Lapsilisä

  • Viestiketjun aloittaja vieraas
  • Ensimmäinen viesti
Pin
Lue joskus omia juttujasi kriittisesti jos pystyt, olet usein hyvin omahyväinen teksteissäsi. Naureskelet muille sieltä omalta pilveltäs.

Itse en maalaa koko Suomea helvetin esikartanoksi, mutta jos yhtään seuraa että millaista esim. politiikkaa täällä harjoitetaan, niin pitäisi tajuta ettei tässä olla enää mitään hyvinvointivaltiota ajamassa. Siellä missä JO NYT on suurin hätä, sieltä otetaan vaan lisää pois. Ja koko ajan täällä otetaan heikommilta. Lapsilta, sairailta, vanhuksilta, työttömiltä.

Ja siihen kiteytyy juurikin tämäkin aloitus. Kun pitäisi ottaa (vähän) pois niiltä 100 000 vuodessa ansaitsevilta koska he voivat elää inhimillistä elämää muutenkin, niin ei voi ottaa kun niille tulis epäreilu fiilis. Mutta ei tunnu missään se, että otetaan esim. hyvin pienituloisten kahdelta lapselta se liki 200€/ vuodessa pois. Tolla ekalla perheellä se 200€/v ei tunnu missään, kun ei tunnu edes se 200€/kuukaudessa. Tolle toiselle perheelle se tarkoittaa tinkimistä jostain tod.näk. välttämättömästä; esim. vaatteista.
Et kai sä nyt ottanu tosissasi sitä mun "otetaan kaikilta"- kommenttia?! :D Sehän nyt oli niin överiksi pistetty koko kommentti, ettei tullut mieleenkään, että joku ottaisi sen tosissaan. Ethän?

Taidat olla sellainen luuserihaahka t.kermapersepissis
 
Tätä mä oon kans ihmetelly et miks pitää verrata muuhun. Kyse on siitä että Suomea kehutaan koko ajan vaikka todellisuus on ihan muuta. Tässä vaiheessa on ihan sama mitä muissa maissa tapahtuu, Suomi syytää moneen paikkaan rahaa jo muutenkin.
Siksi että saadaan pidettyä mukana myös ripaus realismia, ainainen kitinä milloin mistäkin ilman vertailupohjaa on todella typerää- Epäkohtia ja virheitä tulee löytymään aina.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pin
Sä et vastannut mun kysymykseen. Onko sinusta ihan ok, että 90 v. dementikko mummo asuu yksinään, käyttää vaippoja, ei osaa tehdä ruokaa, ei osaa ottaa lääkkeitään, ei osaa käydä pesulla.. hoitaja käy kerran päivässä jakamassa lääkkeet ja vaihtamassa vaipan. Eli mummo voi pahimmassa tapauksessa olla 24 h omat ulosteet vaipassa ja esim. syödä sitä ulostetta ja läästiä seinät täyteen. Onko se hyväksyttävää hyvinvointivaltiossa? Tai tekeekö se, että naapurimaassa mummo ehkä kuolee nälkään ja kylmään, tuon edellämainitun jotenkin paremmin hyväksyttäväksi?
Mikä estää tämän mummon siirtymisen hoitopaikkaan? Mun puoliso tekee kh hommia työkseen ja väittäisin että nämä sun skenaariot on melko harvinaisia, yleensä tän sortin ihmiset taitavat olla jo hoitolaitoksissa.
 
.....
Olen realisti, Ja mua huvittaa kun Suomalaiset köyhät itkevät kovasta kohtalostaan samalla mussuttaen sosiaalihuollon maksamaa pullaa istuen sossun maksamalla sohvalla ja käyden 200 000€ hoidoissa meanwhile 1000km itäänpäin ihmiset kuolevat pakkaseen ja nälkään.
Kuulut niihin puupäihin jotka luulee et jokainen köyhä käy sossun luukulla :D

Monista töistä saa niin pientä palkkaa että sillä elää kädestä suuhun, vaikka menot on minimaaliset. Tänä päivänä on työpaikkaa hankala vaihtaa kun töitä ei ole. Ja jonkun ne huonopalkkaisetki työt on tehtävä. Sinä et tietystikään arvosta siivojien yms. työtä.
 
