Lapsi tahtoo koiranpennun. Asutaan krstalossa. Yh äiti

  • Viestiketjun aloittaja Ei toivo?
  • Ensimmäinen viesti
koiraihminen
[QUOTE="sasa";29053978]Höpö höpö taas näitä hölinöitä ja pelotteluja. Meille tuli metsästyskoira kerrostaloon kun olin kuusivuotias. Minun hommiani oli koulusta tullessa ulkoiluttaa. Ei siinä ollut vaihtoehtoja kuten ei läksyjentekemisessäkään. Nyt kun olen yli neljänkymmenen, meillä on edelleen koiria, tällä hetkellä kaksi. Ihan älyttömiä tuollaiset jutut, että vasta yläasteiässä ulkoilutetaan. Tai lomamatkat tai muut. Koira on perheenjäsen ja rajoittaa elämää, simple as that.[/QUOTE]

No jooo....

Mielestäni kyse ei ole pelottelusta vaan realiteeteista.

Kotonani on aina ollut koira. Itse kinusin koiraa ajatuksella "kyllä minä sen hoidan" 8-luokkalaisena. Halusin koiran jopa omiin nimiini. Ja olin vastuuntuntoinen teini, "kympin tyttö".

Silti, jos äiti ja isä eivät olisi koiraa oikeasti myös halunneet, olisi se jäänyt ihan heitteille. Kun teinin menot kutsuvat, ne kutsuvat ja koira jää. En myöskään ollut halukas ottamaan koiraa mukaani opsikelija-asuntoon, kun muutin kotoa 18-vuotiaana vaan se jäi vanhemmilleni. Se siitä vastuuntunnosta..... :(

Meillä on nyt koira. Se hankittiin ennen lapsia harkitusti. Jos emme asuisi maalla ja meillä ei olisi aidattua pihaa, en tiedä, miten olisin selvinnyt ajoittaisia "yh-jaksoja" lasten ja koiran kanssa, kun mies on ollut muualla töissä.

Ongelmia on aiheuttanut mysö kyläilyt. Koiramme on jahtaavaa lajia ja valitettaavasti ystäväperheillämme on järjestään kissoja. Eli joka kerta, kun on ollut kissaperhevierailuja yön yli, olemme joutuneet miettimään, mitä koiran kanssa tehdään.

Kun koira joutui onnettomuuteen, olimme rahallisesti aika tiukoilla pitkään, kun onnettomuus sattui aikaan, jolloin elimme vain miehen palkalla ja itse olin äitiyslomalla.

Kun tästä koirasta aika jättää, emme varmasti hanki koiraa vähään aikaan, niin ihana kuin koira onkin ihan ed. mainituista syistä johtuen.

Kyllä näitä on syytä miettiä ennemmin etukäteen kuin jälkikäteen.
 
"hippi"
Tokihan voi otta kerrostaloonkin, mutta ainoastaan niin että aikuinen ottaa täyden vastuun ulkoilutuksista ja koulutuksesta.
Meillä on 3 koiraa kerrostalo asunnossa ja hyvin menee kunhan muistaa että ainakin yks kunnon lenkki päivässä ja muutama pissa lenkki.
Lapisakin on mulla se kolme mutta eipä noilla ole aikaa eikä halua ulkoilla koiran kanssa.
 
"vieras"
Tuon ikäisiä lapsia en päästäisi lenkittämään koiraa. Vaikka oma koira olisikin hallinnassa niin oletko valmis siihen, että lapsesi puolustaa koiraanne isomman koiran hyökkäykseltä? Koiran omistajan tehtävä on puolustaa omaa koiraansa.
 
