lapsi tippui ostoskärryistä

  • Viestiketjun aloittaja huono äiti
  • Ensimmäinen viesti
huono äiti
Heipä hei!

Kyselisin onko muilla vastaavaa sattunut ja miten selvittiin?! Tänään aamulla lapsi 1v2kk pääsi punkeamaan itsensä pois ostoskärryjen kärryosasta ja tipahti suoraan pää edellä laattalattiaan.. huolimattomasti laitoin lapsen seisomaan kärryihin kun itse pakkasin ostoksia.. "onneksi" tuli heti itku ja lähettiin viemään autolla sairaalan ohjeiden mukaisesti omaan terveyskeskukseen. Pelästyin toden teolla kun lapsi melkein heti itkun jälkeen väsähti ja nukkui sylissäni matkan terv.keskukseen. Kaveri onneksi mukana ja ajoi. Terveyskeskuksessa onneksi"virkosi" ja lääkärin mukaan ei pitäisi olla lievää aivotärähdystä pahempaa..nyt pitäis yöllä pariin kertaan herätellä ja kattoa että iha normaali tajuissaan on. Leikki kyllä jo illalla ihan normaaliin tapaan. Silti tämä äiti on vieläkin "shokissa" ja syyllisyys painaa varmasti aina :'( onko minulla huono-onnisia kohtalotovereita??
 
toinen nikki
Älä itseäsi syytä! Lapset ovat kovia kiipeilemään ja vahinkoja sattuu. Meilläkin poika putosi jotakuinkin tuon ikäisenä sohvalta päälleen. Hän yritti pysäyttää vauhtinsa käsinojan kohdalla, mutta lensikin kaaressa otsalleen lattiaan. Lievällä aivotärähdyksellä siitä selvittiin ja äidin vuolaalla itkulla. Itse silitin pyykkejä siinä vieressä ja oli kamalaa katsoa kun ei ehtinyt tehdä mitään. Mutta ei äiti voi olla koko aikaa kädet lapsen ympärillä vaikka kuinka haluaisi. Onneksi lapsille ehtivät usein enkelit matkaan eikä satu mitään kamalampaa. Olet varmasti hyvä äiti :hug:
 
kummeli
Omasta tuttavapiiristäni löytyy ainakin 2 kärryistä pudonnutta, toinen tippui ihan sieltä korkealta eikä käynnyt mitään ja toinen pujahti ulos siitä autokärryn auto-osasta ja kaksi hammasta katkesi. Sen verran opetti minua,että olen tuon meidän ikiliikkujan nykyään valjailla kärryjen istuinosaan kiinnittänyt. Tiedän kyllä tuon tunteen sillä vaikka noita murujaan mitenkä vahtisi niin aina pääsee vahinkoja sattumaan ja ne harmittaa IHAN VIETÄVÄSTI.
 
täällä
huono äiti täälläkin :wave:
Lapset on jo täysi-ikäisiä, joten matkan varrelle on kertynyt vaikka mitä. Kas tässä, lukekaa ja kauhistukaa.

Tämä tapahtui lähes 17 v sitten:
tyttö oli tuolloin n. 3-4 vuotias. Asuimme rivitalossa, jossa oli todella paksu ulko-ovi ja vedin ovea kiinni. Se ei mennyt kunnolla, "otin vauhtia" ja vedin - ja tytöllä oli sormet välissä saranapuolella! :ashamed:
Sormet olivat muuten ihan ehjät, ja toimivat, iho ehjä, mutta "lytyssä" siitä kohti mistä jäivät oven väliin. Palautuivat normaalin pyöreiksi muutamassa päivässä. En uskaltanut viedä edes lääkäriin näytille. Arvatkaa vaan miten kauhea oli olo!!Tyttö muistaa sen vieläkin, muttei ole koskaan ollut vihainen minulle.

Poika oli sellaisissa perusavorattaissa, lapsen ikää en muista, ja seisoi. En ymmärrä miksi en komentanut istumaan, vaan annoin seistä, vaikka työnsin rattaita koko ajan. Ja yhtäkkiä hän lensi kaaressa suoraan päälleen asfalttiin. Selvittiin säikähdyksellä, ei edes aivotärähdystä.

