Lapsi valjaissa tai talutusreppu??

  • Viestiketjun aloittaja vrtiboofyyn
  • Ensimmäinen viesti
vrtiboofyyn
Moi!

Mitäs mieltä ootte kyseisistä vempaimista? Voiko lasta laittaa valjaisiin ilman että saa kaikkien vastaantulevien pahat katseet? Entä nuo talutusreput? Nehän on aika söpöjä eikä tuo niin mieleen koiran talutusta... Mulla on 1v 8kk tyttö joka on aika vilkas eikä tottele jos käsken pysähtyä esim risteystä ennen kun ollaan kävelyllä. Pelkään et juoksee vielä auton alle...
 
vierass
Itse en ole käyttänyt, mutta en katso pahalla niitä, jotka käyttävät. Oma lapseni inhosi pienenä käsikkäin kävelemistä, joten jos olisi ollut yhtään arvamattomampi tai villimpi, olisin käyttänyt. Olisihan se ollut hänellekin mukavampaa kuin jatkuva tappelu siitä, että pitää kulkea käsi kädessä. Myös liikkumatilaa on enemmän. Toki rajaisin käytön vain niihin tilanteisiin, joissa turvallisuuden takia on pakko pitää.
 
jrr
Niitä talutusreppujahan on ruvettu myymään juuri sitä varten, kun osa vanhemmista pelkää "pahoja katseita"...

Itse en kyllä lähtisi stressaamaan sillä, mitä typerää/perustelematonta joku vieras vastaantulija minusta mahdollisesti ajattelee.
 
vieras...
Minä pyörittelin sisäisesti silmiäni tuollaisille viritelmille ennen kuin sain lapsia ja huomasin, että kappas, ne otuksethan on erilaisia eikä aina oppikirjasta, eikä aikuinen itse veny aina niin täydellisiin kasvatussuorituksiin kuin toivoisi ja vaikka venyisi, niin lapset eivät ole koneita. Oman lapsen kanssa en tuollaisia ole tarvinnut (tää on enempi sitä lajia jota pitää raahata eteenpäin kuin sitä jota pitäisi jarrutella), mutta nykyään en kyllä jaksa ajatella mitä muut ajattelee :D Ja teen sellaisia "mitähän muut ajattelee" asioita myös huvin vuoksi enkä vain hengen ja terveyden nimissä... Kyllä 3-vuotias papupata näyttää kantorepussa marketissa vähän hassulta, mutta jos se tekee vauvan syntymästä mustasukkaisen lapsen onnelliseksi sen kerran kun pääsee äidin kanssa kahdestaan kauppaan, niin ihan sama mitä joku ajattelee :D :D

Tuollainen talutusreppu/valjaat on muuten lapsen motoriikalle taatusti parempi vaihtoehto kuin jatkuva käsi kädessä tai rattaista kiinni pitäen käveleminen, jolloin lapsen asento on epäsymmetrinen eikä kädet tue askellusta eikä lapsi saa opetella itse kävelyvauhdin hahmottamista ja säätelyä.
 
kolk
Meillä oli esikoisella käytössä valjaat 1,5-2-vuotiaana. Ei halunnut missään nimessä kulkea käsikädessä vaan raivostui siitä täysin. Oli innookas kävelijä,, mutta saattoi yhtäkkiä sännätä johonkin suuntaan ilman minkäänlaista älyä vaarasta niin totesin valjaat helpoimmaksi ratkaisuiksi. Valjaissa kulki iloisesti vierellä ja vältyttiin vaaratilanteilta.. rattaissa istui satunnaisesti kaupungilla.. En tiedä paheksuiko joku nähdessään meidät, mutta eipä olisi kiinnostanut tippaakaan kun kyse oli meille parhaaksi todetusta keinosta tehdä liikkuminen hauskaksi ja turvalliseksi.

Odotin tuolloin myös kuopusta/kuopus oli syntynyt ja vaunuissa, joten ei minun selkä olisi edes kestänyt jatkuvaa käsikädessä kävelyä huonossa asennossa tai en olisi voinut kuopuksen vuoksi tehdä äkkipyrähdyksiä esikoisen perään. Kuopus on ollut ihan erilainen kulkija. Hänkin tykkää kävellä ja juosta nyt 1,5-vuotiaana, mutta hänen kohdallaan en ole kokenut yhtään tarpeelliseksi käyttää valjaita. On rauhallinen ja helpommin ennakoitavissa kuin tuo oma iso sähikäiseni. Motoriselta kehitykseltään on ikätasoaan edellä kuten esikoinenkin, mutta liikkuvat ihan eri tavalla ja ovat myös luonteeltaan erilaisia keskenään.
 
kahvikirahvi
Meillä oli valjasreppu käytössä, laps on sitä sorttia että juoksee päättömän kanan lailla parkkipaikalle tai autotielle. Kerran oli oikeasti niin läheltäpiti-tilanne että varmaan olis jäänyt mukelo auton alle ellei olis ollut sitä hihnaa repussa mistä sai nykäistyä.
Meillä ainakin ollut hyvässä käytössä, ja voin suositella. Ihan sama vaikka joku katsois pahasti.
 