Saraldo
[QUOTE="sasa";29053978]Ihan älyttömiä tuollaiset jutut, että vasta yläasteiässä ulkoilutetaan.[/QUOTE]

Jos luit tuon mun viestin tarkemmin, kyse ei ollut siitä ettenkö luottaisi lapseen ja hänen kykyynsä hoitaa tuo ulkoilutus. Uskon myös, että hän pystyy kolmekiloista koiraa pitämään, jos meinaa tempoa. Kyse oli siitä, että pieni lapsi ei pysty tekemään yhtään mitään, jos toinen koira hyökkää kimppuun. Pahimmassa tapauksessa siinä loukkaantuu sekä koira että lapsi. Ja kun ottaa huomioon, että meidänkin koira pelkää isoja koiria ja aukoo sen vuoksi päätään niille, niin olisi enemmän kuin todennäköistä, että tyttö joutuisi tuollaiseen tilanteeseen. Ja jos sille koiralle jotain sattuu tai pahimmassa tapauksessa kuolee, se on aika ikävä taakka pienen lapsen kantaa.
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja määää;29054117:
Koska? milloin sen koiran sit SAA ottaa?? tell mee....
Tätä mäkin mietin, kun sanotaan, että ei kannata ottaa koiraa jos ei ole niistä mitään kokemusta. No miten voi saada niistä kokemusta, jos ei koskaan ota koiraa?! Vähän sama lasten kanssa. Pitäiskö sanoa, että ei teidän kannata hankkia lasta, kun ei teillä ole kokemusta?
 
vois vaan kysyy haluutko sä koiraa? Kaikkihan haluu koiranpennun muttta entä ihan Koira?! Ihan sama mitä sun lapset haluu mutta haluutko sä? Sehän pitää rokottaa kolmen kuukauden ja neljän kuukauden ja vuoden ikäisenä, kerta maksaa n. 50e, eli vuodessa 150e. Plus koiran hinta, ruuat ja tarvikkeet. Se pitää opettaa sisäsiistiksi, sitä pitää taluttaa. Kannattaa ottaa lapset mukaan kun sataa taivaalta paskaa niskaan. Meette ulos ja mietitte että mitä jos on tämmönen sää aamusta iltaan kolme viikkoa. Kuka jaksaa käyttää koiraa pihalla. Ja pentuahan pitää käyttää ulkona tooooooooosi usein ;) Mäkun mietin koiraa niin mietin just huonolla säällä että joo jos pitäs ulos lähtee.. Onneks ei haitannut ja nyt kolmas koira tulossa. Tosin meillä lapset alle kolme vee joten en kyllä kerrostaloon ottas. Jotenni tuntuu "lapset haluu" "sekarotuinen pentu" "paljon kuluja". Niin en ottas. Onko sulla koira kokemusta?
 
En näe kerrostaloa mitenkään miinuksena. Jos koiralle oikeasti on aikaa, niin mikä ettei.

Itse olen okt-asujana tottunut käyttämään koiria useammin kuin 3krt/pvä ulkona. Tänäänkin ollaan käyty useampia kertoja, aamulla kävimme hihnalenkillä ja päivällä koirat ulkoilivat 3krt. alkuillasta siirryimme aidatulle pihalle, jossa koirat saivat rallatella vielä reilut 2h. sen jälkeen vielä käyneet ulkona 2krt ja pentu käy vielä ennen yöunia kerran ulkona. :)
 
Jos perheen aikuinen haluaa koiran ja on valmis sen itse hoitamaan, niin anna mennä vain.
Lapset ovat sen verran isoja että pääset koiraa käyttämään jättämättä lapsia mitenkään "heitteille". Itse nautin lenkeistä koirien kanssa, kuopus tulee joskus vielä pyörällä mukaan.
Meillä aamu ja iltalenkit ovat aikuisten vastuulla kokonaan, päivälenkki on kerran viikossa jokaisen muun vastuulla paitsi 6-vuotiaan. En myöskään ymmärrä mikä ongelma ihmisillä on tuon kerrostalon suhteen, ei se koira tiedä onko se asunto maan tasalla vai ei, ulkonaa sitä lenkkiä voi kiertää sen saman 10 km vaikka kerrostalossa asuisikin.
Olen ollut yh ja omistanut ison liikunnallisen koiran sekä 0- ja 2v lapset. koira sai lenkkinsä ja minä pysyin järjissäni ja kunnossa.
 