Poika oli n. 4 v ja minulla oli tosi raskas elämänvaihe ja olin aina vihainen, karjuin ja huusin :ashamed:
Suutuin jostain lapsille ja nakkasin kädessäni olevan esineen lattialle. Se oli kattilan kansi, joka pyöri lattiaa pitkin, ja osui lattialla istuvan pojan päähän. Siihen tuli pieni "naarmu", ei verta onneksi. Säikähdin itseäni.
Toisen kerran laitoin lapsen huonearestiin, koska hän teki tai ei tehnyt jotain, no, rangaistus kuitenkin oli ihan asiallinen, mutta... Asuimme semmosessa asunnossa, jossa jokaiseen välioveen oli omat lukot ja omat avaimet. Ja kun laitoin oven kiinni, se napsahti lukkoon. En löytänyt mistään
avainta. Itku kurkussa hädissäni soitin talonmiehelle, joka keskeytti kotonaan aterioinnin ja tuli avaamaan oven. Hieman puh.soiton jälkeen löytyi se avainkin: se oli sama kuin ulko-oven avain.

Kaikesta huolimatta lapseni ovat selvinneet hengissä tähän aikuisikäänsä asti, vaikka äiti tämmönen onkin
:\|
 
surkea äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2005 klo 22:04 huono äiti kirjoitti:
Heipä hei!

Kyselisin onko muilla vastaavaa sattunut ja miten selvittiin?! Tänään aamulla lapsi 1v2kk pääsi punkeamaan itsensä pois ostoskärryjen kärryosasta ja tipahti suoraan pää edellä laattalattiaan.. huolimattomasti laitoin lapsen seisomaan kärryihin kun itse pakkasin ostoksia.. "onneksi" tuli heti itku ja lähettiin viemään autolla sairaalan ohjeiden mukaisesti omaan terveyskeskukseen. Pelästyin toden teolla kun lapsi melkein heti itkun jälkeen väsähti ja nukkui sylissäni matkan terv.keskukseen. Kaveri onneksi mukana ja ajoi. Terveyskeskuksessa onneksi"virkosi" ja lääkärin mukaan ei pitäisi olla lievää aivotärähdystä pahempaa..nyt pitäis yöllä pariin kertaan herätellä ja kattoa että iha normaali tajuissaan on. Leikki kyllä jo illalla ihan normaaliin tapaan. Silti tämä äiti on vieläkin "shokissa" ja syyllisyys painaa varmasti aina :'( onko minulla huono-onnisia kohtalotovereita??
Munkin lapsi on tippunut kaupassa pää edellä laattalattiaan. Ei tippunut ostoskärryistä, vaan omista rattaista. En tajunnut viedä edes sairaalaan. Enkä tajunnut yöllä herätellä. Tarkkailtiin se ilta, ja oli ihan tavallinen. Ei normaalia uneliaampi. Lapsi oli tuolloin myös toisella vuodella. Onkohan jotain kamalaa tapahtunut? (Muuta kuin lapsella ja äidillä ikuiset traumat )

 
Minä en ihan yhty tuohon "älä syytä itseäsi" -linjaan, jos lasta pitää ostoskärryissä, ei siis istuinosassa. Ymmärrän kyllä äidin syyllisyydentunteen ja kauhean olon, ei silllä, mutta ostoskärryissä ei saa seisottaa lasta. Monelle näitä vaninkoja on tapahtunut ja niistä pitäisi ottaa jo opiksi. On edellämainittuja katkenneita hampaita, aivotärähdyksiä ja jotkut ovat onneksi selvinneet pelkällä säikähdyksellä. Muistaakohan kukaan sitä tapausta, jossa pieni, vielä liikkumaton, vauva putosi vanhempiensa sängyltä ja sai aivoverenvuodon? Aina ei ole se suojelusenkeli vauhdissa mukana. Kolhuitta ei selviä koskaan eikä ole tarkoituskaan, mutta turhia riskejä voi kyllä välttää. TArkoitukseni ei ole aiheuttaa pahaa mieltä, vaan herättää vanhempia huomaamaan riskipaikat.
 
