja ovat seurustelleen vuoden verran. Hyvästä perheestä poika on, pojan vanhemmista on tulleet myös ystäviä meille.
 
:hug:kuka sanoo mikä on oikea ikä tehdä lapsia ? ( no onhan 15 v vielä itekin kyl lapsi mutta mutta ) kun on niitäkin tapauksia jotka vielä yli 20 v jotka ei osaa ottaa vastuutaan mistään....itellä muutaman vuoden päästä sama valistus edessä ja ehkä sama juttu mutta katsotaan sitä sitten miten suhtaudun asiaan...ja sitten on näitä tapauksia jotka haluu viel vanhempanakin nähdä lastenlapset ja ehkä vielä heidänkin lapsensa...

voima hali sinne ja sopiva ratkaisu kyl löytyy vielä :hug:
 
Aborttia ei enää voi tehdä. Miten olisi adoptio? Tai sitten vaan laitat lapsesi vastuuseen tästä ja kun lapsi syntyy niin pysyy lapsesikin kotona vain hoitamassa vauvaa. En tiedä miten se onnistuu. Mutta sanot että saa asua luonanne kun itse hoitaa vauvan. Ja otat yhteyttä lapsen isän vanhempiin.
Abortin voi tehdä sosiaalisin syinkin Valviran luvalla aina 20 raskausviikkoon asti!
 
"Kaisa"
Siinähän se vastuunkantaminen tulee heti eteen, kun menevät poikakaverin vanhemmille kertomaa itse.
Näin juuri.. mut ensin on tytön päästävä neuvolaan et mikä on tilanne.. kuin pitkällä raskaus on ja onko ensinnäkään sikiötä (ku totuushan on sekin et voi olla myös tuulimuna raskaus).

Tuo on vain plussaa, et olette keskenään ystäviä!! Toivottavasti toisen perheen äiti/isä suhtautuu myös realistisesti ja voitte yhdessä tukea nuorta paria. Ku kyllähän tuo tilanne on isällekkin ISO JUTTU!!
 
Tue tytärtäsi mitä hän sitten päättääkin tehdä raskauden suhteen,puhukaa yhdessä tyttäresi ja lapsen isän kanssa,vaihtoehdoista ja vastuusta.Tietysti tyttäresi ja lapsen isän pitäisi yhdessä kertoa
raskaudesta myös pojan vanhemmille.On ihan luonnollista olla järkyttynyt ja suuttunutkin,kunhan vain annatte tukene tytölle kaikesta huolimatta. :hug:
 
nurppi
Alkuperäinen kirjoittaja entinen teiniäiti;23163704:
Et joudu elättämään tulevaa vauvaa ja sinun lastasi.
Lapsesi voi muuttaa vauvan kanssa omilleen toimeentulotuen ja lapsilisien varaan, sossusta myös avustetaan takuuvuokran maksussa ja annetaan usein "starttirahaa" jolla lapsesi voi ostaa vauvan tarvikkeita,kalusteita,kodinkoneita ym. kotiinsa.
Kun vauva on hieman kasvanut,lapsi voi(ja kannattaa ehdottomasti) hakea opiskelemaan jolloin hän saa opintotukea+asumistukea+lapsilisää.
Kyllä hän rahallisesti toimeen tulee ja itseasiassa kannatankin sitä että lapsi muuttaa mahd.pian omilleen,toki hän voi vierailla ja olla yötä sinun luonasi sen mukaan kuin tarvetta ja halua on.
Niin, onneksi yhteiskunta hyysää... olisi niillekin rahoille parempaakin käyttöä kuin kotileikkien tukeminen. "Ei se haittaa jos mä en käytä ehkäisyä kun en mä nyt kuitenkaan tu raskaaks ja sit jos vaikka tuunki ni kyl mä voi pitää sen vauvan kun kylhän sitä saa sossusta ja kelasta ja vaiks mistä rahaa että kyl me pärjätään ja vauvat on niin söpöi!"
 
nurppi
[QUOTE="Yksvaan";23164824]Paskanmarjat! Sosiaalisin syin ei tehdä enää viikon 12 jälkeen ja poikkeamien vuoksikaan ei enää 24 jälkeen![/QUOTE]

Tehdään poikkeusluvalla vkon 12 jälkeenkin. Esimerkiksi juuri äidin nuori ikä voi olla perusteena.
 
"tipsu"
Mun vanhemmat suhtautui tuohon lapsenlapsensa elättämiseen ihan eritavalla. He nimenomaan olettivat ja toivoivat etten kotoa mihinkään lähdä, vaan asun kotona jotta saan jakaa vanhemmuuden heidän kanssaan. Asuin lopulta kotonani lapsen kanssa 2,5 vuotta. Sitten muutin omilleni. Kallisarvoista aikaa kun sain käytännön apua ja paljon vinkkejä lapsen hoitoon ja kasvattamiseen. Koska 15-vuotiaana, peruskoulun päättyessä kun kaverit lähti kesälomalle, mulla akoikin äitiysloma ja lähes kaikki kaverit jäi menneeseen. Minä ainakin kaipasin tukea ja läsnäoloa omilta vanhemmiltani.
Toivottavasti ap kuuntelee tarkkaan Adoraa. Varmaan tunteet myllertää mutta toivottavasti tuet tytärtäsi kaikessa.
 
"vieras"
Kouluissa kun ei enää nykyään ole kondomeita saatavilla ilmaiseksi. Ei edes terveystiedon tunnilla saa niitä. Se kai siinä nyt ensimmäisenä pieleen on mennyt.

Netissä on olemassa teiniäitien blogeja, joten menehän vilkaisemaan niitä. Saat sitten vähän osviittaa siitä, miten heidänkin elämä voi kaikesta huolimatta pyöriä.
 

Yhteistyössä