lapsi yksin autossa

greta
riippuu varmaan lapsen iästä, että jättäisinkö yksin autoon. esim kyllä jo 5-vuotias tietää kun sanotaan, että mihinkään ei saa koskea ja ulos ei saa lähteä ja että äiti tulee 5 minuutin päästä takaisin. ja sen ikäisen seuraan uskaltaisin varmaankin jättää jo pienemmän sisaruksenkin, sillä 5-v osaa jo laittaa vauvalle tuttia suuhun ja rauhoitella puheilla vauvaa sen pari minuuttia. mutta tuota pienempää en kyllä uskaltaisi jättää autoon yksinään kun ei tosiaan tiedä mitä hän saa päähänsä. voi esim saada ovet auki ja juosta auton alle tai kiivetä ikkunasta pihalle tai painella jotain kriittisiä namiskoita siellä autossa tai ottaa käsijarrun pois päältä yms yms. ja onhan se toki vaarana myös, että joku hulttio kolauttaa päin sitä autoa, vaikka se oma auto oliskin ihan oikein parkkeerattu ruutuunsa ja paikallaan. tuon mahdollisuus on vaan aika pieni, joten luulen, että jos se on sattuakseen, niin sitten se sattuu oli siellä autossa itse paikalla tai ei. samoin nuo auton varastamiset ja palamaan syttymiset yms on aika teoreettisia ongelmia, joskin aivan olemassa olevia. tärkeintä kuitenkin olisi, että laittaa ainakin ovet (lapsi)lukkoon ja avaimet mukaan ettei sitä autoa ainakaan käyntiin saa eikä kukaan pääse sinne autoon sisälle. eniten tosiaan huolestuttaisi se, että jos itselle kävisi jotain, vaikka joku sairaskohtaus, niin tosiaan kukaan ei voi tietää, että sulla on mukanasi auto ja autossa lapsi! siksi sille 5-v:lle voisi ainakin jättää puhelimen ja sanoa, että jos äiti ei tule 10 minuutin päästä takaisin, niin soita isi hakemaan ja jos itsellä menisi kauemmin, vaikka kassalla ois ruuhkaa, niin sille lapselle voisi soittaa ja sanoa, että elä hätäile, tulossa ollaan...
 
Suzu
En uskaltaisi jättää. Poika oppi avaamaan turvaistuimensa vyöt ja auton ovet vajaa kaksivuotiaana, ja etupuolelta myös lapsilukot alle kolmivuotiaana. Yhden kerran jätin lapset takapenkille, ja menin maksamaan bensat, viivyin tasan minuutin. Takaisin tultuani nielaisin kurkkuun nousseen sydämen takaisin paikalleen: poika juoksee riemuissaan ympäri huoltoaseman pihaa, joka oli täynnä liikkuvia autoja... Eivät jää, oli siitä sitten vaivaa tai ei!
 
-Paula-
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2004 klo 10:20 äittä77 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2004 klo 10:02 Liviko kirjoitti:
Pitäkää mua sitten huonona äitinä, mut kyllä meillä on 2v jäänyt aina autoon jos on nukkunu. Se kyllä tykkää hirveesti olla autossa eikä mitään paniikkia iske vaikka herää ennen ku tullaan takasin. Silloin harvoin ku on heränny ni on ottanu vaan kirjan ja lukenu sitä tyytyväisenä ja hymyilly kauniisti :D , joten tuskin mitään traumoja on jääny. Nykyään saatta jopa sanoa ettei halua mukaan ja hän tahtoo jäädä autoon odottamaan (2½v). Tottakai katotaan aina ilman mukaan ja jätetään ilmastointi päälle jos mahdollista ja auto varjoisaan paikkaan.

Eli en näe siinä mitään pahaa jos lapsi sen hetken nukkuu yksin autossa. Tämäkin tosin lapsi ja äiti kohtaista...
Mutta mikäli joku kanssaeläjä päättää katsoa tilanteen toisin kuin sinä ja soittaa poliisit niin syytteeksi saatat saada lapsen heitteillejätön!! Juuri oulun esimerkki toimikoon varoittavana kaikille jotka lapsensa jättää autoon... Tietty tosiaan isompi lapsi joka osaa kunnolla puhua, saa tarvittaessa ovet auki ja osaa toimia on asia erikseen, mutta veikkaisin että alle 3v ei kannata riskeerata! Mitäpä jos lapsi lähteekin autosta ja jää toisen auton alle??

Tuosta lapsen heitteille jätöstä on rangaistus joko sakkoja tai maks 2vkakkua!!! JOten en viitsis riskerata omaa äiti-lapsi suhdettani sillä et pääsen vaikka linnaan tuosta hyvästä tai saan muuten merkinnän polliisin listoille!!
Pieni korjaus..Oulussa autoon jätetty lapsi oli jätetty KUUMAAN autoon ja sen takia ohikulkijat soittivat poliisit paikalle. oliskohan kukaan reagoinut mitenkään jos olisi ollut viileämpi ilma ja lapsi nukkunut....enpä usko. Kyllä Suomessa ohikulkijat ovat aika välinpitämättömiä eivätkä "puutu" toisten asioihin.
 
kerran näin parkkipaikalla kun pikkutyttö oli yksin autossa ja avaimet paikalla. pikkutyttö meni ratin taakse ja yritti saada auton käyntiin. pikkutyttö sai auton käyntiin ja lähti ajamaan. kun äiti tuli paikalle niin hän pelästyi. en muista koska ja missä näin tämän.
 