toinen nikki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2005 klo 05:05 kati kirjoitti:
Minä en ihan yhty tuohon "älä syytä itseäsi" -linjaan, jos lasta pitää ostoskärryissä, ei siis istuinosassa. Ymmärrän kyllä äidin syyllisyydentunteen ja kauhean olon, ei silllä, mutta ostoskärryissä ei saa seisottaa lasta. Monelle näitä vaninkoja on tapahtunut ja niistä pitäisi ottaa jo opiksi. On edellämainittuja katkenneita hampaita, aivotärähdyksiä ja jotkut ovat onneksi selvinneet pelkällä säikähdyksellä. Muistaakohan kukaan sitä tapausta, jossa pieni, vielä liikkumaton, vauva putosi vanhempiensa sängyltä ja sai aivoverenvuodon? Aina ei ole se suojelusenkeli vauhdissa mukana. Kolhuitta ei selviä koskaan eikä ole tarkoituskaan, mutta turhia riskejä voi kyllä välttää. TArkoitukseni ei ole aiheuttaa pahaa mieltä, vaan herättää vanhempia huomaamaan riskipaikat.
Usein ostoksilla lapsi alkaa hermostua kassalla, jolloin sitä on kanssaihmisten vuoksi rauhoitettava. Täytyy antaa jotain käteen, täytyy päästää tuoliltaan irti; ja jos lapsi oikein rimpuilee istuimessaan niin mulla ainakin on pelko että turvavyö napsahtaa poikki tai hän tosiaan ottaa jalallaan tukea ja ponkaisee itsensä seisomaan siinä istuinosassa. Lattialle ei häntä voi päästää jottei hän katoa ihmisjoukkoon. Siinä mielessä monesti kärryn ostososa tuntuu turvallisemmalta: onhan se niinkuin häkki siinä ympärillä suojaamassa. Mutta koskaanhan ei tiedä milloin lapsi yli-inhimillisesti ponnistaa sieltäkin pois (huom. kyseessä oli sen ikäinen lapsi joka ei välttämättä edes kävele vielä!). Tämä aloitus toimii varmasti hyvänä varoituksena, mutta yhtään enempää pahaa mieltä tuskin tarvitsee aiheuttaa äidille joka tuntee paljon tuskaa vahingon takia.

Onnettomuuksia sattuu myös silloin kun lapsi on sylissä: Olen itse kaatunut portaissa vauvani kanssa ja varmasti monilla muillakin on vastaavia kokemuksia. Puolustelen ihan täysin jokaista äitiä joka painii arjen velvollisuuksien ja lapsen hoidon välillä. Jokainen varmasti laittaa lapsen kaikein edelle mutta vahinkoja todella sattuu, varsinkin kiireisenä ja väsyneenä. Pitää vain muistaa ettei kaikkea tarvitse tehdä, miehelle pitää jättää jotain ja sukulaisia ja kummeja voi käyttää hyväkseen koska heillekin lapsen hyvinvointi on tärkeä. Ennaltaehkäistään syyllisyyttä ja otetaan kunnolla vapaata välillä :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2005 klo 10:33 toinen nikki kirjoitti:
Usein ostoksilla lapsi alkaa hermostua kassalla, jolloin sitä on kanssaihmisten vuoksi rauhoitettava. Täytyy antaa jotain käteen, täytyy päästää tuoliltaan irti; ja jos lapsi oikein rimpuilee istuimessaan niin mulla ainakin on pelko että turvavyö napsahtaa poikki tai hän tosiaan ottaa jalallaan tukea ja ponkaisee itsensä seisomaan siinä istuinosassa. Lattialle ei häntä voi päästää jottei hän katoa ihmisjoukkoon. Siinä mielessä monesti kärryn ostososa tuntuu turvallisemmalta: onhan se niinkuin häkki siinä ympärillä suojaamassa. Mutta koskaanhan ei tiedä milloin lapsi yli-inhimillisesti ponnistaa sieltäkin pois (huom. kyseessä oli sen ikäinen lapsi joka ei välttämättä edes kävele vielä!). Tämä aloitus toimii varmasti hyvänä varoituksena, mutta yhtään enempää pahaa mieltä tuskin tarvitsee aiheuttaa äidille joka tuntee paljon tuskaa vahingon takia.
Kuten jo sanoin, niin ei ole tarkoitus tuottaa lisää tuskaa, vaan herättää vanhempia huomaamaan vainkopaikkoja. Tiedän kyllä itsekin, mitä on kun lapsi hermostuu kassalla, yleensä käyn ruokakaupassa kahden pienen kanssa. Kassajonohuutoja ei meillä yleensä tule, kun lapset eivät ole väsyneitä tai nälkäisiä, käydään hiljaisena aikana kaupassa, annan lasten kävellä kaupassa ja kun pienempi on istunut koko ajan, niin höpsötän vähän joka välissä, että mieli pysyy korkealla. Jos huuto alkaa, niin nostan lapsen kainaloon, vaikkakin ostosten purku ja pakkaus käy yksikätisenä hitaammin ja yleensä suuren huudon saattelemana. Kukaan ei ole koskaan tullut sanomaan, että kirkuvat lapset olisi pitänyt jättää kotia (niitäkin ihmisiä kyllä on, lehtien yleisönosastojen perusteella). No, meni nyt asian vierestä, koska eihän ap:n lapsi riehunut, oli vain kovin utelias katsomaan, mitä äiti kurkkii. Erehdyksistähän opitaan, eikö vain. Ei se ole tyhmä, joka tekee virheitä, vaan se, joka tekee saman virheen monta kertaa.
 