Kuulut niihin puupäihin jotka luulee et jokainen köyhä käy sossun luukulla :D

Monista töistä saa niin pientä palkkaa että sillä elää kädestä suuhun, vaikka menot on minimaaliset. Tänä päivänä on työpaikkaa hankala vaihtaa kun töitä ei ole. Ja jonkun ne huonopalkkaisetki työt on tehtävä. Sinä et tietystikään arvosta siivojien yms. työtä.
EI käytin vaan esimerkkiä, ja kyllä arvostan helvetisti siivoojia ja pienipalkkaisia ihmisiä! Heissä on munaa, saman saisivat maaten sossun maksamalla sohvalla kotonaan, mutta jostain he repivät virtaa tehdä itse rahansa.. Veikkaan että itsekunnioituksesta ja tämä on upea asia!!

Sen sijaan halveksin ihmisiä jotka eivät ole ikinä viitsineet tehdä oman elämänsä eteen yhtään mitään
ja eivät arvosta yhtään sitä mitä saavat, kuvottava esimerkki on se että tässä maassa 35v mies voi kitistä kun sosiaalituet eivät riitä monen päivän dokaamiseen, ja elämä on ihan paskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta lapsilisät voi poistaa kokonaan. Sitä tarvitsevat, voisivat saada sen sitten toimeentulotukena, eli nostettaisiin toimeentulotuessa lapsen osuutta satasella kuussa.

Lapsilisää voisi maksaa myös kotihoidontuella eläville. Niin kauan kun on kotona sillä kolmella sadalla eurolla kuussa, saisi lapsista myös lisiä sen satasen yhdestä lapsesta, 110€ sisaruksesta jne..
 
Viimeksi muokattu:
hhhhhh
Mikä estää tämän mummon siirtymisen hoitopaikkaan? Mun puoliso tekee kh hommia työkseen ja väittäisin että nämä sun skenaariot on melko harvinaisia, yleensä tän sortin ihmiset taitavat olla jo hoitolaitoksissa.
Aijjaa, varmaan sitten keksin ne tapaukset missä olen itsekkin ollut hoitajana, ihan päästäni. Varmaan kuvittelin ne ulosteet siellä seinällä ja mamman suussa tai pappan sängyssä. Varmaan myös kunnallisten hoitopaikkojen järkyttävän puutteen keksin tässä taas päästäni.

Peruskokkari: ei vastata kysymykseen, kierrellään, kaarrellaan ja lopuksi vaan suvereenisti valehdellaan ja kielletään koko ongelman olemassaolo.
 
......
Mikä estää tämän mummon siirtymisen hoitopaikkaan? Mun puoliso tekee kh hommia työkseen ja väittäisin että nämä sun skenaariot on melko harvinaisia, yleensä tän sortin ihmiset taitavat olla jo hoitolaitoksissa.
Esim. se estää että niitä hoitopaikkoja ei aina vaan ole.

Joskus tuli dokumentti pariskunnasta joilla molemmilla oli ikää 80+. He olivat toistensa omaishoitajia. Nainen kertoi tilanteesta, jossa hän oli auttanut miestä ylös sängystä ja he olivat kaatuneet niin että mies oli pudonnut naisen päälle.

Heille ei vain ollut hoitopaikkaa. Joten kärsivät kotona, kaksi sairasta vanhaa ihmistä. Ja se ei ole oikein.
 
Esim. se estää että niitä hoitopaikkoja ei aina vaan ole.

Joskus tuli dokumentti pariskunnasta joilla molemmilla oli ikää 80+. He olivat toistensa omaishoitajia. Nainen kertoi tilanteesta, jossa hän oli auttanut miestä ylös sängystä ja he olivat kaatuneet niin että mies oli pudonnut naisen päälle.

Heille ei vain ollut hoitopaikkaa. Joten kärsivät kotona, kaksi sairasta vanhaa ihmistä. Ja se ei ole oikein.
Okei, miten mulla on sellainen käsitys että hoitopaikkoihin jonotus kestää joitain kuukausia? Ja pikaisissa tapauksissa olen käsittänyt että hoitopaikka etsitään heti. Imo vanhuksia on käsittääkseni jopa säilötty sairaaloihin odottamaan hoitopaikkaa?
 
Viimeksi muokattu:
Synnyin se kultalusikka pepussa rikkaaseen ja onnelliseen ydinperheeseen suureen taloomme ja elämä soljahteli kauniisti kohti aikuisuutta, sitten tapasin rikkaan miehen ja me rakastuimme. The end. :)
Joo, mä oonkin usein itsekseni hymähdellyt ja kiherrellyt onnellista ja yltäkylläistä lapsuuttasi. :)
Pikku-Pin on saanut elää niin päivänkakkaratäyteistä tynnyrilaiffii, että. :) :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pin
Esim. se estää että niitä hoitopaikkoja ei aina vaan ole.

