Lapsienne ikäerot

Meillä esikoinen 8 v. tyttönen ja hänellä rakas veikka 7 kk. Olisimme halunneet pienemmän ikäeron, ei vaan tullut. Toki, kun lapsilla on näinkin isot ikäerot ei oikeastaan ole mustasukkaisuutta, sisko ylihoitaa veikkaa ja on muutenkin apuna, koko ajan ei tartee varoa. Ainut sit mikä tulee mieleen, mulla ei ole tällä hetkelläkään tarpeeksi aikaa isosiskolle....ollaan yritetty järkätä "me tytöt juttuja", shoppailua, lenkkeilyä, uintia, kirjastossa kaäyntiä ym. Eli kahden keskeistä aikaa, se on kortilla. Iskä on yrittäjä ja tekee yli pitkää päivää!! Onneksi tyttöllä on kavereita ja puuhaa niiden kanssa, tiedän ettei se korvaa meidän yhdessä oloa, mutta nyt mennään olosuhteiden pakosta näin! :whistle:
 
Tittamaari
1.-2. 2v10kk, ihan hyvä ikäero
2.-3. 1v ja 4 viikkoa, tiukkaa toimintaa pienenä :)
3.-4. 4v ja 5 päivää, toimii nyt kun ovat jo koulussa molemmat
4.-5. 6v8kk, tämä on iltatähti =) Siis aivan liian suuri ikäero, että kuuluis samaan sarjaan.

Jostain muistan lukeneeni, että näin suurella ikäerolla ei pienempi saa kasvulleen tukea sisaruksista. Haittaahan siitä ei tietenkään ole, olen itsekin ainoa lapsi, mutta eipä ole niitä etujakaan, mitä sisaruksista pienemmällä ikäerolla olisi.
 
Kohta kolmen äiti
Ekan ja tokan ikäero 1v 6kk, alkuvaihe oli tosi rankka, mutta nyt kun ovat 5v. ja 3,5v., on tilanne ihan toinen. Viihtyvät hyvin keskenään ja ja ovat kehityksessä hyvin lähellä toisiaan. Toki tappelevat myös keskenään, mutta ovatpa ainakin tasaväkisiä;) Toisen ja kolmannen ikäeroksi tulee reilut 3,5 vuotta, saapa sitten nähdä, onko tuo "liian pitkä" ikäero...
 
Meillä lapset syntyneet 5/93, 12/99 ja 2/05 että vuosissa kuuden vuoden välein..Olen ihan tyytyväinen ikäeroihin, jokaiseen vauvaan on voinut keskittyä kun ei ole ollut toista taaperoa samaan aikaan, mutta onhan siinä se huonopuoli, että aina vanhin jää vähemmälle huomiolle...
 
Meillä lasten ikä-ero melko tarkalleen 11 vuotta!
Tytär täyttää joulukuussa 12 ja poikanen tammikuussa vuoden.
Meillä olo-suhteiden pakosta näin. Harkitsimme tosi kauan lapsettomuushoitoihin lähtemistä ja sen takia näin pitkä väli. Ensimmäinen lapsi saatiin "luomu konstein" ja toisen kohdalla tarvittiin vähän lääkärien apua, eli minulle tehtiin koe-putkihedelmöitys.. Tästä operaatiosta meille syntyi maailman ihanin pikkumies. Päivääkään en ole katunut hoitoihin menemistä. Sitä kyllä olen katunut, että viivyteltiin niin kauan ennen hoitoja..
Mutta nyt on kiva kun tyttärestä on niin iso apu vauvan hoidossa. =)
 
Meillä kolme lasta.Kahden vanhemman ikäero on 1v 3 viikkoa ja on sanomattakin selvää että ihan liian vähän ;) (toinen raskaus ei ollut suunniteltu!).Kuopus on nyt 6kk ja ikäerot 4,5 ja 5,5v.Kivat ikäerot
kuopukseen.On ollut todellakin ihanan helppoa hoitaa vain
yhtä vauvaa!!!!! En todellakaan tekisi alle 2v ikäerolla enää,ei kiitos
enää kahta vaippaikäistä yhtä aikaa ;) .Lapset nyt 6v ja 5v,hyviä
kavereita keskenään,se on positiivista.
 
1-2. lapsen välillä 1v 9kk.
2-3. välillä 3v
3-4. välillä 4 vuotta
4-5. välillä tulee 2vuotta.
Omat hyvät puolensa lyhyissä väleissä on se että lapset ovat hyviä kavereita keskenään, on aina kaveri omasta takaa. Ja vaippaiän jälkeen pääsee äitikin helpommalla kuin yhtä pientä hoitaessa. Tosin ei jää kamalasti aikaa kummallekaan mutta minusta on ollut ihanaa se että on sisaruksia, kasvattavat ja huolehtivat toisistaan.
Meillä tuo neljän vuoden ikäväli tuntuu liian pitkältä, kolmonen jää vähän yksin kun ei isompien seuraan aina kelpaa (ovat eri sukupuolta) ja nelonen on vielä vähän liian pieni täysipainoiseksi kaveriksi. Mutta kun niitä lapsia ei tehdä, vaan saadaan ! Olisin toivonut samalla vajaan 2 vuoden ikäerolla kaikki kolme....
Kaksi viimeistä ovat sitten ihan puhtaita vahinkoja!
 