meillä on ainoo ongelma koirien kaa kun käydään isovanhempien luona niin koirille pitää löytyä hoitopaikka. Koirahoitolat jos on täynnä niin täytyy viiä minun vanhempien luo (matkaa yht. 300km ees taas) ja sitten ne pitää toki hakee niin pensoihin menee tuon 600km edestä eli kalliiksi tulee joko tietty rajoittaa.. No näkee mummot ja ukit lapsenlapsia :D Koirahoitoloita on täällä päin kaksi ja aina ovat olleeet ylibuukattuja kun olen soitellut :/ Ja sama hinta menee niihin kuin matkaan vanhempieni luo.. suurinpiirtein.. Joten rahaa ne koirat vie ;)
 
"vieras"
kollega otti koiranpennun. Pentuaikana se tuhosi järsimällä yli 3000 euron edestä tavaraa. Kenkiä, lasketteluvaatteita, cd levyjä...

Toisekseen hän OLI tosiaan kuvitellut, että lukiolaiseen ja yläkoululaiseen voisi luottaa, että käyttävät koiraa aamulla ja iltapäivällä ulkona. No kappas kun eivät muistaneet kun vähän nukkui pitkkään ja tuli kiire kouluun ja ja ja ...

Eli vain aikuinen, joka itse tahtoo koiran ja katsoo, että on varaa kaikkiin ylläreihin, voi ottaa koiran.
Anopin mäykyllä meni selkä, arvaas mitä leikkaus maksoi?

Sitä paitsi: sun lapset alka olla jo niin isoja, että sun ei tarvii kieli vyön alla juosta töistä suoraan kotiin, vaan voisit joskus mennä töitten jälkeen ... kauppaan, kampaajalle,harrastukseen... Muta et, jos se piski sua siellä vartoo.

ÄLÄ luovu siitä helppudesta minkä lasten kasvaminen tuo.
 
"pieras"
[QUOTE="hippi";29054043]Tokihan voi otta kerrostaloonkin, mutta ainoastaan niin että aikuinen ottaa täyden vastuun ulkoilutuksista ja koulutuksesta.
Meillä on 3 koiraa kerrostalo asunnossa ja hyvin menee kunhan muistaa että ainakin yks kunnon lenkki päivässä ja muutama pissa lenkki.
Lapisakin on mulla se kolme mutta eipä noilla ole aikaa eikä halua ulkoilla koiran kanssa.[/QUOTE]

nykyisin kerrostaloissa on niin paljon koiria, että kun yhdellä on juoksu niin kaikki poijjaat on ihan sekopäisiä. Eli koko ajan.
 
"vieras"
Meillä on perhoskoira. Periaatteessa ihan energinen tapaus, etenkin leikkiessä, mutta toi lenkkeily ei ole ihan sitä lempipuuhaa. On hyvin mukavuudenhaluinen tapaus, ei esimerkiksi siedä märkää, kylmää ja pimeää ollenkaan. Sellanen hienohelmafifi :D.
jaa, meillä taas olisi aina lenkillä kun mahdollista ja pitkillä sellaisilla, on kestävä

ap:lle: tätä rotua voin suositella jo kouluikäisille muksuille. koirarotu leikkisä myös sisällä ja sen kanssa voi harrastaa akilityä jos haluaa.
ennemmin rotukoira kuin ehkä rotuomituisuuksilla ylläreitä tuova sekarotuinen.
päävastuu jää kuitenkin eläimestä aina aikuiselle.
lapset voi kyllä sitouttaa ulkoiluttamiseen ja muuhun hoitoon.
mutta jos sulla ei ole koirakokemusta ottakaa alkuun joku muu pieneläin: kani, marsu, hamsteri...
 
"vieras"
Ensimmäinen sana lapsen tahtomisiin on EI. Niin opetat lapsillesi, että kaikkea ei voi saada. Keskustelun ja perusteluiden kautta sitten tarpeelliset tahtomiset hankitaan.
 