Sattuuhan näitä... Enpä ole ajatellut että lapsi vois kärryistäkin tippua! Mäkin pistän aina seisoon pojan 81v2kk) kärryihin kun pakkaan tavaroita..

Joskus vielä osaatte nauraa tolle asialle, vaikka ei ehkä nyt siltä tunnukaan :) On meilläkin poika sukeltanut pää edellä mm. pinnasängystä alas :ashamed:
 
nikittä nyt
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2005 klo 14:44 Champion kirjoitti:
Sattuuhan näitä... Enpä ole ajatellut että lapsi vois kärryistäkin tippua! Mäkin pistän aina seisoon pojan 81v2kk) kärryihin kun pakkaan tavaroita..

Joskus vielä osaatte nauraa tolle asialle, vaikka ei ehkä nyt siltä tunnukaan :) On meilläkin poika sukeltanut pää edellä mm. pinnasängystä alas :ashamed:
Ei näille läheltä piti- tilanteille nyt ihan nauraa voi! itse olen joutunut elvyttämään oman pienen lapseni ja onni oli matkassa sillä kertaa. Mitä tahansa voi sattua ja tämän meidän tapauksen jälkeen osaan kyllä olla entistä varovaisempi. Mieluummin ylivarovainen kun enkeli-lapsen äiti =)
 
hapsu
Sitä sattuu! Itse olen 2v pudonnut kiipeilytelineestä pää edellä.Jotenkin onnistuin kiipeämään vanhempien huomaamatta ja putosin suoraan soreikkoon.Seuraamuksena aivotärähdys ja arpi keskellä päätä.
Eihän sitä voi olla kokoajan lapsensa vieressä ,ja lapsi kun on ehtiväinen niin...onneksi lapset ovat suht kestäviä ja yleensä selviää pelästyksellä.
 
anne-68
niin kamalaa kun se onkin,haavereita tapahtuu.Niistä ei auta muuta kuin ottaa opikseen,ettei varmasti toista kertaa pääse huomio herpaantumaan.Mulla muksu lähti kierimään jyrkkiä kodin rappuja alas kun oli n 9kk:herranen aika sitä tunnetta sydänalassa kun alkoi kolista eikä ääntäkään muksu ehtinyt päästää!kieri n 8 askelmaa kun ehdin napata kiinni.Mustelma otsaan,itkua minuutin verran,siinä se.Mut kamalinta melkeenpä kaikessa oli se että MINÄ,ÄITI,olin jättänyt portin rappuihin auki..Miljoona kertaa päivittäin sisäruksille muistutan,aikuisille muistutan,tarkistan sitä jne,mut sit ITSE jätän sen auki..Kyl noilla pienillä joku suojelusenkeli olkapäillään istuu kun niinkin vähällä selviävät isoistakin haavereista.Äidin arvet eivät parane ikinä,se kuva ei häviä mielestä.Ja itsesyytös.
 