Joksikin 2 minuutiksi olen jättänyt, kun olen siwasta nopeasti hakenut postipaketin. vaikea siinä allekirjotusta on myöskään kirjotella, kun lapsi yrittää lähteä juoksentelemaan kauppaan. Pidempiä aikoja ei missään nimessä, se kai on laitontakin. Kerran jätin nukkuvan noin 1 vuotiaan lapsen autoon, kun kävin nopeasti apteekissa. Siellä kesti ehkä 5 min ja olin tosi paniikissa, koska pelkäsin ovien lukitsemisesta huolimatta jonkun vieneen lapseni autosta. En vaan sillon viitsinyt herättää lasta :( Toiste en kyllä niin tehnyt, sen verran oli sydän kurkussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti-80;375793:
Kyllä tämä asia minun mielestä on lapsi ja tapaus kohtainen! Itse ainakin tiedän ja tunnen lapseni, tiedän että juuri kun on nukahtanut niin ei todellakaan herää vaikka miten yrittäisi. On kyllä aika kaukaa haettua että auto syttyy tuleen,varastetaan tai kolaroidaan. Jos te jotkut tuollaista pelkäätte niin miten voitte tehdä ylipäänsä mitään tai käydä missään, on vaarallisempiakin asioita? Pisti vaan mietityttämään juuri tuon lehti kirjoituksen takia, ei varmaan jatkossa uskalla jättää liian innokkaiden kansalaisten heitteille jättö ilmoitusten takia!
Meillä on kaksi lasta (3v & 1v), jos ne nukahtavat autoon kun ollaan menossa kauppaan niin kyllä minä ne sinne autoon jätän nukkumaan. Kun laitan oven kiinni ja ovet lukkoon niin tarkistan vielä hetken että molemmat nukkuvat.
Tietenkin jos on kesä ja helle niin sitten en jätä.
Kerran ovat molemmat heränneet sillä aikaa, mutta ovat tyytyväisenä sitten leikkineet ja naureskelleet kun on mennyt paikalle.
Kotona voin jättää autoon nukkumaan, laitan vain itkuhälyttimen sinne niin ei tarvi käydä koko ajan juoksemassa katsomassa.

Mutta samaa mieltä äiti-80n kanssa, että onhan sitä oikeasti paljon vaarallisempiakin asioita. Otatteko vessaan mennessäkin koko katraan mukaan? Voihan sillä aikaa nimittäin tapahtua vaikka mitä!
 
En jättäisi. Kun lapsemme oli n. 2-8kk jätin hänet nukkumaan autoon siksi aikaa kun kävin esim. hakemassa maitopurkin lähikaupasta, apteekista jotain ilman reseptiä saatavaa tms. Kiltisti nukkui täysin tietämättömänä siitä että äiti oli muutaman minuutin poissa. N.8 kk iässä alkoi heräilemään kun auton ja radion sammutti. Eikä nyt keskustassa uskaltanut tietenkään jättää autoa käyntiin ja avaimia virtalukkoon ja radiokin sammui kun virran katkaisin. Kerran oli herännyt kun olin vain muutaman minuutin pois ja parkui naama punaisena, rauhoittui kuitenkin heti kun huomasi minun tulleen autoon ja kun käynnistin auton ja laitoin radion päälle. Tämän jälkeen en ole häntä yksin jättänyt, otan aina mukaa kävimpä sitten kuinka pikaisesti tahansa hakemassa jotain. Nyt ikää jo 1,2v ja seurailee kovasti ympärillä näkyviä ihmisiä/autoja ja ehkä jo pärjäisi muutaman minuutin itsekseen, mutta silti en uskalla, jäin niin "kammo" kun sen yhden kerran heräsikin..
 
Oma autoni on palanut tosta noin vaan. Ajoin töihin ja sammutin auton, aloin ihmettelemään konepellin alta tupruavaa savua ja melkein saman tien alkoi kuulumaan jo palamisen ääntä ja lieskat löivät. Se, että olin vieressä, ehdin pelastaa autosta tärkeimmät tavarani, mutta ihan vaan laukun ja sellaista mitä sain äkkiä mukaani. Paniikki olisi ollut jos olisi pitänyt lapsia alkaa turvavöistä irrottaa, saati jos olisin ehtinyt auton luota pois ja en olisi huomannut paloa. Auto nimittäin paloi aika äkkiä. Eli tosiaankin voi auto syttyä yhtäkkiä ja palaa hyvin nopeasti. Miksi se ei voisi käydä sinulle joka jätät lapsesi autoon yksin???
 

Yhteistyössä