"vieras"
kyllä se tuossakin asiassa lasten ja nuorten suhteen on kyse rajoista, säännöistä ja sopimuksista ja siitä että niitä noudatetaan

ei meillä lapset/nuoret mene aamulla koiraa ulkoiluttamaan- sen hoitaa aikuiset paitsi loma-aikoina usein päinvastoin
lapset/nuoret kyllä ulkoiluttavat päivittäin koiraa sovitun mukaisesti jos ei suunnitelmaa ole syystä muutettu ja osallistuvat muutenkin sen hoitoon/ruokkimiseen

Ipanat menevät aivan kiltisti lenkittämään, koska eivät halua koirasta luopua (siis on tääkin keskustelu alkuajan innostuksen jälkeen käyty)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja määää;29054117:
Koska? milloin sen koiran sit SAA ottaa?? tell mee....
ei todellakaan joululahjaksi....


ota se pentu just sillon kun sulla alkaa se neljän tai viiden viikon kesäloma ja lapsesi ovat kotona

se on paras aika sopeutua kaikille uuteen tulokkaaseen ja tulokkaan leimautua ja laumautua perheeseenne

jos et sä ole tähän valmis alä ota koiraa

ota selvää mitkä haukkuherkkiä tapauksia=ei kerrostaloon jos et osaa kouluttaa olemaan hiljaa
 
feers
Lemmikki ei ole mikään lahja tai lelu, se otetaan pitkän harkinnan jälkeen.Täällä jotkut huutaa ettei koiraa kerrostaloon! höpöhöpö, kyllä ne sielläkin menee. Itse olen yh,töissäkäyvä.Otin meille koiranpennun parikuukautta sitten.En ottanut sitä lapselle, vaan itselleni. tai toki molemmille, mutten aio sysätä lapselle mitään lenkkivuoroja! ap. sanoit että ottaisitte pennun jolloin sin viet sen aamulla lenkille ja lapset päivällä ja sinä illalla tms..ymmärrätkö mikä homma on koiranpennussa?! onko ollut ennen koiraa? jos ei niin paneudu asiaan kunnolla.Koiranpentua pitää käyttämelkeen kokoajan ulkona, minä tulen jopa töistä kerran lenkittämään sitä, koira on muutakin kuin ulkiluttamista. se tarvitsehellyttäleikkiä,koulutusta ja huolenipitoa.
 
NO voi jessus
Kyllä koira pärjää kerrostalossa vallan hyvin, jos se koulutetaan hyvin ja saa RIITTÄVÄSTI AKTIVITEETTEJA. Eli nyt ap. kysy itseltäsi: oletko tarpeeksi liikunnallinen lähteäksesi lenkille joka halvatun kelillä, vaikka sataisi mummoja taivaalta tai paskaa tuiskuttaisi, joka halvatun päivä. Oletko kyllin säntillinen ja kurinalainen hakeaksesi tietoa koiran oikeaoppisesta kouluttamisesta ja kouluttamaan koiran pennusta alkaen. KOULUTTAMINEN VOI KESTÄÄ JOPA KAKSI ENSIMMÄISTÄ V-U-O-T-T-A eli muista tämä ennen kun koiraa otat. Ei ole kyse vain sisäsiistiksi oppimisesta ja jotkut "erityishauvat" käyttäytyvät kuin pahaiset penikat vielä kaksivuotiainakin, vaikka niitä kuinka kouluttaa, vasta lähempänä kolmea vuotta alkaa aikuisuus tehdä sen, että oppi menee lopullisesti perille.

Toisin sanoen: jos uskot, että jaksaisit hoitaa kolmannen lapsen noiden kahden lapsesi lisäksi, sitten voit ottaa koiran. Jos et voisi kuvitellakaan, että jaksaisit kolmatta lasta, älä ota koiraa.
 