Näitä sattuu. Meilläkin on monta läheltä piti-tilannetta, minkä vuoksi laitan vieläkin pojan 1v 3kk istumaan vauvojen kuuppaan, koska niissä on turvavyöt. tavallisissa kärryissä nousee koko ajan seisomaan.
Meilläkin on esikoinen syöksynyt sohvalta suoraan parkettiin (isä istui vieressä eikä ehtinyt tehdä mitään). Tuloksena sinipunainen iso patti, mutta ei onneks mitään vakavampaa.
Yksi lapsista on juossut vuoden ikäisenä pää edeltä suoraan verannan betonilaatalle. Silloin säikähdin tosissaan, mut onneksi ei käynyt kuinkaan.
Aina ei voi estää onnettomuuksia, lapset on niin sukkelia mutta onneksi aika kestäviä...

 
Meillä lapsi tippui meidän sängystä joku 6-8kk ikäsenä.Isi ei ehtinyt tehdä mitään.Ei onneks käynyt mitää.Matto pehmensi iskua!!no sitten isi ja tytär lähtivät ostoksille kahdestaan,ja isi kääns sekunniks pään ja neiti tömähti lattiaan!! Omista rattaistaan:'( tulivat kotia,isi melekin shokissa kyseli lapsen kela korttia.Ja äiti raivona isille.Lääkäri tutki hyvin lapsen,ja onneks ISOLLA säikähdyksellä selvittiin!!Nyt isikin on todella varovainen...Kyllä mullakin sydän pomppi kurkussa,kun tuli kertomaan putoamisesta!!Koskaan ei voi olla liian varovainen,meillä onneks lapsi on suht arka kiipeilee ym. Kun taas veljeni oli pienenä sellanen,että kun se näki että ,menee jotain päin.Nii laitto silmät kiinni ja anto mennä!!!Ja hengissä on selvinnyt!!!
 
onkos joidenkin kauppojen kärryissä turvavyöt?? Mä en oo nähny ikinä missään.. paitsi tietysti kärryissä jossa on vauva kaukalo.. mutta ei ihan tavallisissa kärryissä oo ainakaan täälläpäin.. :whistle: sais tohon turvallisuuteen vähän enempi panostaa..
 
Hik
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2005 klo 14:44 Champion kirjoitti:
Sattuuhan näitä... Enpä ole ajatellut että lapsi vois kärryistäkin tippua! Mäkin pistän aina seisoon pojan 81v2kk) kärryihin kun pakkaan tavaroita..

Joskus vielä osaatte nauraa tolle asialle, vaikka ei ehkä nyt siltä tunnukaan :) On meilläkin poika sukeltanut pää edellä mm. pinnasängystä alas :ashamed:
Sullahan vanha poika on ;) yli 81-vuotias
 
toinen nikki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2005 klo 12:17 Ellu kirjoitti:
onkos joidenkin kauppojen kärryissä turvavyöt?? Mä en oo nähny ikinä missään.. paitsi tietysti kärryissä jossa on vauva kaukalo.. mutta ei ihan tavallisissa kärryissä oo ainakaan täälläpäin.. :whistle: sais tohon turvallisuuteen vähän enempi panostaa..
Minä pidän taaperoani "laittomasti" vauvakaukalossa vöissä, kun ei tosiaan malta istua siinä teräshäkkyrästä ottamatta kantapäällä tukea...

Mutta luulisi kyllä että nuo ostoskärrytkin ajan myötä kehittyisivät paremmiksi. Se autokärrykin on muka kahdelle lapselle (yksi hyttiin ja toinen metallihäkkyrään) mutta siinäpä ei muulle sitten olekaan tilaa kuin parille maitopurkille ja vaippapaketille... Autokärrystä olen myös nähnyt monen lapsen tipahtavan käytävälle, onneksi pudotus on kuitenkin niissä matala.
 
mkfat
Onneksi selvisitte säikähdyksellä.

Eikä se kärryn istuinosakaan ole mikään turhan turvallinen - kannattaa yrittää pitää silmät lapsessa, vaikka istuisi ihan oikeassa paikassa. Ainakin meidän tyttö, vähän reilun vuoden ikäinen, on keksinyt, että siitäkin voi kiivetä seisomaan. Ja jos siinä istuinosassa seisoo, niin taatusti tippuu ja korkealta vielä! Kärryjen istuin on niin leveä että tuollainen vuoden ikäinen, joka jo kaukalokärryyn on liian iso, pystyy helposti kampeamaan istumasta pois siinä samassa hetkessä kun äityli keskittyy hedelmäpussin punnitsemiseen.
itäisiköhän laittaa asiakaspalautetta kaupoille, että miettisivät, olisiko mahdollista, että myös tavallisissa kärryissä - siis muissakin kun vauvakaukalokärryissä, olisi valjaat.
 