Joskus tuli dokumentti pariskunnasta joilla molemmilla oli ikää 80+. He olivat toistensa omaishoitajia. Nainen kertoi tilanteesta, jossa hän oli auttanut miestä ylös sängystä ja he olivat kaatuneet niin että mies oli pudonnut naisen päälle.

Heille ei vain ollut hoitopaikkaa. Joten kärsivät kotona, kaksi sairasta vanhaa ihmistä. Ja se ei ole oikein.
Sairaat ihmiset tekevät sairaita asioita oli hoitajia kuinka paljon tahansa ympärillä joten tämä ei sinänsä liity nyt mihinkään.
Miten muutenkaan paskassa uivat vanhukset liittyvät lapsilisiin?
 
Moni vanha ei pääse koko jonoon, koska katsotaan että kotihoito riittää. On rannekkeet joilla voi kutsua apua. Se mitä päättäjät ei tiedä, on että muistisairas ei tiedä mikä se mötykkä ranteessa on, muistisairas yrittää lähteä kotoaan joka käänteessä, vaikka kiipeämällä kolmannesta kerroksesta alas. Kohtuullista on odottaa kaatumisen jälkeen apua tuntikausia lonkka murtuneena, kohtuullista on olla syömättä jos ei osaa lämmittää ruokapalvelun perjantaina tuomaa annosta sunnuntaina..kohtuullista on olla kylmässä jos kotihoitaja ei osannut lämmittää leivinuunia oikein tai vanhus unohti pistää pellit kiinni illalla..

Esimerkkinä vanhus joka joka kerta kun sinne mentiin oli alasti eteisessä ja heitti vettä komeroon (oli saunassa leikisti), komerossa oli vesivahinko jonka korjaamiseen vanhuksella ei ollut rahaa. Hän myös piilotti usein pissahousuja ja kakkaa tyynynsä alle ja kärsi usein silmätulehduksista. Hän oli kunnan mielestä täysin kotikuntoinen, eikä toimillaan häiritse ketään.
 
[QUOTE="Mies..";30299093]huhhuh, joskin edelleenkin epäilen että tämänkään tapauksen kanssa ei ole haettu apua asianmukaisesti.[/QUOTE]

Kotihoito oli tehnyt ilmoituksen ettei kotihoito riitä asiakkaalle. Ei ollut hällä omaisia vaatimassa.
 
[QUOTE="Mies..";30299109]Ja tälläkö ei ollut mitään merkitystä? Melko perseestä jos näin on.[/QUOTE]

Maailmassa on monta, ihmeellistä asiaa, valitettavasti. Eräs skitsofreenikko ei saa tarpeeksi toimeentulotukea. Hällä on todella kalliit lääkkeet ja maksaa myös vaippoja sekä osan kotihoidosta. Hällä riittää raha maksalaatikkoon ja euron lenkkiin. Ei ole rahaa pitää esim. Puhelinta. Monia hakemuksia on täytetty, mutta ei vaan saa kuin lääkärilaskuihin ja sähköön rahaa. Ei ole edes mikään juoppo eikä tupakoi joten raha ei mene turhuuksiin. Päällään on seurakunnan lahjoituksesta saadut ryysyt. Kyllä sitä on ihmetelty miksi näin, mutta jos Suomessa on alempiarvoisia ihmisiä kuin vanhukset, niin ne on mielenterveys asiakkaat.
 
"Mies.."
Väittäisin mutulla että olisi melkolailla tärkeämpiä asioita joihin tunkea rahaa kuin lapsilistä varakkaille ihmisille ;)

On muuten todella jännää miten nämä jutut vaihtelevat, mulla oli kaveri joka sairasti skitsofreniaa hänelle taas tuntui satavan avustuksia oikealta ja vasemmalta, mm kun hän oli hyvässä vaiheessa ja pääsi opiskelemaan niin hänellä oli 2 asuntoa joita maksettin sos huollon puolesta.
 
[QUOTE="Mies..";30299131]Väittäisin mutulla että olisi melkolailla tärkeämpiä asioita joihin tunkea rahaa kuin lapsilistä varakkaille ihmisille ;)

On muuten todella jännää miten nämä jutut vaihtelevat, mulla oli kaveri joka sairasti skitsofreniaa hänelle taas tuntui satavan avustuksia oikealta ja vasemmalta, mm kun hän oli hyvässä vaiheessa ja pääsi opiskelemaan niin hänellä oli 2 asuntoa joita maksettin sos huollon puolesta.[/QUOTE]

Hän on ollut yhteiskuntakelpoinen. Minun esimerkistä ei ollut työelämään enää.
 