Toukokuisen äiti
Meillä on reilu 2 vuotiaalla talutusreppu mutta ei hän suostu sitä käyttämään. Repun laittaa kyllä selkään mutta raivarit on taattu kun huomaan ettei pääsekkään säntäämään eli aina joutuu joka tapauksessa kantamaan raivoavaa lasta.
 
><><
Meillä lapsi valjaissa on toiminut ihan mukavasti, osaa aika mukavasti ohjastaa kyliltä kotiin ja hoitaa hevosen sen jälkeen mukisematta.

Sens sijaan tuo talutusreppu on minulle todella vaikea. Yrittää sitä reppua taluttaa oikealta tai vasemmalta, ei sen kävelystä tahdo tulla mitään vaan menee hoiperteluksi. Lisäksi reppu jupisee jotakin riimejä, aika rupisia sellasia.
 
Hallooo
Ei jumalauta! Ettekö te osaa niitä lapsianne opettaa kävelemään ilman valjaita tai jotain talutusreppuja? :D

Jos se juoksee auton alle, niin siinä ainoastaan Darwinismi toimii.

Missä on vanha kunnon kasvatus jossa opetetaan oikeasti lapselle ne rajat? Säntäilevät lapset eivät ole sellaisia.
 
Pin
Ainoa paha mitä niissä on, että urpot tunteiden sokaisemana näkee niissä samankaltaisuutta kuin koirien talutushihnoissa. Ei perustu niiden paheksuminen mihinkään järkevään... Tai mitä sen ihmeellisempää olisi vaikka vaunuissa, etenkin niissä joissa on VALJAAT! :D En ole ainakaan kunnollisiin perusteluihin törmännyt koskaan. Tosi hyvä jos lapsi saa tutkiskella, mutta etenkin vilkkailla tienvarsilla varmistetaan hengissä pysyminen valjailla, ei tarvitse testata lapsen järjenkäyttöä hengen uhalla (tai sen vähäisyyttä) kun pieni on taaperoiässä. Toki sitä PÄRJÄÄ ilmankin, mutta niin pärjää ilman pinnasänkyjäkin, rattaita, kantoliinaa ja leluja. On kuitenkin ihan kiva, että on keksintöjä helpottamaan arkea, kukin valitsee sieltä sopivat omalle lapselle ja elämälleen.

En näe mitään hienompaa siinä, että sen arvostelijan taapero on istutettu kaupungilla vaunuihinsa, kuin että saisi tutkiskella ja kävellä, turvanaan valjaat ettei vaan käy mitään. Sorry, ei tule palkintoja.

Ja ei, meillä ei ole valjaita, vaikka jossain vaiheessa niitä harkitsin kun asuttiin hetken keskustassa remontin vuoksi.
 
vierailijabo997td
Miksi pitäisi ylipäätään välittää jonkun vieraan ja asiaa tuntemattoman henkilön potentiaalisista mielipiteistä?

Toisaalta itselläni on 6-vuotiaalla erityislapsella valjaat käytössä ja täytyy sanoa, että harvassa ovat edes ne ihmettelevät katseet kadulla kulkiessa.
 
itse kun sain lapsen ja mieheni ehdotti valjaita taaperolle niin kyllä tuli kauhun tunne rintaan että en varmana alista lastani millekkään koiran talutus hihnalle! ja onneksi sellaista ei tarvittukkaan sitten loppujen lopuksi. mutta en paheksu jos joku niitä joutuu käyttämään koska kaikki lapset eivät ole samanlaisia. esim. serkkuni poika 3-4vuotiaana pyrähtelee hurjaa ja vaarallista vauhtia autotien läheisyydessä ja saattaa itse juosta suojatielle kun äiti perässä yrittää paimentaa pikku sisarta. siinä vaiheessa voisi olla ihan paikallaan valjaat että lapsi oppii kulkemaan kadulla äitinsä kanssa turvallisesti.
 
vierailija
Ei jumalauta! Ettekö te osaa niitä lapsianne opettaa kävelemään ilman valjaita tai jotain talutusreppuja? :D

Jos se juoksee auton alle, niin siinä ainoastaan Darwinismi toimii.

Missä on vanha kunnon kasvatus jossa opetetaan oikeasti lapselle ne rajat? Säntäilevät lapset eivät ole sellaisia.
Koirillakin on talutushihna, vaikka ainakin meidän koiramme osaavat kävellä nätisti ilmankin hihnaa jopa ulkosalla.
 
Meidän 1v5kk pojalla talutusreppu. Tosi kätevä työntää samalla rattaita ilman että tarvii pelkää juoksevan autotielle, kun ei tosiaan tottele ollenkaan, eikä suostu pitämään kädestä 5sek pitempään..
 

Yhteistyössä