Meillä myös pää kolissu moneen kertaan. Pahin kerta oli kun tyttö oli just jotain 1,5v niin kiipes suihkujakkaralle suihkussa ja veti siitä voltilla alas. Pää oli hirveen näköinen mutta ei ihme tullu edes aivotärähdystä. Säikähdin kyllä ihan älyttömästi :(
Nyt olen huomannu että siihen päähän on jääny semmonen pysyvä monttu eli ilmeisesti tuli pieni murtuma. Nyt pelkään aina et jos se lyö sen saman kohdan jonnekkin.
Onneksi se on oppinu jotain ja sanoo aina että ei saa hyppiä tulee patti päähän. Muistaa varmaan sen loppu elämänsä. Tyttö on nyt 2½v. Ihmeellisesti niillä lapsilla vaan on aina se suojelusenkeli mukana kun ei koskaan sen vakavemmin satu vaikka jälki näyttää pahalta.
 
kärrivyö
Kaupan kärryjen lastenistuimeen turvavyö - hmmm. SIinäpä sitä kehittelyä tarvittaisi.
Oletan, että ostoskärryt itsessään ovat aika hintavat kappalehinnaltaan. Yleensä kaikki "erikoisjuttu" ja täysin poikkeuksetta kaikki mitä yrityksiin kaupataan, on kolme kertaa kalliimpaa kuin yksityisihmisille tarjolla oleva, vaikka tasan sama tuote olisikin.. no, ostoskärryt ovat siis oma spesialiteettituotteensa.

Turvavöiden pitäisi olla sellaiset, etteivät ne nosta ostoskärrin hintaa kun kauppias ne ostaa tai vuokraa.
Kärryt käsittääkseni pestään ainakin joskus jossain. Lisäksi niitä säilytetään ulkona. Vöiden pitäisi siis olla materiaalia, joka ei homehdu. Niihin ei saisi tarttua eikä jäädä mitään likaa, jotta ne viitsii pukea lapsen päälle - vrt. kahvioiden syöttötuolit ja etenkin semmoiset joissa haaravyö on kangasta.
Lisäksi turvavöiden tulisi kestää se valtava käyttö ja kulutus, eikä niitä pysty irrottamaan kärryistä - niitä ei pysty varastamaan.

Turhan usein ostoskärryjä on pitkin lähipuistoja tai kerrostalojen pihoilla, rikottuna tai ehjinä ja unohdettuina. SIksikään vyöt eivät saisi irrota / niitä ei pystyisi irrottamaan kotikonstein kärryistä pois.


Tulipa vaan tämmöstä mieleen kun joku ehdotti että ostoskärryissä olisi lastenistuinosassa turvavyöt..

Nimimerkillä Yrittäjän Vaimo.
 
zuurimama
Meidän 1v9kk pääsi laittamaan kielomarjoja suuhun metsäretkellä. Ja sitä ennen nappasi sienen ja oli laittamassa suuhun. Ja minä kun muka vahdin niin hyvin =(
No olen oppinut kolmen lapsen kanssa että vahinkoja sattuu, niistä oppii ja anteeksi on annettava....jopa itselleen =)
Kyllä se siitä.
 
äiti64
Meillekin meinasi käydä samalla tavalla talvella kaupassa. Poika istui ekaa kertaa kärryissä. Onneksi ohi kulkeva rva sai pojan kiinni.
Pakkasin tavaroita ja kärryt olivat takanani.
 
hi-5
Täällä päin maailmaa kaikissa ostoskärryissä on turvavyö. Kyseessä on ihan yksinkertainen, noin 5-10 cm leveä vyö, joka on kiinni lapsen istuinosassa ja tulee tarralla kiinni sinne istuimen taakse (hitsi kun on vaikea selittää sanallisesti). Vyö pysyy hyvin kiinni ja lapsi kunnolla kärryissä. Lapsi ei saa vyötä ainakaan nopeasti ise auki, koska sinne taakse on hyvin hankala kurkotella. Kärryt ovat ulkona sateessa ja hyvin näyttävät kestävän.
 

Yhteistyössä