"vieraana"
Varmaan kaikilla tässäkin keskustelussa selvää että eihän tuota voi pienituloisilta poistaa? Mutta voisiko joku oikeasti perustella miksi vaikkapa mun kaverille puolisoineen maksetaan AVUSTUSTA lapsen saamisen johdosta? Tai mun perheelle? Miksi mitä järkeä?

Mies on tuomari+ parissa muussa yrityksessä mukana vuosiansiot näyttivät olleen 400 000€ paremmalla puolen, puolisonsa tienaa jtn 30 000€ vuosi.
Koska lapsilisä on tulonsiirto lapsettomilta töissäkäyviltä ja eläkeläisiltä lapsiperheellisille.

Alunperin se on tehty siksi että lapsia syntyisi enemmän. Tästä näkökulmasta jokaisen syntyvän lapsen pitäisi olla samanarvoinen eli jos jostain leikataan, minusta lapsilisä pitäisi muuttaa tasasuuruikseksi niin että jokaisesta lapsesta saa saman verran. Eikä niinkuin nykymallissa että viidennestä saa eniten.

Nykymalli kannustaa pienituloisia naisia jäämään kotiin ja tehtailemaan lapsia. Kouluttautuneita naisia se kannustaa pysymään työelämässä, koska näillä ero töissäkäynnin ja kotonaolon välillä on taloudellisesti suurin.

Eli missään tapauksessa ei pitäisi lisätä tuon tulosidonnaisuutta, koska se johtaisi siihen että pienituloiset ja tulonsiirtojen varassa olevat lisääntyvät entistä enemmän, ja kouluttautuneet entistä vähemmän.
 
Tuhkana tuuleen
Imo mun mielipide, vaikkapa kun vuosiansioiden yhteismäärä ylittää 60 000€ vuodessa tuon voisi poistaa kokonaan, tai tehdä siihen asteittain jonkinlaisen systeemin joka menee vaikkapa asumiskustannusten mukaan..

Mä en nää mitään järkeä tässä että konkurssikypsä valtio tunkee avustuksia lapsen elättämiseen n1.5 miljardia vuodessa + muut kulut jotka tästä aiheutuvat, varsinkaan ihmisille joiden tulotaso ylittää keskituloisten ansiot.
Meille tulee ehkä kolmas lapsi kohtapuoleen ja onhan tää sillain hauskaa että esim meillä noi menee sitten asuntolainan extra lyhennyksiin, Suomennos valtio on sitten loppupeleissä maksanut jotain 40% meidän asuntolainasta.
1100 miljoonaa joka vuosi ulkomaille kehitysapuna...

Kreikkaa en edes kehtaa mainita ym.
 
jkjl
[QUOTE="vieraana";30299182]Koska lapsilisä on tulonsiirto lapsettomilta töissäkäyviltä ja eläkeläisiltä lapsiperheellisille.

Alunperin se on tehty siksi että lapsia syntyisi enemmän. Tästä näkökulmasta jokaisen syntyvän lapsen pitäisi olla samanarvoinen eli jos jostain leikataan, minusta lapsilisä pitäisi muuttaa tasasuuruikseksi niin että jokaisesta lapsesta saa saman verran. Eikä niinkuin nykymallissa että viidennestä saa eniten.

Nykymalli kannustaa pienituloisia naisia jäämään kotiin ja tehtailemaan lapsia. Kouluttautuneita naisia se kannustaa pysymään työelämässä, koska näillä ero töissäkäynnin ja kotonaolon välillä on taloudellisesti suurin.

Eli missään tapauksessa ei pitäisi lisätä tuon tulosidonnaisuutta, koska se johtaisi siihen että pienituloiset ja tulonsiirtojen varassa olevat lisääntyvät entistä enemmän, ja kouluttautuneet entistä vähemmän.[/QUOTE]

Samaan tyyliinhän tuo nykyäänkin toimii, mitä köyhempi sen järkevämpää taloudellisesti tehdä lapsia... Mä väitän että hyvätuloisilla rahan saanti ei paina tippaakaan vaakakupissa hommataanko lapsia vai ei.
 

Yhteistyössä