....
Koiraan pitää olla rahaa. Pelkästään, kun astut eläinlääkärin ovesta sisään häipyy lompakosta 50e ja siihen päälle tutkimukset, rokotukset ja mahdolliset lääkkeet.
Aluksi pitää olla töistä pois pari viikkoa jotta sen saa opetettua olemaan yksin. Sisäsiistiksi opetteluun menee jopa puoli vuotta ja ne eivät todellakaan aina pissaa siihen sanomalehdelle. Pentuvaiheessa koira on käytettävä ulkona 10 kertaa päivässä jotta tottuisi ulkona asioimaan.
Koira on vietävä ulos säällä kuin säällä, ihan sama oletko kipeenä tai terveenä, se on vietävä ulos 3 kertaa päivässä.
Koira ei elä kaupan ruuilla hyvin vaan tarvitsee parempaa ruokaa mikä maksaa.
Koiran koulutus vaati aikaa ja pitkäjänteisyyttä. Koiranpennut purevat.
Sinuna en ottaisi koiraa tuossa vaiheessa elämää.
 
[QUOTE="vieras";29054472]ei todellakaan joululahjaksi....


ota se pentu just sillon kun sulla alkaa se neljän tai viiden viikon kesäloma ja lapsesi ovat kotona

se on paras aika sopeutua kaikille uuteen tulokkaaseen ja tulokkaan leimautua ja laumautua perheeseenne

jos et sä ole tähän valmis alä ota koiraa

ota selvää mitkä haukkuherkkiä tapauksia=ei kerrostaloon jos et osaa kouluttaa olemaan hiljaa[/QUOTE]

Näin opetetaan vain koiralle eroahdistuksen salat. Ensin ollaan kaikki ihkusti kotona ja sit yhtäkkiä koira jätetään koko päiväksi yksin. Nou nou! Minun mielestä on paras just silloin, kun työt ja koulut rullaa ihan normaalisti. Se on se normaali, tavallinen arki.
 
dddd
Näin opetetaan vain koiralle eroahdistuksen salat. Ensin ollaan kaikki ihkusti kotona ja sit yhtäkkiä koira jätetään koko päiväksi yksin. Nou nou! Minun mielestä on paras just silloin, kun työt ja koulut rullaa ihan normaalisti. Se on se normaali, tavallinen arki.
Kuitenkin moni selviää ilman eroahdistusta, vaikka lomaa pitäisivätkin.
Myös liian pitkä yksinolo pentuna voi aiheuttaa myöhemmin eroahdistusta.
Meidän koira ei siitä kärsi, vaikka vietimmekin tiheästi aikaa aluksi.
 
huuko
Kuitenkin moni selviää ilman eroahdistusta, vaikka lomaa pitäisivätkin.
Myös liian pitkä yksinolo pentuna voi aiheuttaa myöhemmin eroahdistusta.
Meidän koira ei siitä kärsi, vaikka vietimmekin tiheästi aikaa aluksi.
Tässäkin on monta kuppikuntaa, mutta mä olen havainnut parhaaksi viettää mahdollisimman paljon aikaa aluksi uuden koiran kanssa.
Minun järkeilyllä aluksi luodaan luja suhde koiraan ja näin ollen eroahdistusta ei synny kun koira luottaa ja tietää, että aina takaisin tullaan.
Olen aina ajoittanut uuden pennun ja aikuisenkin koiran tulemiset lomalle.
 
Meillä kyllä jokainen pentu ( ja aikuinen) on ulkoillu enemmän kun kolme kertaa päivässä ja kerrostalossa asutaan. Neljä lenkkiä ja siihen päälle treenit joka päivä, tosin kaikki ei joka päivä välttämättä treenaa, mutta on aina kentällä mukana. Meillä kisaporukassa on kyllä muutama yläasteelainen, jotka koirasta huolehtii ihan itse, mutta en tiiä onko enempi poikkeuksia. Mulla kun on enempi kokemusta koirista kun noista lapsista (ensimmäistä vasta odotan) :D
 

Yhteistyössä