-jansku-
Meillä lapset on 14v, 13v ja 5v
On ihan hyvät ikäerot, tosin viimeinen lapsi oli tarkoitus saada niin, että ikäeroa olisi ollut isompiin 5v ja 6v, mutta eihän nämä aina mene niinkuin itse haluaa.. ;)
 
kidius harmaana
ekan ja tokan ero 1v 3kk
tokan ja kolmannen ero 11 minuuttia
Alku tosi rankkaa kolmen vaippa ikäsen kanssa mut nyt jo menee tosi kivasti ku aina löytyy kaveri! :flower:
 
Mulla on pojat 15v, 9v, 5v ja tyttö kohta 7kk. Mulle sopivat ikäerot, oli suht yhtaikaa nimijuhlat ja rippijuhlat! On saanut nauttia kaikista vauvana ja isompi ymmärtää missä mennään. Nyt kyllä riittää lastenhoitajia ja paapojia. Mikä sopii toiselle ei välttämättä kaikille. Tehkää lapsia kun se siltä tuntuu. Iloista joulun odotusta kaikille!
 
5 lasta
5 v, 3v, 1v 7 kk, ja kaksoset 3 kk. Paras ikäero mielestäni noilla ekoilla eli 2 v. Silloin isompi lapsi jo ymmärtää jotain ja osaa tehdä jotain, eikä vain ole aina passattavissa
 
Augustina harmaana
Meillä lapsilla ikäeroa 3v 1kk ja hyvänä pidän. Isosisko oli jo pois vaipoista ja ymmärsi kaikenlaista ja tykkäsi osallistua vauvan hoitoon. Nyt tykkäävät jopa leikkiä yhdessä (ainakin tiettyyn rajaan asti) vaikka ovat eri sukupuolta. En vaihtaisi ikäeroa mihinkään muuhun.
 
minski74
Pojilla on ikäeroa 1v2kk ja pidän sitä vallan sopivana :)
Alussa oli toki rankkaa, mutta uurastus palkitaan.
Kuopus on nyt 5kk ja ihana katsella, kun pojat kommunikoivat keskenään ja hymyilevät toisilleen :heart:
Taitaa tulla hyvät kaverit..ja riitapukarit :D

 
Auringon kukka
Meillä on -01,-03,-05 :D
Eli ikäeroa on Esikoisella ja tokalla 1v 2kk.
Tokalla ja kuopuksella 1v 7kk.

Hyvät on ikäerot.Kuopus nyt 6kk ja jotenki tuntuu,että hänestä ja 2v isoveljestä tulee kovat pojat riitelemään :)
Isoveli jo innoissaan opettaa pienemmälle ''karate-liikkeitä'' :D
 
archie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2005 klo 07:12 minski74 kirjoitti:
Pojilla on ikäeroa 1v2kk ja pidän sitä vallan sopivana :)
Alussa oli toki rankkaa, mutta uurastus palkitaan.
Kuopus on nyt 5kk ja ihana katsella, kun pojat kommunikoivat keskenään ja hymyilevät toisilleen :heart:
Taitaa tulla hyvät kaverit..ja riitapukarit :D
Meillä sama tilanne ainoastaan sillä erotuksella että meillä ovat tyttöjä ja vähän vanhempia jo (3v10kk ja 2v8kk). Hyvät kaverit ovat keskenään vaikka välillä riitaa tuleekin mutta enimäkseen minusta kyllä sovussa leikkivät ja mustasukkaisuutta ei juurikaan esiintynyt. Minusta oli kans kuopuksen ollessa vauva ihana seurata kun esikoinen hyöri sitterin ympärillä ja toinen nauroi ääneen. Sitten vähän isompana (kuopus osasi jo seisoa tukea vasten) esikoinen "yllytti" pienempää pinnasänkyssä "aakka (=Riikka) pompitaan" ja molemmat hytkyivät omissa pinniksissään laitoja vasten, vaikka nukkua olisi pitänyt. :wave:
 
Hopo harmaana
Meillä vanhimimpien tyttöjen ikäero 1v.ja 4kk.
Ja olen ollut koko ajan tosi tyytväinen tähän ikeroon.
Tähän nuorimmaiseen oli ikäero sit 10v ja melkein 9 vuotta.
Tytöt nauttii pikkuveljestään suunnttomasti vaikka vesseli välillä rikkookin tyttöjen leikkejä jne.

 
Meillä on kaksi tyttöä, 9 kk ja esikoinen pian 1 v 9 kk, eli ikäeroa vajaan vuoden. Hieman rankkahan tämä ensimmäinen vuosi on ollut, mutta jos valita saisin, niin tekisin saman ehdottomasti uudelleen. Jo nyt tytöt "leikkivät" keskenään tai ainakin nauttivat toistensa seurasta.
 
ekan ja tokan välillä 1v3kk, tokan ja kolmosen välillä 1v3kk, kolmosen ja nelosen välillä 2v1kk ja nelosen ja vitosen välille tulee näillä näkymin 2v. Tyytyväinen olen ollut näihin ikäeroihin, vaikka ajoittain onkin rankkaa. Nyt vielä kaikki alle kouluikäisiä.
 
ekan ja tokan välillä 1v10kk
tokan ja kolmannen tasan 1v2kk.

Toi toka ja kuopus kummatki syntynyt 17.11.
Syntymävuosi tietenkin eri :D:D
Ja kellon ajatkin eivät paljon toisistaan poikkea,nimittäin: 10.15 ja 11.07
 
njj
Meillä pojat ( 8/02 ja 7/04) "leikkivät" jo yhdessä ja yhteinen huumorinkukka on puhjennut, naurua ja höpötystä riittää. Minulle raskasta kun toisella aikamoinen uhma päällä ja nuoremmalla kiipeilyvimma. Olen ollut kokoajan sitä mieltä, että n. 2v on hyvä ikäero lapsille.
 

Yhteistyössä